REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.
Minimalne wynagrodzenie w umowach cywilnoprawnych od 1 września 2016 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zamierza w najbliższym czasie skierować do Sejmu projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu godzinowym na poziomie 12 zł brutto za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia, czy jednoosobowej działalności gospodarczej. Nowelizacja ma wejść w życie 1 września 2016 r. ale przepisy dotyczące rezygnacji z możliwości różnicowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę według stażu pracy wejdą w życie 1 stycznia 2017 r.

Projekt ten należy ocenić co do zasady pozytywnie; nowe przepisy powodują jednak, że umowy cywilnoprawne zaczynają się za bardzo upodabniać do umów o pracę - powiedziała PAP mec. Edyta Defańska - Czujko specjalizująca się m.in. w prawie pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyła też, że 12 złotych za godzinę brutto w przypadku umowy zlecenia oznacza jednocześnie, że osoby pracujące na podstawie stosunku pracy mogą dostać mniejsze wynagrodzenie aniżeli te zatrudnione na umowach cywilnoprawnych.

Rząd planuje niedługo skierować do Sejmu projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu godzinowym na poziomie 12 zł brutto za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia, czy jednoosobowej działalności gospodarczej.

Edyta Defańska-Czujko, adwokat Kancelarii Czublun Trębicki, przypomniała, że obecnie obowiązująca ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę określa zasady ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę wyłącznie w odniesieniu do pracowników, tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

REKLAMA

"Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku jest ustalana w stawce miesięcznej i wynosi od 1 stycznia 2016 r. 1850 złotych brutto. Niemniej jednak, możliwe jest także ustalenie stawki godzinowej dla pracownika w oparciu o wskazaną stawkę miesięczną oraz obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy. Przepisy obowiązującego prawa nie przewidują natomiast minimalnego wynagradzania dla osób świadczących usługi na innej podstawie niż umowa o pracę, tj. umowach cywilnoprawnych. W praktyce, możliwe było ukształtowanie wysokości wynagrodzenie na poziomie niższym niż minimalne, co powodowało, że umowy cywilnoprawne cieszyły się wśród przedsiębiorców większym zainteresowaniem aniżeli umowy o pracę" - wskazała prawnik. "Celem nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę jest przeciwdziałanie nadużywania umów cywilnoprawnych oraz wprowadzenie ochrony osób otrzymujących wynagrodzenie na najniższym poziomie" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalna stawka godzinowa według projektu ustawy obejmuje umowy zlecenia oraz umowy o świadczenie usług wykonywane przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi w miejscu i w czasie wyznaczonym przez przedsiębiorców albo inną jednostkę organizacyjną. Projektowane zmiany obejmują nie tylko osoby wykonujące czynności na podstawie tych umów, ale również samozatrudnionych wykonujących działalność gospodarczą, w ramach której przyjmują zlecenie lub świadczą usługi na rzecz przedsiębiorców lub innych jednostek organizacyjnych. Co istotne, nie ma obowiązku stosowania minimalnego wynagrodzenia w stosunku do samozatrudnionych zatrudniających pracowników. "Zakresem stosowania minimalnego wynagrodzenia nowelizacja nie objęła również sfery stosunków prywatnych między osobami fizycznymi" - wyjaśniła mec. Defańska - Czujko.

Dodała, że projekt ustawy zakłada jednocześnie, że przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna będąca stroną umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług będzie obowiązany do prowadzenia pisemnej ewidencji liczby godzin przepracowanych przez osobę wykonującą usługi na podstawie umów cywilnoprawnych. Strony umowy będą miały obowiązek określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. W przypadku, gdy takich zasad nie określą, osoba świadcząca usługi będzie sama zobowiązana do przedstawienia drugiej stronie umowy informacje o liczbie przepracowanych godzin przed terminem wypłaty wynagrodzenia.

"Pamiętajmy, że zarówno umowa zlecenia, jak i umowa o świadczenia usług nie muszą być zawarte w formie pisemnej. W takim przypadku, przedsiębiorca albo jednostka organizacyjna sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub usługi będzie obowiązana potwierdzić w formie pisemnej najpóźniej w dniu rozpoczęcia usługi lub zlecenia. W przypadku osób wykonujących zlecenie lub świadczących usługi, które zostały skierowane do wykonywania pracy na postawie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, ewidencję liczby godzin będzie prowadził pracodawca użytkownik, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi. Wyłączenia z zasady minimalnego godzinowego wynagrodzenia za pracę mają zaś dotyczyć m. in. rodzinnych domów pomocy i umów cywilnoprawnych przy opiece nad uczestnikami wycieczek" - wyjaśniła mec. Edyta Defańska - Czujko.

Co również istotne, projekt zmian ustawy o minimalnym wynagrodzeniu nie przewiduje możliwości ukształtowania wynagrodzenia pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy na poziomie 80 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, iż bez względu na staż pracy pracownika, pracodawca będzie obowiązany wypłacać mu 100 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

"Projekt zmian do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu należy ocenić co do zasady pozytywnie. Warto jednak zauważyć, że 12 złotych za godzinę brutto w przypadku umowy zlecenia oznacza jednocześnie, że osoby pracujące na podstawie stosunku pracy dostaną mniejsze wynagrodzenie aniżeli te zatrudnione na umowach cywilnoprawnych" - powiedziała ekspertka. Jej zdaniem, zmiany w tym zakresie nie wyeliminują z obrotu umów cywilnoprawnych chociażby z tego względu, że nie obejmują one wykonujących osobiście pracę przedsiębiorców zatrudniających osoby trzecie, zleceniobiorców, którzy sami decydują o miejscu i czasie realizacji zlecenia lub świadczenia usług, a także osób wynagradzanych prowizyjnie.

"Wystarczy zatem dać zleceniobiorcom możliwość wyboru miejsca wykonywania zlecenia, aby nie wypłacać im minimalnej godzinowej stawki wynagrodzenia. Poza tym, mimo, iż zmiana niewątpliwie spowoduje poprawę warunków takich osób, to może spowodować również, z uwagi na większe koszty zatrudnienia, przejście to tzw. szarej strefy. Niewątpliwie też, proponowane zmiany w zakresie chociażby obowiązku ewidencjonowania godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usług zdają się zaprzeczać istocie umów cywilnoprawnych. Nowe przepisy powodują bowiem, że umowy cywilnoprawne zaczynają się za bardzo upodabniać do umów o pracę, bowiem sam ustawodawca nadaje im charakterystyczne dla stosunku pracy i w mojej ocenie sprzeczne z istotą umów cywilnoprawnych takie cechy jak np. wyznaczanie miejsca pracy, czasu jej wykonywania, czy prowadzenia ewidencji czasu pracy" - powiedziała prawnik.


Dodała, że pojawia się również pytanie, czy w związku z tym, że sam ustawodawca przypisuje umowom cywilnoprawnym typowe elementy stosunku pracy, to czy zleceniobiorca będzie mógł się na nie powoływać przed sądem w sprawie o ustalenie stosunku pracy. "Celem nowelizacji, słusznym zresztą, jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych. Nie należy jednak zapominać, że umowy o pracę i umowy cywilnoprawne to dwie zupełnie różne kategorie umów, a sposób wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej nie powinien ingerować w istotę tych kontraktów. Tam gdzie umowy cywilnoprawne zastępują umowy o pracę, istnieją inne narzędzia sankcjonujące takowe nadużycia" - zaznaczyła.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 września 2016 r., przy czym przepisy dotyczące rezygnacji z możliwości różnicowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę według stażu pracy wejdą w życie 1 stycznia 2017 r. (PAP)

mah/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA