REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja 30-proc. sankcji VAT będzie działać wstecz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o VAT przygotowany przez resort finansów zakłada m.in. likwidację 30-proc. sankcji VAT. To dobre posunięcie, bo polska sankcja wzbudza wątpliwości Unii.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa polskiej 30-proc. sankcji VAT znajduje się przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Opinię w tej sprawie wydał już rzecznik ETS, uznając tę sankcję za naruszającą prawo wspólnotowe. Ministerstwo Finansów opracowało nowelę ustawy o VAT, w której likwiduje to zobowiązanie. Co ta zmiana będzie oznaczać?

- Zgodnie z zamiarem MF wskazana zmiana miałaby wejść w życie 1 lipca 2008 r. Z uwagi na fakt, że dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie powstaje z mocy samego prawa, lecz dopiero z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania - w celu skutecznego nałożenia tej sankcji konieczne jest w momencie jej nakładania obowiązywanie przepisów dających organowi podatkowemu kompetencję do takiego działania. Oznacza to, że jeżeli nowe przepisy, uchylające sankcję, wejdą w życie od 1 lipca 2008 r., a organ po tym terminie rozpocznie u podatnika postępowanie podatkowe (za jakiekolwiek okresy sprzed wejścia w życie wspomnianej nowelizacji), wówczas nie będzie już możliwe nałożenie na podatnika sankcji 30-proc. dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Jednak przepisy przejściowe pozwolą w pewnych sytuacjach takie zobowiązanie wymierzyć?

- Tak. Ustawodawca, wprowadzając przepisy przejściowe, zdecydował się jedynie na pozostawienie organom podatkowym możliwości wymierzenia dodatkowego zobowiązania podatkowego tym podatnikom, w stosunku do których toczyć się będą jeszcze postępowania niezakończone - do dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy - decyzją ostateczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort finansów planuje dać podatnikom prawo do złożenia korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli. Jak to wpłynie na rozliczenia przedsiębiorców?

REKLAMA

- Rzeczywiście ustawodawca zamierza uchylić art. 81b par. 3 Ordynacji podatkowej uniemożliwiającej podatnikowi dokonanie korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej. Wprowadzenie zmiany w życie dałoby podatnikom prawo zapłaty - po kontroli podatkowej - zaległego podatku wraz z odsetkami, bez ryzyka narażenia się na sankcje karne skarbowe.

Czyli dzięki obu zmianom, zarówno w ustawie o VAT, jak i w Ordynacji podatkowej, przepisy dotyczące zniesienia 30-proc. sankcji będą odnosiły się do wcześniejszych rozliczeń podatkowych VAT?

- Co do zasady tak. Jeżeli analizowane przepisy wejdą w życie 1 lipca 2008 r., a organ nie rozpocznie do tego dnia postępowania podatkowego, możliwe będzie wówczas skorygowanie po kontroli podatkowej deklaracji VAT - również za okresy sprzed 1 lipca 2008 r.

A co będzie w sytuacji, gdy podatnik nie będzie zgadzał się z organem podatkowym?

- W sytuacji gdy podatnik nie będzie się zgadzał z organem podatkowym, nadal możliwe będzie czekanie na decyzję organu podatkowego, w której organ podatkowy nie będzie mógł już jednak wymierzyć podatnikowi sankcji w wysokości 30 proc. dodatkowego zobowiązania. W drugim przypadku, w sytuacji przegranej z urzędem, narażamy się na ryzyko wymierzenia przez organ kary na podstawie kodeksu karnego skarbowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Arch.

Iwona Lulkiewicz, doradca podatkowy, menedżer BDO Numerica

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA