REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

Czwarta transza deregulacji od 2015 roku
Czwarta transza deregulacji od 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

Czwarta ustawa deregulacyjna, która ma usunąć szereg utrudnień w działalności gospodarczej, jest bliska przyjęcia przez Sejm. “Ustawa może zostać przyjęta jeszcze w październiku, a wejść w życie z początkiem 2015 r.” - uważa poseł sprawozdawca Maria Janyska z PO.

Proponowana ustawa zbiera w jednym miejscu kilkadziesiąt zmian w prawie 30 ustawach m.in. z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, prawa pracy czy prawa podatkowego, które mają usunąć lub ograniczyć konkretne, zidentyfikowane w konsultacjach z przedsiębiorcami przeszkody dla działalności gospodarczej w przepisach.

Autopromocja

Prace nad ustawą autorstwa Ministerstwa Gospodarki zakończyła w środę sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Posłowie przyjęli szereg poprawek, które nadały jej ostateczny kształt po pierwszym czytaniu. Zdecydowaną większość z przyjętych poprawek zgłosiła właśnie Janyska.

"Zgłoszone przeze mnie poprawki dotyczyły kilku materii. Za niezwykle ważne uważam poprawki dotyczące Kodeksu pracy" - powiedziała PAP Maria Janyska.

Projekt w rekomendowanym przez komisję kształcie przewiduje, że pracownik podejmując nową pracę, jeśli zrobi to w ciągu miesiąca od rozwiązania stosunku pracy z poprzednim pracodawcą i warunki pracy na poprzednim stanowisku odpowiadają warunkom pracy na nowym stanowisku u nowego pracodawcy, będzie mógł posługiwać się dotychczasowym orzeczeniem lekarskim, a więc nie będzie podlegał wstępnym badaniom lekarskim.

“Chodzi też o to, aby zapewnić porównywalność warunków, a w związku z tym określić, w jaki sposób i z jakich dokumentów jasno będzie to wynikało. By było to możliwe, minister pracy w porozumieniu z ministrem zdrowia muszą przygotować rozporządzenie, które będzie określało, oprócz obecnych wymogów w zakresie badań, także zakres informacji objętych skierowaniem na badania i orzeczeniem, łącznie z wzorami dokumentów” - mówiła Janyska. Jak wyjaśniła, obecne skierowania są zbyt lakoniczne. A przecież - mówiła - są u pracodawcy opisane w dokumentacji tzw. pracowniczej, w tym bhp na stanowisku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie, by dać ministrom czas na przygotowanie rozporządzeń, przedłużyli przewidywane vacatio legis dla tego przepisu. Rozporządzenia miałby wejść w życie od kwietnia 2015 r. i odnosić się tylko do nowych skierowań i orzeczeń.

“Te przepisy są bardzo ważne i dla pracowników, i dla pracodawców, ponieważ oszczędzają dużo czasu. Redukujemy też pośrednio kolejki do niektórych lekarzy, bo nie wszyscy mają lekarzy w zakładach pracy” - dodała.

Według Janyskiej istotne poprawki dotyczyły także wykorzystania środków Funduszu Ochrony Środowiska. Chodzi o to, by obecny system udostępniania bankom środków finansowych z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji uzupełnić o możliwość dopłat rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu.

“Chcemy też zabezpieczyć się przed sytuacją, w której te dopłaty trafiłyby do towarzystw niepodlegających Komisji Nadzoru Finansowego. Proponujemy więc, by były one przekazywane za pośrednictwem banków. To będzie bezpieczne, a jednocześnie elastyczne narzędzie, z którego będzie mogło skorzystać bardzo dużo firm” - mówiła posłanka PO.

Kolejne istotne przepisy dotyczą Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) wydawanej na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego. W rządowej wersji projektu, m.in., tzw. WIA miała być ważna przez okres 3 lat licząc od dnia jej wydania.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przyjęta poprawka Janyskiej skreśla tą propozycję, a więc WIA będzie bezterminowa, a jedynym ograniczeniem będzie ewentualna zmiana przepisów.

“Przedsiębiorcy przekonali mnie do tego rozwiązania, bo tak naprawdę to oni pilnują aktualności taryf i wymagań w tym względzie. Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy nie będą musieli co trzy lata występować o interpretację, mimo że się nic nie zmieniło. Przy okazji oszczędzamy też pracy administracji” - wyjaśniła Janyska.

Kolejne propozycje dotyczą kwestii ubezpieczeń społecznych. “Nie trzeba będzie sprawdzać prawidłowości danych przekazanych już do ZUS. Teraz będzie trzeba przekazywać tylko raport korygujący, jeśli płatnik we własnym zakresie stwierdzi nieprawidłowości. Nie będzie też potrzeby obowiązkowego wydawania informacji z raportów miesięcznych, przez płatników opłacających za ubezpieczonych tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne, a więc osobom bezrobotnym. Jeśli bezrobotni będą ich potrzebowali, zgłoszą się do urzędu i wówczas je dostaną” - powiedziała posłanka PO. Rozwiązanie to ma na celu m.in. odciążenie urzędów pracy.


Projekt ustawy zawiera także inne istotne rozwiązania, m.in. tzw. pakiet portowy, czyli skrócenie czasu trwania kontroli granicznych w portach morskich do 24 godzin oraz wydłużenie terminu dla przedsiębiorców na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO). Ma to służyć poprawie konkurencyjności polskich portów, które tracą klientów na rzecz sąsiednich Niemiec czy Holandii.

Wprowadza też m.in. jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych, zastępującą obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Dzięki temu przedsiębiorca nie będzie musiał szczegółowo rejestrować prywatnych wyjazdów, by później prawidłowo się rozliczyć.

Resort gospodarki szacuje, że wprowadzenie zmian przyniesie przedsiębiorcom oszczędności w wysokości ok. 1 mld zł rocznie. (PAP)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów - przebieg procesu legislacyjnego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA