REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastrzeżenie nr PESEL od 17 listopada 2023 r. - zasady, wzory wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniosek o zastrzeżenie nr PESEL - albo o cofnięcie zastrzeżenia - składany w gminie  - projekt
Zastrzeżenie nr PESEL - zasady, wzory wniosków
Rządowe Centrum Legislacji

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7 listopada 2023 r. Minister Cyfryzacji wydał rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL. Rozporządzenie to zostało opublikowane 15 listopada br. w Dzienniku Ustaw (poz. 2485). Od kiedy i jak będzie można zastrzegać swój nr PESEL? Dlaczego to się może przydać?

Zastrzeganie PESEL-u - przepisy. Rejestr zastrzeżeń numerów PESEL. 

Ustawa z  7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, opublikowana 21 lipca 2023 r. w Dz.U. 2023 poz. 1394. dała podstawę prawną dla budowy rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, w którym odnotowywane będzie zastrzeżenie i cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL osoby pełnoletniej. 

W szczególności wynika to z wprowadzonych przez ww. nowelizację przepisów Rozdziału 3a ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 oraz z 2023 r. poz. 497 i 1394) "Rejestr zastrzeżeń numerów PESEL, zasady i tryb udostępniania danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL oraz zasady i tryb zastrzegania i cofania zastrzeżenia numeru PESEL" (art. 23a-art. 23p).

Taka możliwość ma zapewnić ochronę obywatelom przed zaciąganiem na ich PESEL przez oszustów kredytów i pożyczek, a także np. przed wydawaniem oszustom posługującym się czyimś numerem PESEL duplikatów kart SIM przez firmy telekomunikacyjne.

Usługa polegająca na zastrzeżeniu nr PESEL ma pojawić się np. w aplikacji mObywatel. Usługa taka pozwoli na: 

REKLAMA

Autopromocja
  • zastrzeżenie numeru PESEL,
  • cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL,
  • ustawienie automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL,
  • sprawdzenie historii weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne,
  • podgląd historii zmian statusu.

Ale będzie to możliwe również za za pośrednictwem organu gminy, banku krajowego, spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej lub operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (czyli Poczty Polskiej). 

Rozporządzenie z wzorami wniosków o zastrzeżenie i o cofnięcie zastrzeżenia nr PESEL

Na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 23p ustawy z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 oraz z 2023 r. poz. 497 i 1394), minister cyfryzacji ma obowiązek określić:
1) wzór wniosku o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w organie gminy; (projekt)
2) wzór wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL składany w banku krajowym, krajowej spółdzielczej kasie  oszczędnościowej lub u operatora pocztowego, (projekt)
3) wzór wniosku o udostępnianie danych z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, 
4) sposób wypełnienia wniosków, o których mowa w pkt 1 i 2.

Wnioskodawca będzie miał obowiązek wypełnić ww. wniosek, o którym mowa w pkt 1 i 2, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej kolorem czarnym lub niebieskim, drukowanymi literami.

Wniosek, o którym mowa w pkt 1, będzie mógł być sporządzony przez pracownika organu gminy w postaci wydruku z systemu teleinformatycznego, w obecności wnioskodawcy na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz podanych przez tę osobę.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu tego rozporządzenia, zastrzeżenie numeru PESEL jest dobrowolne, stąd też przetwarzane będą wyłącznie dane osób, które taką czynność zrealizowały. Osobom, których dane będą przetwarzane zostanie udostępniona możliwość wglądu do danych za pomocą e-usługi i pobranie zaświadczenia jak również uzyskania poprzez e-usługę informacji o tym kto i kiedy weryfikował zastrzeżenie numeru PESEL. Zaświadczenie o przetwarzanych danych będzie też można uzyskać w dowolnym urzędzie gminy. Utrzymanie i rozwój rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, w celu realizacji zadań ustawowych, zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji. Minister zapewnia też rozliczalność i poprawność danych przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń i wykonuje obowiązki wynikające z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. 

Informacji o odbiorcach danych na wnioski sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej albo elektronicznej będzie udzielał Minister Cyfryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy przepisy rozporządzenia wejdą w życie?

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. poz. 1394). Chodzi o komunikat wydany przez ministra cyfryzacji (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych) w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” - określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających stosowanie tych przepisów. Ostatecznie rozporządzenie wejdzie w życie 17 listopada 2023 r.

Źródło: 
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL - Dz. U. z 2023 r., poz. 2485.
- projekt rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA