REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD

Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD
Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 8 listopada 2023 r. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych opublikowała raport pt. Peer Review Report on the Exchange of Information on Request POLAND 2023 (Second Round, Combined Review). Polska została ponownie oceniona jako „largely compliant”, czyli o dużym stopniu zgodności ze standardem OECD.

Polskie przepisy w zakresie wymiany informacji podatkowych zgodne ze standardami OECD

W raporcie stwierdzono, że Polska posiada regulacje prawne oraz realizuje zadania w zakresie wymiany informacji podatkowych na wniosek w sposób odpowiadający międzynarodowemu standardowi OECD przyjętemu w tym obszarze.

REKLAMA

Autopromocja

Ocena dotyczyła okresu od 1 czerwca 2019 r. do 30 czerwca 2022 r. Analizie poddano realizację przez Polskę zadań w obszarach związanych z: funkcjonowaniem Krajowego Rejestru Sądowego i powiązania z rejestrami Krajowej Administracji Skarbowej, przetwarzaniem danych o osobach/podmiotach lub udziałowcach spółek – uczestniczących w obrocie prawnym i rynkach finansowych, ustalaniem beneficjenta rzeczywistego. Ponadto oceniono relacje z uczestnikami systemu finansowego, procedury nadzorcze, procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz dotyczące współpracy z zagranicznymi jurysdykcjami w zakresie wymiany informacji podatkowych na wniosek.

W przeglądzie ze strony Polski udział wzięli przedstawiciele organów administracji publicznej, w tym: Ministerstwa Finansów oraz jednostek Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwa Sprawiedliwości i Krajowego Rejestru Sądowego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, Narodowego Banku Polskiego oraz organizacje zawodowe i stowarzyszenia takie jak: Krajowa Rada Notarialna, Związek Banków Polskich, Krajowa Rada Radców Prawnych, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Naczelna Rada Adwokacka, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Polska Izba Biegłych Rewidentów.

Poprzednia ocena Polski miała miejsce w 2015 r. i dotyczyła okresu od stycznia 2011 r. do grudnia 2013 r. Od tamtego czasu zaszły znaczące zmiany w prawie międzynarodowym dotyczącym współpracy w zakresie wymiany informacji podatkowych. Wprowadzono nowe mechanizmy współpracy, poszerzeniu uległ zakres wymiany informacji, wypracowano dodatkowe rozwiązania prawne służące przeciwdziałaniu unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania oraz praniu pieniędzy. Polskie regulacje prawne zostały dostosowane do wymogów wynikających z prawa międzynarodowego, w tym prawa unijnego. Przyjęto m.in. ustawę z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, której przepisy są na bieżąco dostosowywane do zmian wdrażanych w prawie międzynarodowym. 

Polskie postępy we wdrażaniu standardu OECD

W raporcie z 2023 r. OECD podkreśla, że Polska w porównaniu do oceny z 2015 r. poczyniła znaczące postępy we wdrażaniu standardu OECD. Bardzo pozytywnie oceniono zmiany dokonane w 2019 r. w kodeksie spółek handlowych, dotyczące identyfikacji posiadaczy akcji na okaziciela. Zmiany legislacyjne w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy wprowadzone w 2019 i 2020 r., w tym dostosowanie do standardu definicji beneficjentów rzeczywistych. Wdrożenie centralnego rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych oraz nowelizację ustawy o KRS wprowadzającą wymóg pełnej cyfryzacji rejestru przedsiębiorców, w tym digitalizację procedury legislacyjnej. Polskie organy odpowiedzialne za wymianę informacji zostały uznane za posiadające odpowiednie zasoby oraz jako realizujące zadania w sposób skuteczny i satysfakcjonujący partnerów traktatowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalecenia dla Polski

REKLAMA

Wraz z pozytywną oceną działań podjętych przez Polskę zgodnie z rekomendacjami zawartymi w raporcie OECD z 2015 r., w nowym raporcie OECD sformułowało dalsze zalecenia dla Polski. Niektóre rekomendacje stanowią uzupełnienie wcześniejszych zaleceń, stanowią ich rozszerzenie, służące udoskonaleniu polskich regulacji prawnych, niektóre mają charakter „miękkich rekomendacji” i dotyczą m.in. wzmocnienia działań nadzorczych, w szczególności w zakresie procesu dematerializacji akcji na okaziciela czy identyfikacji beneficjentów rzeczywistych.

Tekst raportu znajduje się na stronie OECD w zakładce: Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes: Poland 2023 r.  POLAND 2023: Peer Review Report on the Exchange of Information on Request

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA