REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zyskali na uldze prorodzinnej 5,4 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok. Wynika z niego, że ulga na dziecko to koszt dla budżetu 5,4 mld zł zamiast zakładanych 7 mld zł. Podatnicy dwukrotnie więcej otrzymali nadpłat PIT i dwa razy mniej dopłacili podatku fiskusowi

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję PIT za 2007 rok. Rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dokonało ponad 24 454 995 podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach, co stanowi o ponad 391 tys. więcej niż za 2006 rok. Co ciekawe, wzrosła liczba podatników w I przedziale skali podatkowej kosztem II i III progu. Podatników rozliczających dochody w I progu w 2007 roku było 94,66 proc. (w 2006 r. było 93,34 proc.). W przedziale II było 4,48 proc. (w 2006 roku - 5,54 proc.), a w III - 0,86 proc. (w 2006 roku było to 1,12 proc.). Do takich zmian przyczyniła się m.in. zmiana parametrów skali podatkowej. W 2007 roku podwyższono z 37 024 zł do 43 405 zł próg dochodów, do których znajduje zastosowanie stawka 19-proc., oraz z 74 048 zł do 85 528 zł próg dochodów stanowiący górną granicę dla stawki 30-proc. Stawka w wysokości 40 proc. miała zastosowanie do dochodów przekraczających 85 528 zł. Również kwota zmniejszająca podatek wzrosła z 530,08 zł do 572,54 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Bezpośrednio w urzędach skarbowych rozliczyło się ponad 18 mln podatników. Natomiast z rozliczenia za pośrednictwem płatników skorzystało zaledwie 6,3 mln osób (tj. o 253 tys. mniej niż w 2006 roku) - co jest zapewne konsekwencją większego niż przed rokiem zainteresowania ulgami podatkowymi, w tym ulgą z tytułu wychowywania dzieci. W rozliczeniu za 2007 rok podatnicy po raz pierwszy korzystali z tego odliczenia.

Mniejsze skutki ulgi na dzieci

Skoro o uldze prorodzinnej mowa, to w sumie skorzystały z niej prawie 4 mln podatników na ponad 6 mln dzieci. W wyniku tego odliczenia w portfelach podatników zostało 5,4 mld zł. To dobra wiadomość również dla Ministerstwa Finansów. Wstępne szacunki wprowadzenia ulgi na dzieci zakładały, że będzie ona kosztować budżet 7 mld zł. Zatem 1,6 mld zł w budżecie pozostało. Przeciętna kwota odliczana na dziecko wyniosła 903 zł.

Popularne odliczenia

W 2007 roku z ulg i odliczeń skorzystało ogółem ok. 9,6 mln osób, podczas gdy w 2006 roku tylko 6,3 mln podatników. To oczywiście konsekwencja ulgi prorodzinnej. Łączna kwota odliczeń od podatku wyniosła 5,8 mld zł (w 2006 roku - 880 mln zł). Odliczenia od dochodu wyniosły 4,4 mld zł (w 2006 roku było to 3,7 mld zł).

REKLAMA

Poza ulgą na dzieci największą popularnością cieszyła się ulga rehabilitacyjna. Kwota odliczeń z tego tytułu wyniosła 2,3 mld zł (w 2006 roku - 2 mld zł). Drugie miejsce zajmuje ulga na internet. W tym przypadku kwota odliczeń wyniosła 1,4 mld zł (w 2006 roku - 1 mld zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też wspomnieć o rozliczeniach preferencyjnych. Z możliwości łącznego opodatkowania małżonków skorzystało 9,7 mln podatników, tj. o 211 tys. podatników więcej niż w 2006 r., a z preferencyjnego opodatkowania dla osób samotnie wychowujących dzieci 0,5 mln podatników, tj. o 47 tys. mniej niż przed rokiem.

Bilans wpłat i wypłat

Potwierdziły się też wcześniejsze wyliczenia Gazety Prawnej oparte na danych z poszczególnych izb skarbowych, dotyczące kwot nadpłat podatku. W porównaniu z 2006 rokiem w rozliczeniu za 2007 rok podatnicy otrzymali dwa razy więcej zwrotów podatku. Fiskus musiał bowiem zwrócić podatnikom kwotę 8,8 mld zł, podczas gdy w 2006 roku było to nieco ponad 4 mld zł. Podobnie wygląda zestawienie podatku do zapłaty. Podatnicy musieli wpłacić dwa razy mnie podatku niż w rozliczeniu za 2006 rok. W PIT za 2007 rok podatnicy musieli dopłacić 1,9 mld zł, a w 2006 roku wpłacili aż 2,8 mld zł.

Podatek należny podatników opodatkowanych według skali podatkowej wyniósł 34,4 mld zł. W porównaniu z 2006 rokiem podatek należny był niższy o 2,7 mld zł, co jest m.in. wynikiem zdecydowanie wyższych niż przed rokiem skutków ulg podatkowych.

Pozostałe rozliczenia

Ministerialne zestawienie akcji PIT za 2007 rok zawiera także dane dotyczące podatników płacących liniowy PIT. W tej formie rozliczyło się ok. 394 tys. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, co stanowi ok. 66 tys. przedsiębiorców więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy podatników wyniósł 12,1 mld zł.

Dochody z kapitałów pieniężnych wykazało 298 tys. podatników. To ok. 21 tys. podatników więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy od podatku należnego za 2006 rok o ok. 0,4 mld zł.

Warto dodać, że podatek wykazany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami wyniósł 66 mln zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia PIT w liczbach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

LUDWIK KOTECKI

wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

Istotnym, nowym elementem podsumowania rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok jest skala wykorzystania ulgi z tytułu wychowywania dzieci. Łączna kwota zmniejszenia podatku z tego tytułu wyniosła ponad 5,4 mld zł i jest mniejsza niż zakładaliśmy w szacunkach budżetowych na 2008 rok. Stąd wykonanie odliczenia z tytułu tej ulgi, w kontekście ostrożnych szacunków Ministerstwa Finansów, nie stanowi zagrożenia dla realizacji tegorocznych dochodów budżetowych.

Warto wspomnieć jeszcze o danych dotyczących przekazania 1 proc. podatku, choć tu ostateczne dane będą znane we wrześniu. Jednak już teraz wiemy, że ponad 5 mln podatników skorzystało z nowego rozwiązania i złożyło wniosek o przekazanie 1 proc. przez naczelnika urzędu skarbowego, a łączna wnioskowana przez podatników kwota wyniosła 271 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA