REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawiedliwe i przejrzyste podatki w UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawiedliwe i przejrzyste podatki w UE?
Sprawiedliwe i przejrzyste podatki w UE?

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska rozpoczęła dziś (18 lutego 2015 r.) prace nad ambitnym programem na rzecz zwalczania uchylania się od płacenia podatków i agresywnego planowania podatkowego. Kolegium komisarzy przeprowadziło pierwszą debatę orientacyjną na temat ewentualnych najważniejszych działań, które zapewnią bardziej sprawiedliwe i przejrzyste zasady opodatkowania w UE.

Przewodniczący Jean-Claude Juncker postanowił, że walka z uchylaniem się od płacenia podatków i unikaniem opodatkowania będzie jednym z głównych priorytetów politycznych Komisji. Dzisiejsza dyskusja dotyczyła najpilniejszych działań, jakie należy podjąć w tej dziedzinie.Uzgodniono, że głównym celem jest zagwarantowanie, by firmy podlegały opodatkowaniu tam, gdzie ich działalność gospodarcza generuje zysk i nie mogły uniknąć płacenia sprawiedliwej części podatków na skutek agresywnego planowania podatkowego. W kolegium panuje zgoda co do tego, że należy przede wszystkim dążyć do poprawy przejrzystości opodatkowania w dziedzinie opodatkowania osób prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego komisarze postanowili przedstawić w marcu pakiet dotyczący przejrzystości podatkowej.

„Aby dobrze prosperować, Europa potrzebuje sprawiedliwych, przejrzystych i przewidywalnych systemów podatkowych, dzięki którym firmy będą mogły łatwiej inwestować i do których obywatele będą mieć większe zaufanie. W ramach naszych działań na rzecz pogłębionego i bardziej sprawiedliwego rynku wewnętrznego chcemy zapewnić większą przejrzystość podatków i uczciwszą konkurencję podatkową w UE i na całym świecie. Nie do zaakceptowania jest fakt, że organy podatkowe przed przystąpieniem do egzekwowania przestrzegania przepisów muszą uzyskiwać informacje z przecieków”, powiedział wiceprzewodniczący Komisji, Valdis Dombrovskis, odpowiedzialny za euro i dialog społeczny.

Pierre Moscovici, komisarz ds. gospodarczych i finansowych, podatków i ceł, powiedział z kolei: „Najlepszą pożywką dla nadużyć podatkowych i szkodliwych systemów podatkowych jest brak przejrzystości i współpracy. Najwyższy czas rozpocząć nowy rozdział –współpraca administracji podatkowych i solidarność rządów zapewnią sprawiedliwe opodatkowanie dla wszystkich. Komisja w pełni zaangażuje się w zagwarantowanie jak najwyższego poziomu przejrzystości podatkowej w Europie”.

REKLAMA

Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja szybko wywiązuje się ze zobowiązań, które przedstawiła w swoim programie prac w grudniu ubiegłego roku: w przyszłym miesiącu zaproponuje przepisy, których celem jest rozszerzenie automatycznej wymiany informacji na temat decyzji podatkowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami państwa członkowskie przekazują sobie nawzajem bardzo niewiele informacji na temat orzeczeń dotyczących ich systemów podatku od osób prawnych. A systemy te bywają bardzo skomplikowane. To sprawia, że urzędom podatkowym trudniej jest ustalić, gdzie dana firma faktycznie prowadzi działalność gospodarczą i na tej podstawie sprawiedliwie stosować przepisy podatkowe. To z kolei powoduje, że wiele korporacji międzynarodowych przenosi zyski do innych krajów, żeby płacić jak najmniejsze podatki. Do budżetu UE nie trafiają więc duże kwoty wpływów z podatków, a system podatkowy nie działa tak samo wobec wszystkich.

Projektowi, który zostanie przedstawiony w marcu, towarzyszyć będą inne środki służące zwiększeniu przejrzystości podatkowej. Podczas dzisiejszej debaty orientacyjnej rozważono różne warianty o charakterze ustawodawczym i nieustawodawczym.

Pakiet środków na rzecz przejrzystości to dopiero początek. W 2015 r. podjęte zostaną również inne działania w tej dziedzinie. Latem tego roku Komisja przedstawi drugi pakiet przepisów dotyczących sprawiedliwego i skutecznego opodatkowania osób prawnych. Zostaną w nim uwzględnione bieżące inicjatywy dotyczące rozwiązania problemu unikania zobowiązań podatkowych realizowane w ramach G-20 i OECD.

Pakiet dotyczący przejrzystości podatkowej

W marcu 2015 r. Komisja przedstawi pakiet dotyczący przejrzystości podatkowej, w tym wniosek ustawodawczy w sprawie automatycznej wymiany informacji o orzeczeniach podatkowych.

W przedstawionym w grudniu programie prac Komisja zadeklarowała, że zamierza ukrócić uchylanie się od opodatkowania i unikanie opodatkowania, aby zagwarantować, że firmy będą płacić podatki w tym kraju, w którym generują zyski.

W wytycznych politycznych, które przewodniczący Juncker przedstawił Parlamentowi Europejskiemu 15 lipca 2014 r., stwierdził on: „Nasz rynek wewnętrzny musi być bardziej sprawiedliwy. Nie naruszając kompetencji państw członkowskich w kwestii systemów opodatkowania, powinniśmy jednak nasilić starania, aby walczyć z unikaniem opodatkowania i oszustwami podatkowymi, tak aby każdy wnosił odpowiedni wkład”.

Równocześnie Komisja prowadzi cztery szczegółowe dochodzenia w sprawie pomocy państwa (zob. tutaj) dotyczące orzeczeń podatkowych wydanych przez Irlandię, Luksemburg i Holandię. Na początku tego miesiąca Komisja wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy państwa dotyczące belgijskiego systemu podatkowego. System ten umożliwia bowiem dużym firmom międzynarodowym znaczne zmniejszanie podatku dochodowego od osób prawnych płaconego w Belgii. Komisja zwróciła się już do wszystkich państw członkowskich o podanie informacji dotyczących krajowych praktyk w odniesieniu do orzeczeń podatkowych. Celem jest stwierdzenie, czy i w jakich przypadkach konkurencja na jednolitym rynku ulega zakłóceniom w związku z uzyskiwanymi wybiórczo korzyściami podatkowymi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA