REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwszy budżet zadaniowy w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wprowadzanie budżetu zadaniowego to proces wieloletni. Pierwszy budżet zadaniowy, który będzie przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

O potrzebie wprowadzenia w Polsce budżetu zadaniowego mówi się już od lat. Prace nad jego wprowadzeniem trwają. Na jakim są etapie?

- Prace nad budżetem zadaniowym w Polsce zostały rozpoczęte w 2006 roku. W I kwartale 2008 r. realizację tej reformy powierzono Ministerstwu Finansów, które w istotny sposób usprawniło założenia metodologiczne budżetu zadaniowego poprzez wprowadzenie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków.

We wrześniu opracowano budżet zadaniowy na lata 2009-2011 w formie uzasadnienia do tradycyjnej ustawy budżetowej na rok 2009.

REKLAMA

Kto został objęty budżetem zadaniowym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zadaniowym planem wydatków zostali objęci po raz pierwszy wszyscy dysponenci części budżetowych. Po raz pierwszy opracowano też pełny plan wydatków na dwa kolejne lata budżetowe - 2010 i 2011. Nowością jest również to, że w tym roku metodę budżetowania zadaniowego - w zakresie programów wieloletnich - zastosowano już nie tylko w uzasadnieniu, ale także w ramach ustawy budżetowej na rok 2009.

Jaką rolę w tworzeniu budżetu zadaniowego odgrywa MF?

- Tak jak w innych krajach świata, również w Polsce za wdrażanie budżetu zadaniowego i wieloletniego planowania finansowego państwa odpowiedzialny jest minister finansów.

Oprócz prac wdrożeniowych MF będzie przeprowadzać coroczną ocenę wykonania budżetu zadaniowego, a więc sprawdzać za pomocą analizy mierników, czy i w jakim stopniu osiągnięte zostały cele zadań umieszczonych w zadaniowym planie wydatków.

W celu zapewnienia poprawnego procesu wdrażania budżetu w układzie zadaniowym Ministerstwo opracowuje również zasady metodologiczne budżetowania zadaniowego, ogłaszane w rozporządzeniu ministra finansów, prowadzi prace nad doskonaleniem systemu mierzenia efektywności i skuteczności wydatkowania środków publicznych w ramach poszczególnych polityk państwa. Organizuje także odpowiednie szkolenia dla dysponentów I i II stopnia.

Czy mamy możliwości korzystania z doświadczeń innych państw przy tworzeniu budżetu zadaniowego?

- Od początku wdrażania budżetu zadaniowego MF poznaje doświadczenia innych państw, które wprowadzają lub wprowadziły już budżet zadaniowy (np. Francja, Holandia, USA, Słowacja) poprzez wyjazdy studyjne, konferencje oraz spotkania z ekspertami z różnych krajów i instytucji ponadnarodowych, takich jak np. OECD, Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Dlatego też w czwartek 2 października, z inicjatywy Ministerstwa Finansów, rozpocznie się w Krakowie dwudniowa Międzynarodowa Konferencja: Budżet zadaniowy - Perspektywy dla Polski, na którą zostali zaproszeni wybitni eksperci zagraniczni.

Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieje na świecie jeden uniwersalny model budżetu zadaniowego.

Budżet zadaniowy to oszczędności. Jakie?

- Fakt, że budżet zadaniowy w ujęciu wieloletnim jest stosowany od wielu lat w dużej części krajów OECD, w tym w krajach wysoko rozwiniętych (również UE), przemawia za tym, że jest to reforma, która będzie bardzo opłacalna dla polskich finansów publicznych. Jakkolwiek w tym momencie przedwcześnie, by mówić o konkretnych kwotach.

Ministerstwo Finansów dąży do obniżenia kosztów funkcjonowania państwa poprzez zastosowanie funkcjonalnego układu zadaniowego planu wydatków, który pozwoli na lepsze wieloletnie planowanie wydatków publicznych i kontrolę wykonania budżetów dysponentów.

Dzięki budżetowi zadaniowemu powinna zwiększyć się racjonalność i skuteczność wydatkowania środków budżetowych, a więc także oszczędność i efektywność działania instytucji administracji publicznej. Podstawową zasadą tej metody jest taki sposób gospodarowania, aby pieniądze publiczne były wydawane wyłącznie na realizację zadań państwa, natomiast na instytucje tylko w takim stopniu, jeśli w sposób ścisły służy to wykonaniu tych zadań.

Wiadomo, że wdrożenie budżetu zadaniowego to proces etapowy. Kiedy jest realna szansa na jego wprowadzenie?

- To prawda. Podobnie jak w większości krajów na świecie (np. Francja, USA), również w Polsce proces wdrażania budżetu zadaniowego jest procesem wieloletnim.

Warto podkreślić, że w ramach reformy budżetowania wprowadzane są rozwiązania wybitnie nowatorskie na gruncie krajowym, dotyczące jednocześnie jednej z najważniejszych funkcji państwa - zarządzania finansami publicznymi. Z tego też względu, z uwagi na bezpieczeństwo systemu finansów publicznych, wciąż istnieje potrzeba doskonalenia metodyki, a także kontynuacji tworzenia systemu monitorowania i sprawozdawania zadaniowego planu wydatków. Przewiduje się, że pierwszy budżet zadaniowy, przyjęty w formie powiązanej z budżetem tradycyjnym, będzie budżetem na rok 2013.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marta Postuła, dyrektor departamentu reformy finansów publicznych w Ministerstwie Finansów

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA