REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegły rewident z zakazem świadczenia usług innych niż badanie sprawozdań

Biegły rewident z zakazem świadczenia usług innych niż badanie sprawozdań
Biegły rewident z zakazem świadczenia usług innych niż badanie sprawozdań

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy RP apelują o kompromis w zapisach projektu ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym. Za nami pierwsze czytanie. Teraz, po pracach w specjalnej podkomisji, projekt trafi do sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która zmierzy się ze spornymi propozycjami.

Sporne kwestie dotyczą przede wszystkim 5-letniego, maksymalnego okresu współpracy jednostki badanej z firmą audytorską, badania wspólnego oraz zakazu świadczenia przez biegłych rewidentów usług innych niż kontrola sprawozdań finansowych.  Pierwsze czytanie niestety nie dało konsensusu.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego też  Pracodawcy  RP  proponują  wprowadzenie kompromisowych rozwiązań w planowanej  rotacji firm audytorskich i badania wspólnego, które byłyby korzystne zarówno dla przedsiębiorców  jak i rynku audytorskiego. Pierwszym sposobem na wydłużenie okresu współpracy z firmą audytorską w Jednostkach Zainteresowania Publicznego byłoby skorzystanie z badania wspólnego dwóch audytorów. Drugi sposób na przedłużenie tej współpracy polegałby na tym, że badana jednostka mogłaby po 5 latach współpracy z daną firmą audytorską przeprowadzić ogólnodostępny i nieograniczony przetarg publiczny na badanie sprawozdań finansowych w jednostce, co pozwoliłoby na przedłużenie okresu współpracy o kolejne 3 lata.

W ocenie Pracodawców RP  postulowany przez niektóre środowiska zakaz świadczenia przez biegłych rewidentów usług innych niż badanie sprawozdań finansowych uderzy przede wszystkim w polskich przedsiębiorców. Doradztwo w obszarach niezwiązanych z badaniem sprawozdań finansowych już teraz jest ściśle ograniczone. A nawet bezwzględnie zakazane w sytuacji, gdy mogłyby wpłynąć na niezależność biegłego rewidenta. Zatem całkowity zakaz świadczenia usług dodatkowych jest szkodliwą nadregulacją.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Pracodawcy RP w toku prac nad projektem złożyli również poprawkę w zakresie przepisów przejściowych. Z projektu bowiem wynika, że  po wejściu w życie nowych przepisów mogłoby dojść do sytuacji, w której podmiot badany byłby zmuszony odwołać dopiero co powołanego audytora i ponownie rozpisać przetarg na badanie swojego sprawozdania finansowego. Druga zgłoszona poprawka dotyczy kwestii podwykonawstwa w badaniu sprawozdań finansowych. Pracodawcy RP postulują, aby biegli rewidenci mogli świadczyć usługi podwykonawstwa w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projektem ustawy o biegłych rewidentach w najbliższym czasie zajmie się sejmowa Komisja Finansów Publicznych, która rozpocznie procedurę drugiego czytania. Podczas drugiego czytania posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i partnerzy społeczni będą mieli możliwość zgłaszania dodatkowych poprawek. To na tym etapie zapadną też decyzje co do kształtu projektu, który zostanie poddany pod głosowanie Sejmu. Procedowane zmiany będą miały daleko idący wpływ na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw, a w konsekwencji również na gospodarkę narodową. Dlatego też Pracodawcy RP z determinacją apelują o to, aby nowe przepisy nie wprowadzały rozwiązań szkodliwych, mogących wpłynąć negatywnie na stabilność systemu.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Źródło: Pracodawcy RP

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA