REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada sprzedaż używek z kasą fiskalną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

1 listopada wchodzi w życie część przepisów rozporządzenia o kasach fiskalnych. Od tego dnia handlujący alkoholem i papierosami będą musieli kupić kasę. Zdaniem ekspertów obowiązek zakupu kas najbardziej uderzy w małe firm.

Już od soboty, 1 listopada wejdą w życie niektóre przepisy rozporządzenia ministra finansów o kasach rejestrujących, które obowiązuje od 1 lipca 2008 r. Nowe regulacje dotkną głównie podatników zajmujących się sprzedażą używek, tj. papierosów i alkoholu oraz przedsiębiorców, którzy za wykonane usługi nie wystawiają faktur. W pierwszym przypadku przedsiębiorcy bezwzględnie będą musieli rozpocząć ewidencję sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej już 1 listopada. W drugiej sytuacji, gdy podatnik nie wystawi faktury, będzie musiał kupić kasę, gdy jego obroty przekroczą rocznie 40 tys. zł (gdy kontynuuje działalność) lub 20 tys. zł (dla rozpoczynających działalność). Zmienią się też zasady ewidencji świadczeń na rzecz pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencja papierosów i alkoholu

Resort finansów systematycznie zaskakuje podatników zmianą zakresu czynności ewidencjonowanych na kasach. Najnowsze przepisy w tym zakresie wchodzą w życie już 1 listopada, a obowiązują do końca roku.

Szymon Czerwiński, konsultant w Accreo Taxand, wyjaśnia, że od 1 listopada obowiązek posiadania kas dotyczy detalicznych sprzedawców wyrobów tytoniowych oraz alkoholowych. Obowiązek ten powstaje bez względu na wielkość obrotów, co oznacza, że już przy pierwszej czynności należy zaewidencjonować ją na kasie.

REKLAMA

Potwierdza to Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR, produkującej kasy i drukarki fiskalne trzeciej generacji, który uważa, że od 1 listopada w zakresie stosowania kas zasadniczo nic się nie zmieni, poza tym, że kolejne grupy podatników będą zobowiązane do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Oznacza to bezwzględny obowiązek rejestracji na kasie sprzedaży wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc., i to bez względu na symbol PKWiU - wskazuje Dorian Liszcz.

Sprzedaż detaliczna

Nadal rejestrowana w kasie musi być wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Sprzedaż dla pozostałych podatników nie podlega rejestracji.

- Konieczność stosowania kas najbardziej uderzy w małych przedsiębiorców prowadzących działalność chociażby w ramach kiosków z papierosami czy punktów jedynie sezonowo handlujących alkoholem - wyjaśnia Szymon Czerwiński.

REKLAMA

Ale to nie wszystko. Jeżeli prowadzona jest działalność w innym zakresie, która pozwalałaby na nieewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas, a sprzedawane są również papierosy czy piwo, ewidencjonowaniu na kasie będzie podlegać cała sprzedaż.

- Można się spodziewać, że od 1 listopada w każdym punkcie, w którym prowadzona jest sprzedaż tych towarów, powinna już być kasa - ostrzega Dorota Borkowska, doradca w Grant Thornton Frąckowiak.

Faktura albo kasa

Istotną zmianą, która zacznie obowiązywać 1 listopada, jest uzależnienie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności od ich udokumentowania fakturą. Szymon Czerwiński tłumaczy, że dotyczy to m.in. usług rekrutacji i pozyskiwania personelu, detektywistycznych i ochroniarskich czy wynajmowania nieruchomości.

- Warunek dokumentowania czynności fakturą powinien zostać uznany za spełniony również, gdy przedsiębiorca wystawi dokument z nią zrównany, np. rachunek za wykonanie usługi - stwierdza ekspert Accreo Taxand.

 

Świadczenia pracownicze

Na nowe przepisy muszą uważać podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz swoich pracowników. Minister finansów rozszerzył co prawda zakres zwolnienia na czynności, które do tej pory podlegały rejestrowaniu na kasie, np. sprzedaż telefonów komórkowych, ale nie wszyscy z tego skorzystają.

- Podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników przed 1 lipca, nie będą mogli po 1 listopada skorzystać ze zwolnienia - zauważa Szymon Czerwiński.

Jest to konsekwencja objęcia indeksem nr 2 pozycji 34 załącznika do rozporządzenia. Jeżeli podatnik dobrowolnie albo w związku z istniejącym obowiązkiem ewidencjonował przed 1 lipca sprzedaż na rzecz pracowników, od 1 listopada nie może korzystać ze zwolnienia.

- Może oczywiście korzystać ze zwolnień z innych tytułów (np. dla usług telekomunikacyjnych) - argumentuje Tomasz Siennicki, doradca podatkowy w Kancelarii Podatkowej Ożóg i Wspólnicy.

Wyjaśnia też, że od 1 listopada trzeba pamiętać o dostawach i usługach traktowanych w sposób szczególny przez rozporządzenie, a więc takich, które nie podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania.

- Katalog ten został rozszerzony o wyroby tytoniowe i napoje alkoholowe, a więc nawet jeżeli podatnik nie rozpoczął przed 1 lipca ewidencjonowania na kasie sprzedaży na rzecz pracowników, od 1 listopada będzie musiał taką sprzedaż ewidencjonować, jeżeli jej przedmiotem będą takie wyroby - mówi Tomasz Siennicki.

Sankcje za brak kasy

Naruszenie obowiązków ewidencyjnych za pomocą kas rejestrujących powoduje, że podatnik traci prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Na ten aspekt zwraca uwagę Dorota Borkowska, wyjaśniając, że niezainstalowanie kasy w terminie spowoduje, że podatnik nie będzie mógł odliczyć od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy w wysokości 50 proc. ceny zakupu (nie więcej niż 2,5 tys. zł).

Nasza rozmówczyni dodaje, że dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy (także niewydanie paragonu) jest przestępstwem skarbowym i podlega karze do 180 stawek dziennych, przy czym stawkę dzienną w 2008 rok sąd określa w przedziale od 37,53 zł do 15 012 zł. W przypadku mniejszej wagi kara może zostać złagodzona do kary grzywny za wykroczenie skarbowe.

- Aby mówić o czynie mniejszej wagi, uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność nie może przekroczyć 5630 zł, a sposób i okoliczności niezainstalowania kasy nie wskazują na rażące lekceważenie porządku finansowo-prawnego - podsumowuje Dorota Borkowska

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne w praktyce

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA