REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

REKLAMA

Autopromocja

Wystawienie faktury to zazwyczaj obowiązek

Faktura to jeden z najważniejszych dokumentów z jakimi w czasie prowadzenia firmy spotykają się jej właściciele. Obecnie do jej wystawienia zobligowani są wszyscy polscy przedsiębiorcy – zarówno VAT-owcy, jak i zwolnieni z VAT. Z tą różnicą, że ci pierwsi sporządzają fakturę za każdym razem, kiedy kupującym jest inna firma oraz na żądanie nabywcy prywatnego. Z kolei „nievatowcy” wystawiają ten dokument tylko jeśli zażąda go kupujący – nieważne czy to inna firma czy konsument. Przedsiębiorca zwolniony z VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury jeśli żądanie kupującego zostanie zgłoszone w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Jak więc można zauważyć do wystawienia faktury w zdecydowanej większości sytuacji zmuszają sprzedawcę przepisy. Tak samo dzieje się, kiedy nabywca z jakiegoś powodu straci swój egzemplarz i poprosi przedsiębiorcę o wydanie jego duplikatu. Nie ma możliwości, by właściciel firmy odmówił jego prośbie. O duplikat można prosić wielokrotnie, aż upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomyłka w danych liczbowych – konieczna faktura korygująca

A czy istnieją inne opcje przekonania przedsiębiorcy do sporządzenia właściwego dokumentu? W opisanym we wstępie przypadku, w którym to faktura formalnie zgodna jest z obowiązującymi przepisami, kupujący nie ma po swojej stronie żadnych możliwości, by „zmusić” sprzedawcę do wprowadzenia zmian w jej treści. Musi liczyć na jego dobrą wolę i dogadanie się, co do poprawek. Ze swojej strony nabywca ma prawo do wystawienia wyłącznie noty korygującej, którą poprawia się mniej znaczące błędy, niedotyczące wartości związanych z produktem jak: ilość, cena jednostkowa czy stawka podatku.

Polecamy produkt: Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

Jeżeli jednak faktura, która trafiła do kupującego nie zawiera jednego z niezbędnych elementów lub jest błędna, to sprzedawcę można „zmusić” do jej korekty. Wystawienie faktury korygującej jest konieczne, o ile pojawiające się błędy dotyczą, np. ceny, stawki lub kwoty podatku VAT. Faktura korygująca jest niezbędna również w przypadku podania całkowicie błędnych danych jeden bądź obu firm na fakturze.

Oczywiście sama korekta również powinna zawierać określony zestaw elementów:

  • nazwę – „faktura korygująca” lub „korekta”,
  • numer,
  • datę wystawienia,
  • pewne informacje z faktury pierwotnej (m.in. numer, datę wystawienia, dane sprzedawcy i nabywcy),
  • przyczynę korekty,
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwotę podatku - wartość korekty podstawy opodatkowania  lub wartość korekty podatku,
  • jeśli korekta nie wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub podatek- prawidłową treść.

Czy można coś zrobić jeśli faktura jest niezgodna z umową?

Z większymi komplikacjami można mieć do czynienia jeżeli faktura choć jest poprawna pod kątem elementów, to jednak nie jest zgodna z podpisanym kontraktem. Co wtedy? Kiedy umowa została zawarta w formie pisemnej, ma ona niejako pierwszeństwo przed fakturą, więc nabywca może się na nią powołać występując o korektę. Gorzej jeśli porozumienia nie zawarto na piśnie. Ale nie jest to też sytuacja bez wyjścia.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Jako dowody czy też argumenty, mogą posłużyć e-maile, wiadomości przesyłane poprzez serwisy społecznościowe czy komunikatory internetowe. W przypadku, gdy sprzedawca odmawia wystawienia poprawnej faktury, a nabywca nie ma żadnego z wymienionych potwierdzeń istnieje jeszcze opcja powołania się na zeznania świadków.

Odesłanie błędnej faktury niczego nie załatwia

Nabywca, który otrzyma błędną fakturę, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić czy występujące błędny może poprawić samodzielnie za pomocą noty korygującej czy musi się zwrócić do sprzedawcy o fakturę korygującą. W pierwszym przypadku (po wystawieniu i przekazaniu noty korygującej ) może zaksięgować otrzymaną fakturę w drugim zaś musi czekać na fakturę korygującą.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wyrażenie swojej dezaprobaty, co do treści otrzymanego dokument poprzez jego odesłanie i bez podjęcia żadnych innych działań, nie jest dobrym rozwiązaniem. Sprzedawca, któremu po prostu zwrócono fakturę nie ma bowiem obowiązku podejmowania jakichkolwiek kroków – a przede wszystkim nie musi przesłać jej poprawionej wersji.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

REKLAMA