REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazdy 3,5-tonowe już bez podatku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony od 1 stycznia 2008 r. nie podlegają podatkowi od środków transportowych.

Od nowego roku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zniknął kontrowersyjny przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegały samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Od 1 stycznia właściciele takich samochodów nie będą już płacić podatku. Na nowelizacji ustawy, która zniosła konieczność opodatkowania samochodów o masie 3,5 tony, skorzystają zarówno podatnicy posiadający takie pojazdy, jak i producenci samochodów.

REKLAMA

Autopromocja

W ubiegłych latach producenci dokonywali obniżenia masy samochodu do 3,49 tony. W ten sposób chcieli bowiem zachęcić klientów do zakupu auta, od którego nie trzeba odprowadzać podatku od środków transportowych.

W konsekwencji od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wzrosła też górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie. Obecnie wynosi ona 676,20 zł. Stawki ustalają jednak indywidualnie rady gmin, a zatem podatnicy płacą różne stawki w zależności od miejscowości.

Z analizy podjętych uchwał w kilku największych miast Polski wynika, że górną stawkę podatku od środków transportowych w powyższym przedziale wprowadził jedynie Poznań. W innych miastach podatnicy zapłacą mniej: 408 zł w Gdańsku, 440 zł w Łodzi, 450 zł w Warszawie, 516 zł w Krakowie i 600 zł we Wrocławiu. Największą obniżkę stawki wprowadzono w stolicy. Dotyczy to nie tylko stawki podatku od samochodów między 3,5 a 5,5 tony, ale również wszystkich pozostałych. Miasto chciało w ten sposób zatrzymać właścicieli samochodów, którzy wykazywali podatek w innych miejscowościach, w których obowiązywały niższe stawki.

Warto dodać, że posłowie już w grudniu 2006 r. znowelizowali ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ale przepis zmieniający opodatkowanie samochodów ciężarowych wszedł w życie dopiero w tym roku. Celem tej zmiany było także ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów z zasadami rejestracji i wydawaniem praw jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od początku ubiegłego roku obowiązują także zmienione zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Podatnicy nie płacą już podatku w równych ratach, ale obliczają je proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w dwóch terminach: do 15 lutego oraz do 15 września.

Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego i przed 1 września, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku w dwóch ratach. Pierwszą powinien zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a drugą do 15 września. Jeśli jednak obowiązek podatkowy powstał po 1 września, podatnik musi zapłacić tylko raz - w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

WYBRANE STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTU

Samochód ciężarowy o masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:

Warszawa - 450 zł (spadek o 212 zł)

Wrocław - 600 (bez zmian)

Gdańsk - 408 zł (wzrost o 9 zł) lub 509 zł (wzrost o 11 zł)

Poznań - 676 zł (wzrost o 14 zł)

Kraków - 516 zł (bez zmian)

Łódź - 440 zł (wzrost o 20 zł)

Katowice - 432 zł lub 552 zł, lub 528 zł, lub 672 zł (wszystkie wzrost o 8 zł)

676,2 zł

Górna granica podatku

Obecnie górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony wynosi 676,20 zł

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA