REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ryczałtu nie mogą płacić podatnicy, których obroty w 2007 roku przekroczą równowartość 150 tys. euro. Od 2008 roku, gdy limit zostanie przekroczony w jednym miesiącu, od następnego trzeba rozliczać się na zasadach ogólnych. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni złożyć nawet dwa zeznania roczne: dla ryczałtu i zasad ogólnych.

Już w rozliczeniu podatkowym za 2008 rok spora grupa podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stanie przed nowym problemem - koniecznością złożenia aż dwóch zeznań za ten sam rok podatkowy. To skutek zmian podatkowych, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Mniejszy limit

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z prostszych form opodatkowania. Podatek jest płacony według stałych stawek, uzależnionych od rodzaju przychodów. Nie ma potrzeby skomplikowanego obliczania kosztów i prowadzenia rozbudowanych ewidencji. Prowadzi się jedynie ewidencję przychodów. Ustawodawca jednak postanowił ograniczyć dostęp do tej formy opodatkowania. Ograniczenie to dotyczy m.in. wysokości przychodów, które mogą być opodatkowane w tej formie.

Od nowego roku zmienia się z 250 tys. na 150 tys. euro limit obrotów, po przekroczeniu którego traci się prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w przypadku pozarolniczej działalności gospodarczej. Nowy limit ma zastosowanie już do obrotów 2007 roku. Jeśli przekroczą one równowartość w złotych 150 tys. euro (czyli 565,2 tys. zł), to w 2008 roku przedsiębiorca nie będzie miał prawa do korzystania z ryczałtu.

REKLAMA

Potwierdziła to Izba Skarbowa we Wrocławiu, która odpowiadając na nasze pytanie wyjaśniła, że w sytuacji, gdy przychody podatnika prowadzącego działalność samodzielnie lub suma przychodów wspólników spółki przekroczą w 2007 roku kwotę 150 tys. euro, podatnik (podatnicy) w 2008 roku nie będzie mógł być opodatkowany w tej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Limit 250 tys. euro obowiązujący w 2007 roku dotyczył przychodów uzyskanych przez podatników w 2006 roku - stwierdzono we wrocławskiej izbie skarbowej.

Podatnik, który utraci w ten sposób prawo do ryczałtu, będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych od 1 stycznia 2008 r. Do wyboru będzie miał opodatkowanie według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc. lub według liniowej 19-proc. stawki PIT. Wyboru nowej formy opodatkowania trzeba będzie dokonać najpóźniej do 21 stycznia 2008 r.

Trzeba też pamiętać, że utrata prawa do rozliczania się w formie ryczałtu skutkuje koniecznością prowadzenia odpowiedniej ewidencji podatkowej.

- W praktyce nowy limit oznacza, że w 2008 roku z tej formy zryczałtowanego opodatkowania będzie mogło skorzystać znacznie mniej podatników niż w 2007 roku. W wyniku zmiany duża liczba podatników będzie musiała przejść na rozliczenie podatkowe na zasadach ogólnych, czyli za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów - podkreślił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dodał, że będzie to dotyczyło tych, którzy w 2007 roku osiągnęli przychód wyższy niż równowartość 150 tys. euro, czyli 565,2 tys. zł. Może to w konsekwencji oznaczać zwiększenie obciążeń podatkowych tych przedsiębiorców.

Utrata ryczałtu

Noweli limity obrotów to nie jedyna nowość, jaką zafundował podatnikom ryczałtu ustawodawca. Wprowadził też nową zasadę dotyczącą utraty prawa do ryczałtu. Zgodnie z nią od początku 2008 roku podatnicy tracą prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przekraczające kwotę 150 tys. euro. Co to oznacza?

Jeśli przykładowo przychody podatnika w marcu 2008 r. przekroczą 565,2 tys. zł, to przedsiębiorca już w kwietniu będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Obecnie jest tak, że jeśli obroty podatnika przekraczały limit, to tracił on prawo do opodatkowania ryczałtem dopiero od następnego roku podatkowego.

Rygorystyczne podejście fiskusa

Monika Ławnicka, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand wyjaśniła, że podatnik ryczałtu, który w trakcie roku 2008 przekroczy limit obrotów 565,2 tys. zł, jest zobowiązany od miesiąca następnego po tym, w którym limit ten przekroczył, zaprowadzić właściwe księgi (najczęściej podatkową księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami dodatkowymi) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podstawą do określenia podatku dochodowego będzie w tym wypadku dochód osiągnięty za miesiące po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu. To jednak nie jedyna konsekwencja takiej zmiany.

- Oznacza to także, że za część roku, w której podatnik rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatnik składa zeznanie PIT-28, zaś za część roku, w której rozliczał się na zasadach ogólnych, zeznanie PIT-36 - argumentowała Monika Ławnicka.

Jednocześnie zauważyła, że organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik, który w trakcie roku utracił prawo do opodatkowania ryczałtem, nie może rozliczać się za pozostałą część roku wspólnie z małżonkiem. Fiskus twierdzi również, że podatnik taki nie może się też rozliczać podatkiem liniowym według stawki 19 proc. W przypadku podatników kontynuujących działalność, do skorzystania z tego sposobu opodatkowania wymagane jest złożenie oświadczenia do 20 stycznia roku podatkowego. Jedynie podatnik rozpoczynający działalność może takiego zgłoszenia dokonać w innym terminie.

Dwa zeznania

Jak wynika z naszej analizy, nowe zasady rozliczania ryczałtowców wpłyną także na ich roczne rozliczenia z fiskusem. Skoro w ciągu roku podatnik będzie płacił najpierw ryczałt, a potem PIT na zasadach ogólnych, będzie musiał złożyć dwie deklaracje roczne. Taka sytuacja może się już pojawić przy rozliczeniu za 2008 rok. Co ciekawe, oba zeznania będą dotyczyły tego samego roku podatkowego i tej samej firmy. Za tę część roku, za którą podatnik opodatkowany był ryczałtem, będzie musiał rozliczyć się na zeznaniu PIT-28, składanym do 31 stycznia. Natomiast za okres, w którym był opodatkowany na zasadach ogólnych, będzie musiał rozliczyć się na formularzu PIT-36 (gdy płaci podatek według skali), składanym do 30 kwietnia.

Karol Raźniewski, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, wyjaśnił, że nowe przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazują, że w miesiącu następującym po miesiącu przekroczenia limitu podlegają już oni opodatkowaniu na zasadach ogólnych. To zaś oznacza, że zastosowanie powinny mieć tutaj także przepisy dotyczące zeznań podatkowych składanych w przypadku uzyskiwania dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Z kolei podatnicy opłacający ryczałt są zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym stosowne zeznanie podatkowe do 31 stycznia następnego roku. Zgodnie z przepisami wykonawczymi, jest to deklaracja PIT-28.

- Wydaje się zatem, że, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, w przypadku osób przekraczających nowy limit dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych konieczne będzie złożenie dwóch deklaracji za rok 2008: PIT-28 i PIT-36 - podsumował Karol Raźniewski.

150 tys. euro wynosi limit obrotów, po przekroczeniu którego przedsiębiorca straci prawo do rozliczania się na zasadach ryczałtu

Ważne!

Ryczałt jest ważny dla małych przedsiębiorstw, ułatwia rozpoczęcie działalności z uwagi na uproszczoną ewidencję, dając tym samym szansę na rozwój, a w przyszłości przejście na pełną księgowość

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt z działalności w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA