REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT zrównoważyły skutki ulgi prorodzinnej

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych za 2007 rok wzrosły o prawie 9 mld zł w porównaniu z 2006 rokiem. Dzięki temu budżet nie odczuje 5,4 mld zł ubytku z tytułu ulgi prorodzinnej, z której podatnicy skorzystali po raz pierwszy. Kłopoty z wpływami budżetowymi mogą pojawić się od 2009 roku, gdy będą dwie stawki PIT - 18 i 32 proc.

Z podsumowania rozliczenia CIT za 2007 rok wynika, że wpływy z tego podatku wyniosły ponad 31 mld zł. Jest to o blisko 9 mld zł więcej niż w roku 2006. Z kolei z rozliczenia PIT za 2007 rok wynika, że największa obawa resortu finansów, czyli ulga prorodzinna, zamiast szacowanych przy jej wprowadzeniu 7 mld zł kosztowała budżet 5,4 mld zł. W konsekwencji skutki - i tak mniejsze od zakładanych - ulgi na dzieci zostały zmniejszone przez dużo wyższe wpływy z CIT.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów taka sytuacja jest wynikiem dobrej koniunktury gospodarczej i rozwoju firm. Ostrzegają jednak, że kłopoty z wpływami budżetowymi mogą pojawić się od 2009 roku, gdy zaczną obowiązywać dwie stawki PIT - 18 i 32 proc.

Efekty koniunktury

Głównym czynnikiem, który spowodował wzrost o prawie 9 mld zł dochodów z CIT, jest coraz większy wzrost gospodarczy. Według Grzegorza Grochowiny, specjalisty w KPMG, taki wynik możemy zawdzięczać również coraz szerszym ułatwieniom proponowanym w zakresie podatków.

- W 2007 roku pojawiło się dużo zmian w przepisach, które przede wszystkim mają dostosować naszą legislację do norm UE, a co za tym idzie, krajowe przepisy mają stać się bardziej przyjazne podatnikom, którzy prowadzą lub zamierzają prowadzić firmy - wyjaśnia Grzegorz Grochowina.

Dodaje, że analizując wpływy z CIT, można dojść do wniosku, że wprowadzenie ulgi prorodzinnej nie było tak ogromnym ciosem dla budżetu, jak mogłoby się to wydawać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre przepisy dla firm

Poza dobrą koniunkturą, firmom sprzyjają również przepisy. Joanna Kanicka, partner w ITA Doradztwo Podatkowe twierdzi, że wprowadzenie 19-proc. stawki w zakresie podatku dochodowego było słuszne. Jak wskazują statystyki obniżenie stawki powoduje, że działania w tzw. szarej strefie przestają się opłacać. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie ujawniali dochodów, zdają sobie sprawę, że zdecydowanie bezpieczniej jest prowadzić działalność na podstawie klarownych zasad, które ostatecznie nie są gorsze dla ich kieszeni, nawet jeśli muszą podatki zapłacić. Wymusza to również rosnąca konkurencja.

- Firmy i obywatele coraz rzadziej są zainteresowani współpracą z przedsiębiorstwami niewiadomego pochodzenia o niezdefiniowanej formie działania - argumentuje Joanna Kanicka.

Jej zdaniem, wzrost pobranego CIT kosztem PIT wynika też z coraz popularniejszego tworzenia spółek kapitałowych.

Kosztowna ulga na dzieci

Niezła kondycja polskiej gospodarki powoduje, że dynamika wzrostu dochodów firm jest nadal wysoka. Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, zwraca uwagę, że firmy zarabiają i reinwestują, rozwijając swoje przedsiębiorstwa, a tym samym kreując nowe możliwości pomnażania zysków. Wyższe zyski to wyższa podstawa opodatkowania, a w konsekwencji również wyższe wpływy z tytułu CIT.

- Dobra kondycja gospodarki przekłada się na poziom płaconych podatków - dodaje Katarzyna Bieńkowska.

Stwierdza, że 5,4 mld zł w zakresie ulgi prorodzinnej nie jest kwotą bagatelną. To znaczące obciążenie budżetowe. Ulga na dzieci odliczana jest od podatku, a jej wysokość zależy od liczby wychowywanych dzieci. Żeby z niej w pełni skorzystać, musi być dostatecznie wysoki podatek - a tego często brakuje, a w konsekwencji ulga nie jest w pełni wykorzystywana.

- Stąd prawdopodobnie jej niższy niż zakładany koszt dla budżetu - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Kłopoty dopiero będą

Bilans budżetu, jeśli chodzi o wpływy z CIT i PIT, powinien być lepszy od zakładanego przez resort finansów. Eksperci ostrzegają jednak, że kłopoty mogą pojawić się od 2009 roku.

Grzegorz Grochowina stwierdza, że w związku z wejściem w życie od 2009 roku nowych stawek PIT - 18 i 32 proc., nie zapowiada się, aby przyszłoroczny wynik budżetu wyglądał równie dobrze jak obecny.

REKLAMA

Również Katarzyna Bieńkowska uważa, że sektor finansów publicznych zdecydowanie bardziej odczuje wprowadzenie od 2009 roku dwóch stawek PIT. W tej sytuacji utrzymanie ulgi prorodzinnej w obecnej formie staje pod znakiem zapytania (prace nad zmianami ustawy o PIT już trwają).

Innego zdania jest Joanna Kanicka. Według niej to, że Skarb Państwa jest zobowiązany oddać 5,4 mld zł podatnikom z tytułu ulgi rodzinnej, nie przeraża, po pierwsze, dlatego, że założenia były większe o ponad 2 mld zł. Po drugie, wiadomo, że ulga rodzinna przejdzie pewien retusz, co tym samym ograniczy dostęp do niej. W skali budżetu państwa na pewno nie stanowi to poważnego obciążenia.

- Obniżenie stawek PIT na pewno tego budżetu również nie osłabi - podsumowuje Joanna Kanicka.

9 mld zł wzrosły wpływy z CIT z rozliczenia za 2007 rok w porównaniu z rokiem 2006

5,4 mld zł odliczyli podatnicy w ramach ulgi prorodzinnej w rozliczeniu 2007 roku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia podatkowe

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

REKLAMA