REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedna firma, dwa zeznania roczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ryczałtu nie mogą płacić podatnicy, których obroty w 2007 roku przekroczą równowartość 150 tys. euro. Od 2008 roku, gdy limit zostanie przekroczony w jednym miesiącu, od następnego trzeba rozliczać się na zasadach ogólnych. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni złożyć nawet dwa zeznania roczne: dla ryczałtu i zasad ogólnych.

Już w rozliczeniu podatkowym za 2008 rok spora grupa podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stanie przed nowym problemem - koniecznością złożenia aż dwóch zeznań za ten sam rok podatkowy. To skutek zmian podatkowych, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

Mniejszy limit

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z prostszych form opodatkowania. Podatek jest płacony według stałych stawek, uzależnionych od rodzaju przychodów. Nie ma potrzeby skomplikowanego obliczania kosztów i prowadzenia rozbudowanych ewidencji. Prowadzi się jedynie ewidencję przychodów. Ustawodawca jednak postanowił ograniczyć dostęp do tej formy opodatkowania. Ograniczenie to dotyczy m.in. wysokości przychodów, które mogą być opodatkowane w tej formie.

Od nowego roku zmienia się z 250 tys. na 150 tys. euro limit obrotów, po przekroczeniu którego traci się prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w przypadku pozarolniczej działalności gospodarczej. Nowy limit ma zastosowanie już do obrotów 2007 roku. Jeśli przekroczą one równowartość w złotych 150 tys. euro (czyli 565,2 tys. zł), to w 2008 roku przedsiębiorca nie będzie miał prawa do korzystania z ryczałtu.

Potwierdziła to Izba Skarbowa we Wrocławiu, która odpowiadając na nasze pytanie wyjaśniła, że w sytuacji, gdy przychody podatnika prowadzącego działalność samodzielnie lub suma przychodów wspólników spółki przekroczą w 2007 roku kwotę 150 tys. euro, podatnik (podatnicy) w 2008 roku nie będzie mógł być opodatkowany w tej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Limit 250 tys. euro obowiązujący w 2007 roku dotyczył przychodów uzyskanych przez podatników w 2006 roku - stwierdzono we wrocławskiej izbie skarbowej.

Podatnik, który utraci w ten sposób prawo do ryczałtu, będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych od 1 stycznia 2008 r. Do wyboru będzie miał opodatkowanie według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc. lub według liniowej 19-proc. stawki PIT. Wyboru nowej formy opodatkowania trzeba będzie dokonać najpóźniej do 21 stycznia 2008 r.

Trzeba też pamiętać, że utrata prawa do rozliczania się w formie ryczałtu skutkuje koniecznością prowadzenia odpowiedniej ewidencji podatkowej.

REKLAMA

- W praktyce nowy limit oznacza, że w 2008 roku z tej formy zryczałtowanego opodatkowania będzie mogło skorzystać znacznie mniej podatników niż w 2007 roku. W wyniku zmiany duża liczba podatników będzie musiała przejść na rozliczenie podatkowe na zasadach ogólnych, czyli za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów - podkreślił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dodał, że będzie to dotyczyło tych, którzy w 2007 roku osiągnęli przychód wyższy niż równowartość 150 tys. euro, czyli 565,2 tys. zł. Może to w konsekwencji oznaczać zwiększenie obciążeń podatkowych tych przedsiębiorców.

Utrata ryczałtu

Noweli limity obrotów to nie jedyna nowość, jaką zafundował podatnikom ryczałtu ustawodawca. Wprowadził też nową zasadę dotyczącą utraty prawa do ryczałtu. Zgodnie z nią od początku 2008 roku podatnicy tracą prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przekraczające kwotę 150 tys. euro. Co to oznacza?

Jeśli przykładowo przychody podatnika w marcu 2008 r. przekroczą 565,2 tys. zł, to przedsiębiorca już w kwietniu będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Obecnie jest tak, że jeśli obroty podatnika przekraczały limit, to tracił on prawo do opodatkowania ryczałtem dopiero od następnego roku podatkowego.

Rygorystyczne podejście fiskusa

Monika Ławnicka, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand wyjaśniła, że podatnik ryczałtu, który w trakcie roku 2008 przekroczy limit obrotów 565,2 tys. zł, jest zobowiązany od miesiąca następnego po tym, w którym limit ten przekroczył, zaprowadzić właściwe księgi (najczęściej podatkową księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami dodatkowymi) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podstawą do określenia podatku dochodowego będzie w tym wypadku dochód osiągnięty za miesiące po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu. To jednak nie jedyna konsekwencja takiej zmiany.

- Oznacza to także, że za część roku, w której podatnik rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatnik składa zeznanie PIT-28, zaś za część roku, w której rozliczał się na zasadach ogólnych, zeznanie PIT-36 - argumentowała Monika Ławnicka.

Jednocześnie zauważyła, że organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik, który w trakcie roku utracił prawo do opodatkowania ryczałtem, nie może rozliczać się za pozostałą część roku wspólnie z małżonkiem. Fiskus twierdzi również, że podatnik taki nie może się też rozliczać podatkiem liniowym według stawki 19 proc. W przypadku podatników kontynuujących działalność, do skorzystania z tego sposobu opodatkowania wymagane jest złożenie oświadczenia do 20 stycznia roku podatkowego. Jedynie podatnik rozpoczynający działalność może takiego zgłoszenia dokonać w innym terminie.

Dwa zeznania

Jak wynika z naszej analizy, nowe zasady rozliczania ryczałtowców wpłyną także na ich roczne rozliczenia z fiskusem. Skoro w ciągu roku podatnik będzie płacił najpierw ryczałt, a potem PIT na zasadach ogólnych, będzie musiał złożyć dwie deklaracje roczne. Taka sytuacja może się już pojawić przy rozliczeniu za 2008 rok. Co ciekawe, oba zeznania będą dotyczyły tego samego roku podatkowego i tej samej firmy. Za tę część roku, za którą podatnik opodatkowany był ryczałtem, będzie musiał rozliczyć się na zeznaniu PIT-28, składanym do 31 stycznia. Natomiast za okres, w którym był opodatkowany na zasadach ogólnych, będzie musiał rozliczyć się na formularzu PIT-36 (gdy płaci podatek według skali), składanym do 30 kwietnia.

Karol Raźniewski, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, wyjaśnił, że nowe przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazują, że w miesiącu następującym po miesiącu przekroczenia limitu podlegają już oni opodatkowaniu na zasadach ogólnych. To zaś oznacza, że zastosowanie powinny mieć tutaj także przepisy dotyczące zeznań podatkowych składanych w przypadku uzyskiwania dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Z kolei podatnicy opłacający ryczałt są zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym stosowne zeznanie podatkowe do 31 stycznia następnego roku. Zgodnie z przepisami wykonawczymi, jest to deklaracja PIT-28.

- Wydaje się zatem, że, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, w przypadku osób przekraczających nowy limit dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych konieczne będzie złożenie dwóch deklaracji za rok 2008: PIT-28 i PIT-36 - podsumował Karol Raźniewski.

150 tys. euro wynosi limit obrotów, po przekroczeniu którego przedsiębiorca straci prawo do rozliczania się na zasadach ryczałtu

Ważne!

Ryczałt jest ważny dla małych przedsiębiorstw, ułatwia rozpoczęcie działalności z uwagi na uproszczoną ewidencję, dając tym samym szansę na rozwój, a w przyszłości przejście na pełną księgowość

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt z działalności w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA