REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa obowiązuje już 12 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ulga meldunkowa, z której można skorzystać przy sprzedaży nieruchomości, obowiązuje już 12 miesięcy. Osoby, które kupiły mieszkanie lub dom na początku 2007 r. i zameldowały się w nich, teraz mogą je sprzedać bez PIT.

Właśnie minął rok, odkąd wprowadzono nowe zwolnienie podatkowe obowiązujące przy sprzedaży nieruchomości. To ważna informacja dla podatników, którzy kupili mieszkanie lub dom na początku 2007 r., zameldowali się w nich na pobyt stały, a teraz planują sprzedaż takiej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości, w której podatnik był zameldowany przez co najmniej rok przed datą zbycia, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

- Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ulga meldunkowa, która uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - przypomniał Piotr Kwaśny, doradca podatkowy Accreo Taxand.

Jednocześnie dodał, że w praktyce pojawiały się wątpliwości, jak i od kiedy należy liczyć okres zameldowania. Ministerstwo Finansów wskazało dwukrotnie w odpowiedziach na interpelacje poselskie, że okres ten może być liczony najwcześniej od dnia nabycia lokalu. Takie też stanowisko zajmują organy podatkowe. Oznaczałoby to, że osoby, które zameldowały się na początku zeszłego roku, lecz umowę nabycia nieruchomości podpisały później, muszą czekać ze sprzedażą nieruchomości aż minie 12 miesięcy od dnia nabycia.

- Z drugiej strony, wyrok WSA w Warszawie rozstrzygnął tę kwestię na korzyść podatników. Sąd wskazał, że skoro czynność zameldowania służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w lokalu, nie ma podstaw prawnych, aby termin zameldowania liczyć od daty nabycia tej nieruchomości. W praktyce bowiem istnieje wiele przypadków, kiedy dane osoby są zameldowane w lokalu, w którym faktycznie przebywają, a który do nich nie należy - tłumaczył Piotr Kwaśny.

REKLAMA

Według naszego rozmówcy wyrok WSA precyzuje, jak rozumieć warunek zameldowania, i może być wykorzystywany przez podatników jako argument w przypadku sporu z władzami skarbowymi. Pamiętać jednak należy, że w Polsce orzeczenia sądowe nie mają mocy prawotwórczej, zaś niekorzystne stanowisko resortu finansów i praktyka władz skarbowych stwarzają ryzyko sporu z fiskusem co do prawa zastosowania ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W modelowej sytuacji - jeśli minęło już 12 miesięcy od daty zameldowania, jak też nabycia nieruchomości - aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości, podatnik musi pamiętać o złożeniu w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia. Oświadczenie takie należy złożyć w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży. Należy podkreślić, że od spełnienia tego warunku uzależnione jest zastosowanie zwolnienia - podsumował Piotr Kwaśny.

PRZYKŁAD:

JAK LICZYĆ TERMIN DO ZASTOSOWANIA ULGI

Podatnik zameldował się w mieszkaniu na pobyt stały 20 listopada 2006 r. 2 stycznia 2007 r. kupił to mieszkanie.

Według stanowiska fiskus: termin 12-miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 3 stycznia 2008 r. (potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r.; nr IPPB2/415-247/07-2/AS).

Według stanowiska sądów administracyjnych: termin 12- -miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 21 listopada 2007 r. (potwierdza to m.in. wyrok WSA w Warszawie 14 listopada 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 1387/07).

WARUNKI DO SKORZYSTANIA Z ULGI

Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:

• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia,

• być właścicielem mieszkania lub budynku (nie posiadając tytułu własności, podatnik nie mógłby w ogóle dokonać takiej transakcji),

• w terminie 14 dni od dnia zbycia złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA