REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT zrównoważyły skutki ulgi prorodzinnej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych za 2007 rok wzrosły o prawie 9 mld zł w porównaniu z 2006 rokiem. Dzięki temu budżet nie odczuje 5,4 mld zł ubytku z tytułu ulgi prorodzinnej, z której podatnicy skorzystali po raz pierwszy. Kłopoty z wpływami budżetowymi mogą pojawić się od 2009 roku, gdy będą dwie stawki PIT - 18 i 32 proc.

Z podsumowania rozliczenia CIT za 2007 rok wynika, że wpływy z tego podatku wyniosły ponad 31 mld zł. Jest to o blisko 9 mld zł więcej niż w roku 2006. Z kolei z rozliczenia PIT za 2007 rok wynika, że największa obawa resortu finansów, czyli ulga prorodzinna, zamiast szacowanych przy jej wprowadzeniu 7 mld zł kosztowała budżet 5,4 mld zł. W konsekwencji skutki - i tak mniejsze od zakładanych - ulgi na dzieci zostały zmniejszone przez dużo wyższe wpływy z CIT.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów taka sytuacja jest wynikiem dobrej koniunktury gospodarczej i rozwoju firm. Ostrzegają jednak, że kłopoty z wpływami budżetowymi mogą pojawić się od 2009 roku, gdy zaczną obowiązywać dwie stawki PIT - 18 i 32 proc.

Efekty koniunktury

Głównym czynnikiem, który spowodował wzrost o prawie 9 mld zł dochodów z CIT, jest coraz większy wzrost gospodarczy. Według Grzegorza Grochowiny, specjalisty w KPMG, taki wynik możemy zawdzięczać również coraz szerszym ułatwieniom proponowanym w zakresie podatków.

- W 2007 roku pojawiło się dużo zmian w przepisach, które przede wszystkim mają dostosować naszą legislację do norm UE, a co za tym idzie, krajowe przepisy mają stać się bardziej przyjazne podatnikom, którzy prowadzą lub zamierzają prowadzić firmy - wyjaśnia Grzegorz Grochowina.

REKLAMA

Dodaje, że analizując wpływy z CIT, można dojść do wniosku, że wprowadzenie ulgi prorodzinnej nie było tak ogromnym ciosem dla budżetu, jak mogłoby się to wydawać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre przepisy dla firm

Poza dobrą koniunkturą, firmom sprzyjają również przepisy. Joanna Kanicka, partner w ITA Doradztwo Podatkowe twierdzi, że wprowadzenie 19-proc. stawki w zakresie podatku dochodowego było słuszne. Jak wskazują statystyki obniżenie stawki powoduje, że działania w tzw. szarej strefie przestają się opłacać. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie ujawniali dochodów, zdają sobie sprawę, że zdecydowanie bezpieczniej jest prowadzić działalność na podstawie klarownych zasad, które ostatecznie nie są gorsze dla ich kieszeni, nawet jeśli muszą podatki zapłacić. Wymusza to również rosnąca konkurencja.

- Firmy i obywatele coraz rzadziej są zainteresowani współpracą z przedsiębiorstwami niewiadomego pochodzenia o niezdefiniowanej formie działania - argumentuje Joanna Kanicka.

Jej zdaniem, wzrost pobranego CIT kosztem PIT wynika też z coraz popularniejszego tworzenia spółek kapitałowych.

Kosztowna ulga na dzieci

Niezła kondycja polskiej gospodarki powoduje, że dynamika wzrostu dochodów firm jest nadal wysoka. Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, zwraca uwagę, że firmy zarabiają i reinwestują, rozwijając swoje przedsiębiorstwa, a tym samym kreując nowe możliwości pomnażania zysków. Wyższe zyski to wyższa podstawa opodatkowania, a w konsekwencji również wyższe wpływy z tytułu CIT.

- Dobra kondycja gospodarki przekłada się na poziom płaconych podatków - dodaje Katarzyna Bieńkowska.

Stwierdza, że 5,4 mld zł w zakresie ulgi prorodzinnej nie jest kwotą bagatelną. To znaczące obciążenie budżetowe. Ulga na dzieci odliczana jest od podatku, a jej wysokość zależy od liczby wychowywanych dzieci. Żeby z niej w pełni skorzystać, musi być dostatecznie wysoki podatek - a tego często brakuje, a w konsekwencji ulga nie jest w pełni wykorzystywana.

- Stąd prawdopodobnie jej niższy niż zakładany koszt dla budżetu - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Kłopoty dopiero będą

Bilans budżetu, jeśli chodzi o wpływy z CIT i PIT, powinien być lepszy od zakładanego przez resort finansów. Eksperci ostrzegają jednak, że kłopoty mogą pojawić się od 2009 roku.

Grzegorz Grochowina stwierdza, że w związku z wejściem w życie od 2009 roku nowych stawek PIT - 18 i 32 proc., nie zapowiada się, aby przyszłoroczny wynik budżetu wyglądał równie dobrze jak obecny.

Również Katarzyna Bieńkowska uważa, że sektor finansów publicznych zdecydowanie bardziej odczuje wprowadzenie od 2009 roku dwóch stawek PIT. W tej sytuacji utrzymanie ulgi prorodzinnej w obecnej formie staje pod znakiem zapytania (prace nad zmianami ustawy o PIT już trwają).

Innego zdania jest Joanna Kanicka. Według niej to, że Skarb Państwa jest zobowiązany oddać 5,4 mld zł podatnikom z tytułu ulgi rodzinnej, nie przeraża, po pierwsze, dlatego, że założenia były większe o ponad 2 mld zł. Po drugie, wiadomo, że ulga rodzinna przejdzie pewien retusz, co tym samym ograniczy dostęp do niej. W skali budżetu państwa na pewno nie stanowi to poważnego obciążenia.

- Obniżenie stawek PIT na pewno tego budżetu również nie osłabi - podsumowuje Joanna Kanicka.

9 mld zł wzrosły wpływy z CIT z rozliczenia za 2007 rok w porównaniu z rokiem 2006

5,4 mld zł odliczyli podatnicy w ramach ulgi prorodzinnej w rozliczeniu 2007 roku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia podatkowe

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA