REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada sprzedaż używek z kasą fiskalną

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

1 listopada wchodzi w życie część przepisów rozporządzenia o kasach fiskalnych. Od tego dnia handlujący alkoholem i papierosami będą musieli kupić kasę. Zdaniem ekspertów obowiązek zakupu kas najbardziej uderzy w małe firm.

Już od soboty, 1 listopada wejdą w życie niektóre przepisy rozporządzenia ministra finansów o kasach rejestrujących, które obowiązuje od 1 lipca 2008 r. Nowe regulacje dotkną głównie podatników zajmujących się sprzedażą używek, tj. papierosów i alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy za wykonane usługi nie wystawiają faktur. W pierwszym przypadku przedsiębiorcy bezwzględnie będą musieli rozpocząć ewidencję sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej już 1 listopada. W drugiej sytuacji, gdy podatnik nie wystawi faktury, będzie musiał kupić kasę, gdy jego obroty przekroczą rocznie 40 tys. zł (gdy kontynuuje działalność) lub 20 tys. zł (dla rozpoczynających działalność). Zmienią się też zasady ewidencji świadczeń na rzecz pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja papierosów i alkoholu

Resort finansów systematycznie zaskakuje podatników zmianą zakresu czynności ewidencjonowanych na kasach. Najnowsze przepisy w tym zakresie wchodzą w życie już 1 listopada, a obowiązują do końca roku.

Szymon Czerwiński, konsultant w Accreo Taxand, wyjaśnia, że od 1 listopada obowiązek posiadania kas dotyczy detalicznych sprzedawców wyrobów tytoniowych oraz alkoholowych. Obowiązek ten powstaje bez względu na wielkość obrotów, co oznacza, że już przy pierwszej czynności należy zaewidencjonować ją na kasie.

REKLAMA

Potwierdza to Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR, produkującej kasy i drukarki fiskalne trzeciej generacji, który uważa, że od 1 listopada w zakresie stosowania kas zasadniczo nic się nie zmieni, poza tym, że kolejne grupy podatników będą zobowiązane do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oznacza to bezwzględny obowiązek rejestracji na kasie sprzedaży wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc., i to bez względu na symbol PKWiU - wskazuje Dorian Liszcz.

Sprzedaż detaliczna

Nadal rejestrowana w kasie musi być wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Sprzedaż dla pozostałych podatników nie podlega rejestracji.

- Konieczność stosowania kas najbardziej uderzy w małych przedsiębiorców prowadzących działalność chociażby w ramach kiosków z papierosami czy punktów jedynie sezonowo handlujących alkoholem - wyjaśnia Szymon Czerwiński.

Ale to nie wszystko. Jeżeli prowadzona jest działalność w innym zakresie, która pozwalałaby na nieewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas, a sprzedawane są również papierosy czy piwo, ewidencjonowaniu na kasie będzie podlegać cała sprzedaż.

- Można się spodziewać, że od 1 listopada w każdym punkcie, w którym prowadzona jest sprzedaż tych towarów, powinna już być kasa - ostrzega Dorota Borkowska, doradca w Grant Thornton Frąckowiak.

Faktura albo kasa

Istotną zmianą, która zacznie obowiązywać 1 listopada, jest uzależnienie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności od ich udokumentowania fakturą. Szymon Czerwiński tłumaczy, że dotyczy to m.in. usług rekrutacji i pozyskiwania personelu, detektywistycznych i ochroniarskich czy wynajmowania nieruchomości.

- Warunek dokumentowania czynności fakturą powinien zostać uznany za spełniony również, gdy przedsiębiorca wystawi dokument z nią zrównany, np. rachunek za wykonanie usługi - stwierdza ekspert Accreo Taxand.

 

Świadczenia pracownicze

Na nowe przepisy muszą uważać podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz swoich pracowników. Minister finansów rozszerzył co prawda zakres zwolnienia na czynności, które do tej pory podlegały rejestrowaniu na kasie, np. sprzedaż telefonów komórkowych, ale nie wszyscy z tego skorzystają.

- Podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników przed 1 lipca, nie będą mogli po 1 listopada skorzystać ze zwolnienia - zauważa Szymon Czerwiński.

Jest to konsekwencja objęcia indeksem nr 2 pozycji 34 załącznika do rozporządzenia. Jeżeli podatnik dobrowolnie albo w związku z istniejącym obowiązkiem ewidencjonował przed 1 lipca sprzedaż na rzecz pracowników, od 1 listopada nie może korzystać ze zwolnienia.

- Może oczywiście korzystać ze zwolnień z innych tytułów (np. dla usług telekomunikacyjnych) - argumentuje Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy.

Wyjaśnia też, że od 1 listopada trzeba pamiętać o dostawach i usługach traktowanych w sposób szczególny przez rozporządzenie, a więc takich, które nie podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania.

- Katalog ten został rozszerzony o wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe, a więc nawet jeżeli podatnik nie rozpoczął przed 1 lipca ewidencjonowania na kasie sprzedaży na rzecz pracowników, od 1 listopada będzie musiał taką sprzedaż ewidencjonować, jeżeli jej przedmiotem będą takie wyroby - mówi Tomasz Siennicki.

Sankcje za brak kasy

Naruszenie obowiązków ewidencyjnych za pomocą kas rejestrujących powoduje, że podatnik traci prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Na ten aspekt zwraca uwagę Dorota Borkowska, wyjaśniając, że niezainstalowanie kasy w terminie spowoduje, że podatnik nie będzie mógł odliczyć od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy w wysokości 50 proc. ceny zakupu (nie więcej niż 2,5 tys. zł).

Nasza rozmówczyni dodaje, że dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy (także niewydanie paragonu) jest przestępstwem skarbowym i podlega karze do 180 stawek dziennych, przy czym stawkę dzienną w 2008 rok sąd określa w przedziale od 37,53 zł do 15 012 zł. W przypadku mniejszej wagi kara może zostać złagodzona do kary grzywny za wykroczenie skarbowe.

- Aby mówić o czynie mniejszej wagi, uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność nie może przekroczyć 5630 zł, a sposób i okoliczności niezainstalowania kasy nie wskazują na rażące lekceważenie porządku finansowo-prawnego - podsumowuje Dorota Borkowska

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne w praktyce

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA