REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rachunkowości nie powstrzymają kryzysu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Przy poszukiwaniu sposobu wyjścia z kryzysu finansowego często postulowane są zmiany w systemie rachunkowości. Przywódcy państw G20 ustalili, że inwestorzy powinni otrzymywać lepsze informacje ze sprawozdań finansowych. Według ekspertów konieczna jest zmiana mentalności i sposobu myślenia przedsiębiorców, a nie zasad rachunkowości.

Konieczna jest poprawa transparentności rynków finansowych i ulepszenie reguł rachunkowości, aby inwestorzy lepiej rozumieli wartość kupowanych przez siebie aktywów. Na takim stanowisku stoją przywódcy największych gospodarek świata (m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Rosji), czyli grupy G20 (grupa 19 państw oraz Unia Europejska, której celem jest dyskusja nad wspólną polityką finansową).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem tych polityków, jest to jeden ze sposobów wyjścia z obecnego kryzysu ekonomicznego i przeciwdziałania podobnym sytuacjom w przyszłości. Jednak stanowiska tego nie podzielają eksperci.

Wartość godziwa

Według Antoniego Reczka, prezesa zarządu spółki audytorskiej Pricewaterhouse- Coopers, struktura rachunkowości jest odpowiednia. Problem tkwi jednak w szczegółach. Obecnie jednym z najczęściej dyskutowanych zagadnień rachunkowych jest wycena według wartości godziwej.

REKLAMA

- Większość ekspertów uważa, że najlepszą informacją w rachunkowości jest informacja bieżąca - czyli właśnie wartość godziwa - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że po raz pierwszy metoda takiej wyceny - oparta na odniesieniu wartości do cen rynkowych - została poddana próbie w dobie obecnego kryzysu. Rozwiązania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) nie przeszły tej próby do końca pozytywnie. Kryzys odsłonił słabości MSR.

Dlatego też zadaniem Międzynarodowego Komitetu Standardów Rachunkowości będzie opracowanie nowych wytycznych i zasad określania wartości godziwej.

Kryzys finansowy udowodnił, że może się zdarzyć sytuacja, w której zanika aktywny rynek na niektóre instrumenty finansowe. Brakuje jednak praktyk, które mówiłyby, jak w takim przypadku je wycenić.

Przykładowo może się zdarzyć, że cena rynkowa jest na poziomie 20 proc. wartości zakupu.

- Wówczas spółka może być zmuszona do obniżenia wyceny czy utworzenia odpisów, nawet gdy podejmie decyzje o przetrzymaniu tych papierów do momentu, gdy wartość będzie na poziomie ceny zakupu - podkreśla Antoni Reczek.

Ekspert uważa, że zmiany w MSR 39 - dotyczące możliwości przekwalifikowania instrumentów i częściowego odstąpienia od wyceny wartości rynkowej - były dobrym krokiem. Jednak jest to rozwiązanie doraźne. Muszą więc być przeprowadzone dalsze prace w tym zakresie. Rachunkowość musi odzwierciedlać realia gospodarcze na poziomie mikro, jak i makro.

Zmiana mentalności

Z kolei Stefan Czerwiński, biegły rewident, sekretarz generalny Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, uważa, że inwestorzy otrzymują właściwe informacje. Dotyczy to zwłaszcza danych o wynikach ekonomicznych, które obowiązkowo publikowane są m.in. przez spółki publiczne notowane na giełdzie. Ponadto jednostki gospodarcze mają obowiązek ujawniania swoich sprawozdań w Krajowym Rejestrze Sądowym. Każdy inwestor może więc do nich dotrzeć i odpowiednio je spożytkować.

Wiele danych jest również publikowanych w prasie fachowej. Inwestorzy rzadko przywiązują do nich wagę, gdy w ich firmie panuje dobra sytuacja i jeśli nie mają związków z podmiotami przeżywającymi trudności gospodarcze.

 

Według Stefana Czerwińskiego wynika z tego, że przede wszystkim konieczne są zmiany mentalności i sposobu myślenia wśród przedsiębiorców, wyrobienie nawyku korzystania z informacji i wyciągania z nich obiektywnych, a nie życzeniowych wniosków.

- Zmiany w rachunkowości są konieczne jedynie ze względu na naturalną ewolucję tej dziedziny wiedzy, a nie z powodu swojej złej konstrukcji - podkreśla nasz rozmówca. Przyznaje również, że nowelizacja MSR 39, dotycząca wycofania z obrotu instrumentów pochodnych, stanowi właściwy kierunek do osiągnięcia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

Stefan Czerwiński uważa, że rachunkowość jest przydatnym narzędziem umożliwiającym wyjście z kryzysu. Przede wszystkim to menedżerowie, biznesmeni powinni kształcić się i uzupełniać wiedzę z rachunkowości, prawa bilansowego, w tym z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Wskazuje również, że zmieniona ustawa o rachunkowości nałożyła na rady nadzorcze i zarządy spółek odpowiedzialność za prawidłowość i rzetelność sprawozdania finansowego. Tym samym ich członkowie zostali zobowiązani do zgłębiania tej dziedziny wiedzy, która pozwoli im ze zrozumieniem odczytać takie sprawozdanie i świadomie ponieść wynikające z niego konsekwencje.

Uciekanie od problemu

Z kolei według Adama Rucińskiego, prezesa zarządu Kancelarii Audytorów i Doradców Ruciński i Wspólnicy, apel polityków o zmianę zasad rachunkowości jest próbą odwrócenia uwagi od prawdziwego problemu.

Zasady rachunkowości można zmienić tak, aby informacja ze sprawozdań finansowych była jeszcze bardziej przejrzysta.

- Nie zmienia to jednak faktu, że światowy kryzys finansowy jest wynikiem chciwości instytucji finansowych - uważa nasz rozmówca.

- Ekspert zwraca uwagę, że w Stanach Zjednoczonych doszło do zawyżenia ceny nieruchomości w wyniku zbyt agresywnego kredytowania. Jeżeli zostały wystawione zbyt duże ilości papierów wartościowych pod te kredyty - rachunkowość tego nie zmieni.

Adam Ruciński dodaje, że przepisy rachunkowe pozwalały na to, aby zorientować się, że takie problemy mogą wystąpić.

Podobnym sytuacjom jak obecny kryzys może zapobiec jedynie zmiana mentalności i świadomości osób, które postawiły na rozwijanie instrumentów pochodnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wycena instrumentów finansowych

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA