REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od paliwa obniży koszty przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom dokonywania odliczeń VAT od paliwa do samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej obniżyłoby koszty działania firm.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Powodem wzrostu cen na rynku jest m.in. drogie paliwo. Jeśli nie jest możliwe obniżenie akcyzy na paliwo, to może należy umożliwić przedsiębiorcom odliczanie VAT od kupowanego paliwa do samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej?

- Przepisy VAT zawierające wyłączenie możliwości odliczania podatku naliczonego przy zakupie paliw do samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej wymagają zmiany i to nie tylko ze względu na rosnące ceny paliw. Ograniczenie takie, notabene będące przedmiotem skargi do KE, w sposób niczym poza interesem fiskalnym nieuzasadniony, generuje koszty po stronie przedsiębiorców.

Zgodnie z naczelną zasadą VAT podatek ten powinien być neutralny dla podatnika-przedsiębiorcy.

- Tym samym podatnik powinien mieć m.in. możliwość odliczania podatku w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Wyłączenie takiej możliwości dla paliw do samochodów osobowych, jako niezgodne z regulacjami unijnymi, było już przedmiotem skargi do KE, która zauważając problem wystosowała zapytanie do polskiego rządu w tej kwestii. Jeśli Polska szybko nie zareaguje i nie zmieni przepisów, to prawdopodobnie nie dość, że zostanie do takiej zmiany zmuszona, to jeszcze będzie zobowiązana do zwrotu kwot otrzymanych z tego tytułu od podatników, jak to miało miejsce w przypadku podatku akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści mieliby przedsiębiorcy z umożliwienia odliczania VAT od paliwa do samochodów osobowych?

- Przedsiębiorcy używający w działalności gospodarczej samochodów są konsumentami paliwa. Kupując je, płacą za surowiec, jego przetworzenie i dostarczenie. Płacą również VAT i akcyzę, więc koszty ich działalności są wyższe. W 2007 roku 16,5 tys. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 49 pracowników poniosło koszty uzyskania przychodów z całokształtu działalności w wysokości 1610 mld zł.

Jaki odsetek stanowią koszty paliwa?

- Jeżeli przyjmiemy, że koszty paliwa stanowią przeciętnie 0,1 proc. kosztów uzyskania przychodów, to firmy te poniosły koszty z tytułu VAT w wysokości 350 mln zł. O tyle więcej musiały kosztować towary i usługi, które te przedsiębiorstwa sprzedały. W Polsce działa jeszcze prawie 1,7 mln przedsiębiorstw mikro i małych. Możliwość odliczenia VAT zapewniłaby nie tylko neutralność podatkową, ale obniżyłaby też koszty działania firm, co w czasie rosnących cen paliw i innych surowców, a także rosnących kosztów pracy, obniżyłoby tempo wzrostu kosztów w przedsiębiorstwach. Zwiększyłoby ich konkurencyjność i zdolności akumulacyjne.

Czy oszczędności w firmach z tego tytułu mogłyby wpłynąć na zahamowanie wzrostu cen wyrobów czy usług spowodowanych przez drożejący transport?

- Trudno liczyć na zahamowanie wzrostu cen towarów i usług tylko i wyłącznie w wyniku wprowadzenia możliwości odliczania VAT od zakupionego przez przedsiębiorstwa paliwa. Na ponad 4-proc. wzrost cen towarów i usług składa się bowiem znacznie więcej czynników niż tylko wzrost kosztów paliwa. Takie rozwiązanie będzie miało zapewne bardzo istotne znaczenie dla firm transportowych i dla ich kontrahentów. Tu można rzeczywiście oczekiwać zahamowania wzrostu cen usług.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski

HENRYKA BOCHNIARZ prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zrzeszającej ponad 3000 firm, które zatrudniają około 600 tys. pracowników, wiceprzewodnicząca Trójstronnej Komisji ds. społeczno-gospodarczych oraz Komitetu Dobrych Praktyk

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA