REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność zawiesił tylko 1 proc. firm

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 20 września zaledwie kilkuset przedsiębiorców w całej Polsce zawiesiło swoją działalność gospodarczą. Większość zgłoszeń o zawieszeniu składali podatnicy rozliczający się z podatku na zasadach ogólnych. Zdaniem ekspertów z instytucji zawieszenia trzeba korzystać ostrożnie i w wyjątkowych przypadkach.

Od 20 września z możliwości zawieszenia działalności gospodarczej skorzystało niewielu przedsiębiorców. W poszczególnych województwach liczba firm, które zawiesiły biznes, nie przekracza 1 proc. Takie wnioski płyną z sondy Gazety Prawnej przeprowadzonej w izbach skarbowych.

REKLAMA

Autopromocja

Potrzebne zgłoszenie

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 10 lipca 2008 r. wprowadziła możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przepisy te obowiązują od 20 września, a podatnicy mają możliwość zawieszania działalności gospodarczej na okres od miesiąca do dwóch lat. W tym celu trzeba zgłosić zawieszenie firmy. Przez miesiąc obowiązywania nowych regulacji niewielu przedsiębiorców zdecydowało się na zawieszenie firmy.

- W przypadku zawieszenia działalności podmiotów zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym to podatnik musi zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zawieszeniu. Osoby fizyczne i wspólnicy spółek cywilnych informują o zawieszeniu organ ewidencyjny (gmina). Naczelnika urzędu skarbowego zawiadamia dopiero organ ewidencyjny - tłumaczy Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Mało zgłoszeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W województwie lubelskim z możliwości zawieszenia działalności skorzystało łącznie 260 podatników, z czego 152 prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, 80 podatników opodatkowanych ryczałtem ewidencjonowanym, 27 podatników opodatkowanych kartą podatkową oraz jeden podmiot prawa handlowego rozliczający się w Lubelskim Urzędzie Skarbowym.

- Z danych wynika, że ok. 0,2 proc. podatników zarejestrowanych w urzędach skarbowych województwa lubelskiego zawiesiło swoją działalność - podaje nam Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie.

Podobnie jest w całej Polsce. W województwie podlaskim zawiadomienie o zawieszeniu złożyło 216 przedsiębiorców, w łódzkim - 347 osób, w mazowieckim - 614, w warmińsko-mazurskim - 368 firm, w dolnośląskim - 457, w pomorskim - 900, w świętokrzyskim 206 osób skorzystało z zawieszenia firmy, w zachodniopomorskim - 489, w wielkopolskim od kilku do kilkudziesięciu, w kujawsko-pomorskim zawiadomienia złożyło 326 osób, a w małopolskim i lubuskim złożono po kilka zawiadomień w danym urzędzie.

Izby Skarbowe w Katowicach i Opolu takich statystyk nie prowadzą, a Izba Skarbowa w Rzeszowie nie odpowiedziała na naszą sondę.

Korzystają podatnicy skali

Wśród zawiadomień o zawieszeniu działalności gospodarczej przeważają wnioski od przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych. Taka tendencja jest prawie w całej Polsce.

REKLAMA

Według Doroty Spyry-Maslinkow z Izby Skarbowej w Gdańsku trudno jednoznacznie określić, który sposób rozliczeń działalności gospodarczej przeważa wśród osób, które skorzystały z możliwości zawieszenia działalności. Dane w tym zakresie przedstawiają się odmiennie w każdym z urzędów województwa pomorskiego. Jednak można przyjąć, że w większości urzędów skarbowych liczba podatników rozliczających się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego odpowiadała mniej więcej liczbie podatników rozliczających się na zasadach ogólnych. Niewielu podatników rozliczających się w formie karty podatkowej zawiesiło działalność gospodarczą.

- W większości zawiadomienia składali podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych rozliczający się na zasadach ogólnych (191 podatników), następnie na ryczałcie (126 osób), w formie karty podatkowej (27 podatników), pozostałe zgłoszenia to podatek liniowy i CIT - podkreśla Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi.

Natomiast Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu podkreśla, że w dużej mierze zgłoszenia o zawieszeniu firmy dotyczą podatników prowadzących działalność gospodarczą mającą charakter sezonowy, tj. gastronomia, usługi ogólnobudowlane. Również Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach podaje, że wśród 0,5 proc. podatników, którzy zdecydowali się zawiesić firmę, są również podmioty działające sezonowo.

Z kolei Agnieszka Żukowska z Izby Skarbowej w Warszawie zwróciła uwagę, że urzędy skarbowe nie posiadają pełnej wiedzy na temat liczby podatników zgłaszających zawieszenie działalności, ponieważ wnioski w tej sprawie kierowane są do właściwych organów ewidencyjnych.

Większe zainteresowanie

W urzędach skarbowych widać spore zainteresowanie możliwością zawieszenia biznesu. Podatnicy pytają o formę i konsekwencje związane z zawieszeniem firmy.

- Pytania o zawieszenie oczywiście się pojawiały, zwłaszcza że dotąd nie było takiej instytucji - stwierdza Monika Sala-Szczypińska z Izby Skarbowej w Krakowie.

Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku wskazuje, że są urzędy, gdzie prawie w ogóle nie ma pytań o te zagadnienia, a są i takie, gdzie takich pytań jest dość dużo. Podatnicy pytają najczęściej o formularze do zgłoszenia zawieszenia i warunki, jakie muszą spełnić, aby zawieszenie było skuteczne, oraz gdzie załatwią wszystkie formalności związane z zawieszeniem działalności gospodarczej.

 

Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie podkreśla, że przedsiębiorcy zainteresowani są informacją o zawieszeniu działalności gospodarczej i często pytają, osobiście lub telefonicznie, jakie warunki muszą spełnić oraz jakich formalności dokonać, by zawiesić działalność. Przykładowe pytania to: czy można zgłaszać zawieszenie działalności już od 20 września 2008 r., czy od 31 marca 2008 r. do jakiego organu należy złożyć zawiadomienie o zawieszeniu działalności gospodarczej, jakie są uprawnienia podatnika, a jakie skutki zawieszenia zarówno w podatku dochodowym, jak i podatku od towarów i usług.

2 lata na tyle maksymalnie można zawiesić działalność gospodarczą

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawieszenie firmy w praktyce

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

ŁUKASZ BĄCZYK

konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers

Ustawa z 10 lipca 2008 r. wprowadza możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres od miesiąca do dwóch lat. Rozwiązanie to jest bardzo korzystne dla podatników prowadzących taką działalność, którzy w okresie jej zawieszenia nie będą już obciążeni bagażem obowiązków administracyjno-prawnych. Przypomnijmy, że do tej pory osoba prowadząca działalność gospodarczą była zobowiązana m.in. do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek do systemu ubezpieczeń społecznych nawet za miesiące, w której faktycznie nie wykonywała tej działalności. Natomiast nie można na tej podstawie twierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej jest dobrym pomysłem na płacenie niższych podatków np. przy uzyskiwaniu przychodów z najmu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie zapominajmy, że stawka podatku zależy bezpośrednio od wysokości uzyskanych przychodów. W związku z tym w przypadku np. uzyskiwania przychodów z najmu, taki sam efekt jak zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej przyniesie np. rozwiązanie umowy najmu przed przekroczeniem przez te przychody kwoty 4 tys. euro, od której stawka podatku wzrasta do 20 proc.

SŁAWOMIRA ANDERS

doradca podatkowy, menedżer w Deloitte Doradztwo Podatkowe

Wprowadzenie możliwości zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności należy ocenić pozytywnie z podatkowego punktu widzenia. Co prawda do momentu wspomnianej nowelizacji taka możliwość funkcjonowała w praktyce, niemniej nie była ona wyraźnie wyrażona w przepisach prawnych, co powodowało liczne niejasności na linii przedsiębiorca - organy podatkowe i ubezpieczenia społecznego dotyczące obowiązku płatności należności podatkowych i składek na ZUS. Najbardziej oczekiwanymi przez przedsiębiorców zmianami podatkowymi wydają się te związane z brakiem obowiązku płacenia zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy czy składania deklaracji VAT-7/VAT-7K.

W przypadku niepewności gospodarczej możliwość poczynienia przez przedsiębiorcę oszczędności natury finansowej czy administracyjnej jest bardzo ważna. Lecz nie wszystkie aspekty zawieszenia działalności gospodarczej są dla przedsiębiorców podatkowo korzystne. Takim przykładem jest brak prawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych w okresie zawieszenia, co po ponownym wznowieniu działalności oraz dokonaniu rocznego rozliczenia podatku może skutkować obowiązkiem zapłacenia wyższego podatku.

KATARZYNA BIEŃKOWSKA

doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf

Instytucja zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej ma umożliwić przedsiębiorcom przerwę w składaniu deklaracji i wpłacaniu zaliczek na podatek oraz płaceniu składek ZUS bez konieczności definitywnego wyrejestrowania firmy. Jest to rozwiązanie, którego wprowadzenie przedsiębiorcy postulowali od lat i trudno przecenić jego korzystne aspekty. Jednak zawieszanie działalności nie powinno być zasadniczą metodą szukania oszczędności podatkowych. Po tę instytucję należy sięgać oszczędnie i ostrożnie, wtedy gdy rzeczywiście jest to konieczne (np. choroba, dłuższy planowany pobyt za granicą).

Trzeba pamiętać, że przedsiębiorca w trakcie zawieszenia może uzyskiwać tylko pewne ściśle określone przychody a następstwem ich uzyskania jest obowiązek ich rozliczenia. Nie są one opodatkowane na bieżąco, bowiem przedsiębiorca, który zawiesił działalność, jest zwolniony z obowiązku płacenia ryczałtu miesięcznego (kwartalnego). Powinny jednak być rozliczone po zakończeniu danego roku. Tak naprawdę zawieszenie wpływać będzie przede wszystkim na terminy płatności podatku. Ustawa po nowelizacji wskazuje, kiedy taki podatek ma być opłacony, i trzeba pamiętać o tych terminach.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

REKLAMA

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

REKLAMA

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA