REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak złożyć wniosek w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku? Jakie dokumenty trzeba przygotować? Jak można skorygować złożony wniosek? Wnioski można składać od 22 kwietnia 2023 r.

Co przed złożeniem wniosku? Jak się przygotować?

Przed złożeniem wniosku trzeba oczywiście najpierw sprawdzić, czy w ogóle można liczyć na finansowanie i jakie są zasady przyznania tego dofinansowania. W tym celu najlepiej zapoznać się z najważniejszymi dokumentami programowymi obowiązującymi od 22 kwietnia 2023 r., tj.:

1. Programem Priorytetowym Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5).  
Program Priorytetowy MP5.pdf664.96 KB
    Załącznik nr 1 - I grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 2 - II grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 3 - III grupa wnioskodawców MP5.pdf

2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5)Regulamin Naboru Wniosków PP MP5.pdf

REKLAMA

REKLAMA

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - dla kogo

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Dokumenty do wniosku

Jeżeli już wiemy, że mamy prawo do dofinansowania w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku, to przed złożeniem wniosku musimy przygotować wersje elektroniczne niezbędnych dokumentów

A) Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej
lub
B) Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, dokument według wzoru poniżej podpisany przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej lub inne dokumenty potwierdzające nowy system rozliczeń zgodnie z następującymi przypadkami:

  1. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.07.2022 r. (włącznie) – załącznik nie jest wymagany ani dodatkowe dokumenty potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing;
  2. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia w dniach od 01.04.2022 r. (włącznie) do 30.06.2022 r. (włącznie) – zamiast dokumentu wg wzoru można dołączyć "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  3. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 31.03.2022 r. (włącznie), ale przyłączona do sieci już po dniu 01.04.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  4. Mikroinstalacja została przyłączona do sieci do dnia 31.03.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej".

Wzór dokumentu: Zaświadczenie net-billing PP Mój Prąd MP5.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że jeżeli na zaświadczeniu OSD potwierdzającym przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci będzie adnotacja dotycząca wskazania daty rozpoczęcia rozliczania w systemie net - billing - wtedy dodatkowy dokument nie jest wymagany.

 

REKLAMA

C) Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

D) Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego). Dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności mogą być:

  • potwierdzenie dokonania przelewu;
  • dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
  • oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności  w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
  • oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. 

Wzór dokumentu: Oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności.pdf

E) Zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano. 
Wzór dokumentu: Wzór zaświadczenia OSD.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przestrzega, że tego zaświadczenia nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. warunkami technicznymi przyłączenia, zleceniem OT, aneksem do umowy kompleksowej itd.

F) Dokument potwierdzający rachunek bankowy - dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy wskazany we wniosku. Jeżeli płatność za urządzenia zgłoszone do dofinansowania została dokonana z rachunku Wnioskodawcy wpisanego we wniosku jako wymagany załącznik można raz jeszcze dołączyć potwierdzenie płatności.

G) Pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie. 
Wzór dokumentu: Pełnomocnictwo PP Mój Prąd MP5.pdf

H) Protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS). 
Wzór dokumentu: Protokół odbioru prac od wykonawcy.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że dokument protokołu może różnić się od wskazanego wyżej wzoru należy jednak na swoim wzorze dopisać Oświadczania Wykonawcy oraz Oświadczenia Wnioskodawcy / Beneficjenta. 

I) Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej. Nie ma tutaj ściśle określonego wzoru dokumentu i można dołączyć: wniosek wg wzoru danego operatora, wniosek do Operatora o przyłączenie mikroinstalacji do sieci jeżeli zawiera dane o magazynie energii. Jeżeli na zaświadczeniu OSD będzie informacja o przyłączeniu także magazynu energii dodatkowy dokument nie jest wymagany.

J) Karta produktu i/lub etykieta energetyczna - karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej radzi, że jeśli wnioskodawca posiada kilka dokumentów jednej kategorii np. 2 faktury - powinien zeskanować je do jednego pliku lub skompresować do jednego pliku (np. zip).

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - wnioski od 22 kwietnia 2023

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Mój Prąd 5.0. 2023. Jak złożyć wniosek?

Konto w GWD

Aby złożyć wniosek w programie Mój Prąd 5.0. w 2023 roku trzeba mieć (założyć) konto w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Zalogowanie się do GWD daje dostęp do formularza wniosku.

Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany lub e-dowód. 
Trzeba pamiętać o loginie i haśle do profilu zaufanego (PZ). Można go założyć na stronie www.pz.gov.pl.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował instrukcje wyjaśniające podstawowe zasady korzystania (w tym np. zakładania konta) z Generatora GWD: Instrukcje GWDO

Jak złożyć wniosek online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD)?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował dokładną Instrukcję złożenia wniosku przez GWD. W instrukcji tej zostały wyjaśnione wszystkie zasady i etapy składania wniosku a także wszelkie aspekty formalne i prawne, które trzeba znać składając wniosek o dofinansowanie w programie Mój Prąd 5.0.

Co jeżeli wniosek ma błędy? Korekta wniosku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej  informuje, że jeżeli złożony wniosek będzie wymagać korekty na adresy e-mail wpisane we wniosku wysłany zostanie Komunikat Systemowy z adresu mp4@nfosigw.gov.pl, w którym wskazane zostanie co należy poprawić lub uzupełnić. 
W takiej sytuacji wniosek będzie odblokowany w Generatorze GWD i dopiero wtedy można (i trzeba) dokonać zmian wskazanych w Komunikacie Systemowym. Po zaktualizowaniu wniosku należy go podpisać i przesłać do NFOŚiGW.

oprac. Paweł Huczko na podstawie informacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA