REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazdy 3,5-tonowe już bez podatku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony od 1 stycznia 2008 r. nie podlegają podatkowi od środków transportowych.

Od nowego roku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zniknął kontrowersyjny przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegały samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Od 1 stycznia właściciele takich samochodów nie będą już płacić podatku. Na nowelizacji ustawy, która zniosła konieczność opodatkowania samochodów o masie 3,5 tony, skorzystają zarówno podatnicy posiadający takie pojazdy, jak i producenci samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłych latach producenci dokonywali obniżenia masy samochodu do 3,49 tony. W ten sposób chcieli bowiem zachęcić klientów do zakupu auta, od którego nie trzeba odprowadzać podatku od środków transportowych.

W konsekwencji od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wzrosła też górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie. Obecnie wynosi ona 676,20 zł. Stawki ustalają jednak indywidualnie rady gmin, a zatem podatnicy płacą różne stawki w zależności od miejscowości.

Z analizy podjętych uchwał w kilku największych miast Polski wynika, że górną stawkę podatku od środków transportowych w powyższym przedziale wprowadził jedynie Poznań. W innych miastach podatnicy zapłacą mniej: 408 zł w Gdańsku, 440 zł w Łodzi, 450 zł w Warszawie, 516 zł w Krakowie i 600 zł we Wrocławiu. Największą obniżkę stawki wprowadzono w stolicy. Dotyczy to nie tylko stawki podatku od samochodów między 3,5 a 5,5 tony, ale również wszystkich pozostałych. Miasto chciało w ten sposób zatrzymać właścicieli samochodów, którzy wykazywali podatek w innych miejscowościach, w których obowiązywały niższe stawki.

REKLAMA

Warto dodać, że posłowie już w grudniu 2006 r. znowelizowali ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ale przepis zmieniający opodatkowanie samochodów ciężarowych wszedł w życie dopiero w tym roku. Celem tej zmiany było także ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów z zasadami rejestracji i wydawaniem praw jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku ubiegłego roku obowiązują także zmienione zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Podatnicy nie płacą już podatku w równych ratach, ale obliczają je proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w dwóch terminach: do 15 lutego oraz do 15 września.

Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego i przed 1 września, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku w dwóch ratach. Pierwszą powinien zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a drugą do 15 września. Jeśli jednak obowiązek podatkowy powstał po 1 września, podatnik musi zapłacić tylko raz - w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

WYBRANE STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTU

Samochód ciężarowy o masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:

Warszawa - 450 zł (spadek o 212 zł)

Wrocław - 600 (bez zmian)

Gdańsk - 408 zł (wzrost o 9 zł) lub 509 zł (wzrost o 11 zł)

Poznań - 676 zł (wzrost o 14 zł)

Kraków - 516 zł (bez zmian)

Łódź - 440 zł (wzrost o 20 zł)

Katowice - 432 zł lub 552 zł, lub 528 zł, lub 672 zł (wszystkie wzrost o 8 zł)

676,2 zł

Górna granica podatku

Obecnie górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony wynosi 676,20 zł

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA