REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku
Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Czwarta ustawa deregulacyjna, która ma usunąć szereg utrudnień w działalności gospodarczej, jest bliska przyjęcia przez Sejm. “Ustawa może zostać przyjęta jeszcze w październiku, a wejść w życie z początkiem 2015 r.” - uważa poseł sprawozdawca Maria Janyska z PO.

Proponowana ustawa zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w prawie 30 ustawach m.in. z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego, które mają usunąć lub ograniczyć konkretne, zidentyfikowane w konsultacjach z przedsiębiorcami przeszkody dla działalności gospodarczej w przepisach.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad ustawą autorstwa Ministerstwa Gospodarki zakończyła w środę sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Posłowie przyjęli szereg poprawek, które nadały jej ostateczny kształt po pierwszym czytaniu. Zdecydowaną większość z przyjętych poprawek zgłosiła właśnie Janyska.

"Zgłoszone przeze mnie poprawki dotyczyły kilku materii. Za niezwykle ważne uważam poprawki dotyczące Kodeksu pracy" - powiedziała PAP Maria Janyska.

Projekt w rekomendowanym przez komisję kształcie przewiduje, że pracownik podejmując nową pracę, jeśli zrobi to w ciągu miesiąca od rozwiązania stosunku pracy z poprzednim pracodawcą i warunki pracy na poprzednim stanowisku odpowiadają warunkom pracy na nowym stanowisku u nowego pracodawcy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim, a więc nie będzie podlegał wstępnym badaniom lekarskim.

REKLAMA

“Chodzi też o to, aby zapewnić porównywalność warunków, a w związku z tym określić, w jaki sposób i z jakich dokumentów jasno będzie to wynikało. By było to możliwe, minister pracy w porozumieniu z ministrem zdrowia muszą przygotować rozporządzenie, które będzie określało, oprócz obecnych wymogów w zakresie badań, także zakres informacji objętych skierowaniem na badania i orzeczeniem, łącznie z wzorami dokumentów” - mówiła Janyska. Jak wyjaśniła, obecne skierowania są zbyt lakoniczne. A przecież - mówiła - są u pracodawcy opisane w dokumentacji tzw. pracowniczej, w tym bhp na stanowisku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie, by dać ministrom czas na przygotowanie rozporządzeń, przedłużyli przewidywane vacatio legis dla tego przepisu. Rozporządzenia miałby wejść w życie od kwietnia 2015 r. i odnosić się tylko do nowych skierowań i orzeczeń.

“Te przepisy są bardzo ważne i dla pracowników, i dla pracodawców, ponieważ oszczędzają dużo czasu. Redukujemy też pośrednio kolejki do niektórych lekarzy, bo nie wszyscy mają lekarzy w zakładach pracy” - dodała.

Według Janyskiej istotne poprawki dotyczyły także wykorzystania środków Funduszu Ochrony Środowiska. Chodzi o to, by obecny system udostępniania bankom środków finansowych z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji uzupełnić o możliwość dopłat rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu.

“Chcemy też zabezpieczyć się przed sytuacją, w której te dopłaty trafiłyby do towarzystw niepodlegających Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy więc, by były one przekazywane za pośrednictwem banków. To będzie bezpieczne, a jednocześnie elastyczne narzędzie, z którego będzie mogło skorzystać bardzo dużo firm” - mówiła posłanka PO.

Kolejne istotne przepisy dotyczą Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) wydawanej na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego. W rządowej wersji projektu, m.in., tzw. WIA miała być ważna przez okres 3 lat licząc od dnia jej wydania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przyjęta poprawka Janyskiej skreśla tą propozycję, a więc WIA będzie bezterminowa, a jedynym ograniczeniem będzie ewentualna zmiana przepisów.

“Przedsiębiorcy przekonali mnie do tego rozwiązania, bo tak naprawdę to oni pilnują aktualności taryf i wymagań w tym względzie. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy nie będą musieli co trzy lata występować o interpretację, mimo że się nic nie zmieniło. Przy okazji oszczędzamy też pracy administracji” - wyjaśniła Janyska.

Kolejne propozycje dotyczą kwestii ubezpieczeń społecznych. “Nie trzeba będzie sprawdzać prawidłowości danych przekazanych już do ZUS. Teraz będzie trzeba przekazywać tylko raport korygujący, jeśli płatnik we własnym zakresie stwierdzi nieprawidłowości. Nie będzie też potrzeby obowiązkowego wydawania informacji z raportów miesięcznych, przez płatników opłacających za ubezpieczonych tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne, a więc osobom bezrobotnym. Jeśli bezrobotni będą ich potrzebowali, zgłoszą się do urzędu i wówczas je dostaną” - powiedziała posłanka PO. Rozwiązanie to ma na celu m.in. odciążenie urzędów pracy.


Projekt ustawy zawiera także inne istotne rozwiązania, m.in. tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.

Wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.

Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości ok. 1 mld zł rocznie. (PAP)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów - przebieg procesu legislacyjnego

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA