REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nie jesteśmy skazani na katastrofę VAT-u
Nie jesteśmy skazani na katastrofę VAT-u

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzają się pesymistyczne prognozy Instytutu Studiów Podatkowych z końca 2014 roku dotyczące dochodów budżetowych z podatku od towarów i usług: jest bardzo źle, bo niespełna 70 mld złoty z siedmiu miesięcy oznacza, że w 2015 roku zabraknie w stosunku do prognozy od 15 do 20 mld zł.

A dochody sierpnia będą jeszcze gorsze, bo teraz już praktycznie wszyscy odliczają połowę podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych do samochodów osobowych, a kolejne branże, w tym elektroniczna i metali kolorowych, zostały faktycznie zwolniona z tego podatku (tzw. odwrotne obciążenie, gdzie nie ma żadnego „obciążenia”).

REKLAMA

Autopromocja

Poza tym zwiększyła swoje obroty „działalność optymalizacyjna” w tym podatku, to już ostatnia prosta i trzeba brać póki dają. Dlaczego?

Bo, po pierwsze, w czasie kampanii wyborczej władza nie odważy się „przykręcić śruby” biznesowi optymalizacyjnemu, bo on natychmiast zorganizuje kampanię medialną, że „fiskus niszczy uczciwych podatników”. O tym, że mają oni ogromne wpływy, przekonaliśmy się gdy rząd po  prosty wycofał się z bardzo ostrożnej klauzuli obejścia prawa, którą od lat przygotowywał w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej. Wystarczyło tupnąć i każdy szybko znajduje swoje miejsce w szeregu. Biznes optymalizacyjny jest już tak silny jak lobby bankowe, ale to tak na marginesie.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Po drugie, wszyscy po cichu liczą się z tym, że późną jesienią rządy przejmie główna partia opozycyjna, która mówi jasno: system podatkowy trzeba „uszczelnić”, czyli chce pozbawić dziesiątków miliardów złotych korzyści, które dziś uzyskują beneficjenci jego słabości kosztem Polski i jej uczciwych obywateli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tu na marginesie pewna refleksja: przez ostatnie lata liberałowie przekonywali nas, że gdy każdy będzie chciwym egoistą, to może być tylko lepiej, bo wojna wszystkich ze wszystkimi doprowadzi do powszechnej szczęśliwości. Być może twórcy tej pseudoteorii nie dostrzegają oczywistej prawidłowości, że zamiast bić się między sobą, lepiej się dogadać i wspólnie wystąpić przeciwko państwu, bo tam są do wzięcia setki miliardów złotych kosztem budżetu państwa. W kraju, w którym nie tylko rządzą z krwi i kości liberałowie, nikt nie wie nawet, czym jest interes publiczny, a przede wszystkim od lat realnie nie ma ministra finansów, szansa antypaństwowej koalicji na wielkie zyski z tego źródła jest w zasięgu ręki. Wystarczy tylko uchwalić ustawy, które legalizują uchylanie się od opodatkowania lub blokują działania mające na celu ochronę interesu publicznego, bo wśród urzędników jest wielu (większość?) przyzwoitych ludzi, którzy mają dość panoszenia po ministerialnych gabinetach „ekspertów” z międzynarodowego biznesu doradczego (tak się sami lubią nazywać).

Wiadomo więc, że żniwa optymalizacyjne szybko się skończą, choć wciąż wielką niewiadomą są rozwiązania realizujące ów program „uszczelniania” w podatku od towarów i usług oraz w innych ważnych dla budżetu podatkach. Tu szczególnie mobilizuje swoje siły sektor sklepów wielkopowierzchniowych, który wie, że może utracić swój uprzywilejowany status podatkowy. Na razie popełnia same błędy, bo sięga po sposoby, które może byłyby skuteczne w obecnym układzie politycznym, lecz na przyszłą większość parlamentarną działa jak przysłowiowa płachta na byka.

REKLAMA

Na marginesie trzeba jednak odnotować, że również sygnały pochodzą od ludzi mieniących się „zapleczem” przyszłej większości parlamentarnej są dość dziwne, a nawet niepokojące. Bo jak zrozumieć prywatne zapewnienia dzisiejszych beneficjentów usług optymalizacyjnych, że „tu nic nam nie grozi”, bo „oni nie są w stanie napisać ustawy, której nie dałoby się szybko zneutralizować”? Być może taktyką opozycji jest utwierdzanie przeciwnika w jego lekceważącym stosunku do oponentów. Jeśli tak, to polityka jest w rękach fachowców.

Ale nie tu rozegra się w przyszłym roku główny bój o dochody budżetowe. Najważniejszy jest podatek od towarów i usług i akcyza, gdzie na rezerwy potencjalnych wpływów do budżetu wskazują na co dzień uczciwi podatnicy, którym coraz trudniej walczyć z nieopodatkowany konkurencją. Więcej piszą o tym w oficjalnych dokumentach celnicy, których krytyka działań resortu finansów jest dużo ostrożniejsza od narracji najbardziej radykalnych związków przedsiębiorców. Z likwidacji nieopodatkowanego obrotu papierosami, paliwami, alkoholem czy nawet suszem tytoniowym można uzyskać dodatkowe 11 mld zł, i wszyscy, z wyjątkiem oszustów, będą sojusznikami tych działań, Również usunięcie tych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które w ciągu ostatnich pięciu lat załatwili sobie lobbyści aby uzyskać „oszczędności podatkowe”, może dać jednorazowo w ciągu roku ponad 12 mld zł, wystarczy tylko porównać, np. ile do września 2013 r. płaciła tego podatku branża stalowa i miedziana, a ile teraz uzyskuje zwrotów.

Biuletyn VAT

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Trzeba również jak najszybciej wprowadzić rozwiązania, które chronić będą uczciwych podatników przed działaniem zorganizowanych oszustów zajmujących się wyłudzaniem zwrotów podatku od towarów i usług. Tu nie trzeba długo czekać, bo większość podatników od lat postukuje dobrowolne wprowadzenie podzielonej płatności, która jest zarówno w ich interesie jak i budżetu państwa. Wystarczy chcieć napisać przepisy, że nabywca może zażądać od dostawcy aby zapłata części ceny zakupu odpowiadającego kwocie podatku naliczonego była dokonywana na odrębny rachunek dostawcy, który byłby pod nadzorem organu podatkowego. Jeśli dostawca nie chciałby go ustanowić, to nabywca odpowiadać będzie solidarnie za zaległości podatkowe dostawcy, ale w granicach kwot dokonanego odliczenia.

Postulat ten jest powtarzany w czasie prawie wszystkich spotkać z biznesem, oczywiście z wyjątkiem „biznesu optymalizacyjnego”. To rozwiązanie można by wprowadzić jeszcze w tym Sejmie, bo po co czekać końca roku. Ta zwłoka będzie nas kosztować kolejne 7 mld zł.

Witold Modzelewski
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Studiów Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA