REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga meldunkowa obowiązuje już 12 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ulga meldunkowa, z której można skorzystać przy sprzedaży nieruchomości, obowiązuje już 12 miesięcy. Osoby, które kupiły mieszkanie lub dom na początku 2007 r. i zameldowały się w nich, teraz mogą je sprzedać bez PIT.

Właśnie minął rok, odkąd wprowadzono nowe zwolnienie podatkowe obowiązujące przy sprzedaży nieruchomości. To ważna informacja dla podatników, którzy kupili mieszkanie lub dom na początku 2007 r., zameldowali się w nich na pobyt stały, a teraz planują sprzedaż takiej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości, w której podatnik był zameldowany przez co najmniej rok przed datą zbycia, jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

- Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje ulga meldunkowa, która uprawnia do zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - przypomniał Piotr Kwaśny, doradca podatkowy Accreo Taxand.

Jednocześnie dodał, że w praktyce pojawiały się wątpliwości, jak i od kiedy należy liczyć okres zameldowania. Ministerstwo Finansów wskazało dwukrotnie w odpowiedziach na interpelacje poselskie, że okres ten może być liczony najwcześniej od dnia nabycia lokalu. Takie też stanowisko zajmują organy podatkowe. Oznaczałoby to, że osoby, które zameldowały się na początku zeszłego roku, lecz umowę nabycia nieruchomości podpisały później, muszą czekać ze sprzedażą nieruchomości aż minie 12 miesięcy od dnia nabycia.

- Z drugiej strony, wyrok WSA w Warszawie rozstrzygnął tę kwestię na korzyść podatników. Sąd wskazał, że skoro czynność zameldowania służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w lokalu, nie ma podstaw prawnych, aby termin zameldowania liczyć od daty nabycia tej nieruchomości. W praktyce bowiem istnieje wiele przypadków, kiedy dane osoby są zameldowane w lokalu, w którym faktycznie przebywają, a który do nich nie należy - tłumaczył Piotr Kwaśny.

Według naszego rozmówcy wyrok WSA precyzuje, jak rozumieć warunek zameldowania, i może być wykorzystywany przez podatników jako argument w przypadku sporu z władzami skarbowymi. Pamiętać jednak należy, że w Polsce orzeczenia sądowe nie mają mocy prawotwórczej, zaś niekorzystne stanowisko resortu finansów i praktyka władz skarbowych stwarzają ryzyko sporu z fiskusem co do prawa zastosowania ulgi meldunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W modelowej sytuacji - jeśli minęło już 12 miesięcy od daty zameldowania, jak też nabycia nieruchomości - aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży tej nieruchomości, podatnik musi pamiętać o złożeniu w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania oświadczenia, że spełnia warunki do zwolnienia. Oświadczenie takie należy złożyć w ciągu 14 dni od dokonania sprzedaży. Należy podkreślić, że od spełnienia tego warunku uzależnione jest zastosowanie zwolnienia - podsumował Piotr Kwaśny.

PRZYKŁAD:

JAK LICZYĆ TERMIN DO ZASTOSOWANIA ULGI

Podatnik zameldował się w mieszkaniu na pobyt stały 20 listopada 2006 r. 2 stycznia 2007 r. kupił to mieszkanie.

Według stanowiska fiskus: termin 12-miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 3 stycznia 2008 r. (potwierdza to m.in. interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r.; nr IPPB2/415-247/07-2/AS).

Według stanowiska sądów administracyjnych: termin 12- -miesięczny potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej w naszym przypadku upłynął 21 listopada 2007 r. (potwierdza to m.in. wyrok WSA w Warszawie 14 listopada 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 1387/07).

WARUNKI DO SKORZYSTANIA Z ULGI

Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:

• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia,

• być właścicielem mieszkania lub budynku (nie posiadając tytułu własności, podatnik nie mógłby w ogóle dokonać takiej transakcji),

• w terminie 14 dni od dnia zbycia złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA