REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD

Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD
Wymiana informacji podatkowych - polskie przepisy zgodne ze standardami OECD
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 8 listopada 2023 r. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych opublikowała raport pt. Peer Review Report on the Exchange of Information on Request POLAND 2023 (Second Round, Combined Review). Polska została ponownie oceniona jako „largely compliant”, czyli o dużym stopniu zgodności ze standardem OECD.

Polskie przepisy w zakresie wymiany informacji podatkowych zgodne ze standardami OECD

W raporcie stwierdzono, że Polska posiada regulacje prawne oraz realizuje zadania w zakresie wymiany informacji podatkowych na wniosek w sposób odpowiadający międzynarodowemu standardowi OECD przyjętemu w tym obszarze.

Autopromocja

Ocena dotyczyła okresu od 1 czerwca 2019 r. do 30 czerwca 2022 r. Analizie poddano realizację przez Polskę zadań w obszarach związanych z: funkcjonowaniem Krajowego Rejestru Sądowego i powiązania z rejestrami Krajowej Administracji Skarbowej, przetwarzaniem danych o osobach/podmiotach lub udziałowcach spółek – uczestniczących w obrocie prawnym i rynkach finansowych, ustalaniem beneficjenta rzeczywistego. Ponadto oceniono relacje z uczestnikami systemu finansowego, procedury nadzorcze, procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz dotyczące współpracy z zagranicznymi jurysdykcjami w zakresie wymiany informacji podatkowych na wniosek.

W przeglądzie ze strony Polski udział wzięli przedstawiciele organów administracji publicznej, w tym: Ministerstwa Finansów oraz jednostek Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwa Sprawiedliwości i Krajowego Rejestru Sądowego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, Narodowego Banku Polskiego oraz organizacje zawodowe i stowarzyszenia takie jak: Krajowa Rada Notarialna, Związek Banków Polskich, Krajowa Rada Radców Prawnych, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Naczelna Rada Adwokacka, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Polska Izba Biegłych Rewidentów.

Poprzednia ocena Polski miała miejsce w 2015 r. i dotyczyła okresu od stycznia 2011 r. do grudnia 2013 r. Od tamtego czasu zaszły znaczące zmiany w prawie międzynarodowym dotyczącym współpracy w zakresie wymiany informacji podatkowych. Wprowadzono nowe mechanizmy współpracy, poszerzeniu uległ zakres wymiany informacji, wypracowano dodatkowe rozwiązania prawne służące przeciwdziałaniu unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania oraz praniu pieniędzy. Polskie regulacje prawne zostały dostosowane do wymogów wynikających z prawa międzynarodowego, w tym prawa unijnego. Przyjęto m.in. ustawę z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, której przepisy są na bieżąco dostosowywane do zmian wdrażanych w prawie międzynarodowym. 

Polskie postępy we wdrażaniu standardu OECD

W raporcie z 2023 r. OECD podkreśla, że Polska w porównaniu do oceny z 2015 r. poczyniła znaczące postępy we wdrażaniu standardu OECD. Bardzo pozytywnie oceniono zmiany dokonane w 2019 r. w kodeksie spółek handlowych, dotyczące identyfikacji posiadaczy akcji na okaziciela. Zmiany legislacyjne w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy wprowadzone w 2019 i 2020 r., w tym dostosowanie do standardu definicji beneficjentów rzeczywistych. Wdrożenie centralnego rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych oraz nowelizację ustawy o KRS wprowadzającą wymóg pełnej cyfryzacji rejestru przedsiębiorców, w tym digitalizację procedury legislacyjnej. Polskie organy odpowiedzialne za wymianę informacji zostały uznane za posiadające odpowiednie zasoby oraz jako realizujące zadania w sposób skuteczny i satysfakcjonujący partnerów traktatowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalecenia dla Polski

Wraz z pozytywną oceną działań podjętych przez Polskę zgodnie z rekomendacjami zawartymi w raporcie OECD z 2015 r., w nowym raporcie OECD sformułowało dalsze zalecenia dla Polski. Niektóre rekomendacje stanowią uzupełnienie wcześniejszych zaleceń, stanowią ich rozszerzenie, służące udoskonaleniu polskich regulacji prawnych, niektóre mają charakter „miękkich rekomendacji” i dotyczą m.in. wzmocnienia działań nadzorczych, w szczególności w zakresie procesu dematerializacji akcji na okaziciela czy identyfikacji beneficjentów rzeczywistych.

Tekst raportu znajduje się na stronie OECD w zakładce: Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes: Poland 2023 r.  POLAND 2023: Peer Review Report on the Exchange of Information on Request

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA