REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Czwarta transza deregulacji od 2015 roku
Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Czwarta ustawa deregulacyjna, która ma usunąć szereg utrudnień w działalności gospodarczej, jest bliska przyjęcia przez Sejm. “Ustawa może zostać przyjęta jeszcze w październiku, a wejść w życie z początkiem 2015 r.” - uważa poseł sprawozdawca Maria Janyska z PO.

Proponowana ustawa zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w prawie 30 ustawach m.in. z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego, które mają usunąć lub ograniczyć konkretne, zidentyfikowane w konsultacjach z przedsiębiorcami przeszkody dla działalności gospodarczej w przepisach.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad ustawą autorstwa Ministerstwa Gospodarki zakończyła w środę sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Posłowie przyjęli szereg poprawek, które nadały jej ostateczny kształt po pierwszym czytaniu. Zdecydowaną większość z przyjętych poprawek zgłosiła właśnie Janyska.

"Zgłoszone przeze mnie poprawki dotyczyły kilku materii. Za niezwykle ważne uważam poprawki dotyczące Kodeksu pracy" - powiedziała PAP Maria Janyska.

Projekt w rekomendowanym przez komisję kształcie przewiduje, że pracownik podejmując nową pracę, jeśli zrobi to w ciągu miesiąca od rozwiązania stosunku pracy z poprzednim pracodawcą i warunki pracy na poprzednim stanowisku odpowiadają warunkom pracy na nowym stanowisku u nowego pracodawcy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim, a więc nie będzie podlegał wstępnym badaniom lekarskim.

REKLAMA

“Chodzi też o to, aby zapewnić porównywalność warunków, a w związku z tym określić, w jaki sposób i z jakich dokumentów jasno będzie to wynikało. By było to możliwe, minister pracy w porozumieniu z ministrem zdrowia muszą przygotować rozporządzenie, które będzie określało, oprócz obecnych wymogów w zakresie badań, także zakres informacji objętych skierowaniem na badania i orzeczeniem, łącznie z wzorami dokumentów” - mówiła Janyska. Jak wyjaśniła, obecne skierowania są zbyt lakoniczne. A przecież - mówiła - są u pracodawcy opisane w dokumentacji tzw. pracowniczej, w tym bhp na stanowisku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie, by dać ministrom czas na przygotowanie rozporządzeń, przedłużyli przewidywane vacatio legis dla tego przepisu. Rozporządzenia miałby wejść w życie od kwietnia 2015 r. i odnosić się tylko do nowych skierowań i orzeczeń.

“Te przepisy są bardzo ważne i dla pracowników, i dla pracodawców, ponieważ oszczędzają dużo czasu. Redukujemy też pośrednio kolejki do niektórych lekarzy, bo nie wszyscy mają lekarzy w zakładach pracy” - dodała.

Według Janyskiej istotne poprawki dotyczyły także wykorzystania środków Funduszu Ochrony Środowiska. Chodzi o to, by obecny system udostępniania bankom środków finansowych z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji uzupełnić o możliwość dopłat rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu.

“Chcemy też zabezpieczyć się przed sytuacją, w której te dopłaty trafiłyby do towarzystw niepodlegających Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy więc, by były one przekazywane za pośrednictwem banków. To będzie bezpieczne, a jednocześnie elastyczne narzędzie, z którego będzie mogło skorzystać bardzo dużo firm” - mówiła posłanka PO.

Kolejne istotne przepisy dotyczą Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) wydawanej na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego. W rządowej wersji projektu, m.in., tzw. WIA miała być ważna przez okres 3 lat licząc od dnia jej wydania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przyjęta poprawka Janyskiej skreśla tą propozycję, a więc WIA będzie bezterminowa, a jedynym ograniczeniem będzie ewentualna zmiana przepisów.

“Przedsiębiorcy przekonali mnie do tego rozwiązania, bo tak naprawdę to oni pilnują aktualności taryf i wymagań w tym względzie. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy nie będą musieli co trzy lata występować o interpretację, mimo że się nic nie zmieniło. Przy okazji oszczędzamy też pracy administracji” - wyjaśniła Janyska.

Kolejne propozycje dotyczą kwestii ubezpieczeń społecznych. “Nie trzeba będzie sprawdzać prawidłowości danych przekazanych już do ZUS. Teraz będzie trzeba przekazywać tylko raport korygujący, jeśli płatnik we własnym zakresie stwierdzi nieprawidłowości. Nie będzie też potrzeby obowiązkowego wydawania informacji z raportów miesięcznych, przez płatników opłacających za ubezpieczonych tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne, a więc osobom bezrobotnym. Jeśli bezrobotni będą ich potrzebowali, zgłoszą się do urzędu i wówczas je dostaną” - powiedziała posłanka PO. Rozwiązanie to ma na celu m.in. odciążenie urzędów pracy.


Projekt ustawy zawiera także inne istotne rozwiązania, m.in. tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.

Wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.

Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości ok. 1 mld zł rocznie. (PAP)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów - przebieg procesu legislacyjnego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA