REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa obowiązuje już 12 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ulga meldunkowa, z której można skorzystać przy sprzedaży nieruchomości, obowiązuje już 12 miesięcy. Osoby, które kupiły mieszkanie lub dom na początku 2007 r. i zameldowały się w nich, teraz mogą je sprzedać bez PIT.

Właśnie minął rok, odkąd wprowadzono nowe zwolnienie podatkowe obowiązujące przy sprzedaży nieruchomości. To ważna informacja dla podatników, którzy kupili mieszkanie lub dom na początku 2007 r., zameldowali się w nich na pobyt stały, a teraz planują sprzedaż takiej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości, w której podatnik był zameldowany przez co najmniej rok przed datą zbycia, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

- Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ulga meldunkowa, która uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - przypomniał Piotr Kwaśny, doradca podatkowy Accreo Taxand.

Jednocześnie dodał, że w praktyce pojawiały się wątpliwości, jak i od kiedy należy liczyć okres zameldowania. Ministerstwo Finansów wskazało dwukrotnie w odpowiedziach na interpelacje poselskie, że okres ten może być liczony najwcześniej od dnia nabycia lokalu. Takie też stanowisko zajmują organy podatkowe. Oznaczałoby to, że osoby, które zameldowały się na początku zeszłego roku, lecz umowę nabycia nieruchomości podpisały później, muszą czekać ze sprzedażą nieruchomości aż minie 12 miesięcy od dnia nabycia.

- Z drugiej strony, wyrok WSA w Warszawie rozstrzygnął tę kwestię na korzyść podatników. Sąd wskazał, że skoro czynność zameldowania służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w lokalu, nie ma podstaw prawnych, aby termin zameldowania liczyć od daty nabycia tej nieruchomości. W praktyce bowiem istnieje wiele przypadków, kiedy dane osoby są zameldowane w lokalu, w którym faktycznie przebywają, a który do nich nie należy - tłumaczył Piotr Kwaśny.

Według naszego rozmówcy wyrok WSA precyzuje, jak rozumieć warunek zameldowania, i może być wykorzystywany przez podatników jako argument w przypadku sporu z władzami skarbowymi. Pamiętać jednak należy, że w Polsce orzeczenia sądowe nie mają mocy prawotwórczej, zaś niekorzystne stanowisko resortu finansów i praktyka władz skarbowych stwarzają ryzyko sporu z fiskusem co do prawa zastosowania ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W modelowej sytuacji - jeśli minęło już 12 miesięcy od daty zameldowania, jak też nabycia nieruchomości - aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości, podatnik musi pamiętać o złożeniu w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia. Oświadczenie takie należy złożyć w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży. Należy podkreślić, że od spełnienia tego warunku uzależnione jest zastosowanie zwolnienia - podsumował Piotr Kwaśny.

PRZYKŁAD:

JAK LICZYĆ TERMIN DO ZASTOSOWANIA ULGI

Podatnik zameldował się w mieszkaniu na pobyt stały 20 listopada 2006 r. 2 stycznia 2007 r. kupił to mieszkanie.

Według stanowiska fiskus: termin 12-miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 3 stycznia 2008 r. (potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r.; nr IPPB2/415-247/07-2/AS).

Według stanowiska sądów administracyjnych: termin 12- -miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 21 listopada 2007 r. (potwierdza to m.in. wyrok WSA w Warszawie 14 listopada 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 1387/07).

WARUNKI DO SKORZYSTANIA Z ULGI

Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:

• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia,

• być właścicielem mieszkania lub budynku (nie posiadając tytułu własności, podatnik nie mógłby w ogóle dokonać takiej transakcji),

• w terminie 14 dni od dnia zbycia złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA