REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej
Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH chce doradzać administracji publicznej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych, które powstało przy Szkole Głównej Handlowej, pomoże państwu w walce z unikaniem opodatkowania - mówi PAP dyrektor Centrum, prof. Dominik Gajewski z SGH. Trudno sobie wyobrazić, by np. MF prosiło o pomoc wielkie firmy konsultingowe - dodaje.

Centrum Analiz i Studiów Podatkowych (CASP) jako jedyna tego typu instytucja w kraju będzie działać wyłącznie na rzecz podmiotów publicznych, a nie prywatnych - powiedział Gajewski.

REKLAMA

REKLAMA

Według niego rynek komercyjnych usług doradztwa, czy analiz podatkowych nie odpowiada potrzebom instytucji publicznych. "Trudno sobie wyobrazić, że np. resort finansów, przegrywający walkę z firmami stosującymi agresywną optymalizację podatkową, zwróciłby się o pomoc, do którejś z wielkich firm konsultingowych przygotowujących takie instrumenty. Coś takiego byłoby nieetyczne, a np. w Stanach Zjednoczonych, czy w Wielkiej Brytanii jest w ogóle nie do pomyślenia" - podkreślił Gajewski.

Instytut ma zatem w założeniu zapełnić pewną lukę. "Będziemy łączyć praktykę z nauką na potrzeby administracji publicznej, która w tej chwili jest niedoinwestowana wiedzą. Tego brakuje" - tłumaczył. Jak wskazał, potrzeba stworzenia takiej "absolutnie apolitycznej instytucji, wolnej od konfliktu interesów", istniała od dawna. "Podobne instytucje funkcjonują na przykład w Stanach Zjednoczonych, czy we Francji. Nie ma jednak takiej w naszym regionie Europy, także w Polsce" - mówił.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Instytut ma się zajmować analizą podatków pod kątem ekonomicznym, prawnym, finansowym i etycznym. Jest to jednostka naukowo badawcza SGH. To ma być wyjątkowa jednostka, platforma intelektualna dedykowana wyłącznie dla jednostek organów publicznych. Unikatowość tego przedsięwzięcia związana jest również z faktem, że Centrum ma charakter niezależnej i apolitycznej jednostki naukowo analitycznej. Będzie przygotowywać analizy np. na rzecz ministerstw borykających się z trudnościami związanymi z kwestiami interdyscyplinarnymi dotyczącymi podatków" - opisywał Gajewski.

Jego zdaniem "klientem" instytutu może być też np. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, bowiem skala międzynarodowego unikania opodatkowania w Polsce ma wpływ na bezpieczeństwo narodowe kraju. Zainteresowane współpracą - jak podał - jest również Biuro Analiz Sejmowych. "Także Komisja Europejska potrzebuje w naszym kraju stałego, apolitycznego partnera, który będzie przygotowywał niezależne analizy naszego systemu podatkowego" - mówił profesor.

W założeniach Centrum jest również współpraca merytoryczna z sądownictwem administracyjnym w zakresie skomplikowanej problematyki dotyczącej interdyscyplinarnego prawa podatkowego. "Ze złożonością problematyki i jej skomplikowaniem w zakresie podatków coraz częściej borykają się sądy administracyjne. A należy mieć świadomość, że tendencja komplikowania konstrukcji finansowo-podatkowych będzie się pogłębiała" - mówił Gajewski.

Według niego organy publiczne będą mogły liczyć na opinie obejmujące swym zakresem obszar od analiz szczegółowych po raporty, organizację konferencji itp. Gajewski zastrzegł, że instytut nie będzie doradzał podmiotom gospodarczym, ale w wyjątkowych sytuacjach może służyć spółkom należącym do Skarbu Państwa lub samorządom ustawowym (np. Krajowa Izba Gospodarcza czy Krajowa Izba Radców Prawnych), które reprezentują głosy pewnej grupy. "Jeżeli mielibyśmy możliwość działania na potrzeby firm, to organy władzy publicznej się od nas odwrócą" - mówił.

Profesor zastrzegł zarazem, że instytut to nie think tank. "Takich instytucji mamy obecnie bardzo dużo, ale działają one na potrzeby polityków, biznesu. Natomiast brakuje instytucji, które świadczyłyby usługi pro bono i na rzecz jednostek publicznych" - wyjaśnił.

Centrum zostało już formalnie powołane przy Kolegium Ekonomiczno-Społecznym SGH. Instytut jest jednostką naukowo badawczo analityczną Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Apolityczność instytutu i niezależność od wpływów podmiotów gospodarczych Centrum ma zapisane w statucie.

"Dostaliśmy wsparcie merytoryczne i organizacyjne ze Stanów Zjednoczonych. Chcielibyśmy działać pro bono. Osoby przygotowujące analizy muszą jednak otrzymywać wynagrodzenia, choć nie mówimy tutaj o stawkach stosowanych w branży konsultingowej. Finansowanie biura i lokal ma zapewnić SGH. Liczymy również na granty naukowe, europejskie" - wyjaśnił Gajewski.

Biuletyn VAT

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)


Wsparciem dla kierunkowych założeń i działań Centrum będzie Rada Naukowa złożona z najwyższej klasy autorytetów naukowych z kraju i zagranicy, które specjalizują się w problematyce podatkowej i celnej. Wiosną instytut ma być współorganizatorem dużej konferencji poświęconej zmianom systemowym w polskich podatkach, wyzwaniom stojącym przed polskim systemem podatkowym. Przygotowywane są analizy dotyczące polskiego systemu opodatkowania handlu detalicznego, którymi zainteresowany jest rząd Ghany.

Twórca CASP poinformował, że do każdego projektu instytut będzie angażować specjalistów w zakresie określonych zagadnień z kraju lub - jeśli będzie taka potrzeba - z zagranicy. Pozwoli to na dokonywanie analiz i innych projektów przez specjalistów najwyższej klasy, którzy ściśle zajmują się daną problematyką podatkową. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA