REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

REKLAMA

Wystawienie faktury to zazwyczaj obowiązek

Faktura to jeden z najważniejszych dokumentów z jakimi w czasie prowadzenia firmy spotykają się jej właściciele. Obecnie do jej wystawienia zobligowani są wszyscy polscy przedsiębiorcy – zarówno VAT-owcy, jak i zwolnieni z VAT. Z tą różnicą, że ci pierwsi sporządzają fakturę za każdym razem, kiedy kupującym jest inna firma oraz na żądanie nabywcy prywatnego. Z kolei „nievatowcy” wystawiają ten dokument tylko jeśli zażąda go kupujący – nieważne czy to inna firma czy konsument. Przedsiębiorca zwolniony z VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury jeśli żądanie kupującego zostanie zgłoszone w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Jak więc można zauważyć do wystawienia faktury w zdecydowanej większości sytuacji zmuszają sprzedawcę przepisy. Tak samo dzieje się, kiedy nabywca z jakiegoś powodu straci swój egzemplarz i poprosi przedsiębiorcę o wydanie jego duplikatu. Nie ma możliwości, by właściciel firmy odmówił jego prośbie. O duplikat można prosić wielokrotnie, aż upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomyłka w danych liczbowych – konieczna faktura korygująca

A czy istnieją inne opcje przekonania przedsiębiorcy do sporządzenia właściwego dokumentu? W opisanym we wstępie przypadku, w którym to faktura formalnie zgodna jest z obowiązującymi przepisami, kupujący nie ma po swojej stronie żadnych możliwości, by „zmusić” sprzedawcę do wprowadzenia zmian w jej treści. Musi liczyć na jego dobrą wolę i dogadanie się, co do poprawek. Ze swojej strony nabywca ma prawo do wystawienia wyłącznie noty korygującej, którą poprawia się mniej znaczące błędy, niedotyczące wartości związanych z produktem jak: ilość, cena jednostkowa czy stawka podatku.

Polecamy produkt: Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

Jeżeli jednak faktura, która trafiła do kupującego nie zawiera jednego z niezbędnych elementów lub jest błędna, to sprzedawcę można „zmusić” do jej korekty. Wystawienie faktury korygującej jest konieczne, o ile pojawiające się błędy dotyczą, np. ceny, stawki lub kwoty podatku VAT. Faktura korygująca jest niezbędna również w przypadku podania całkowicie błędnych danych jeden bądź obu firm na fakturze.

Oczywiście sama korekta również powinna zawierać określony zestaw elementów:

  • nazwę – „faktura korygująca” lub „korekta”,
  • numer,
  • datę wystawienia,
  • pewne informacje z faktury pierwotnej (m.in. numer, datę wystawienia, dane sprzedawcy i nabywcy),
  • przyczynę korekty,
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwotę podatku - wartość korekty podstawy opodatkowania  lub wartość korekty podatku,
  • jeśli korekta nie wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub podatek- prawidłową treść.

Czy można coś zrobić jeśli faktura jest niezgodna z umową?

Z większymi komplikacjami można mieć do czynienia jeżeli faktura choć jest poprawna pod kątem elementów, to jednak nie jest zgodna z podpisanym kontraktem. Co wtedy? Kiedy umowa została zawarta w formie pisemnej, ma ona niejako pierwszeństwo przed fakturą, więc nabywca może się na nią powołać występując o korektę. Gorzej jeśli porozumienia nie zawarto na piśnie. Ale nie jest to też sytuacja bez wyjścia.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Jako dowody czy też argumenty, mogą posłużyć e-maile, wiadomości przesyłane poprzez serwisy społecznościowe czy komunikatory internetowe. W przypadku, gdy sprzedawca odmawia wystawienia poprawnej faktury, a nabywca nie ma żadnego z wymienionych potwierdzeń istnieje jeszcze opcja powołania się na zeznania świadków.

Odesłanie błędnej faktury niczego nie załatwia

Nabywca, który otrzyma błędną fakturę, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić czy występujące błędny może poprawić samodzielnie za pomocą noty korygującej czy musi się zwrócić do sprzedawcy o fakturę korygującą. W pierwszym przypadku (po wystawieniu i przekazaniu noty korygującej ) może zaksięgować otrzymaną fakturę w drugim zaś musi czekać na fakturę korygującą.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wyrażenie swojej dezaprobaty, co do treści otrzymanego dokument poprzez jego odesłanie i bez podjęcia żadnych innych działań, nie jest dobrym rozwiązaniem. Sprzedawca, któremu po prostu zwrócono fakturę nie ma bowiem obowiązku podejmowania jakichkolwiek kroków – a przede wszystkim nie musi przesłać jej poprawionej wersji.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązku stosowania KSeF można uniknąć. Jest kilka sposobów. Jednym jest uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

REKLAMA

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA