REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazdy 3,5-tonowe już bez podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony od 1 stycznia 2008 r. nie podlegają podatkowi od środków transportowych.

Od nowego roku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zniknął kontrowersyjny przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegały samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Od 1 stycznia właściciele takich samochodów nie będą już płacić podatku. Na nowelizacji ustawy, która zniosła konieczność opodatkowania samochodów o masie 3,5 tony, skorzystają zarówno podatnicy posiadający takie pojazdy, jak i producenci samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłych latach producenci dokonywali obniżenia masy samochodu do 3,49 tony. W ten sposób chcieli bowiem zachęcić klientów do zakupu auta, od którego nie trzeba odprowadzać podatku od środków transportowych.

W konsekwencji od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wzrosła też górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie. Obecnie wynosi ona 676,20 zł. Stawki ustalają jednak indywidualnie rady gmin, a zatem podatnicy płacą różne stawki w zależności od miejscowości.

Z analizy podjętych uchwał w kilku największych miast Polski wynika, że górną stawkę podatku od środków transportowych w powyższym przedziale wprowadził jedynie Poznań. W innych miastach podatnicy zapłacą mniej: 408 zł w Gdańsku, 440 zł w Łodzi, 450 zł w Warszawie, 516 zł w Krakowie i 600 zł we Wrocławiu. Największą obniżkę stawki wprowadzono w stolicy. Dotyczy to nie tylko stawki podatku od samochodów między 3,5 a 5,5 tony, ale również wszystkich pozostałych. Miasto chciało w ten sposób zatrzymać właścicieli samochodów, którzy wykazywali podatek w innych miejscowościach, w których obowiązywały niższe stawki.

REKLAMA

Warto dodać, że posłowie już w grudniu 2006 r. znowelizowali ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ale przepis zmieniający opodatkowanie samochodów ciężarowych wszedł w życie dopiero w tym roku. Celem tej zmiany było także ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów z zasadami rejestracji i wydawaniem praw jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku ubiegłego roku obowiązują także zmienione zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Podatnicy nie płacą już podatku w równych ratach, ale obliczają je proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w dwóch terminach: do 15 lutego oraz do 15 września.

Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego i przed 1 września, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku w dwóch ratach. Pierwszą powinien zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a drugą do 15 września. Jeśli jednak obowiązek podatkowy powstał po 1 września, podatnik musi zapłacić tylko raz - w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

WYBRANE STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTU

Samochód ciężarowy o masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:

Warszawa - 450 zł (spadek o 212 zł)

Wrocław - 600 (bez zmian)

Gdańsk - 408 zł (wzrost o 9 zł) lub 509 zł (wzrost o 11 zł)

Poznań - 676 zł (wzrost o 14 zł)

Kraków - 516 zł (bez zmian)

Łódź - 440 zł (wzrost o 20 zł)

Katowice - 432 zł lub 552 zł, lub 528 zł, lub 672 zł (wszystkie wzrost o 8 zł)

676,2 zł

Górna granica podatku

Obecnie górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony wynosi 676,20 zł

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA