REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.
Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zamierza w najbliższym czasie skierować do Sejmu projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu godzinowym na poziomie 12 zł brutto za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia, czy jednoosobowej działalności gospodarczej. Nowelizacja ma wejść w życie 1 września 2016 r. ale przepisy dotyczące rezygnacji z możliwości różnicowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę według stażu pracy wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

Projekt ten należy ocenić co do zasady pozytywnie; nowe przepisy powodują jednak, że umowy cywilnoprawne zaczynają się za bardzo upodabniać do umów o pracę - powiedziała PAP mec. Edyta Defańska - Czujko specjalizująca się m.in. w prawie pracy.

REKLAMA

Zauważyła też, że 12 złotych za godzinę brutto w przypadku umowy zlecenia oznacza jednocześnie, że osoby pracujące na podstawie stosunku pracy mogą dostać mniejsze wynagrodzenie aniżeli te zatrudnione na umowach cywilnoprawnych.

Rząd planuje niedługo skierować do Sejmu projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu godzinowym na poziomie 12 zł brutto za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia, czy jednoosobowej działalności gospodarczej.

Edyta Defańska-Czujko, adwokat Kancelarii Czublun Trębicki, przypomniała, że obecnie obowiązująca ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę określa zasady ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę wyłącznie w odniesieniu do pracowników, tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

"Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku jest ustalana w stawce miesięcznej i wynosi od 1 stycznia 2016 r. 1850 złotych brutto. Niemniej jednak, możliwe jest także ustalenie stawki godzinowej dla pracownika w oparciu o wskazaną stawkę miesięczną oraz obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy. Przepisy obowiązującego prawa nie przewidują natomiast minimalnego wynagradzania dla osób świadczących usługi na innej podstawie niż umowa o pracę, tj. umowach cywilnoprawnych. W praktyce, możliwe było ukształtowanie wysokości wynagrodzenie na poziomie niższym niż minimalne, co powodowało, że umowy cywilnoprawne cieszyły się wśród przedsiębiorców większym zainteresowaniem aniżeli umowy o pracę" - wskazała prawnik. "Celem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę jest przeciwdziałanie nadużywania umów cywilnoprawnych oraz wprowadzenie ochrony osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalna stawka godzinowa według projektu ustawy obejmuje umowy zlecenia oraz umowy o świadczenie usług wykonywane przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi w miejscu i w czasie wyznaczonym przez przedsiębiorców albo inną jednostkę organizacyjną. Projektowane zmiany obejmują nie tylko osoby wykonujące czynności na podstawie tych umów, ale również samozatrudnionych wykonujących działalność gospodarczą, w ramach której przyjmują zlecenie lub świadczą usługi na rzecz przedsiębiorców lub innych jednostek organizacyjnych. Co istotne, nie ma obowiązku stosowania minimalnego wynagrodzenia w stosunku do samozatrudnionych zatrudniających pracowników. "Zakresem stosowania minimalnego wynagrodzenia nowelizacja nie objęła również sfery stosunków prywatnych między osobami fizycznymi" - wyjaśniła mec. Defańska - Czujko.

Dodała, że projekt ustawy zakłada jednocześnie, że przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna będąca stroną umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług będzie obowiązany do prowadzenia pisemnej ewidencji liczby godzin przepracowanych przez osobę wykonującą usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Strony umowy będą miały obowiązek określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. W przypadku, gdy takich zasad nie określą, osoba świadcząca usługi będzie sama zobowiązana do przedstawienia drugiej stronie umowy informacje o liczbie przepracowanych godzin przed terminem wypłaty wynagrodzenia.

"Pamiętajmy, że zarówno umowa zlecenia, jak i umowa o świadczenia usług nie muszą być zawarte w formie pisemnej. W takim przypadku, przedsiębiorca albo jednostka organizacyjna sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub usługi będzie obowiązana potwierdzić w formie pisemnej najpóźniej w dniu rozpoczęcia usługi lub zlecenia. W przypadku osób wykonujących zlecenie lub świadczących usługi, które zostały skierowane do wykonywania pracy na postawie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, ewidencję liczby godzin będzie prowadził pracodawca użytkownik, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi. Wyłączenia z zasady minimalnego godzinowego wynagrodzenia za pracę mają zaś dotyczyć m. in. rodzinnych domów pomocy i umów cywilnoprawnych przy opiece nad uczestnikami wycieczek" - wyjaśniła mec. Edyta Defańska - Czujko.

Co również istotne, projekt zmian ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie przewiduje możliwości ukształtowania wynagrodzenia pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy na poziomie 80 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, iż bez względu na staż pracy pracownika, pracodawca będzie obowiązany wypłacać mu 100 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

"Projekt zmian do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu należy ocenić co do zasady pozytywnie. Warto jednak zauważyć, że 12 złotych za godzinę brutto w przypadku umowy zlecenia oznacza jednocześnie, że osoby pracujące na podstawie stosunku pracy dostaną mniejsze wynagrodzenie aniżeli te zatrudnione na umowach cywilnoprawnych" - powiedziała ekspertka. Jej zdaniem, zmiany w tym zakresie nie wyeliminują z obrotu umów cywilnoprawnych chociażby z tego względu, że nie obejmują one wykonujących osobiście pracę przedsiębiorców zatrudniających osoby trzecie, zleceniobiorców, którzy sami decydują o miejscu i czasie realizacji zlecenia lub świadczenia usług, a także osób wynagradzanych prowizyjnie.

"Wystarczy zatem dać zleceniobiorcom możliwość wyboru miejsca wykonywania zlecenia, aby nie wypłacać im minimalnej godzinowej stawki wynagrodzenia. Poza tym, mimo, iż zmiana niewątpliwie spowoduje poprawę warunków takich osób, to może spowodować również, z uwagi na większe koszty zatrudnienia, przejście to tzw. szarej strefy. Niewątpliwie też, proponowane zmiany w zakresie chociażby obowiązku ewidencjonowania godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usług zdają się zaprzeczać istocie umów cywilnoprawnych. Nowe przepisy powodują bowiem, że umowy cywilnoprawne zaczynają się za bardzo upodabniać do umów o pracę, bowiem sam ustawodawca nadaje im charakterystyczne dla stosunku pracy i w mojej ocenie sprzeczne z istotą umów cywilnoprawnych takie cechy jak np. wyznaczanie miejsca pracy, czasu jej wykonywania, czy prowadzenia ewidencji czasu pracy" - powiedziała prawnik.


Dodała, że pojawia się również pytanie, czy w związku z tym, że sam ustawodawca przypisuje umowom cywilnoprawnym typowe elementy stosunku pracy, to czy zleceniobiorca będzie mógł się na nie powoływać przed sądem w sprawie o ustalenie stosunku pracy. "Celem nowelizacji, słusznym zresztą, jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych. Nie należy jednak zapominać, że umowy o pracę i umowy cywilnoprawne to dwie zupełnie różne kategorie umów, a sposób wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej nie powinien ingerować w istotę tych kontraktów. Tam gdzie umowy cywilnoprawne zastępują umowy o pracę, istnieją inne narzędzia sankcjonujące takowe nadużycia" - zaznaczyła.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 września 2016 r., przy czym przepisy dotyczące rezygnacji z możliwości różnicowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę według stażu pracy wejdą w życie 1 stycznia 2017 r. (PAP)

mah/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA