REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi o włączeniu ich do systemu pomocy prawnej

Doradcy podatkowi o włączeniu ich do systemu pomocy prawnej / Fot. Fotolia
Doradcy podatkowi o włączeniu ich do systemu pomocy prawnej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd doradców podatkowych jest zadowolony z uwzględnienia ich grupy zawodowej wśród podmiotów świadczących nieodpłatną pomoc prawną. Zaproponowane w rządowym projekcie przepisy - według Krajowej Rady Doradców Podatkowych - są jednak "niespójne".

"Bardzo dobrze, że pomoc z zakresu prawa podatkowego została włączona do ustawy, aczkolwiek usytuowanie doradców podatkowych w tych projektowanych przepisach nie jest korzystne" - powiedziała PAP Wiesława Moczydłowska z biura KRDP.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej dla osób niezamożnych, seniorów, kombatantów i weteranów oraz posiadaczy Karty Dużej Rodziny i poszkodowanych na skutek klęsk żywiołowych rząd przyjął we wtorek (14 kwietnia br.). Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje m.in. w zakresie prawa pracy, prawa cywilnego, spraw karnych, spraw administracyjnych, ubezpieczenia społecznego i spraw rodzinnych.

Jako regułę przyjęto, że nieodpłatną pomoc będą świadczyć adwokaci lub radcowie prawni na podstawie umowy zawartej z powiatem. Powiat będzie mógł jednak powierzyć prowadzenie połowy punktów na jego terenie organizacjom pożytku publicznego.

Za „deregulację” doradztwa podatkowego zapłacą wszyscy: podatnicy, budżet i… doradcy podatkowi

REKLAMA

Najważniejsza z modyfikacji wprowadzonych do projektu w ostatnim tygodniu przewiduje, że w punktach prowadzonych przez te organizacje - obok pomocy adwokatów i radców - będzie możliwe także uzyskanie porad dotyczących prawa podatkowego, które będą udzielane przez doradców podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moczydłowska poinformowała, że KRDP jeszcze w marcu apelowała o objęcie nieodpłatną pomocą prawną także spraw z zakresu prawa podatkowego. Na początku tygodnia Rada sformułowała zaś stanowisko oceniające ostatnie modyfikacje w projekcie.

W stanowisku tym - podpisanym przez przewodniczącą KRDP Jadwigę Glumińską-Pawlic - wyrażono "podziękowanie za uwzględnienie doradców podatkowych wśród podmiotów świadczących nieodpłatną pomoc prawną". Jednocześnie jednak wskazano, że zmiana nie może wywoływać pełnej satysfakcji wśród doradców podatkowych.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet


"Obecna propozycja ograniczająca udział doradców podatkowych w świadczeniu tej pomocy do działań podejmowanych w zakresie punktów świadczenia pomocy prowadzonych przez organizacje pozarządowe nie jest spójna z obowiązującymi aktami prawnymi" - oceniła KRDP. W stanowisku dodano, że Krajowa Izba Doradców Podatkowych "nie jest bowiem organizacją pozarządową, tylko jest samorządem zawodu zaufania publicznego, do którego przynależność jest obowiązkowa, analogicznie jak ma to miejsce w organizacji samorządów adwokatów i radców prawnych".

Doradcy podatkowi bez zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej od 2015 r.

"W około 40 proc. spraw dotyczących obowiązków podatkowych pełnomocnikami przed sądami administracyjnymi obydwu instancji są właśnie doradcy podatkowi, zyskując wysokie oceny od mocodawców, ale także, co podkreślane jest w dorocznych sprawozdaniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, środowiska sędziowskiego" - zaznaczyła KRDP.

Dlatego, według Rady, doradcy podatkowi w planowanej ustawie powinni być traktowani podobnie jak adwokaci i radcowie prawni. Chodzi m.in. o to, aby - w sprawach z zakresu prawa podatkowego i postępowania przed sądami administracyjnymi - pomocy udzielali bezpośrednio doradcy podatkowi na podstawie porozumień zawartych między powiatem a KRDP.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Jeszcze w marcu KRDP pisząc o potrzebie bezpłatnej pomocy z zakresu prawa podatkowego argumentowała, że polski system tego prawa "w swoim obecnym kształcie nakłada na obywateli szereg obowiązków także wtedy, gdy nie prowadzą oni działalności gospodarczej". "Dotyczy to przede wszystkim spraw z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od spadków i darowizn, podatków i opłat lokalnych" - wskazywała Rada. (PAP)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA