REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce zmienić rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru REGON. Założenia projektu tego rozporządzenia zostały 6 września 2023 r. opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. A 18 września br został już opublikowany sam projekt. Co się ma zmienić i od kiedy?

Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, rejestr REGON obejmuje: 
1) osoby prawne; 
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej; 
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

A przepis art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wskazuje informacje, które podlegają wpisowi do rejestru REGON. Jedną z takich informacji jest numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu gospodarki narodowej oraz informacje o unieważnieniu lub uchyleniu tego numeru. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Zmiany w rejestrze REGON. Pojawi się dodatkowa informacja o numerze NIP

Prowadzone przez osoby fizyczne przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także biura poselskie nie otrzymują odrębnych numerów identyfikacji podatkowej (NIP), lecz de facto posługują się numerami:  
- osoby fizycznej prowadzącej placówkę – w przypadku prowadzonego przez tę osobę przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;  
- danego posła/senatora/posła do Parlamentu Europejskiego – w przypadku biura poselskiego.  
Powoduje to problemy w codziennej działalności tych podmiotów.    

Dlatego rząd planuje zmienić rozporządzenie Rady Ministrów z 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń (Dz. U. poz. 2009, z późn. zm.). Jest to rozporządzenie określające zasady działania rejestru REGON.  

REKLAMA

W tym rozporządzeniu ma zostać dodany § 6a, który ma umożliwić określenie we wpisach do rejestru REGON, numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadkach, w których osoba prowadząca wpisaną do rejestru REGON jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej zobowiązana jest, w związku z jej prowadzeniem, do posługiwania się własnym numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia rząd problem ten dotyczy prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół oraz placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900). Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, „publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej” – tj. jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, prowadzone przez osobę fizyczną, również nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu – nie występują w CRP-KEP jako odrębni od podmiotu tworzącego podatnicy, płatnicy podatków bądź płatnicy składek ubezpieczeniowych, w konsekwencji posługują się numerem NIP właściwym dla osoby fizycznej prowadzącej tę jednostkę organizacyjną.

Taki sam problem ma miejsce w przypadku biur poselskich, senatorskich, poselsko-senatorskie oraz biur posłów do Parlamentu Europejskiego, które są wpisywane do rejestru REGON jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.  
Podmiotowość w rejestrze REGON nie jest tożsama z podmiotowością w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP): podmiotem rejestru REGON jest biuro, a podmiotem CRP-KEP – osoba fizyczna (poseł/senator/poseł do Parlamentu Europejskiego). Odmienny sposób rejestracji w tych dwóch rejestrach urzędowych powoduje obecnie problemy z identyfikacją działalności podmiotów, które zobowiązane są posługiwać się NIP nadanym im jako płatnikom. Brak informacji w rejestrze REGON o numerze identyfikacji podatkowej (NIP), którym podmiot zobowiązany jest się posługiwać w związku z prowadzeniem ww. jednostek organizacyjnych, był wielokrotnie przedmiotem zastrzeżeń ze strony różnych podmiotów, związanych z utrudnieniami przy weryfikacji wpisów w oparciu o informacje wpisane do rejestru REGON.

Ważne

Omawiana zmiana w ww. rozporządzeniu w sprawie rejestru REGON pozwoli na identyfikację, na podstawie NIP, działalności prowadzonych przez biura poselskie. Natomiast ostateczna wersja projektu tego rozporządzenia nie obejmuje (wbrew wcześniejszym założeniom tego projektu) prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół, placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

 

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Rada Ministrów ma przyjąć projekt tego rozporządzenia jeszcze w III kwartale 2023 roku. A więc prawdopodobnie omawiane zmiany wejdą w życie przed końcem bieżącego roku. 

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA