REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
To akcja protestacyjna
To akcja protestacyjna
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

rozwiń >

Protest Euronetu: we wtorek w bankomatach można wypłacić jednorazowo tylko do 200 zł

"18 czerwca br. Euronet przeprowadza jednodniową akcję protestacyjną mającą na celu zwrócenie uwagi konsumentów, decydentów oraz partnerów biznesowych na obecną sytuację operatorów bankomatów w Polsce. Dziś obniżamy limit krajowej wypłaty gotówki do 200 zł podczas jednej transakcji, ponieważ VISA, Mastercard i Polski Standard Płatności (BLIK) nie pokrywają kosztów krajowej wypłaty gotówki z bankomatów ponoszonych przez operatorów bankomatów w Polsce" – podała firma Euronet we wtorkowym komunikacie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stawki za wypłatę gotówki bez zmian

Dodała, że od 14 lat stawka za wypłatę gotówki kartą krajową, a od 2015 roku także przy użyciu kodu BLIK (tzw. interchange bankomatowy), jaką płacą VISA, Mastercard i Polski Standard Płatności (firma zarządzająca systemem Blik) operatorom bankomatów, praktycznie nie zmieniła się.

Kwota dzisiejszego limitu wynika z tego, że jeśli użytkownik wypłaca z urządzenia Euronet jednorazowo kwotę powyżej 200 zł, to ponosimy stratę” – powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski. Dodał, że opłaty będące wynagrodzeniem dla operatorów bankomatów pokrywają tylko ok. 49 proc. kosztów krajowej wypłaty gotówki z bankomatów. „Euronet nie zarabia na tej opłacie, otrzymując średnio 1,20-1,70 zł od organizacji płatniczych za transakcję. Euronet pokrywa jednak wszystkie koszty związane z bankomatem” – wyjaśnił Szafirski.

Akcja protestacyjna

Prezes Euronetu powiedział, że akcja protestacyjna ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

„Przeprowadzeniem akcji protestacyjnej chcemy zwrócić uwagę decydentów oraz partnerów biznesowych, ale również mediów i konsumentów na obecną sytuację operatorów sieci bankomatowych w Polsce. Oczekujemy działań ze strony VISA, Mastercard i PSP lub regulacji w tym zakresie” – zaznaczył Szafirski. „Postulujemy zmianę obecnego systemu pobierania opłaty za transakcje krajowej wypłaty gotówki przez operatorów bankomatów od VISA, Mastercard i Blik oraz dostosowania go do poziomu uwzględniającego realne koszty świadczenia tej usługi” – dodał.

Spada rentowność branży bankomatowej

W komunikacie informującym o proteście Euronet powołał się na badania rynku bankomatów, jakie zostały przeprowadzone przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego w sierpniu 2023 r., z których wynika, że rentowość branży spada.

„Bankomaty nigdy nie były tak istotne dla użytkowników w historii bankowości polskiej jak teraz – nigdy wcześniej nie obsługiwały tak dużych przepływów gotówkowych będących odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne. Przy mniejszej liczbie oddziałów bankowych i zamykaniu obsługi kasjerskiej, sieci bankomatowe stały się krytycznym elementem infrastruktury finansowej kraju" – podkreślono w komunikacie.

REKLAMA

Komentarz firmy Visa

W komentarzu dla PAP firma Visa napisała, że dokonuje cyklicznych przeglądów swoich zasad współpracy z partnerami, uwzględniając lokalne warunki rynkowe. "Nasze podejście do opłat związanych z wypłacaniem środków z bankomatów jest zaprojektowane tak, aby jakiekolwiek zmiany nie wpływały negatywnie na posiadaczy kart, a jednocześnie uwzględniały uwarunkowania ekonomiczne oraz praktyki związane z obsługą gotówki w danym kraju" - poinformowała firma.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komentarz firmy Mastercard

"Celem Mastercard jest oferowanie najlepszych rozwiązań wszystkim uczestnikom rynku płatności, zarówno operatorom bankomatów, jak i bankom oraz konsumentom. W ciągu ostatnich 18 miesięcy wprowadziliśmy różne zasady, które pozwoliły operatorom bankomatów na większą elastyczność w zarządzaniu kosztami wypłat gotówki z bankomatów krajowych. Jedna z nich miała umożliwić operatorom bankomatów pobieranie prowizji od konsumenta za wypłatę gotówki w kraju. Możliwość ta została jednak obecnie wycofana ze względu na ograniczenia regulacyjne w Polsce" - poinformowała z kolei firma Mastercard.

Euronet

Euronet to globalna sieć płatności cyfrowych i gotówkowych założona w 1994 r. w Europie Środkowej - poinformowała firma na swojej stronie. Dodała, że Euronet stworzył szeroką sieć płatności globalnych, która obejmuje 50 tys. 738 zainstalowanych bankomatów, około 613 tys. terminali POS i rosnący portfel usług outsourcingu w obszarze kart debetowych i kredytowych, zarządzanych w 65 krajach - dodano. Przedsiębiorstwo oferuje też rozwiązania w zakresie oprogramowania kart, ma sieć przetwarzania płatności prepaid składającą się z około 816 tys. terminali POS w około 358 tys. lokalizacji detalicznych w 63 krajach oraz globalną sieć przekazów pieniężnych obejmujących około 522 tys. lokalizacji obsługujących 188 krajów i terytoriów. Euronet jest też właścicielem największej niezależnej sieci bankomatów i wpłato-bankomatów w Polsce - podało z kolei Euronet Polska na swojej stronie.

Ile jest bankomatów w Polsce?

Według danych NBP na koniec IV kw. 2023 r. liczba bankomatów w Polsce wyniosła niespełna 22,1 tys. W ostatnich trzech miesiącach ub.r. Polacy dokonali prawie 122,28 mln transakcji wypłaty gotówki o wartości przeszło 101,5 mld zł. Z informacji podanych przez Euronet wynika, że firma jest operatorem ponad 7,5 tys. punktów wypłat, co oznacza, że jej udział w rynku wynosi blisko 34 proc. 
(PAP)
autor: Marek Siudaj
ms/ bpk/ drag/

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA