REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazdy 3,5-tonowe już bez podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony od 1 stycznia 2008 r. nie podlegają podatkowi od środków transportowych.

Od nowego roku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zniknął kontrowersyjny przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegały samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Od 1 stycznia właściciele takich samochodów nie będą już płacić podatku. Na nowelizacji ustawy, która zniosła konieczność opodatkowania samochodów o masie 3,5 tony, skorzystają zarówno podatnicy posiadający takie pojazdy, jak i producenci samochodów.

REKLAMA

Autopromocja

W ubiegłych latach producenci dokonywali obniżenia masy samochodu do 3,49 tony. W ten sposób chcieli bowiem zachęcić klientów do zakupu auta, od którego nie trzeba odprowadzać podatku od środków transportowych.

W konsekwencji od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wzrosła też górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie. Obecnie wynosi ona 676,20 zł. Stawki ustalają jednak indywidualnie rady gmin, a zatem podatnicy płacą różne stawki w zależności od miejscowości.

Z analizy podjętych uchwał w kilku największych miast Polski wynika, że górną stawkę podatku od środków transportowych w powyższym przedziale wprowadził jedynie Poznań. W innych miastach podatnicy zapłacą mniej: 408 zł w Gdańsku, 440 zł w Łodzi, 450 zł w Warszawie, 516 zł w Krakowie i 600 zł we Wrocławiu. Największą obniżkę stawki wprowadzono w stolicy. Dotyczy to nie tylko stawki podatku od samochodów między 3,5 a 5,5 tony, ale również wszystkich pozostałych. Miasto chciało w ten sposób zatrzymać właścicieli samochodów, którzy wykazywali podatek w innych miejscowościach, w których obowiązywały niższe stawki.

Warto dodać, że posłowie już w grudniu 2006 r. znowelizowali ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ale przepis zmieniający opodatkowanie samochodów ciężarowych wszedł w życie dopiero w tym roku. Celem tej zmiany było także ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów z zasadami rejestracji i wydawaniem praw jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku ubiegłego roku obowiązują także zmienione zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Podatnicy nie płacą już podatku w równych ratach, ale obliczają je proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w dwóch terminach: do 15 lutego oraz do 15 września.

Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego i przed 1 września, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku w dwóch ratach. Pierwszą powinien zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a drugą do 15 września. Jeśli jednak obowiązek podatkowy powstał po 1 września, podatnik musi zapłacić tylko raz - w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

WYBRANE STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTU

Samochód ciężarowy o masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:

Warszawa - 450 zł (spadek o 212 zł)

Wrocław - 600 (bez zmian)

Gdańsk - 408 zł (wzrost o 9 zł) lub 509 zł (wzrost o 11 zł)

Poznań - 676 zł (wzrost o 14 zł)

Kraków - 516 zł (bez zmian)

Łódź - 440 zł (wzrost o 20 zł)

Katowice - 432 zł lub 552 zł, lub 528 zł, lub 672 zł (wszystkie wzrost o 8 zł)

676,2 zł

Górna granica podatku

Obecnie górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony wynosi 676,20 zł

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA