REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszy budżet zadaniowy w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wprowadzanie budżetu zadaniowego to proces wieloletni. Pierwszy budżet zadaniowy, który będzie przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

O potrzebie wprowadzenia w Polsce budżetu zadaniowego mówi się już od lat. Prace nad jego wprowadzeniem trwają. Na jakim są etapie?

- Prace nad budżetem zadaniowym w Polsce zostały rozpoczęte w 2006 roku. W I kwartale 2008 r. realizację tej reformy powierzono Ministerstwu Finansów, które w istotny sposób usprawniło założenia metodologiczne budżetu zadaniowego poprzez wprowadzenie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków.

We wrześniu opracowano budżet zadaniowy na lata 2009-2011 w formie uzasadnienia do tradycyjnej ustawy budżetowej na rok 2009.

Kto został objęty budżetem zadaniowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zadaniowym planem wydatków zostali objęci po raz pierwszy wszyscy dysponenci części budżetowych. Po raz pierwszy opracowano też pełny plan wydatków na dwa kolejne lata budżetowe - 2010 i 2011. Nowością jest również to, że w tym roku metodę budżetowania zadaniowego - w zakresie programów wieloletnich - zastosowano już nie tylko w uzasadnieniu, ale także w ramach ustawy budżetowej na rok 2009.

Jaką rolę w tworzeniu budżetu zadaniowego odgrywa MF?

- Tak jak w innych krajach świata, również w Polsce za wdrażanie budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania finansowego państwa odpowiedzialny jest minister finansów.

Oprócz prac wdrożeniowych MF będzie przeprowadzać coroczną ocenę wykonania budżetu zadaniowego, a więc sprawdzać za pomocą analizy mierników, czy i w jakim stopniu osiągnięte zostały cele zadań umieszczonych w zadaniowym planie wydatków.

W celu zapewnienia poprawnego procesu wdrażania budżetu w układzie zadaniowym Ministerstwo opracowuje również zasady metodologiczne budżetowania zadaniowego, ogłaszane w rozporządzeniu ministra finansów, prowadzi prace nad doskonaleniem systemu mierzenia efektywności i skuteczności wydatkowania środków publicznych w ramach poszczególnych polityk państwa. Organizuje także odpowiednie szkolenia dla dysponentów I i II stopnia.

Czy mamy możliwości korzystania z doświadczeń innych państw przy tworzeniu budżetu zadaniowego?

- Od początku wdrażania budżetu zadaniowego MF poznaje doświadczenia innych państw, które wprowadzają lub wprowadziły już budżet zadaniowy (np. Francja, Holandia, USA, Słowacja) poprzez wyjazdy studyjne, konferencje oraz spotkania z ekspertami z różnych krajów i instytucji ponadnarodowych, takich jak np. OECD, Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Dlatego też w czwartek 2 października, z inicjatywy Ministerstwa Finansów, rozpocznie się w Krakowie dwudniowa Międzynarodowa Konferencja: Budżet zadaniowy - Perspektywy dla Polski, na którą zostali zaproszeni wybitni eksperci zagraniczni.

Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieje na świecie jeden uniwersalny model budżetu zadaniowego.

Budżet zadaniowy to oszczędności. Jakie?

- Fakt, że budżet zadaniowy w ujęciu wieloletnim jest stosowany od wielu lat w dużej części krajów OECD, w tym w krajach wysoko rozwiniętych (również UE), przemawia za tym, że jest to reforma, która będzie bardzo opłacalna dla polskich finansów publicznych. Jakkolwiek w tym momencie przedwcześnie, by mówić o konkretnych kwotach.

Ministerstwo Finansów dąży do obniżenia kosztów funkcjonowania państwa poprzez zastosowanie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków, który pozwoli na lepsze wieloletnie planowanie wydatków publicznych i kontrolę wykonania budżetów dysponentów.

Dzięki budżetowi zadaniowemu powinna zwiększyć się racjonalność i skuteczność wydatkowania środków budżetowych, a więc także oszczędność i efektywność działania instytucji administracji publicznej. Podstawową zasadą tej metody jest taki sposób gospodarowania, aby pieniądze publiczne były wydawane wyłącznie na realizację zadań państwa, natomiast na instytucje tylko w takim stopniu, jeśli w sposób ścisły służy to wykonaniu tych zadań.

Wiadomo, że wdrożenie budżetu zadaniowego to proces etapowy. Kiedy jest realna szansa na jego wprowadzenie?

- To prawda. Podobnie jak w większości krajów na świecie (np. Francja, USA), również w Polsce proces wdrażania budżetu zadaniowego jest procesem wieloletnim.

Warto podkreślić, że w ramach reformy budżetowania wprowadzane są rozwiązania wybitnie nowatorskie na gruncie krajowym, dotyczące jednocześnie jednej z najważniejszych funkcji państwa - zarządzania finansami publicznymi. Z tego też względu, z uwagi na bezpieczeństwo systemu finansów publicznych, wciąż istnieje potrzeba doskonalenia metodyki, a także kontynuacji tworzenia systemu monitorowania i sprawozdawania zadaniowego planu wydatków. Przewiduje się, że pierwszy budżet zadaniowy, przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marta Postuła, dyrektor departamentu reformy finansów publicznych w Ministerstwie Finansów

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA