REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowania do zmian w VAT trzeba zacząć już dziś

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 2010 roku zmieni się wiele zasad dotyczących rozliczeń VAT w ramach Unii Europejskiej. Skutkiem nowych regulacji ma być opodatkowanie w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca. Polscy przedsiębiorcy już dziś powinni zacząć przygotowywać się do nowych rozwiązań.

Od 2010 roku czekają nas zmiany w rozliczeniach VAT w ramach Unii Europejskiej. Również polskie Ministerstwo Finansów czeka z większymi zmianami w zakresie VAT do 2010 roku. Takie informacje przekazał minister finansów Jacek Rostowski w wywiadzie dla GP.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów firmy KPMG zmiany w VAT, które wejdą w życie w 2010 roku, są na tyle istotne dla przedsiębiorców, że choć termin rozpoczęcia ich obowiązywania wydaje się odległy, to warto już dzisiaj się z nimi zapoznać. Wszystko po to, aby uniknąć kłopotów przy stosowaniu nowych regulacji.

Usługi w ramach Unii

Podstawowym założeniem nowych regulacji, jakie będą wprowadzone w Unii Europejskiej, jest, aby jak najwięcej usług świadczonych pomiędzy podmiotami gospodarczymi w różnych krajach członkowskich było opodatkowanych w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca. Andrzej Bernatek, doradca podatkowy, dyrektor w firmie KPMG, podaje, że przykładowo zmianie ulegnie zasada ustalania miejsca świadczenia usług międzynarodowego leasingu samochodów osobowych. Innym przykładem mogą być usługi organizowania targów i wystaw.

- Polscy przedsiębiorcy powinni być przygotowani, że od 1 stycznia 2010 r. obowiązek raportowania w formie kwartalnych informacji podsumowujących zostanie rozszerzony o usługi świadczone przez te podmioty na rzecz podmiotów zagranicznych - podpowiada Andrzej Bernatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że wprowadzone zostaną nowe zasady zwrotu VAT podatnikom z UE, którzy nie mają siedziby i nie są zarejestrowani dla celów VAT w państwie, w którym dokonali zakupów obciążonych lokalnym VAT.

- Przykładowo, składanie wniosków w formie elektronicznej będzie obowiązkowe. Wnioski trzeba będzie kierować bezpośrednio do kraju zwrotu. Nie będzie natomiast konieczne załączanie oryginałów otrzymanych faktur VAT - wyjaśnia Andrzej Bernatek.

Uporządkowanie praktyki

Zdaniem naszych rozmówców z KPMG wprowadzane zmiany powinny uporządkować i ujednolicić praktykę rozpoznawania przez władze skarbowe poszczególnych krajów członkowskich miejsc opodatkowania usług. Tomasz Grunwald, szef zespołu podatków pośrednich w firmie KPMG, wskazuje, że istotne będzie już nie to, czy dana usługa została wymieniona bądź też nie w zamieszczonej w przepisach liście usług traktowanych specyficznie, ale to, czy będzie świadczona na rzecz odbiorcy indywidualnego (nie podatnika VAT) czy też podmiotu gospodarczego (podatnika VAT). Łatwiej będzie rozpoznać w poszczególnych krajach UE, czy dana usługa powinna być opodatkowana w kraju siedziby usługodawcy, czy w kraju usługobiorcy.

- W konsekwencji powinna zmniejszyć się liczba sporów na tym tle między krajami członkowskimi i samymi podatnikami, a także liczba przypadków podwójnego opodatkowania lub też braku opodatkowania - twierdzi Tomasz Grunwald.

Według niego, innym skutkiem w relacjach pomiędzy podmiotami gospodarczymi z różnych krajów powinno być ograniczenie przypadków otrzymywania faktur z VAT naliczonym w innym kraju i, co za tym idzie, potrzeby występowania o zwrot podatku do władz obcego kraju.

W sposób naturalny zmiany dotyczące miejsca opodatkowania będą wpływały na wysokość zbieranego przez poszczególne kraje podatku. I tak na przykład leasing samochodów od firm leasingowych z Niemiec do polskich przedsiębiorców opodatkowany będzie już nie w Niemczech (19-proc. podatek w całości odzyskiwalny w trybie VIII Dyrektywy przez polskiego leasingobiorcę), ale w Polsce (22-proc. podatek z możliwością odzyskania tylko pewnej jego części).

Polska rzeczywistość

Dla polskich przedsiębiorców nabywających usługi od podmiotów zagranicznych wprowadzenie zmian będzie oznaczać konieczność częstszego deklarowania VAT z tytułu importu usług w Polsce. Zdaniem Tomasza Bełdygi, radcy prawnego, dyrektora w firmie KPMG, jest to jednak znacznie wygodniejsze w rozliczeniu i mniej kosztowne niż odzyskiwanie podatku, którym polski przedsiębiorca nabywający usługę zostałby obciążony przez zagranicznego usługodawcę. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że od 1 stycznia 2010 r. zostaną zliberalizowane przepisy dotyczące zwrotu VAT na rzecz podatników zagranicznych niezarejestrowanych dla potrzeb VAT w państwie członkowskim, w którym ubiegają się o zwrot.

- Zwiększenie katalogu usług, które nie będą podlegać opodatkowaniu VAT w kraju świadczącego usługę, powinno spowodować wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorców świadczących usługi na rzecz kontrahentów z UE, jako że obecnie relatywnie wysoka 22-proc. stawka podatku w połączeniu z trudnościami w jego odzyskiwaniu przez zagranicznych kontrahentów może tę konkurencyjność ograniczać - konkluduje Tomasz Bełdyga.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykłady zmian w VAT w Unii Europejskiej od 2010 roku

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA