REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak złożyć wniosek w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku? Jakie dokumenty trzeba przygotować? Jak można skorygować złożony wniosek? Wnioski można składać od 22 kwietnia 2023 r.

Co przed złożeniem wniosku? Jak się przygotować?

Przed złożeniem wniosku trzeba oczywiście najpierw sprawdzić, czy w ogóle można liczyć na finansowanie i jakie są zasady przyznania tego dofinansowania. W tym celu najlepiej zapoznać się z najważniejszymi dokumentami programowymi obowiązującymi od 22 kwietnia 2023 r., tj.:

1. Programem Priorytetowym Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5).  
Program Priorytetowy MP5.pdf664.96 KB
    Załącznik nr 1 - I grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 2 - II grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 3 - III grupa wnioskodawców MP5.pdf

2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5)Regulamin Naboru Wniosków PP MP5.pdf

REKLAMA

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - dla kogo

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Dokumenty do wniosku

Jeżeli już wiemy, że mamy prawo do dofinansowania w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku, to przed złożeniem wniosku musimy przygotować wersje elektroniczne niezbędnych dokumentów

A) Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej
lub
B) Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, dokument według wzoru poniżej podpisany przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej lub inne dokumenty potwierdzające nowy system rozliczeń zgodnie z następującymi przypadkami:

  1. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.07.2022 r. (włącznie) – załącznik nie jest wymagany ani dodatkowe dokumenty potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing;
  2. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia w dniach od 01.04.2022 r. (włącznie) do 30.06.2022 r. (włącznie) – zamiast dokumentu wg wzoru można dołączyć "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  3. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 31.03.2022 r. (włącznie), ale przyłączona do sieci już po dniu 01.04.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  4. Mikroinstalacja została przyłączona do sieci do dnia 31.03.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej".

Wzór dokumentu: Zaświadczenie net-billing PP Mój Prąd MP5.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że jeżeli na zaświadczeniu OSD potwierdzającym przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci będzie adnotacja dotycząca wskazania daty rozpoczęcia rozliczania w systemie net - billing - wtedy dodatkowy dokument nie jest wymagany.

 

C) Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

D) Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego). Dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności mogą być:

  • potwierdzenie dokonania przelewu;
  • dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
  • oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności  w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
  • oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. 

Wzór dokumentu: Oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności.pdf

E) Zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano. 
Wzór dokumentu: Wzór zaświadczenia OSD.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przestrzega, że tego zaświadczenia nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. warunkami technicznymi przyłączenia, zleceniem OT, aneksem do umowy kompleksowej itd.

F) Dokument potwierdzający rachunek bankowy - dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy wskazany we wniosku. Jeżeli płatność za urządzenia zgłoszone do dofinansowania została dokonana z rachunku Wnioskodawcy wpisanego we wniosku jako wymagany załącznik można raz jeszcze dołączyć potwierdzenie płatności.

G) Pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie. 
Wzór dokumentu: Pełnomocnictwo PP Mój Prąd MP5.pdf

H) Protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS). 
Wzór dokumentu: Protokół odbioru prac od wykonawcy.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że dokument protokołu może różnić się od wskazanego wyżej wzoru należy jednak na swoim wzorze dopisać Oświadczania Wykonawcy oraz Oświadczenia Wnioskodawcy / Beneficjenta. 

I) Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej. Nie ma tutaj ściśle określonego wzoru dokumentu i można dołączyć: wniosek wg wzoru danego operatora, wniosek do Operatora o przyłączenie mikroinstalacji do sieci jeżeli zawiera dane o magazynie energii. Jeżeli na zaświadczeniu OSD będzie informacja o przyłączeniu także magazynu energii dodatkowy dokument nie jest wymagany.

J) Karta produktu i/lub etykieta energetyczna - karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej radzi, że jeśli wnioskodawca posiada kilka dokumentów jednej kategorii np. 2 faktury - powinien zeskanować je do jednego pliku lub skompresować do jednego pliku (np. zip).

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - wnioski od 22 kwietnia 2023

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Mój Prąd 5.0. 2023. Jak złożyć wniosek?

Konto w GWD

Aby złożyć wniosek w programie Mój Prąd 5.0. w 2023 roku trzeba mieć (założyć) konto w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Zalogowanie się do GWD daje dostęp do formularza wniosku.

Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany lub e-dowód. 
Trzeba pamiętać o loginie i haśle do profilu zaufanego (PZ). Można go założyć na stronie www.pz.gov.pl.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował instrukcje wyjaśniające podstawowe zasady korzystania (w tym np. zakładania konta) z Generatora GWD: Instrukcje GWDO

Jak złożyć wniosek online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD)?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował dokładną Instrukcję złożenia wniosku przez GWD. W instrukcji tej zostały wyjaśnione wszystkie zasady i etapy składania wniosku a także wszelkie aspekty formalne i prawne, które trzeba znać składając wniosek o dofinansowanie w programie Mój Prąd 5.0.

Co jeżeli wniosek ma błędy? Korekta wniosku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej  informuje, że jeżeli złożony wniosek będzie wymagać korekty na adresy e-mail wpisane we wniosku wysłany zostanie Komunikat Systemowy z adresu mp4@nfosigw.gov.pl, w którym wskazane zostanie co należy poprawić lub uzupełnić. 
W takiej sytuacji wniosek będzie odblokowany w Generatorze GWD i dopiero wtedy można (i trzeba) dokonać zmian wskazanych w Komunikacie Systemowym. Po zaktualizowaniu wniosku należy go podpisać i przesłać do NFOŚiGW.

oprac. Paweł Huczko na podstawie informacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA