REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość konsumentów spodziewa się podwyżek przed Bożym Narodzeniem

Wyższe ceny to mniej prezentów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy konsumenci z USA bardziej obawiają się przedświątecznych wzrostów cen niż Polacy? Gdzie oczekują największych podwyżek? 

Wyższe ceny to mniej prezentów

Z najnowszego raportu "Holiday retail survey" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że świąteczne wydatki osiągną w tym roku wartość sprzed pandemii. "Z powodu wysokich cen klienci planują kupić mniej prezentów, ale spodziewają się wydać na nie więcej pieniędzy" - przekazano. Zdaniem autorów raportu również skłonność do kupowania w sklepach stacjonarnych powraca do poziomu sprzed 2020 r. – "37 proc. budżetu amerykańskich konsumentów zostanie przeznaczone na tę formę zakupów, co stanowi wzrost o 2 p.p. względem 2022 roku".

REKLAMA

REKLAMA

W raporcie poinformowano, że w tym roku przeciętny Amerykanin na święta wyda 1652 dol. "W Stanach Zjednoczonych w zakupach świątecznych planuje partycypować 95 proc. badanych osób, a 72 proc. spodziewa się wyższych cen niż w roku ubiegłym" - wynika z badania. "Najwięcej respondentów (86 proc.) oczekuje podwyżek w kategorii żywności i napojów, 82 proc. przewiduje wzrost cen ubrań i akcesoriów, a 80 proc. obawia się większych wydatków na elektronikę i gadżety" - dodano.

Eksperci Deloitte zwrócili uwagę, że wczesne zakupy świąteczne, przypadające na koniec października i początek listopada, nie zyskują "drastycznie" na popularności. "Najwięcej pieniędzy konsumenci z USA wydadzą pod koniec listopada i na początku grudnia (51 proc. wydatków). Co więcej, okres, w którym przeciętny klient planuje robić zakupy skrócił się z ponad 7 tygodni w 2019 r. do niecałych sześciu tygodni w roku obecnym" - wskazano.

Czy przedświąteczna gorączka to inne trendy konsumenckie?

Eksperci zauważyli też, że ogólne trendy konsumenckie nie zanikają w trakcie przedświątecznej gorączki. "Troska o klimat i wpływ naszych zachowań zakupowych na planetę będzie towarzyszyć szczególnie młodszym klientom. 55 proc. osób z pokolenia Z i millenialsów definiuje siebie jako zrównoważonych konsumentów, przykładających wagę do ekologicznego aspektu swoich decyzji zakupowych" - podano w raporcie. Dodano, że wśród przedstawicieli starszych generacji odsetek ten wynosi jedynie 35 proc.

REKLAMA

Autorzy opracowania podkreślili, że proekologiczni klienci wydają statystycznie 29 proc. więcej niż inni. "Wolumen zrównoważonych środowiskowo świątecznych zakupów może być silnym sygnałem do zmian dla sprzedawców. Jednym z bardziej niepokojących aspektów konsumpcji jest liczba opakowań wykorzystywanych w zamówieniach online" - wskazali eksperci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sztuczna inteligencja? Nie, dziękuję 

Według danych raportu prawie 80 proc. konsumentów nie wierzy w zdolności sprzedawców detalicznych do odpowiedzialnego wykorzystywania sztucznej inteligencji w swojej działalności. "Jednocześnie choć aż 98 proc. zarządzających sklepami jest zaznajomiona z funkcjami generatywnej sztucznej inteligencji, to tylko 33 proc. z nich ma świadomość jej wpływu na biznes" - zaznaczono.

Eksperci zauważyli też, że w tym roku wciąż stosunkowo niski odsetek badanych (16 proc.) zamierza korzystać z rozwiązań AI w celach zakupowych. "Ci, którzy zdecydują się na wykorzystanie rozwiązań AI, zrobią to głównie do szukania promocji i przyspieszenia procesu zakupowego" - dodano.

Badanie

Badanie konsumenckie Deloitte zostało przeprowadzone w dniach 30 sierpnia – 8 września 2023 r. i wzięło udział 4318 osób z USA. Z kolei badanie kadry kierowniczej przeprowadzono w dniach 23-30 czerwca 2023 r. i uczestniczyło w nim 43 dyrektorów branży detalicznej. 

autor: Anna Bytniewska

ab/ mick/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA