REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zyskali na uldze prorodzinnej 5,4 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok. Wynika z niego, że ulga na dziecko to koszt dla budżetu 5,4 mld zł zamiast zakładanych 7 mld zł. Podatnicy dwukrotnie więcej otrzymali nadpłat PIT i dwa razy mniej dopłacili podatku fiskusowi

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję PIT za 2007 rok. Rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dokonało ponad 24 454 995 podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach, co stanowi o ponad 391 tys. więcej niż za 2006 rok. Co ciekawe, wzrosła liczba podatników w I przedziale skali podatkowej kosztem II i III progu. Podatników rozliczających dochody w I progu w 2007 roku było 94,66 proc. (w 2006 r. było 93,34 proc.). W przedziale II było 4,48 proc. (w 2006 roku - 5,54 proc.), a w III - 0,86 proc. (w 2006 roku było to 1,12 proc.). Do takich zmian przyczyniła się m.in. zmiana parametrów skali podatkowej. W 2007 roku podwyższono z 37 024 zł do 43 405 zł próg dochodów, do których znajduje zastosowanie stawka 19-proc., oraz z 74 048 zł do 85 528 zł próg dochodów stanowiący górną granicę dla stawki 30-proc. Stawka w wysokości 40 proc. miała zastosowanie do dochodów przekraczających 85 528 zł. Również kwota zmniejszająca podatek wzrosła z 530,08 zł do 572,54 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bezpośrednio w urzędach skarbowych rozliczyło się ponad 18 mln podatników. Natomiast z rozliczenia za pośrednictwem płatników skorzystało zaledwie 6,3 mln osób (tj. o 253 tys. mniej niż w 2006 roku) - co jest zapewne konsekwencją większego niż przed rokiem zainteresowania ulgami podatkowymi, w tym ulgą z tytułu wychowywania dzieci. W rozliczeniu za 2007 rok podatnicy po raz pierwszy korzystali z tego odliczenia.

Mniejsze skutki ulgi na dzieci

Skoro o uldze prorodzinnej mowa, to w sumie skorzystały z niej prawie 4 mln podatników na ponad 6 mln dzieci. W wyniku tego odliczenia w portfelach podatników zostało 5,4 mld zł. To dobra wiadomość również dla Ministerstwa Finansów. Wstępne szacunki wprowadzenia ulgi na dzieci zakładały, że będzie ona kosztować budżet 7 mld zł. Zatem 1,6 mld zł w budżecie pozostało. Przeciętna kwota odliczana na dziecko wyniosła 903 zł.

Popularne odliczenia

W 2007 roku z ulg i odliczeń skorzystało ogółem ok. 9,6 mln osób, podczas gdy w 2006 roku tylko 6,3 mln podatników. To oczywiście konsekwencja ulgi prorodzinnej. Łączna kwota odliczeń od podatku wyniosła 5,8 mld zł (w 2006 roku - 880 mln zł). Odliczenia od dochodu wyniosły 4,4 mld zł (w 2006 roku było to 3,7 mld zł).

REKLAMA

Poza ulgą na dzieci największą popularnością cieszyła się ulga rehabilitacyjna. Kwota odliczeń z tego tytułu wyniosła 2,3 mld zł (w 2006 roku - 2 mld zł). Drugie miejsce zajmuje ulga na internet. W tym przypadku kwota odliczeń wyniosła 1,4 mld zł (w 2006 roku - 1 mld zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też wspomnieć o rozliczeniach preferencyjnych. Z możliwości łącznego opodatkowania małżonków skorzystało 9,7 mln podatników, tj. o 211 tys. podatników więcej niż w 2006 r., a z preferencyjnego opodatkowania dla osób samotnie wychowujących dzieci 0,5 mln podatników, tj. o 47 tys. mniej niż przed rokiem.

Bilans wpłat i wypłat

Potwierdziły się też wcześniejsze wyliczenia Gazety Prawnej oparte na danych z poszczególnych izb skarbowych, dotyczące kwot nadpłat podatku. W porównaniu z 2006 rokiem w rozliczeniu za 2007 rok podatnicy otrzymali dwa razy więcej zwrotów podatku. Fiskus musiał bowiem zwrócić podatnikom kwotę 8,8 mld zł, podczas gdy w 2006 roku było to nieco ponad 4 mld zł. Podobnie wygląda zestawienie podatku do zapłaty. Podatnicy musieli wpłacić dwa razy mnie podatku niż w rozliczeniu za 2006 rok. W PIT za 2007 rok podatnicy musieli dopłacić 1,9 mld zł, a w 2006 roku wpłacili aż 2,8 mld zł.

Podatek należny podatników opodatkowanych według skali podatkowej wyniósł 34,4 mld zł. W porównaniu z 2006 rokiem podatek należny był niższy o 2,7 mld zł, co jest m.in. wynikiem zdecydowanie wyższych niż przed rokiem skutków ulg podatkowych.

Pozostałe rozliczenia

Ministerialne zestawienie akcji PIT za 2007 rok zawiera także dane dotyczące podatników płacących liniowy PIT. W tej formie rozliczyło się ok. 394 tys. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, co stanowi ok. 66 tys. przedsiębiorców więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy podatników wyniósł 12,1 mld zł.

Dochody z kapitałów pieniężnych wykazało 298 tys. podatników. To ok. 21 tys. podatników więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy od podatku należnego za 2006 rok o ok. 0,4 mld zł.

Warto dodać, że podatek wykazany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami wyniósł 66 mln zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia PIT w liczbach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

LUDWIK KOTECKI

wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

Istotnym, nowym elementem podsumowania rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok jest skala wykorzystania ulgi z tytułu wychowywania dzieci. Łączna kwota zmniejszenia podatku z tego tytułu wyniosła ponad 5,4 mld zł i jest mniejsza niż zakładaliśmy w szacunkach budżetowych na 2008 rok. Stąd wykonanie odliczenia z tytułu tej ulgi, w kontekście ostrożnych szacunków Ministerstwa Finansów, nie stanowi zagrożenia dla realizacji tegorocznych dochodów budżetowych.

Warto wspomnieć jeszcze o danych dotyczących przekazania 1 proc. podatku, choć tu ostateczne dane będą znane we wrześniu. Jednak już teraz wiemy, że ponad 5 mln podatników skorzystało z nowego rozwiązania i złożyło wniosek o przekazanie 1 proc. przez naczelnika urzędu skarbowego, a łączna wnioskowana przez podatników kwota wyniosła 271 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA