REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia
Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie faktury to zazwyczaj obowiązek

Faktura to jeden z najważniejszych dokumentów z jakimi w czasie prowadzenia firmy spotykają się jej właściciele. Obecnie do jej wystawienia zobligowani są wszyscy polscy przedsiębiorcy – zarówno VAT-owcy, jak i zwolnieni z VAT. Z tą różnicą, że ci pierwsi sporządzają fakturę za każdym razem, kiedy kupującym jest inna firma oraz na żądanie nabywcy prywatnego. Z kolei „nievatowcy” wystawiają ten dokument tylko jeśli zażąda go kupujący – nieważne czy to inna firma czy konsument. Przedsiębiorca zwolniony z VAT jest zobowiązany do wystawienia faktury jeśli żądanie kupującego zostanie zgłoszone w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

REKLAMA

Jak więc można zauważyć do wystawienia faktury w zdecydowanej większości sytuacji zmuszają sprzedawcę przepisy. Tak samo dzieje się, kiedy nabywca z jakiegoś powodu straci swój egzemplarz i poprosi przedsiębiorcę o wydanie jego duplikatu. Nie ma możliwości, by właściciel firmy odmówił jego prośbie. O duplikat można prosić wielokrotnie, aż upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomyłka w danych liczbowych – konieczna faktura korygująca

A czy istnieją inne opcje przekonania przedsiębiorcy do sporządzenia właściwego dokumentu? W opisanym we wstępie przypadku, w którym to faktura formalnie zgodna jest z obowiązującymi przepisami, kupujący nie ma po swojej stronie żadnych możliwości, by „zmusić” sprzedawcę do wprowadzenia zmian w jej treści. Musi liczyć na jego dobrą wolę i dogadanie się, co do poprawek. Ze swojej strony nabywca ma prawo do wystawienia wyłącznie noty korygującej, którą poprawia się mniej znaczące błędy, niedotyczące wartości związanych z produktem jak: ilość, cena jednostkowa czy stawka podatku.

Polecamy produkt: Branża budowlana – aktualne problemy z rozliczaniem VAT (PDF)

Jeżeli jednak faktura, która trafiła do kupującego nie zawiera jednego z niezbędnych elementów lub jest błędna, to sprzedawcę można „zmusić” do jej korekty. Wystawienie faktury korygującej jest konieczne, o ile pojawiające się błędy dotyczą, np. ceny, stawki lub kwoty podatku VAT. Faktura korygująca jest niezbędna również w przypadku podania całkowicie błędnych danych jeden bądź obu firm na fakturze.

Oczywiście sama korekta również powinna zawierać określony zestaw elementów:

  • nazwę – „faktura korygująca” lub „korekta”,
  • numer,
  • datę wystawienia,
  • pewne informacje z faktury pierwotnej (m.in. numer, datę wystawienia, dane sprzedawcy i nabywcy),
  • przyczynę korekty,
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwotę podatku - wartość korekty podstawy opodatkowania  lub wartość korekty podatku,
  • jeśli korekta nie wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub podatek- prawidłową treść.

Czy można coś zrobić jeśli faktura jest niezgodna z umową?

Z większymi komplikacjami można mieć do czynienia jeżeli faktura choć jest poprawna pod kątem elementów, to jednak nie jest zgodna z podpisanym kontraktem. Co wtedy? Kiedy umowa została zawarta w formie pisemnej, ma ona niejako pierwszeństwo przed fakturą, więc nabywca może się na nią powołać występując o korektę. Gorzej jeśli porozumienia nie zawarto na piśnie. Ale nie jest to też sytuacja bez wyjścia.

Jak rozliczyć korektę faktury z tytułu odwrotnego obciążenia

Jako dowody czy też argumenty, mogą posłużyć e-maile, wiadomości przesyłane poprzez serwisy społecznościowe czy komunikatory internetowe. W przypadku, gdy sprzedawca odmawia wystawienia poprawnej faktury, a nabywca nie ma żadnego z wymienionych potwierdzeń istnieje jeszcze opcja powołania się na zeznania świadków.

Odesłanie błędnej faktury niczego nie załatwia

Nabywca, który otrzyma błędną fakturę, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić czy występujące błędny może poprawić samodzielnie za pomocą noty korygującej czy musi się zwrócić do sprzedawcy o fakturę korygującą. W pierwszym przypadku (po wystawieniu i przekazaniu noty korygującej ) może zaksięgować otrzymaną fakturę w drugim zaś musi czekać na fakturę korygującą.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wyrażenie swojej dezaprobaty, co do treści otrzymanego dokument poprzez jego odesłanie i bez podjęcia żadnych innych działań, nie jest dobrym rozwiązaniem. Sprzedawca, któremu po prostu zwrócono fakturę nie ma bowiem obowiązku podejmowania jakichkolwiek kroków – a przede wszystkim nie musi przesłać jej poprawionej wersji.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA