REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada sprzedaż używek z kasą fiskalną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

1 listopada wchodzi w życie część przepisów rozporządzenia o kasach fiskalnych. Od tego dnia handlujący alkoholem i papierosami będą musieli kupić kasę. Zdaniem ekspertów obowiązek zakupu kas najbardziej uderzy w małe firm.

Już od soboty, 1 listopada wejdą w życie niektóre przepisy rozporządzenia ministra finansów o kasach rejestrujących, które obowiązuje od 1 lipca 2008 r. Nowe regulacje dotkną głównie podatników zajmujących się sprzedażą używek, tj. papierosów i alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy za wykonane usługi nie wystawiają faktur. W pierwszym przypadku przedsiębiorcy bezwzględnie będą musieli rozpocząć ewidencję sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej już 1 listopada. W drugiej sytuacji, gdy podatnik nie wystawi faktury, będzie musiał kupić kasę, gdy jego obroty przekroczą rocznie 40 tys. zł (gdy kontynuuje działalność) lub 20 tys. zł (dla rozpoczynających działalność). Zmienią się też zasady ewidencji świadczeń na rzecz pracowników.

REKLAMA

Ewidencja papierosów i alkoholu

Resort finansów systematycznie zaskakuje podatników zmianą zakresu czynności ewidencjonowanych na kasach. Najnowsze przepisy w tym zakresie wchodzą w życie już 1 listopada, a obowiązują do końca roku.

REKLAMA

Szymon Czerwiński, konsultant w Accreo Taxand, wyjaśnia, że od 1 listopada obowiązek posiadania kas dotyczy detalicznych sprzedawców wyrobów tytoniowych oraz alkoholowych. Obowiązek ten powstaje bez względu na wielkość obrotów, co oznacza, że już przy pierwszej czynności należy zaewidencjonować ją na kasie.

Potwierdza to Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR, produkującej kasy i drukarki fiskalne trzeciej generacji, który uważa, że od 1 listopada w zakresie stosowania kas zasadniczo nic się nie zmieni, poza tym, że kolejne grupy podatników będą zobowiązane do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oznacza to bezwzględny obowiązek rejestracji na kasie sprzedaży wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc., i to bez względu na symbol PKWiU - wskazuje Dorian Liszcz.

Sprzedaż detaliczna

Nadal rejestrowana w kasie musi być wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Sprzedaż dla pozostałych podatników nie podlega rejestracji.

- Konieczność stosowania kas najbardziej uderzy w małych przedsiębiorców prowadzących działalność chociażby w ramach kiosków z papierosami czy punktów jedynie sezonowo handlujących alkoholem - wyjaśnia Szymon Czerwiński.

REKLAMA

Ale to nie wszystko. Jeżeli prowadzona jest działalność w innym zakresie, która pozwalałaby na nieewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas, a sprzedawane są również papierosy czy piwo, ewidencjonowaniu na kasie będzie podlegać cała sprzedaż.

- Można się spodziewać, że od 1 listopada w każdym punkcie, w którym prowadzona jest sprzedaż tych towarów, powinna już być kasa - ostrzega Dorota Borkowska, doradca w Grant Thornton Frąckowiak.

Faktura albo kasa

Istotną zmianą, która zacznie obowiązywać 1 listopada, jest uzależnienie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności od ich udokumentowania fakturą. Szymon Czerwiński tłumaczy, że dotyczy to m.in. usług rekrutacji i pozyskiwania personelu, detektywistycznych i ochroniarskich czy wynajmowania nieruchomości.

- Warunek dokumentowania czynności fakturą powinien zostać uznany za spełniony również, gdy przedsiębiorca wystawi dokument z nią zrównany, np. rachunek za wykonanie usługi - stwierdza ekspert Accreo Taxand.

 

Świadczenia pracownicze

Na nowe przepisy muszą uważać podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz swoich pracowników. Minister finansów rozszerzył co prawda zakres zwolnienia na czynności, które do tej pory podlegały rejestrowaniu na kasie, np. sprzedaż telefonów komórkowych, ale nie wszyscy z tego skorzystają.

- Podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników przed 1 lipca, nie będą mogli po 1 listopada skorzystać ze zwolnienia - zauważa Szymon Czerwiński.

Jest to konsekwencja objęcia indeksem nr 2 pozycji 34 załącznika do rozporządzenia. Jeżeli podatnik dobrowolnie albo w związku z istniejącym obowiązkiem ewidencjonował przed 1 lipca sprzedaż na rzecz pracowników, od 1 listopada nie może korzystać ze zwolnienia.

- Może oczywiście korzystać ze zwolnień z innych tytułów (np. dla usług telekomunikacyjnych) - argumentuje Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy.

Wyjaśnia też, że od 1 listopada trzeba pamiętać o dostawach i usługach traktowanych w sposób szczególny przez rozporządzenie, a więc takich, które nie podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania.

- Katalog ten został rozszerzony o wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe, a więc nawet jeżeli podatnik nie rozpoczął przed 1 lipca ewidencjonowania na kasie sprzedaży na rzecz pracowników, od 1 listopada będzie musiał taką sprzedaż ewidencjonować, jeżeli jej przedmiotem będą takie wyroby - mówi Tomasz Siennicki.

Sankcje za brak kasy

Naruszenie obowiązków ewidencyjnych za pomocą kas rejestrujących powoduje, że podatnik traci prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Na ten aspekt zwraca uwagę Dorota Borkowska, wyjaśniając, że niezainstalowanie kasy w terminie spowoduje, że podatnik nie będzie mógł odliczyć od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy w wysokości 50 proc. ceny zakupu (nie więcej niż 2,5 tys. zł).

Nasza rozmówczyni dodaje, że dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy (także niewydanie paragonu) jest przestępstwem skarbowym i podlega karze do 180 stawek dziennych, przy czym stawkę dzienną w 2008 rok sąd określa w przedziale od 37,53 zł do 15 012 zł. W przypadku mniejszej wagi kara może zostać złagodzona do kary grzywny za wykroczenie skarbowe.

- Aby mówić o czynie mniejszej wagi, uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność nie może przekroczyć 5630 zł, a sposób i okoliczności niezainstalowania kasy nie wskazują na rażące lekceważenie porządku finansowo-prawnego - podsumowuje Dorota Borkowska

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne w praktyce

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA