REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport pozwoli uniknąć podatku dochodowego i VAT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Nie można bezpośrednio przekształcić jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę prawa handlowego. Osiągnięcie korzyści podatkowych przy takiej transakcji zapewnia wniesienie aportem przedsiębiorstwa do spółki. Dokonując aportu trzeba powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji jednoosobowej firmy.
Najprostszym rodzajem prowadzenia firmy jest założenie własnej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak z czasem, w miarę rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa, następuje zmiana formy prawnej prowadzonej działalności.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Jaki jest najlepszy sposób na przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Podobno, aby uniknąć płacenia VAT i PIT przy likwidacji jednoosobowej działalności gospodarczej, można wnieść przedsiębiorstwo aportem do spółki - pyta nas czytelnik w liście do redakcji.

Czytelnik ma rację. Wojciech Kotowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że jednoosobowa działalność gospodarcza nie może zostać przekształcona zgodnie z kodeksem spółek handlowych, który przewiduje zasady zmiany formy prawnej dla określonych spółek.

- Nie jest więc możliwe przekształcenie takiej działalności np. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Warto jednak rozważyć możliwość wniesienia jednoosobowej działalności gospodarczej aportem do spółki kapitałowej - dodał Wojciech Kotowski.

REKLAMA

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stwierdza w art. 6, że nie podlega opodatkowaniu transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

- Przedsiębiorstwo w tym wypadku należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym, jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Zbycie natomiast obejmuje m.in. przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego - czyli aport. Oznacza to, że wniesienie w formie aportu jednoosobowej działalności gospodarczej do spółki prawa handlowego nie jest opodatkowane VAT - podkreślił Wojciech Kotowski.

Dodał, że takie stanowisko potwierdza m.in. Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie w interpretacji z 18 czerwca 2007 r. (nr DUS-PP/443/15/2007/KJ).

Zgodnie z przepisami ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wartość udziałów objętych w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny jest uznana za przychód.

- Jest on, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, objęty zwolnieniem z podatku w momencie objęcia udziałów. Dopiero odpłatne zbycie lub umorzenie takich udziałów powoduje opodatkowanie uzyskanego w ten sposób dochodu - argumentował Wojciech Kotowski.

Zwolnienia podatkowe

Ustawodawca nie przewiduje możliwości bezpośredniego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę prawa handlowego, więc rozwiązaniem najbardziej korzystnym ze względu podatkowych dla podatnika będzie utworzenie spółki z o.o. i wniesienie do niej przedsiębiorstwa w postaci aportu.

Grzegorz Gniadek, konsultant podatkowy w BDO Numerica, wyjaśnił w rozmowie z nami, że wniesienie do spółki z o.o. aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej w dniu objęcia udziałów nie wywołuje konsekwencji podatkowych dla udziałowca, który go wnosi.

- Przychód w tym wypadku powstaje dopiero w momencie zbycia udziałów. Objęcie przez osobę fizyczną udziałów w spółce z o.o. w zamian za aport w postaci przedsiębiorstwa jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT - stwierdził Grzegorz Gniadek.

Tłumaczył także, że tego typu czynność nie podlega również opodatkowaniu VAT.

Obowiązki informacyjne

Eksperci są zgodni, mając na względzie optymalizację podatkową przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., należy zdecydować się na wniesienie aportem do spółki całego przedsiębiorstwa.

Danuta Mochol-Gumowska, doradca podatkowy DEMG Kancelaria Doradztwa Podatkowego podkreśliła, że w takiej sytuacji przedsiębiorca korzysta ze zwolnień podatkowych. Dzięki przedmiotowemu zwolnieniu w PIT wolny od podatku jest przychód w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów. Istotne jest również zwolnienie z obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego, a co za tym idzie nie powstaje obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10 proc. takiego remanentu.

- Korzystne są także uregulowania w zakresie VAT. Transakcja zbycia przedsiębiorstwa w ogóle nie podlega VAT, a przedsiębiorca nie ma obowiązku korekty wcześniejszych odliczeń podatku naliczonego. Pamiętać należy o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej - podsumowała Danuta Mochol-Gumowska.

Likwidacja firmy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA