REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od paliwa obniży koszty przedsiębiorców

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom dokonywania odliczeń VAT od paliwa do samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej obniżyłoby koszty działania firm.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Powodem wzrostu cen na rynku jest m.in. drogie paliwo. Jeśli nie jest możliwe obniżenie akcyzy na paliwo, to może należy umożliwić przedsiębiorcom odliczanie VAT od kupowanego paliwa do samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej?

- Przepisy VAT zawierające wyłączenie możliwości odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliw do samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej wymagają zmiany i to nie tylko ze względu na rosnące ceny paliw. Ograniczenie takie, notabene będące przedmiotem skargi do KE, w sposób niczym poza interesem fiskalnym nieuzasadniony, generuje koszty po stronie przedsiębiorców.

Zgodnie z naczelną zasadą VAT podatek ten powinien być neutralny dla podatnika-przedsiębiorcy.

REKLAMA

- Tym samym podatnik powinien mieć m.in. możliwość odliczania podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Wyłączenie takiej możliwości dla paliw do samochodów osobowych, jako niezgodne z regulacjami unijnymi, było już przedmiotem skargi do KE, która zauważając problem wystosowała zapytanie do polskiego rządu w tej kwestii. Jeśli Polska szybko nie zareaguje i nie zmieni przepisów, to prawdopodobnie nie dość, że zostanie do takiej zmiany zmuszona, to jeszcze będzie zobowiązana do zwrotu kwot otrzymanych z tego tytułu od podatników, jak to miało miejsce w przypadku podatku akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści mieliby przedsiębiorcy z umożliwienia odliczania VAT od paliwa do samochodów osobowych?

- Przedsiębiorcy używający w działalności gospodarczej samochodów są konsumentami paliwa. Kupując je, płacą za surowiec, jego przetworzenie i dostarczenie. Płacą również VAT i akcyzę, więc koszty ich działalności są wyższe. W 2007 roku 16,5 tys. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 49 pracowników poniosło koszty uzyskania przychodów z całokształtu działalności w wysokości 1610 mld zł.

Jaki odsetek stanowią koszty paliwa?

- Jeżeli przyjmiemy, że koszty paliwa stanowią przeciętnie 0,1 proc. kosztów uzyskania przychodów, to firmy te poniosły koszty z tytułu VAT w wysokości 350 mln zł. O tyle więcej musiały kosztować towary i usługi, które te przedsiębiorstwa sprzedały. W Polsce działa jeszcze prawie 1,7 mln przedsiębiorstw mikro i małych. Możliwość odliczenia VAT zapewniłaby nie tylko neutralność podatkową, ale obniżyłaby też koszty działania firm, co w czasie rosnących cen paliw i innych surowców, a także rosnących kosztów pracy, obniżyłoby tempo wzrostu kosztów w przedsiębiorstwach. Zwiększyłoby ich konkurencyjność i zdolności akumulacyjne.

Czy oszczędności w firmach z tego tytułu mogłyby wpłynąć na zahamowanie wzrostu cen wyrobów czy usług spowodowanych przez drożejący transport?

- Trudno liczyć na zahamowanie wzrostu cen towarów i usług tylko i wyłącznie w wyniku wprowadzenia możliwości odliczania VAT od zakupionego przez przedsiębiorstwa paliwa. Na ponad 4-proc. wzrost cen towarów i usług składa się bowiem znacznie więcej czynników niż tylko wzrost kosztów paliwa. Takie rozwiązanie będzie miało zapewne bardzo istotne znaczenie dla firm transportowych i dla ich kontrahentów. Tu można rzeczywiście oczekiwać zahamowania wzrostu cen usług.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski

HENRYKA BOCHNIARZ prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zrzeszającej ponad 3000 firm, które zatrudniają około 600 tys. pracowników, wiceprzewodnicząca Trójstronnej Komisji ds. społeczno-gospodarczych oraz Komitetu Dobrych Praktyk

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA