REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP

Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
Zmiany w rejestrze REGON 2023. Co się zmieni? Od kiedy? Dodatkowa informacja o numerze NIP
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce zmienić rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru REGON. Założenia projektu tego rozporządzenia zostały 6 września 2023 r. opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. A 18 września br został już opublikowany sam projekt. Co się ma zmienić i od kiedy?

Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, rejestr REGON obejmuje: 
1) osoby prawne; 
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej; 
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

A przepis art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej wskazuje informacje, które podlegają wpisowi do rejestru REGON. Jedną z takich informacji jest numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu gospodarki narodowej oraz informacje o unieważnieniu lub uchyleniu tego numeru. 

REKLAMA

Autopromocja

 

Zmiany w rejestrze REGON. Pojawi się dodatkowa informacja o numerze NIP

Prowadzone przez osoby fizyczne przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a także biura poselskie nie otrzymują odrębnych numerów identyfikacji podatkowej (NIP), lecz de facto posługują się numerami:  
- osoby fizycznej prowadzącej placówkę – w przypadku prowadzonego przez tę osobę przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;  
- danego posła/senatora/posła do Parlamentu Europejskiego – w przypadku biura poselskiego.  
Powoduje to problemy w codziennej działalności tych podmiotów.    

Dlatego rząd planuje zmienić rozporządzenie Rady Ministrów z 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń (Dz. U. poz. 2009, z późn. zm.). Jest to rozporządzenie określające zasady działania rejestru REGON.  

REKLAMA

W tym rozporządzeniu ma zostać dodany § 6a, który ma umożliwić określenie we wpisach do rejestru REGON, numeru identyfikacji podatkowej (NIP), w przypadkach, w których osoba prowadząca wpisaną do rejestru REGON jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej zobowiązana jest, w związku z jej prowadzeniem, do posługiwania się własnym numerem identyfikacji podatkowej (NIP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia rząd problem ten dotyczy prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół oraz placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900). Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, „publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej” – tj. jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przedszkola, szkoły, placówki lub inne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, prowadzone przez osobę fizyczną, również nie podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu – nie występują w CRP-KEP jako odrębni od podmiotu tworzącego podatnicy, płatnicy podatków bądź płatnicy składek ubezpieczeniowych, w konsekwencji posługują się numerem NIP właściwym dla osoby fizycznej prowadzącej tę jednostkę organizacyjną.

Taki sam problem ma miejsce w przypadku biur poselskich, senatorskich, poselsko-senatorskie oraz biur posłów do Parlamentu Europejskiego, które są wpisywane do rejestru REGON jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.  
Podmiotowość w rejestrze REGON nie jest tożsama z podmiotowością w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP): podmiotem rejestru REGON jest biuro, a podmiotem CRP-KEP – osoba fizyczna (poseł/senator/poseł do Parlamentu Europejskiego). Odmienny sposób rejestracji w tych dwóch rejestrach urzędowych powoduje obecnie problemy z identyfikacją działalności podmiotów, które zobowiązane są posługiwać się NIP nadanym im jako płatnikom. Brak informacji w rejestrze REGON o numerze identyfikacji podatkowej (NIP), którym podmiot zobowiązany jest się posługiwać w związku z prowadzeniem ww. jednostek organizacyjnych, był wielokrotnie przedmiotem zastrzeżeń ze strony różnych podmiotów, związanych z utrudnieniami przy weryfikacji wpisów w oparciu o informacje wpisane do rejestru REGON.

Ważne

Omawiana zmiana w ww. rozporządzeniu w sprawie rejestru REGON pozwoli na identyfikację, na podstawie NIP, działalności prowadzonych przez biura poselskie. Natomiast ostateczna wersja projektu tego rozporządzenia nie obejmuje (wbrew wcześniejszym założeniom tego projektu) prowadzonych przez osoby fizyczne przedszkoli, szkół, placówek lub innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 3-11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

 

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Rada Ministrów ma przyjąć projekt tego rozporządzenia jeszcze w III kwartale 2023 roku. A więc prawdopodobnie omawiane zmiany wejdą w życie przed końcem bieżącego roku. 

oprac. Paweł Huczko

Źródło: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA