REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-FAKTURY – prawne ABC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-FAKTURY – prawne ABC
E-FAKTURY – prawne ABC

REKLAMA

REKLAMA

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

W świetle przepisów podatkowych faktura elektroniczna ma tę samą moc, co faktura wystawiona w formie tradycyjnej - papierowej i jak każda faktura stanowi podstawowy dokument księgowy umożliwiający ujęcie danej transakcji w księgach zarówno przez wystawcę faktury, jak i jej odbiorcę. Jest jednocześnie elementem konstrukcji podatku VAT jako dokument umożliwiający podatnikowi (nabywcy towaru lub usługi) obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dla obowiązujących obecnie regulacji forma i format e-faktury to kwestie zupełnie neutralne, nie mające znaczenia – o uznaniu danego dokumentu elektronicznego za fakturę decyduje tylko i wyłącznie to, czy zawiera wszystkie elementy wymagane przez ustawę.

Jedyna istotna różnica pomiędzy fakturą papierową a elektroniczną sprowadza się do wymogu uzyskania akceptacji odbiorcy na stosowanie faktury elektronicznej – mówi o tym artykuł 106n ustęp 1 ustawy o VAT.

Akceptacja może mieć dowolną formę:
- od akceptacji pisemnej, czyli dokumentu sporządzonego w formie  pisemnej, a nawet można sobie wyobrazić jakąś formę szczególną, np. aktu notarialnego dokumentującego transakcję wymagającą wystawienia faktury,
- poprzez akceptacje elektroniczne wyrażone za pomocą dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem elektronicznym bezpiecznym lub innym, e-mail lub nawet SMS,
- aż do tzw. zgody dorozumianej, gdy np. odbiorca, któremu sprzedawca wysłał fakturę elektroniczną, zapłaci za towar lub usługę bez wcześniejszego wyraźnego wyrażenia zgody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co jest szczególnie istotne w przypadku faktur elektronicznych, tak jak i w przypadku faktur papierowych, to zapewnienie ustawowych wymogów ich autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności:

- autentyczność pochodzenia oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo innego wystawcy faktury;

- integralność treści faktury oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać zgodnie z przepisami prawa;

- czytelność faktury oznacza to, że faktura daje się odczytać – tzn. możliwa jest weryfikacja jej treści przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych technologii, narzędzi.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podczas seminariów prowadzonych przez BillBird S.A. razem z Business Centre Club często jesteśmy pytani o to, kto i w jaki sposób określa sposób spełnienia wymienionych wymogów autentyczności, czytelności i integralności treści faktury. Odpowiedź jest dość prosta: ustawodawca pozostawił określenie owego sposobu wyłącznie podatnikowi. Wymagane cechy każdej faktury można zapewnić za pomocą:

- dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów i świadczeniem usług, a w przypadku faktury elektronicznej również przy wykorzystaniu:

- bezpiecznego podpisu elektronicznego (w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu; kiedyś taki podpis elektroniczny  był niezbędnym wymogiem dla e-faktur, dzisiaj jest nieobligatoryjny, ma charakter wyłącznie przykładowy),

- elektronicznej wymiany danych (EDI), zgodnej z europejską modelową umową, jeżeli umowa ta przewiduje stosowanie odpowiednich procedur.

Wielokrotnie pojawiają się również pytania dotyczące sposobu i terminu przechowywania e-faktur.

Jeżeli chodzi o termin oczywiście nie ma różnic pomiędzy fakturą elektroniczną a papierową: podatnicy są zobowiązani przechowywać faktury do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

A jak przechowywać e-faktury? Dowolnie, byle w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie, w podziale na okresy rozliczeniowe i w sposób zapewniający ich czytelność, autentyczność pochodzenia i integralność treści. Co oczywiste: sposób przechowywania faktur musi umożliwiać organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na jego żądanie bezzwłoczny dostępu do faktur (niezależnie od formy wystawienia i przesłania), jak również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych. Ten ostatni wymóg dotyczy oczywiście tylko faktur w formie elektronicznej, ze względu na charakter dokumentów elektronicznych.

Biuletyn VAT

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak wynika z badań, lęk przed urzędami skarbowymi w małych i średnich firmach bywa jednym z głównych hamulców stosowania faktur elektronicznych. Jest to lęk nieuzasadniony. Nie znam przypadków zanegowania przez kontrolę podatkową lub skarbową faktury tylko dlatego, że była ona wystawiona, przechowywana lub udostępniana kontrolującym w formie elektronicznej.

Coraz więcej indywidualnych interpretacji  prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, oprócz podkreślania, że e-faktury są równorzędne fakturom papierowym, zdaje się wręcz zachęcać do stosowania faktur elektronicznych. O konkretnych przykładach, jak również o korektach i duplikatach faktur elektronicznych mam nadzieję opowiedzieć Państwu w następnej publikacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA