REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe prawo o działalności gospodarczej - wstępne założenia MG

Nowe prawo o działalności gospodarczej - wstępne założenia Ministerstwa Gospodarki
Nowe prawo o działalności gospodarczej - wstępne założenia Ministerstwa Gospodarki

REKLAMA

REKLAMA

Odstąpienie od karania przez rok osoby fizycznej, rozpoczynającej działalność gospodarczą, identyfikacja przedsiębiorcy tylko według NIP - to m.in. założenia nowego prawa o działalności gospodarczej, przygotowane przez resort gospodarki.

Podczas niedawnego expose premier Ewa Kopacz zapowiedziała powstanie w szybkim czasie nowej ustawy o działalności gospodarczej. PAP dotarła do wstępnych, wyjściowych założeń tego dokumentu, powstałych w Ministerstwie Gospodarki.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z tymi założeniami nowe prawo działalności gospodarczej (które zastąpi obowiązującą ustawę z 2004 roku) będzie dotyczyć przede wszystkim relacji przedsiębiorców z organami władzy publicznej. Ma być czymś w rodzaju "konstytucji" dla przedsiębiorców.

Z przygotowanych w resorcie gospodarki założeń wynika, że praktyka stosowania prawa gospodarczego powinna w większym stopniu uwzględniać realia życia gospodarczego. "W szczególności istotne jest uzupełnienie systemu prawnego o zasady i rozwiązania, które pozwolą na racjonalne, wolne od zbędnego formalizmu postępowanie administracji publicznej. Wprowadzenie większej elastyczności w działaniu administracji zmniejszy pole do sporów w stosunkach między przedsiębiorcami, a nawet szerzej – obywatelami, a organami administracji" - czytamy we wstępie do dokumentu.

W myśl założeń podstawą nowego prawa gospodarczego ma być zasada domniemania uczciwości przedsiębiorców.

REKLAMA

Dokument zakłada też, że w nowym prawie działalność gospodarcza będzie zdefiniowana nie tylko jako prowadzona w celach zarobkowych. Nowa definicja będzie przewidywać, że działalność gospodarcza może być także prowadzona nie dla zysku. Nowe prawo o działalności gospodarczej ma doprecyzować kilka zasad, regulujących działalność gospodarczą, takich jak: zasada równości przedsiębiorców, zasada uczciwej konkurencji, zasada poszanowania dobrych obyczajów oraz zasada poszanowania słusznych interesów konsumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza zasada będzie m.in. gwarantować równego równość różnych form własności oraz sektorów gospodarki, równość w zakresie obciążeń publicznoprawnych i zaopatrzenia w środki produkcji, a także równość w zakresie dotyczącym przestrzegania w działalności gospodarczej obowiązków wynikających z przepisów o charakterze administracyjnym.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zasada uczciwej konkurencji ma stwarzać przedsiębiorcom możliwość rywalizowania o rynek zbytu według takich samych reguł. Z kolei zasada poszanowania dobrych obyczajów ma być jedną z wiodących zasad prawa gospodarczego. Ma np. powodować - wynika z założeń - że organ administracyjny (np. urząd skarbowy), jeśli uzyska informacje, że sprawozdanie przygotowane przez przedsiębiorcę dla innego organu zawiera potrzebne mu dane, nie będzie żądał przedłożenia jeszcze raz tych danych dla własnych celów.

Nowe prawo ma także wprowadzać zasadę lojalności władzy publicznej wobec przedsiębiorcy. Ma ona wzmocnić przedsiębiorcę w postępowaniu przed różnymi instytucjami. "Zdarza się bowiem, że urzędnicy powstrzymują się przed zdroworozsądkowym i życzliwym załatwieniem sprawy, z obawy przed zarzutami o faworyzowanie przedsiębiorcy. Tymczasem, częstokroć życzliwe załatwienie sprawy nie jest tożsame z odejściem od zasady równości, jeżeli przemawia za tym ochrona interesów toku przedsiębiorcy" - czytamy w dokumencie.

Nowa ustawa ma też rozszerzyć instytucję mediacji. Obecnie stosowana jest ona dopiero w postępowaniu przed sądem administracyjnym, w myśl nowego prawa będzie można ją zastosować w sporze między organem władzy a przedsiębiorcą jeszcze przed skierowaniem sprawy do sądu.

Założenia zakładają także, że organizacjom pozarządowym reprezentującym przedsiębiorców będzie można powierzyć wykonywanie pewnych zadań wykonywanych dziś tylko przez administrację publiczną.

Nowa ustawa ma również ograniczyć stosowanie rygoru natychmiastowej wykonalności w regulowanej działalności gospodarczej (a więc np. wymagającej koncesji). Rygor ten ma być stosowany tylko w przypadkach złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym albo stwierdzenia przez organ prowadzący rejestr działalności regulowanej "rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę".

Nowe prawo ma wprowadzać istotne ułatwienia dla początkujących przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi. Kontrole wobec takich przedsiębiorców mają być nastawione na instruktaż i wskazywanie błędów.

Ma być też wprowadzana zasada odstępowania od finansowego karania rozpoczynającego działalność przedsiębiorcy na rzecz pouczenia, przez okres jednego roku. Oczywiście poza wyjątkowymi sytuacjami celowego wprowadzania w błąd.

Przedsiębiorca ma mieć możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na postanowienie organu kontroli o kontynuowaniu czynności kontrolnych i przedłużeniu czasu kontroli.

Twórcy nowego prawa proponują, by przedsiębiorca mógł być identyfikowany przez organy administracji tylko po numerze NIP. Proponują także wydłużenie możliwości zawieszenia działalności gospodarczej do 36 miesięcy. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA