REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce zmienić rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru REGON. Założenia projektu tego rozporządzenia zostały 6 września 2023 r. opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. A 18 września br został już opublikowany sam projekt. Co się ma zmienić i od kiedy?

Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, rejestr REGON obejmuje: 
1) osoby prawne; 
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej; 
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

A przepis art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wskazuje informacje, które podlegają wpisowi do rejestru REGON. Jedną z takich informacji jest numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu gospodarki narodowej oraz informacje o unieważnieniu lub uchyleniu tego numeru. 

REKLAMA

 

Zmiany w rejestrze REGON. Pojawi się dodatkowa informacja o numerze NIP

REKLAMA

Prowadzone przez osoby fizyczne przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także biura poselskie nie otrzymują odrębnych numerów identyfikacji podatkowej (NIP), lecz de facto posługują się numerami:  
- osoby fizycznej prowadzącej placówkę – w przypadku prowadzonego przez tę osobę przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;  
- danego posła/senatora/posła do Parlamentu Europejskiego – w przypadku biura poselskiego.  
Powoduje to problemy w codziennej działalności tych podmiotów.    

Dlatego rząd planuje zmienić rozporządzenie Rady Ministrów z 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń (Dz. U. poz. 2009, z późn. zm.). Jest to rozporządzenie określające zasady działania rejestru REGON.  

REKLAMA

W tym rozporządzeniu ma zostać dodany § 6a, który ma umożliwić określenie we wpisach do rejestru REGON, numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadkach, w których osoba prowadząca wpisaną do rejestru REGON jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej zobowiązana jest, w związku z jej prowadzeniem, do posługiwania się własnym numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia rząd problem ten dotyczy prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół oraz placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900). Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, „publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej” – tj. jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, prowadzone przez osobę fizyczną, również nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu – nie występują w CRP-KEP jako odrębni od podmiotu tworzącego podatnicy, płatnicy podatków bądź płatnicy składek ubezpieczeniowych, w konsekwencji posługują się numerem NIP właściwym dla osoby fizycznej prowadzącej tę jednostkę organizacyjną.

Taki sam problem ma miejsce w przypadku biur poselskich, senatorskich, poselsko-senatorskie oraz biur posłów do Parlamentu Europejskiego, które są wpisywane do rejestru REGON jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.  
Podmiotowość w rejestrze REGON nie jest tożsama z podmiotowością w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP): podmiotem rejestru REGON jest biuro, a podmiotem CRP-KEP – osoba fizyczna (poseł/senator/poseł do Parlamentu Europejskiego). Odmienny sposób rejestracji w tych dwóch rejestrach urzędowych powoduje obecnie problemy z identyfikacją działalności podmiotów, które zobowiązane są posługiwać się NIP nadanym im jako płatnikom. Brak informacji w rejestrze REGON o numerze identyfikacji podatkowej (NIP), którym podmiot zobowiązany jest się posługiwać w związku z prowadzeniem ww. jednostek organizacyjnych, był wielokrotnie przedmiotem zastrzeżeń ze strony różnych podmiotów, związanych z utrudnieniami przy weryfikacji wpisów w oparciu o informacje wpisane do rejestru REGON.

Ważne

Omawiana zmiana w ww. rozporządzeniu w sprawie rejestru REGON pozwoli na identyfikację, na podstawie NIP, działalności prowadzonych przez biura poselskie. Natomiast ostateczna wersja projektu tego rozporządzenia nie obejmuje (wbrew wcześniejszym założeniom tego projektu) prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół, placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

 

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Rada Ministrów ma przyjąć projekt tego rozporządzenia jeszcze w III kwartale 2023 roku. A więc prawdopodobnie omawiane zmiany wejdą w życie przed końcem bieżącego roku. 

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA