REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Mój Prąd 5.0. 2023 – jak przygotować i złożyć wniosek o dofinansowanie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak złożyć wniosek w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku? Jakie dokumenty trzeba przygotować? Jak można skorygować złożony wniosek? Wnioski można składać od 22 kwietnia 2023 r.

Co przed złożeniem wniosku? Jak się przygotować?

Przed złożeniem wniosku trzeba oczywiście najpierw sprawdzić, czy w ogóle można liczyć na finansowanie i jakie są zasady przyznania tego dofinansowania. W tym celu najlepiej zapoznać się z najważniejszymi dokumentami programowymi obowiązującymi od 22 kwietnia 2023 r., tj.:

1. Programem Priorytetowym Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5).  
Program Priorytetowy MP5.pdf664.96 KB
    Załącznik nr 1 - I grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 2 - II grupa wnioskodawców MP5.pdf
    Załącznik nr 3 - III grupa wnioskodawców MP5.pdf

2. Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021 – 2023 (MP5)Regulamin Naboru Wniosków PP MP5.pdf

REKLAMA

REKLAMA

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - dla kogo

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Dokumenty do wniosku

Jeżeli już wiemy, że mamy prawo do dofinansowania w piątej edycji programu Mój Prąd 5.0. w 2023 roku, to przed złożeniem wniosku musimy przygotować wersje elektroniczne niezbędnych dokumentów

A) Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej
lub
B) Zaświadczenie / oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, dokument według wzoru poniżej podpisany przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej lub inne dokumenty potwierdzające nowy system rozliczeń zgodnie z następującymi przypadkami:

  1. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 01.07.2022 r. (włącznie) – załącznik nie jest wymagany ani dodatkowe dokumenty potwierdzające rozliczanie się w systemie net-billing;
  2. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia w dniach od 01.04.2022 r. (włącznie) do 30.06.2022 r. (włącznie) – zamiast dokumentu wg wzoru można dołączyć "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  3. Mikroinstalacja została zgłoszona do przyłączenia od dnia 31.03.2022 r. (włącznie), ale przyłączona do sieci już po dniu 01.04.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej";
  4. Mikroinstalacja została przyłączona do sieci do dnia 31.03.2022 r. (włącznie) – załącznik obowiązkowy a jako dokument uzupełniający "Aneks do umowy kompleksowej / umowy sprzedaży potwierdzający przejście na nowy system rozliczeń" lub "Wykaz zmian w umowie kompleksowej".

Wzór dokumentu: Zaświadczenie net-billing PP Mój Prąd MP5.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że jeżeli na zaświadczeniu OSD potwierdzającym przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci będzie adnotacja dotycząca wskazania daty rozpoczęcia rozliczania w systemie net - billing - wtedy dodatkowy dokument nie jest wymagany.

 

REKLAMA

C) Faktura / faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

D) Potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego). Dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności mogą być:

  • potwierdzenie dokonania przelewu;
  • dokument KP podpisany przez osobę przyjmująca płatność gotówkową;
  • oświadczenie wykonawcy / sprzedawcy o otrzymaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu, kwoty oraz daty dokonania płatności  w pełnej wysokości przez Grantobiorcę (Wnioskodawcę);
  • oświadczenie Grantobiorcy (Wnioskodawcy) o dokonaniu płatności ze wskazaniem numeru dokumentu (faktury lub paragonu imiennego dołączonych do wniosku) kwoty oraz daty dokonania płatności w pełnej wysokości. 

Wzór dokumentu: Oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności.pdf

E) Zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano. 
Wzór dokumentu: Wzór zaświadczenia OSD.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przestrzega, że tego zaświadczenia nie można zastąpić żadnym innym dokumentem np. warunkami technicznymi przyłączenia, zleceniem OT, aneksem do umowy kompleksowej itd.

F) Dokument potwierdzający rachunek bankowy - dowolny dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy wskazany we wniosku. Jeżeli płatność za urządzenia zgłoszone do dofinansowania została dokonana z rachunku Wnioskodawcy wpisanego we wniosku jako wymagany załącznik można raz jeszcze dołączyć potwierdzenie płatności.

G) Pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie. 
Wzór dokumentu: Pełnomocnictwo PP Mój Prąd MP5.pdf

H) Protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS). 
Wzór dokumentu: Protokół odbioru prac od wykonawcy.pdf

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje, że dokument protokołu może różnić się od wskazanego wyżej wzoru należy jednak na swoim wzorze dopisać Oświadczania Wykonawcy oraz Oświadczenia Wnioskodawcy / Beneficjenta. 

I) Dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej. Nie ma tutaj ściśle określonego wzoru dokumentu i można dołączyć: wniosek wg wzoru danego operatora, wniosek do Operatora o przyłączenie mikroinstalacji do sieci jeżeli zawiera dane o magazynie energii. Jeżeli na zaświadczeniu OSD będzie informacja o przyłączeniu także magazynu energii dodatkowy dokument nie jest wymagany.

J) Karta produktu i/lub etykieta energetyczna - karta produktu i/lub etykieta energetyczna (w zależności czy jeden dokument będzie posiadał pełną informację na temat urządzenia).

Ważne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej radzi, że jeśli wnioskodawca posiada kilka dokumentów jednej kategorii np. 2 faktury - powinien zeskanować je do jednego pliku lub skompresować do jednego pliku (np. zip).

Mój Prąd 2023 - 5 edycja - wnioski od 22 kwietnia 2023

 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Mój Prąd 5.0. 2023. Jak złożyć wniosek?

Konto w GWD

Aby złożyć wniosek w programie Mój Prąd 5.0. w 2023 roku trzeba mieć (założyć) konto w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD) na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Zalogowanie się do GWD daje dostęp do formularza wniosku.

Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany lub e-dowód. 
Trzeba pamiętać o loginie i haśle do profilu zaufanego (PZ). Można go założyć na stronie www.pz.gov.pl.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował instrukcje wyjaśniające podstawowe zasady korzystania (w tym np. zakładania konta) z Generatora GWD: Instrukcje GWDO

Jak złożyć wniosek online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD)?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował dokładną Instrukcję złożenia wniosku przez GWD. W instrukcji tej zostały wyjaśnione wszystkie zasady i etapy składania wniosku a także wszelkie aspekty formalne i prawne, które trzeba znać składając wniosek o dofinansowanie w programie Mój Prąd 5.0.

Co jeżeli wniosek ma błędy? Korekta wniosku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej  informuje, że jeżeli złożony wniosek będzie wymagać korekty na adresy e-mail wpisane we wniosku wysłany zostanie Komunikat Systemowy z adresu mp4@nfosigw.gov.pl, w którym wskazane zostanie co należy poprawić lub uzupełnić. 
W takiej sytuacji wniosek będzie odblokowany w Generatorze GWD i dopiero wtedy można (i trzeba) dokonać zmian wskazanych w Komunikacie Systemowym. Po zaktualizowaniu wniosku należy go podpisać i przesłać do NFOŚiGW.

oprac. Paweł Huczko na podstawie informacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA