REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tańszy gaz dla firm we wrześniu 2023 r. Ponad 37 zł za MWh mniej niż w sierpniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tańszy gaz dla firm we wrześniu 2023 r. Ponad 37 zł za MWh mniej niż w sierpniu
Tańszy gaz dla firm we wrześniu 2023 r. Ponad 37 zł za MWh mniej niż w sierpniu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

We wrześniu 2023 r. małe i średnie firmy, które kupują gaz ziemny od PGNiG Obrót Detaliczny i rozliczają się według cennika "Gaz dla Biznesu", zapłacą za gaz 201,39 zł/MWh, czyli o ponad 37 zł/MWh mniej niż w sierpniu. Taką informację przekazał 1 sierpnia 2023 r. Orlen.

We wrześniu 2023 r. małe i średnie firmy zapłacą za gaz od PGNiG OD o ponad 37 zł/MWh mniej niż w sierpniu

Jak wynika z wtorkowego komunikatu Orlenu, PGNiG Obrót Detaliczny, spółka z Grupy Orlen, "obniży cenę gazu ziemnego dla klientów, rozliczających się według cennika +Gaz dla Biznesu+". Dodano, że "we wrześniu małe i średnie przedsiębiorstwa zapłacą za gaz 201,39 zł/MWh, czyli o ponad 37 zł/MWh mniej niż w sierpniu".

Prezes Orlenu Daniel Obajtek wskazał, że we wrześniu małe i średnie firmy rozliczane w oparciu o cennik, zapłacą za gaz o 75 proc. mniej niż w styczniu tego roku. Podkreślił, że kolejna w tym roku obniżka ceny gazu to m.in. efekt synergii, które wypracowano w ramach Grupy Orlen.

Obajtek ocenił przy tym, że trendy rynkowe w połączeniu z potencjałem biznesowym, osiągniętym w efekcie przeprowadzonych wcześniej przez Orlen fuzji, "umożliwiają podjęcie ważnych decyzji dla polskich przedsiębiorców".

"Pracujemy również nad nowym rozwiązaniem, które może być realnym wsparciem dla dużych firm, korzystających z gazu ziemnego i co za tym idzie całej polskiej gospodarki" – poinformował prezes Orlenu, cytowany w komunikacie koncernu.

REKLAMA

Autopromocja

Cena gazu dla biznesu spada

Orlen zwrócił uwagę, że od "początku roku cena w ofercie dla klientów biznesowych, rozliczanych według cennika Gaz dla Biznesu, systematycznie spada" - jeszcze w styczniu wynosiła 793,93 zł/MWh, by już w kwietniu spaść o ponad połowę do poziomu 353,59 zł/MWh.

"Niższa cena gazu ziemnego wynika z notowań tego paliwa na Towarowej Giełdzie Energii oraz z zastosowania przez PGNiG Obrót Detaliczny automatycznej obniżki w wysokości 15 proc. Dzięki temu cena rozliczeniowa za wrzesień 2023 r., uwzględniająca autoobniżkę, wyniesie 201,39 zł/MWh netto, bez akcyzy, co oznacza, że będzie niższa o 37,18 zł/MWh niż w sierpniu - 238,57 zł/MWh" - wyliczył koncern.

Orlen zaznaczył, że zgodnie z wprowadzonym od 1 kwietnia 2023 r. sposobem kształtowania cennika, ceny w nim są indeksowane do notowań giełdowych. Cena dla klientów biznesowych, korzystających z cennika Gaz dla Biznesu jest aktualizowana co miesiąc, a jej wysokość podawana z miesięcznym wyprzedzeniem.

Automatyczna obniżka ceny bez formalności

Jak dodał koncern, we wrześniu cena gazu w cenniku została dodatkowo obniżona, dzięki zastosowaniu przez PGNiG Obrót Detaliczny mechanizmu automatycznej obniżki w wysokości 15 proc. "Aby z niej skorzystać, nie trzeba podejmować żadnych działań – obniżka ma zastosowanie do wszystkich klientów, rozliczających się według cennika" - wyjaśnił koncern.

Szczegóły dotyczące sposobu obliczania cen w cenniku Gaz dla Biznesu PGNiG Obrót Detaliczny znajdują się na stronie: https://pgnig.pl/dla-firmy/cennik-gazu.

Będzie też wsparcie dla dużych firm korzystających z gazu ziemnego

Orlen podkreślił, że "PGNiG Obrót Detaliczny podejmuje też działania związane z kolejnym rozwiązaniem, które może się okazać realnym wsparciem dla dużych przedsiębiorstw, korzystających z gazu ziemnego".

"Jego wprowadzenie pozwoli na złagodzenie skutków kryzysu energetycznego i ograniczenie negatywnego wpływu cen gazu na działalność polskich firm" - ocenił koncern. Zapowiedział, iż szczegóły zostaną przekazane wkrótce.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grupa Orlen

Grupa Orlen ma siedem rafinerii: cztery w Polsce - w tym największą w Płocku, a także dwie w Czechach i jedną na Litwie. Ma też ok. 3,1 tys. stacji paliw w Polsce, Niemczech, Czechach oraz na Słowacji, Litwie i na Węgrzech.

Grupa Orlen ma też rozbudowany segment petrochemiczny. Ma też segment wydobywczy węglowodorów. Realizuje przy tym dywersyfikację ich dostaw do Polski drogą morską, w tym np. z wykorzystaniem własnych gazowców - obecnie to dwie jednostki, a do końca 2025 r. ma być ich osiem.

Ponadto Grupa Orlen prowadzi szereg inwestycji związanych z energetyką odnawialną, jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

W lutym tego roku Orlen zaktualizował strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając priorytetowe cele multienergetycznego koncernu, jaki powstał po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Dokument ten zakłada, że do końca dekady nakłady inwestycyjne Grupy Orlen wyniosą ok. 320 mld zł. (PAP)

autorzy: Michał Budkiewicz, Adrian Reszczyński

mb/ ra/ amac/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA