REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jedna firma, dwa zeznania roczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ryczałtu nie mogą płacić podatnicy, których obroty w 2007 roku przekroczą równowartość 150 tys. euro. Od 2008 roku, gdy limit zostanie przekroczony w jednym miesiącu, od następnego trzeba rozliczać się na zasadach ogólnych. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni złożyć nawet dwa zeznania roczne: dla ryczałtu i zasad ogólnych.

Już w rozliczeniu podatkowym za 2008 rok spora grupa podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stanie przed nowym problemem - koniecznością złożenia aż dwóch zeznań za ten sam rok podatkowy. To skutek zmian podatkowych, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

Autopromocja

Mniejszy limit

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z prostszych form opodatkowania. Podatek jest płacony według stałych stawek, uzależnionych od rodzaju przychodów. Nie ma potrzeby skomplikowanego obliczania kosztów i prowadzenia rozbudowanych ewidencji. Prowadzi się jedynie ewidencję przychodów. Ustawodawca jednak postanowił ograniczyć dostęp do tej formy opodatkowania. Ograniczenie to dotyczy m.in. wysokości przychodów, które mogą być opodatkowane w tej formie.

Od nowego roku zmienia się z 250 tys. na 150 tys. euro limit obrotów, po przekroczeniu którego traci się prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w przypadku pozarolniczej działalności gospodarczej. Nowy limit ma zastosowanie już do obrotów 2007 roku. Jeśli przekroczą one równowartość w złotych 150 tys. euro (czyli 565,2 tys. zł), to w 2008 roku przedsiębiorca nie będzie miał prawa do korzystania z ryczałtu.

Potwierdziła to Izba Skarbowa we Wrocławiu, która odpowiadając na nasze pytanie wyjaśniła, że w sytuacji, gdy przychody podatnika prowadzącego działalność samodzielnie lub suma przychodów wspólników spółki przekroczą w 2007 roku kwotę 150 tys. euro, podatnik (podatnicy) w 2008 roku nie będzie mógł być opodatkowany w tej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Limit 250 tys. euro obowiązujący w 2007 roku dotyczył przychodów uzyskanych przez podatników w 2006 roku - stwierdzono we wrocławskiej izbie skarbowej.

Podatnik, który utraci w ten sposób prawo do ryczałtu, będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych od 1 stycznia 2008 r. Do wyboru będzie miał opodatkowanie według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc. lub według liniowej 19-proc. stawki PIT. Wyboru nowej formy opodatkowania trzeba będzie dokonać najpóźniej do 21 stycznia 2008 r.

Trzeba też pamiętać, że utrata prawa do rozliczania się w formie ryczałtu skutkuje koniecznością prowadzenia odpowiedniej ewidencji podatkowej.

- W praktyce nowy limit oznacza, że w 2008 roku z tej formy zryczałtowanego opodatkowania będzie mogło skorzystać znacznie mniej podatników niż w 2007 roku. W wyniku zmiany duża liczba podatników będzie musiała przejść na rozliczenie podatkowe na zasadach ogólnych, czyli za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów - podkreślił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dodał, że będzie to dotyczyło tych, którzy w 2007 roku osiągnęli przychód wyższy niż równowartość 150 tys. euro, czyli 565,2 tys. zł. Może to w konsekwencji oznaczać zwiększenie obciążeń podatkowych tych przedsiębiorców.

Utrata ryczałtu

Noweli limity obrotów to nie jedyna nowość, jaką zafundował podatnikom ryczałtu ustawodawca. Wprowadził też nową zasadę dotyczącą utraty prawa do ryczałtu. Zgodnie z nią od początku 2008 roku podatnicy tracą prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przekraczające kwotę 150 tys. euro. Co to oznacza?

Jeśli przykładowo przychody podatnika w marcu 2008 r. przekroczą 565,2 tys. zł, to przedsiębiorca już w kwietniu będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Obecnie jest tak, że jeśli obroty podatnika przekraczały limit, to tracił on prawo do opodatkowania ryczałtem dopiero od następnego roku podatkowego.

Rygorystyczne podejście fiskusa

Monika Ławnicka, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand wyjaśniła, że podatnik ryczałtu, który w trakcie roku 2008 przekroczy limit obrotów 565,2 tys. zł, jest zobowiązany od miesiąca następnego po tym, w którym limit ten przekroczył, zaprowadzić właściwe księgi (najczęściej podatkową księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami dodatkowymi) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podstawą do określenia podatku dochodowego będzie w tym wypadku dochód osiągnięty za miesiące po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu. To jednak nie jedyna konsekwencja takiej zmiany.

- Oznacza to także, że za część roku, w której podatnik rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatnik składa zeznanie PIT-28, zaś za część roku, w której rozliczał się na zasadach ogólnych, zeznanie PIT-36 - argumentowała Monika Ławnicka.

Jednocześnie zauważyła, że organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik, który w trakcie roku utracił prawo do opodatkowania ryczałtem, nie może rozliczać się za pozostałą część roku wspólnie z małżonkiem. Fiskus twierdzi również, że podatnik taki nie może się też rozliczać podatkiem liniowym według stawki 19 proc. W przypadku podatników kontynuujących działalność, do skorzystania z tego sposobu opodatkowania wymagane jest złożenie oświadczenia do 20 stycznia roku podatkowego. Jedynie podatnik rozpoczynający działalność może takiego zgłoszenia dokonać w innym terminie.

Dwa zeznania

Jak wynika z naszej analizy, nowe zasady rozliczania ryczałtowców wpłyną także na ich roczne rozliczenia z fiskusem. Skoro w ciągu roku podatnik będzie płacił najpierw ryczałt, a potem PIT na zasadach ogólnych, będzie musiał złożyć dwie deklaracje roczne. Taka sytuacja może się już pojawić przy rozliczeniu za 2008 rok. Co ciekawe, oba zeznania będą dotyczyły tego samego roku podatkowego i tej samej firmy. Za tę część roku, za którą podatnik opodatkowany był ryczałtem, będzie musiał rozliczyć się na zeznaniu PIT-28, składanym do 31 stycznia. Natomiast za okres, w którym był opodatkowany na zasadach ogólnych, będzie musiał rozliczyć się na formularzu PIT-36 (gdy płaci podatek według skali), składanym do 30 kwietnia.

Karol Raźniewski, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, wyjaśnił, że nowe przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazują, że w miesiącu następującym po miesiącu przekroczenia limitu podlegają już oni opodatkowaniu na zasadach ogólnych. To zaś oznacza, że zastosowanie powinny mieć tutaj także przepisy dotyczące zeznań podatkowych składanych w przypadku uzyskiwania dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Z kolei podatnicy opłacający ryczałt są zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym stosowne zeznanie podatkowe do 31 stycznia następnego roku. Zgodnie z przepisami wykonawczymi, jest to deklaracja PIT-28.

- Wydaje się zatem, że, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, w przypadku osób przekraczających nowy limit dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych konieczne będzie złożenie dwóch deklaracji za rok 2008: PIT-28 i PIT-36 - podsumował Karol Raźniewski.

150 tys. euro wynosi limit obrotów, po przekroczeniu którego przedsiębiorca straci prawo do rozliczania się na zasadach ryczałtu

Ważne!

Ryczałt jest ważny dla małych przedsiębiorstw, ułatwia rozpoczęcie działalności z uwagi na uproszczoną ewidencję, dając tym samym szansę na rozwój, a w przyszłości przejście na pełną księgowość

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt z działalności w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA