REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport pozwoli uniknąć podatku dochodowego i VAT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Nie można bezpośrednio przekształcić jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę prawa handlowego. Osiągnięcie korzyści podatkowych przy takiej transakcji zapewnia wniesienie aportem przedsiębiorstwa do spółki. Dokonując aportu trzeba powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji jednoosobowej firmy.
Najprostszym rodzajem prowadzenia firmy jest założenie własnej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak z czasem, w miarę rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa, następuje zmiana formy prawnej prowadzonej działalności.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Jaki jest najlepszy sposób na przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Podobno, aby uniknąć płacenia VAT i PIT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej, można wnieść przedsiębiorstwo aportem do spółki - pyta nas czytelnik w liście do redakcji.

Czytelnik ma rację. Wojciech Kotowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że jednoosobowa działalność gospodarcza nie może zostać przekształcona zgodnie z kodeksem spółek handlowych, który przewiduje zasady zmiany formy prawnej dla określonych spółek.

- Nie jest więc możliwe przekształcenie takiej działalności np. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto jednak rozważyć możliwość wniesienia jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki kapitałowej - dodał Wojciech Kotowski.

REKLAMA

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stwierdza w art. 6, że nie podlega opodatkowaniu transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

- Przedsiębiorstwo w tym wypadku należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym, jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Zbycie natomiast obejmuje m.in. przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego - czyli aport. Oznacza to, że wniesienie w formie aportu jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki prawa handlowego nie jest opodatkowane VAT - podkreślił Wojciech Kotowski.

Dodał, że takie stanowisko potwierdza m.in. Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie w interpretacji z 18 czerwca 2007 r. (nr DUS-PP/443/15/2007/KJ).

Zgodnie z przepisami ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wartość udziałów objętych w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny jest uznana za przychód.

- Jest on, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, objęty zwolnieniem z podatku w momencie objęcia udziałów. Dopiero odpłatne zbycie lub umorzenie takich udziałów powoduje opodatkowanie uzyskanego w ten sposób dochodu - argumentował Wojciech Kotowski.

Zwolnienia podatkowe

Ustawodawca nie przewiduje możliwości bezpośredniego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę prawa handlowego, więc rozwiązaniem najbardziej korzystnym ze względu podatkowych dla podatnika będzie utworzenie spółki z o.o. i wniesienie do niej przedsiębiorstwa w postaci aportu.

Grzegorz Gniadek, konsultant podatkowy w BDO Numerica, wyjaśnił w rozmowie z nami, że wniesienie do spółki z o.o. aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej w dniu objęcia udziałów nie wywołuje konsekwencji podatkowych dla udziałowca, który go wnosi.

- Przychód w tym wypadku powstaje dopiero w momencie zbycia udziałów. Objęcie przez osobę fizyczną udziałów w spółce z o.o. w zamian za aport w postaci przedsiębiorstwa jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT - stwierdził Grzegorz Gniadek.

Tłumaczył także, że tego typu czynność nie podlega również opodatkowaniu VAT.

Obowiązki informacyjne

Eksperci są zgodni, mając na względzie optymalizację podatkową przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., należy zdecydować się na wniesienie aportem do spółki całego przedsiębiorstwa.

Danuta Mochol-Gumowska, doradca podatkowy DEMG Kancelaria Doradztwa Podatkowego podkreśliła, że w takiej sytuacji przedsiębiorca korzysta ze zwolnień podatkowych. Dzięki przedmiotowemu zwolnieniu w PIT wolny od podatku jest przychód w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów. Istotne jest również zwolnienie z obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego, a co za tym idzie nie powstaje obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 proc. takiego remanentu.

- Korzystne są także uregulowania w zakresie VAT. Transakcja zbycia przedsiębiorstwa w ogóle nie podlega VAT, a przedsiębiorca nie ma obowiązku korekty wcześniejszych odliczeń podatku naliczonego. Pamiętać należy o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej - podsumowała Danuta Mochol-Gumowska.

Likwidacja firmy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA