REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania z funduszu bez podatku

Radosław Knapik

REKLAMA

Zysk z oszczędzania w funduszach kapitałowych jest opodatkowany. Wyjątek stanowią odszkodowania wypłacone podatnikom przez fundusze inwestycyjne.

Oszczędzanie i inwestowanie w funduszach jest coraz popularniejsze. Dzieje się tak dlatego, że w ostatnim czasie umorzenie jednostek uczestnictwa w większości przypadków skutkuje otrzymaniem zysku z zainwestowanych środków. Niestety część tego zysku trzeba oddać w formie podatku. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19-proc. zryczałtowany podatek dochodowy. Podstawę opodatkowania stanowi przychód uzyskany w następstwie umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, pomniejszony o koszty uzyskania przychodu. Kosztem są wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Podatnika rozlicza TFI

Podatnik nie rozlicza się jednak samodzielnie. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych jako płatnik powinno podatek obliczyć, pobrać i odprowadzić do urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik z obowiązany jest złożyć w urzędzie skarbowym roczny PIT-8R.

Odpowie fundusz

Ubocznym skutkiem dużego zainteresowania omawianą formą oszczędzania są różnego rodzaju błędy i opóźnienia w realizacji zleceń, które jakkolwiek zdarzają się towarzystwom funduszy inwestycyjnych sporadycznie, to jednak w ich następstwie klient ponosi stratę finansową. Przykładowo opóźnienie w realizacji zlecenia klienta i umorzenie jednostek uczestnictwa w innym terminie niż wskazany w zleceniu skutkować może nieosiągnięciem spodziewanego przez klienta zysku.

Odpowiedzialność za taką sytuację ponosi towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Najczęściej towarzystwo z własnych środków pokrywa stratę poniesioną w następstwie takiego zdarzenia, wypłacając klientowi utracone korzyści. Pojawia się wówczas pytanie, czy kwoty wypłacone klientowi również podlegają opodatkowaniu 19-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym? Wydaje się, że w takiej sytuacji zryczałtowane opodatkowanie nie ma zastosowania. Otrzymane przez klienta środki pieniężne nie stanowią bowiem przychodu z kapitałów pieniężnych. Przy kwalifikacji do właściwego źródła przychodów istotne znaczenie ma fakt, że kwoty wypłacone na rzecz klientów towarzystwa funduszy inwestycyjnych, z tytułu strat spowodowanych opóźnieniem w realizacji zlecenia umorzenia jednostek uczestnictwa, mają charakter odszkodowawczy. Wydatek ten został bowiem poniesiony w celu zaspokojenia roszczeń klientów wynikłych z wadliwego wykonania usługi przez bank.

Można nie płacić

Uznanie wypłaconych środków za odszkodowanie rodzi kolejną wątpliwość - czy towarzystwo funduszy inwestycyjnych ma obowiązek sporządzić informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C), w której wykazałoby kwoty stanowiące równowartość utraconych przez klienta korzyści. Z art. 42a ustawy o PIT wynika, że w PIT-8C nie wykazuje się przychodów, które na mocy art. 21 ustawy o PIT są zwolnione z podatku. Przepis ten ma zastosowanie w zaprezentowanym stanie faktycznym, bowiem towarzystwo funduszy inwestycyjnych, pokrywając powstałą szkodę w majątku klientów, dokonuje na ich rzecz przysporzenia majątkowego. Co do zasady każde przysporzenie w majątku osoby fizycznej jest opodatkowane PIT, chyba że ustawa określa zwolnienia przedmiotowe w stosunku do określonych przysporzeń. Zwolnienie takie stanowi w rozpatrywanej sprawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolne od podatku są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw. Warunkiem uprawniającym do zwolnienia jest umiejscowienie zasad ustalania odszkodowania w odrębnych przepisach ustawowych.

Ważne!

Na towarzystwie funduszy inwestycyjnych nie ciąży obowiązek sporządzania informacji PIT-8C, bo kwoty wypłacone klientom towarzystwa, z tytułu strat spowodowanych opóźnieniem w realizacji zlecenia jednostek uczestnictwa, są wolne od podatku

RADOSŁAW KNAPIK

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA