REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność zawiesił tylko 1 proc. firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 20 września zaledwie kilkuset przedsiębiorców w całej Polsce zawiesiło swoją działalność gospodarczą. Większość zgłoszeń o zawieszeniu składali podatnicy rozliczający się z podatku na zasadach ogólnych. Zdaniem ekspertów z instytucji zawieszenia trzeba korzystać ostrożnie i w wyjątkowych przypadkach.

Od 20 września z możliwości zawieszenia działalności gospodarczej skorzystało niewielu przedsiębiorców. W poszczególnych województwach liczba firm, które zawiesiły biznes, nie przekracza 1 proc. Takie wnioski płyną z sondy Gazety Prawnej przeprowadzonej w izbach skarbowych.

REKLAMA

Autopromocja

Potrzebne zgłoszenie

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 10 lipca 2008 r. wprowadziła możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przepisy te obowiązują od 20 września, a podatnicy mają możliwość zawieszania działalności gospodarczej na okres od miesiąca do dwóch lat. W tym celu trzeba zgłosić zawieszenie firmy. Przez miesiąc obowiązywania nowych regulacji niewielu przedsiębiorców zdecydowało się na zawieszenie firmy.

- W przypadku zawieszenia działalności podmiotów zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym to podatnik musi zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zawieszeniu. Osoby fizyczne i wspólnicy spółek cywilnych informują o zawieszeniu organ ewidencyjny (gmina). Naczelnika urzędu skarbowego zawiadamia dopiero organ ewidencyjny - tłumaczy Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Mało zgłoszeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W województwie lubelskim z możliwości zawieszenia działalności skorzystało łącznie 260 podatników, z czego 152 prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, 80 podatników opodatkowanych ryczałtem ewidencjonowanym, 27 podatników opodatkowanych kartą podatkową oraz jeden podmiot prawa handlowego rozliczający się w Lubelskim Urzędzie Skarbowym.

- Z danych wynika, że ok. 0,2 proc. podatników zarejestrowanych w urzędach skarbowych województwa lubelskiego zawiesiło swoją działalność - podaje nam Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie.

Podobnie jest w całej Polsce. W województwie podlaskim zawiadomienie o zawieszeniu złożyło 216 przedsiębiorców, w łódzkim - 347 osób, w mazowieckim - 614, w warmińsko-mazurskim - 368 firm, w dolnośląskim - 457, w pomorskim - 900, w świętokrzyskim 206 osób skorzystało z zawieszenia firmy, w zachodniopomorskim - 489, w wielkopolskim od kilku do kilkudziesięciu, w kujawsko-pomorskim zawiadomienia złożyło 326 osób, a w małopolskim i lubuskim złożono po kilka zawiadomień w danym urzędzie.

Izby Skarbowe w Katowicach i Opolu takich statystyk nie prowadzą, a Izba Skarbowa w Rzeszowie nie odpowiedziała na naszą sondę.

Korzystają podatnicy skali

Wśród zawiadomień o zawieszeniu działalności gospodarczej przeważają wnioski od przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych. Taka tendencja jest prawie w całej Polsce.

REKLAMA

Według Doroty Spyry-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku trudno jednoznacznie określić, który sposób rozliczeń działalności gospodarczej przeważa wśród osób, które skorzystały z możliwości zawieszenia działalności. Dane w tym zakresie przedstawiają się odmiennie w każdym z urzędów województwa pomorskiego. Jednak można przyjąć, że w większości urzędów skarbowych liczba podatników rozliczających się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego odpowiadała mniej więcej liczbie podatników rozliczających się na zasadach ogólnych. Niewielu podatników rozliczających się w formie karty podatkowej zawiesiło działalność gospodarczą.

- W większości zawiadomienia składali podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych rozliczający się na zasadach ogólnych (191 podatników), następnie na ryczałcie (126 osób), w formie karty podatkowej (27 podatników), pozostałe zgłoszenia to podatek liniowy i CIT - podkreśla Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Natomiast Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu podkreśla, że w dużej mierze zgłoszenia o zawieszeniu firmy dotyczą podatników prowadzących działalność gospodarczą mającą charakter sezonowy, tj. gastronomia, usługi ogólnobudowlane. Również Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podaje, że wśród 0,5 proc. podatników, którzy zdecydowali się zawiesić firmę, są również podmioty działające sezonowo.

Z kolei Agnieszka Żukowska z Izby Skarbowej w Warszawie zwróciła uwagę, że urzędy skarbowe nie posiadają pełnej wiedzy na temat liczby podatników zgłaszających zawieszenie działalności, ponieważ wnioski w tej sprawie kierowane są do właściwych organów ewidencyjnych.

Większe zainteresowanie

W urzędach skarbowych widać spore zainteresowanie możliwością zawieszenia biznesu. Podatnicy pytają o formę i konsekwencje związane z zawieszeniem firmy.

- Pytania o zawieszenie oczywiście się pojawiały, zwłaszcza że dotąd nie było takiej instytucji - stwierdza Monika Sala-Szczypińska z Izby Skarbowej w Krakowie.

Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku wskazuje, że są urzędy, gdzie prawie w ogóle nie ma pytań o te zagadnienia, a są i takie, gdzie takich pytań jest dość dużo. Podatnicy pytają najczęściej o formularze do zgłoszenia zawieszenia i warunki, jakie muszą spełnić, aby zawieszenie było skuteczne, oraz gdzie załatwią wszystkie formalności związane z zawieszeniem działalności gospodarczej.

 

Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie podkreśla, że przedsiębiorcy zainteresowani są informacją o zawieszeniu działalności gospodarczej i często pytają, osobiście lub telefonicznie, jakie warunki muszą spełnić oraz jakich formalności dokonać, by zawiesić działalność. Przykładowe pytania to: czy można zgłaszać zawieszenie działalności już od 20 września 2008 r., czy od 31 marca 2008 r. do jakiego organu należy złożyć zawiadomienie o zawieszeniu działalności gospodarczej, jakie są uprawnienia podatnika, a jakie skutki zawieszenia zarówno w podatku dochodowym, jak i podatku od towarów i usług.

2 lata na tyle maksymalnie można zawiesić działalność gospodarczą

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie firmy w praktyce

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

ŁUKASZ BĄCZYK

konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers

Ustawa z 10 lipca 2008 r. wprowadza możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od miesiąca do dwóch lat. Rozwiązanie to jest bardzo korzystne dla podatników prowadzących taką działalność, którzy w okresie jej zawieszenia nie będą już obciążeni bagażem obowiązków administracyjno-prawnych. Przypomnijmy, że do tej pory osoba prowadząca działalność gospodarczą była zobowiązana m.in. do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek do systemu ubezpieczeń społecznych nawet za miesiące, w której faktycznie nie wykonywała tej działalności. Natomiast nie można na tej podstawie twierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej jest dobrym pomysłem na płacenie niższych podatków np. przy uzyskiwaniu przychodów z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie zapominajmy, że stawka podatku zależy bezpośrednio od wysokości uzyskanych przychodów. W związku z tym w przypadku np. uzyskiwania przychodów z najmu, taki sam efekt jak zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przyniesie np. rozwiązanie umowy najmu przed przekroczeniem przez te przychody kwoty 4 tys. euro, od której stawka podatku wzrasta do 20 proc.

SŁAWOMIRA ANDERS

doradca podatkowy, menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Wprowadzenie możliwości zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności należy ocenić pozytywnie z podatkowego punktu widzenia. Co prawda do momentu wspomnianej nowelizacji taka możliwość funkcjonowała w praktyce, niemniej nie była ona wyraźnie wyrażona w przepisach prawnych, co powodowało liczne niejasności na linii przedsiębiorca - organy podatkowe i ubezpieczenia społecznego dotyczące obowiązku płatności należności podatkowych i składek na ZUS. Najbardziej oczekiwanymi przez przedsiębiorców zmianami podatkowymi wydają się te związane z brakiem obowiązku płacenia zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy czy składania deklaracji VAT-7/VAT-7K.

W przypadku niepewności gospodarczej możliwość poczynienia przez przedsiębiorcę oszczędności natury finansowej czy administracyjnej jest bardzo ważna. Lecz nie wszystkie aspekty zawieszenia działalności gospodarczej są dla przedsiębiorców podatkowo korzystne. Takim przykładem jest brak prawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych w okresie zawieszenia, co po ponownym wznowieniu działalności oraz dokonaniu rocznego rozliczenia podatku może skutkować obowiązkiem zapłacenia wyższego podatku.

KATARZYNA BIEŃKOWSKA

doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf

Instytucja zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej ma umożliwić przedsiębiorcom przerwę w składaniu deklaracji i wpłacaniu zaliczek na podatek oraz płaceniu składek ZUS bez konieczności definitywnego wyrejestrowania firmy. Jest to rozwiązanie, którego wprowadzenie przedsiębiorcy postulowali od lat i trudno przecenić jego korzystne aspekty. Jednak zawieszanie działalności nie powinno być zasadniczą metodą szukania oszczędności podatkowych. Po tę instytucję należy sięgać oszczędnie i ostrożnie, wtedy gdy rzeczywiście jest to konieczne (np. choroba, dłuższy planowany pobyt za granicą).

Trzeba pamiętać, że przedsiębiorca w trakcie zawieszenia może uzyskiwać tylko pewne ściśle określone przychody a następstwem ich uzyskania jest obowiązek ich rozliczenia. Nie są one opodatkowane na bieżąco, bowiem przedsiębiorca, który zawiesił działalność, jest zwolniony z obowiązku płacenia ryczałtu miesięcznego (kwartalnego). Powinny jednak być rozliczone po zakończeniu danego roku. Tak naprawdę zawieszenie wpływać będzie przede wszystkim na terminy płatności podatku. Ustawa po nowelizacji wskazuje, kiedy taki podatek ma być opłacony, i trzeba pamiętać o tych terminach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA