Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

244 zł rekompensaty za nieobecność krwiodawcy w pracy. Pracodawca miałby otrzymywać pieniądze od ZUS

244 zł rekompensaty za nieobecność krwiodawcy w pracy. Pracodawca miałby otrzymywać pieniądze od ZUS
244 zł rekompensaty za nieobecność krwiodawcy w pracy. Pracodawca miałby otrzymywać pieniądze od ZUS
shutterstock
Wkrótce pracodawcy mogą liczyć na rekompensaty za dni nieobecności krwiodawców w pracy. Zgodnie z projektem ustawy, który przygotowuje poseł Bartosz Romowicz, za każdy dzień nieobecności krwiodawcy w pracy, pracodawca będzie mógł pomniejszyć podstawę opodatkowania o 244 zł. Projekt ma zostać złożony w Sejmie jeszcze w tym roku.

Są dobre wiadomości dla pracodawców zatrudniających krwiodawców. Nowy projekt przewiduje wypłatę rekompensat dla pracodawców za każdy dzień nieobecności pracownika oddającego krew. Dodatkowo, projekt zakłada wprowadzenie świadczenia w wysokości 250 zł miesięcznie dla krwiodawców, którzy oddali określoną objętość krwi – 45 litrów dla kobiet i 60 litrów dla mężczyzn – oraz osiągnęli wiek emerytalny. Propozycja ma na celu wsparcie osób, które regularnie angażują się w akcje krwiodawcze.

Nieobecności krwiodawcy w pracy to utrudnienia dla pracodawcy

Poseł Bartosz Romowicz podkreślił, że jeszcze jako burmistrz Ustrzyk Dolnych poznał środowisko krwiodawców i problemy tej grupy. „Wiedziałem, że od lat niewiele w tej kwestii się zmieniło na lepsze. Mam tu na myśli na przykład dodatkowe benefity dla tej tak zasłużonej grupy osób. Dlatego postanowiłem przygotować projekt zmian w ustawie o publicznej służbie krwi” – dodał.

Polityk przyznał, że po tym, jak został posłem zwrócili się do niego przedsiębiorcy, którzy z kolei naświetlili mu problem oddawania krwi z drugiej strony. „Podawali przykłady, kiedy część krwiodawców korzysta ze swoich uprawnień w taki sposób, że utrudnia to prowadzenie działalności gospodarczej. Szczególnie paraliżowało to firmy, które produkują towar taśmowo. Taka sytuacja potrafiła zatrzymać cały proces produkcyjny” – zaznaczył wiceprzewodniczący klubu Polska 2050-TD.

Dlatego projekt, który Romowicz przygotowuje ma uregulować te kwestie. Jak podkreślił polityk, z jednej strony jego propozycja ma przyznać dodatkowe benefity krwiodawcom, a z drugiej pomóc przedsiębiorcom. „Przygotowałem projekt ustawy, który, po pierwsze, przyznaje krwiodawcom, którzy oddali określoną objętość krwi (dla kobiet to 45 litrów, dla mężczyzn 60 litrów) i osiągnęli wiek emerytalny dodatkowe świadczenie w kwocie 250 zł miesięcznie” – powiedział.

Rekompensata dla pracodawcy za dzień nieobecności krwiodawcy w pracy

Drugi punkt projektu przewiduje rekompensatę dla pracodawców za dzień nieobecności krwiodawcy. Pieniądze wypłacać ma Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Romowicz, pytany o koszty dla budżetu, podał: "Mamy ok. 650 tys. krwiodawców, z czego statystycznie 65 tys. to osoby w wieku emerytalnym, dlatego szacuję maksymalnie, że to będzie koszt 200 mln rocznie". Większe obciążenie dla budżetu państwa stanowić będą rekompensaty dla pracodawców za nieobecność krwiodawcy w pracy.

Pracodawca pomniejszy podstawę opodatkowania o 244 zł za każdy dzień nieobecności dawcy krwi

Wiceprzewodniczący klubu Polska 2050-TD proponuje w projekcie ustawy, aby podstawa opodatkowania się zmniejszała, jako 8-krotność minimalnej stawki godzinowej za pracę. „Jeśli każdy krwiodawca pójdzie maksymalnie sześć razy w roku oddać krew, to łącznie będziemy mieli 3,9 mln dni wolnych w roku. Za każdy dzień pracodawca pomniejszy podstawę opodatkowania o 244 zł, czyli wyjdzie około 950 mln zł podstawy opodatkowania mniej. Zatem, gdyby wszyscy pracodawcy płacili podatek 32 proc. to byłoby to maksymalnie 300 mln zł rocznie mniej do budżetu” – wyliczył Romowicz.

Polityk zaznaczył przy tym, że budżet zarabia na odpłatnym oddawaniu krwi firmom farmaceutycznym. W 2023 r. było to ponad 200 mln zł i ta kwota, jak dodał, z roku na rok rośnie.

Od kiedy zmiany w przepisach dla pracodawców i krwiodawców?

Jak podkreślił Romowicz, projekt zostanie zgłoszony jako poselski i zostanie poddany publicznym konsultacjom. „Zatem każdy będzie mógł wziąć w nich udział przez internet i zgłosić swoje poprawki. Dodatkowo wspólnie z innymi parlamentarzystami klubu będziemy spotykać się ze środowiskiem krwiodawców, aby uzyskać ich opinie do naszego projektu i ewentualnie dodatkowe sugestie” – zapewnił.

Projekt ma być złożony jeszcze tym roku, a wszedłby w życie w 2026 r. Romowicz przyznaje, że minister finansów „zapewne” będzie negatywnie nastawiony do tego projektu, bo niesie on koszty dla budżetu państwa. „Ale to są koszty, które warto ponieść” – przekonuje Romowicz.

„PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).