REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ryczałtu nie mogą płacić podatnicy, których obroty w 2007 roku przekroczą równowartość 150 tys. euro. Od 2008 roku, gdy limit zostanie przekroczony w jednym miesiącu, od następnego trzeba rozliczać się na zasadach ogólnych. W konsekwencji podatnicy będą zmuszeni złożyć nawet dwa zeznania roczne: dla ryczałtu i zasad ogólnych.

Już w rozliczeniu podatkowym za 2008 rok spora grupa podatników ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stanie przed nowym problemem - koniecznością złożenia aż dwóch zeznań za ten sam rok podatkowy. To skutek zmian podatkowych, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mniejszy limit

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z prostszych form opodatkowania. Podatek jest płacony według stałych stawek, uzależnionych od rodzaju przychodów. Nie ma potrzeby skomplikowanego obliczania kosztów i prowadzenia rozbudowanych ewidencji. Prowadzi się jedynie ewidencję przychodów. Ustawodawca jednak postanowił ograniczyć dostęp do tej formy opodatkowania. Ograniczenie to dotyczy m.in. wysokości przychodów, które mogą być opodatkowane w tej formie.

Od nowego roku zmienia się z 250 tys. na 150 tys. euro limit obrotów, po przekroczeniu którego traci się prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w przypadku pozarolniczej działalności gospodarczej. Nowy limit ma zastosowanie już do obrotów 2007 roku. Jeśli przekroczą one równowartość w złotych 150 tys. euro (czyli 565,2 tys. zł), to w 2008 roku przedsiębiorca nie będzie miał prawa do korzystania z ryczałtu.

REKLAMA

Potwierdziła to Izba Skarbowa we Wrocławiu, która odpowiadając na nasze pytanie wyjaśniła, że w sytuacji, gdy przychody podatnika prowadzącego działalność samodzielnie lub suma przychodów wspólników spółki przekroczą w 2007 roku kwotę 150 tys. euro, podatnik (podatnicy) w 2008 roku nie będzie mógł być opodatkowany w tej formie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Limit 250 tys. euro obowiązujący w 2007 roku dotyczył przychodów uzyskanych przez podatników w 2006 roku - stwierdzono we wrocławskiej izbie skarbowej.

Podatnik, który utraci w ten sposób prawo do ryczałtu, będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych od 1 stycznia 2008 r. Do wyboru będzie miał opodatkowanie według skali podatkowej ze stawkami 19, 30 i 40 proc. lub według liniowej 19-proc. stawki PIT. Wyboru nowej formy opodatkowania trzeba będzie dokonać najpóźniej do 21 stycznia 2008 r.

Trzeba też pamiętać, że utrata prawa do rozliczania się w formie ryczałtu skutkuje koniecznością prowadzenia odpowiedniej ewidencji podatkowej.

- W praktyce nowy limit oznacza, że w 2008 roku z tej formy zryczałtowanego opodatkowania będzie mogło skorzystać znacznie mniej podatników niż w 2007 roku. W wyniku zmiany duża liczba podatników będzie musiała przejść na rozliczenie podatkowe na zasadach ogólnych, czyli za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów - podkreślił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i docent UW.

Dodał, że będzie to dotyczyło tych, którzy w 2007 roku osiągnęli przychód wyższy niż równowartość 150 tys. euro, czyli 565,2 tys. zł. Może to w konsekwencji oznaczać zwiększenie obciążeń podatkowych tych przedsiębiorców.

Utrata ryczałtu

Noweli limity obrotów to nie jedyna nowość, jaką zafundował podatnikom ryczałtu ustawodawca. Wprowadził też nową zasadę dotyczącą utraty prawa do ryczałtu. Zgodnie z nią od początku 2008 roku podatnicy tracą prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej przekraczające kwotę 150 tys. euro. Co to oznacza?

Jeśli przykładowo przychody podatnika w marcu 2008 r. przekroczą 565,2 tys. zł, to przedsiębiorca już w kwietniu będzie musiał przejść na opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Obecnie jest tak, że jeśli obroty podatnika przekraczały limit, to tracił on prawo do opodatkowania ryczałtem dopiero od następnego roku podatkowego.

Rygorystyczne podejście fiskusa

Monika Ławnicka, konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Taxand wyjaśniła, że podatnik ryczałtu, który w trakcie roku 2008 przekroczy limit obrotów 565,2 tys. zł, jest zobowiązany od miesiąca następnego po tym, w którym limit ten przekroczył, zaprowadzić właściwe księgi (najczęściej podatkową księgę przychodów i rozchodów wraz z towarzyszącymi jej ewidencjami dodatkowymi) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Podstawą do określenia podatku dochodowego będzie w tym wypadku dochód osiągnięty za miesiące po utracie warunków do opodatkowania w formie ryczałtu. To jednak nie jedyna konsekwencja takiej zmiany.

- Oznacza to także, że za część roku, w której podatnik rozliczał się ryczałtem ewidencjonowanym, podatnik składa zeznanie PIT-28, zaś za część roku, w której rozliczał się na zasadach ogólnych, zeznanie PIT-36 - argumentowała Monika Ławnicka.

Jednocześnie zauważyła, że organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik, który w trakcie roku utracił prawo do opodatkowania ryczałtem, nie może rozliczać się za pozostałą część roku wspólnie z małżonkiem. Fiskus twierdzi również, że podatnik taki nie może się też rozliczać podatkiem liniowym według stawki 19 proc. W przypadku podatników kontynuujących działalność, do skorzystania z tego sposobu opodatkowania wymagane jest złożenie oświadczenia do 20 stycznia roku podatkowego. Jedynie podatnik rozpoczynający działalność może takiego zgłoszenia dokonać w innym terminie.

Dwa zeznania

Jak wynika z naszej analizy, nowe zasady rozliczania ryczałtowców wpłyną także na ich roczne rozliczenia z fiskusem. Skoro w ciągu roku podatnik będzie płacił najpierw ryczałt, a potem PIT na zasadach ogólnych, będzie musiał złożyć dwie deklaracje roczne. Taka sytuacja może się już pojawić przy rozliczeniu za 2008 rok. Co ciekawe, oba zeznania będą dotyczyły tego samego roku podatkowego i tej samej firmy. Za tę część roku, za którą podatnik opodatkowany był ryczałtem, będzie musiał rozliczyć się na zeznaniu PIT-28, składanym do 31 stycznia. Natomiast za okres, w którym był opodatkowany na zasadach ogólnych, będzie musiał rozliczyć się na formularzu PIT-36 (gdy płaci podatek według skali), składanym do 30 kwietnia.

Karol Raźniewski, konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, wyjaśnił, że nowe przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazują, że w miesiącu następującym po miesiącu przekroczenia limitu podlegają już oni opodatkowaniu na zasadach ogólnych. To zaś oznacza, że zastosowanie powinny mieć tutaj także przepisy dotyczące zeznań podatkowych składanych w przypadku uzyskiwania dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Z kolei podatnicy opłacający ryczałt są zobowiązani złożyć w urzędzie skarbowym stosowne zeznanie podatkowe do 31 stycznia następnego roku. Zgodnie z przepisami wykonawczymi, jest to deklaracja PIT-28.

- Wydaje się zatem, że, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, w przypadku osób przekraczających nowy limit dla opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych konieczne będzie złożenie dwóch deklaracji za rok 2008: PIT-28 i PIT-36 - podsumował Karol Raźniewski.

150 tys. euro wynosi limit obrotów, po przekroczeniu którego przedsiębiorca straci prawo do rozliczania się na zasadach ryczałtu

Ważne!

Ryczałt jest ważny dla małych przedsiębiorstw, ułatwia rozpoczęcie działalności z uwagi na uproszczoną ewidencję, dając tym samym szansę na rozwój, a w przyszłości przejście na pełną księgowość

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt z działalności w praktyce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ryczałt

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA