REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zerowy VAT na domy i mieszkania energooszczędne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowania zerowej stawki VAT na domy i mieszkania spełniające wymagania niskiego zużycia energii chce Polski Związek Firm Deweloperskich. Zerowy VAT miałby obowiązywać do 2021 r. gdy - zgodnie z prawem UE - wszystkie nowe budynki będą musiały być energooszczędne.

Resort infrastruktury prowadzi obecnie konsultacje społeczne dot. planowanej uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Krajowego Planu mającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii - projekt uchwały i krajowego planu zostały przedstawione do konsultacji w połowie października.

REKLAMA

REKLAMA

PZFD, do którego resort zgłosił się z prośbą o uwagi do tego projektu, zaproponował rozwiązania mające, w jego ocenie, promować budowę domów jednorodzinnych i wielorodzinnych. Wśród nich jest właśnie zerowa stawka VAT na budynki, które spełniają wymagania energetyczne planowane do wprowadzenia w 2021 r., a zostaną oddane do użytku przed tym terminem.

Związek deweloperów postuluje też wprowadzenie innych rozwiązań, które zwiększą atrakcyjność domów i mieszkań niskoenergetycznych, wśród nabywców. Są to: wprowadzenie zachęt w postaci obniżenia podatku dochodowego dla budujących lub kupujących mieszkania lub domy niskoenergetyczne, wprowadzenie niższych stawek podatku od nieruchomości dla właścicieli takich mieszkań i domów lub obniżenie stawki podatku dochodowego od najmu nieruchomości energooszczędnych, a także przygotowanie i uruchomienie programu dopłat do zakupu mieszkań lub domów niskoenergetycznych.

Jak wyjaśnił PAP dyrektor generalny PZFD Konrad Płochocki, propozycje te należy traktować jako "alternatywy". "Idealnie byłoby, gdyby rząd wprowadził je łącznie, ale mogą być również potraktowane rozłącznie" - podkreślił Płochocki.

REKLAMA

Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2015 roku - trwają konsultacje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem rozwiązania zaproponowane przez PZFD pozwolą zachęcić nabywców do kupowania mieszkań i domów niskoenergetycznych. Problemem nie jest wybudowanie takich mieszkań i domów, ale to żeby wybrali je kupujący. Zdaniem dyrektora generalnego PZFD obecnie nabywcy często kupują budynki w zwykłym standardzie energetycznym, a nie w standardzie energooszczędnym, bo te drugie są znacznie droższe. "Mamy nawet takie przypadki, że nabywcy nie chcieli kupić takich samych mieszkań, tyle że w standardzie energooszczędnym, wybudowanych na tym samym osiedlu co zwykłe mieszkania, bo były one około 500 zł droższe z metra kwadratowego. Nie byli zainteresowani, bo łącznie robi się z tego spory wydatek, a zwrot na oszczędności energetycznej jest dopiero po kilku latach" - opowiadał.

"Nabywca, żeby kupić mieszkanie oszczędne energetycznie musi mieć zachętę, a te które są obecnie stosowane, nie są wystarczające" - dodał.

Teraz można liczyć na dotację w wysokości 30 tys. zł po wybudowaniu domu jednorodzinnego, który powstanie w standardzie NF40 (z zapotrzebowaniem na energię użytkową do celów ogrzewania i wentylacji nie większym niż 40 kWh/m2 na rok) lub 50 tys. zł - w standardzie NF15 (15 kWh/m2 na rok). Dotacje dotyczą też zakupu mieszkań niskoenergetycznych, ale są znacznie niższe - 11 tys. zł za standard NF40 i 16 tys. zł w przypadku NF15.

Obowiązujące od tego roku normy warunków technicznych określają maksymalne wartości EP (zużywanej energii pierwotnej) dla budynków jednorodzinnych na poziomie 120 kWh/(m2 x rok) i dla wielorodzinnych na poziomie 105 kWh/(m2 x rok). Mają one być stopniowo zaostrzane do 2021 r. W 2017 r. mają wynosić odpowiednio dla domów jednorodzinnych 95 kHw/(m2 x rok) i dla wielorodzinnych 85 kHw/(m2 x rok). W 2021 r. ma to być już analogicznie - 70/(m2 x rok) i 65 kHw/(m2 x rok).

Procedura odwróconego VAT w obrocie telefonami komórkowymi

Jak przyznał Płochocki, większość domów budowanych dziś przez deweloperów ma wskaźniki EP około 100 kHW/(m2 x rok). Dla porównania, budownictwo jednorodzinne z okresu 1950-1980 zużywa energię na poziomie ok 300 kWh/(m2 x rok), podobne zużycie mają budynki z wielkiej płyty. Dziś są już dostępne technologie pozwalające na budowę "domów pasywnych" ze wskaźnikiem poniżej 15 kWH/(m2 x rok), ale ich budowa wiąże się z wysokimi kosztami. Zdaniem Płochockiego wprowadzone w tym roku normy podwyższyły ceny mieszkań sprzedawanych przez deweloperów o około 5 proc. "Dalsze zaostrzanie tych wymagań spowoduje, że mieszkania niskoenergetyczne nawet w relatywnie tanich miastach, jak np. w Słupsku będą kosztować 10 tys. zł z metra" - ocenił.

Dlatego - przekonywał - żeby takie mieszkania promować wśród kupujących, potrzebne są ulgi podatkowe i dopłaty do zakupu. Tym bardziej, że technologie niskoenergetyczne wprowadzają ograniczenia, które mogą być trudne do zaakceptowania przez konsumentów, np. nieotwieralne okna.

Ustawa o VAT

Uchwalenie przez rząd planu powstawania budynków niskoenergetycznych jest zgodne z dyrektywą unijną z maja 2010 r. Zgodnie z nią wszystkie budynki publiczne wznoszone od początku 2019 r. mają charakteryzować się niemal zerowym zużyciem energii, a pozostałe mają osiągnąć taki standard w 2021 r. Dyrektywa narzuca też konieczność opracowania i wdrożenia rozwiązań wspierających inwestorów planujących budowę lub zakup domów energooszczędnych i podkreśla konieczność prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych w tym zakresie.

Dlatego PZFD ocenia, że projekt uchwały i Krajowy Plan w tym zakresie przygotowywany przez resort infrastruktury idzie w dobrym kierunku, ale powinno się położyć większy nacisk nie tylko na stawianie wymagań deweloperom, ale też na ich wsparcie, a także na promowanie energooszczędnych rozwiązań wśród nabywców. Jak wynika z danych zamieszczonych na stronie KPRM, termin zakończenia prac nad tym projektem i przyjęcia uchwały przez rząd nie jest jeszcze ustalony. (PAP)

krz/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA