REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie

Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie
Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie

REKLAMA

REKLAMA

E-faktura (faktura elektroniczna) to rozwiązanie cieszące się coraz większą popularnością w Polsce i na świecie. W 2015 roku wystawiono 42 miliardy faktur elektronicznych, a wzrost rok do roku szacowany jest na 10-20%.

Rosnąca popularność nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę niewątpliwe zalety tego rozwiązania. To nie tylko oszczędność papieru, czy kosztów wysyłki. Firmy co raz częściej widzą korzyści procesowe z wystawiania i otrzymywania ustrukturyzowanych danych. Fakturę elektroniczną można automatycznie zaimportować do systemu finansowo-księgowego lub włączyć w proces wewnętrznego obiegu dokumentów w firmie. To rozwiązanie powoli wypiera systemy OCR (Optical Character Recognition), systemy drogie w implementacji i utrzymaniu a nie dające stuprocentowej gwarancji właściwego rozpoznania danych.

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Liderzy rynkowi, w zakresie stosowania faktury elektronicznej to przede wszystkim kraje Ameryki Łacińskiej (Brazylia, Chile, Meksyk), a w Europie kraje skandynawskie. W tych państwach to strona rządowa zobligowała podatników do przejścia na e-rozwiązania. W naszym kraju podobna ustawa dopiero powstaje.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, pionierami w zdobywaniu rynku e-faktur były firmy telekomunikacyjne, które nieustannie pracują nad obniżaniem kosztów oraz banki, które już od wielu lat optymalizując koszty przeszły na wysyłkę elektronicznych wyciągów z kont. Biorąc pod uwagę tylko te dwie branże, mówimy o dziesiątkach milionów dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną zamiast tradycyjnych wersji papierowych.

Kraje latynoamerykańskie oparły swoje systemy e-faktur o pliki typu xml, co ułatwia przetwarzanie i interpretowanie danych (dość pomocne np. przy wyłapywaniu oszustw związanych z wyłudzeniem VAT – UE wskazuje, że wprowadzenie obligatoryjnej e-faktury znacząco zmniejszyłoby ten proceder). Jeden format przyczynił się znacząco do ograniczenia kosztów wysyłania i odbierania e-faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

W Europie jest inaczej, tych standardów jest wiele (nawet w obrębie EDI czy xml). Wynika to z faktu, że niemal każdy producent oprogramowania promuje swój hermetyczny standard, a warto wspomnieć że takich producentów jest w Europie ponad 10 000. Dodatkowo na naszym kontynencie cały czas popularne są PDFy, to najprostsza droga do przejścia na efaktury – jednakże nie daje tego komfortu co rozszerzenie xml, tj. nie umożliwia automatycznej interpretacji danych.

Dlatego coraz częściej firmy takie jak BillBird decydują się na model hybrydowy, tj. przesyłanie dokumentów zarówno w formie PDF, który jest obrazem faktury, jak i w formie pliku xml, który zawiera te same dane, tyle że ustrukturyzowane.

W kwietniu 2014 Parlament Europejski i Rada UE przyjęły Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z jej wytycznymi rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.

W Polsce rynek faktur elektronicznych ma wciąż ogromny potencjał, dlatego firmy już teraz powinny zacząć przygotowania inicjujące wprowadzenie faktur elektronicznych w swoich przedsiębiorstwach. Tylko nasi Klienci wystawili już niemal siedem milionów e-faktur, co pokazuje kierunek rozwoju.

Przemysław Płudowski, Dyrektor sprzedaży produktów elektronicznych BillBird SA

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

REKLAMA

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

REKLAMA