REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi. Wkrótce pierwsze skreślenia z list

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zbliża się termin kończący ośmioletni okres przekształcania wpisów warunkowych we wpisy ostateczne na liście doradców podatkowych. Krajowa Rada Doradców Podatkowych zapowiada pierwsze skreślenia z listy doradców.

Na liście doradców podatkowych jest około 10 200 osób, z czego 7500 płaci składki członkowskie – poinformował Brunon Szulc, przewodniczący Komisji ds. Wewnątrzkorporacyjnych Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Część doradców podatkowych ma jednak tzw. wpis warunkowy. Zostanie on przekształcony we wpis ostateczny po spełnieniu określonych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczas zostało rozpatrzonych pozytywnie około 3,5 tysiąca złożonych wniosków. Trudno jednak jest ustalić, ile osób zostało wpisanych na listę, bo np. członkowie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego, profesorowie i osoby z tytułem doktora habilitowanego, którzy zawodowo zajmują się podatkami, są automatycznie wpisywani na listę. – Oceniamy, że około 2 tysiące osób mogłoby teoretycznie złożyć jeszcze wniosek o przekształcenie – poinformował Brunon Szulc. Podkreślił on, że pierwsze decyzje były wydawane przez ministra finansów w lipcu 1997 r., czyli 8 lat temu. Dla tych osób termin przekształcenia wpisu mija w lipcu br.

Trzeba zwrócić uwagę, że wspomniany ośmioletni okres jest liczony od dnia doręczenia doradcy decyzji o dokonaniu wpisu warunkowego na listę doradców podatkowych przez ministra finansów, a nie jej wydania.

Przekształcenie wpisu warunkowego może nastąpić na wniosek samego zainteresowanego. Nie wystarczy jednak sam wniosek. Składając wniosek o przekształcenie wpisu, doradca musi spełnić podstawowy warunek wynikający z art. 86 ustawy o doradcach podatkowych, mianowicie udowodnić 8-letni okres wykonywania zawodu. Krajowa Rada Doradców Podatkowych zwraca uwagę na to, aby doradcy sprawdzili dokładnie, czy spełniają określone w przepisach kryteria. – Były takie kliniczne wręcz przypadki, kiedy doradca złożył wniosek trochę za wcześnie, np. brakowało mu miesiąca do 8 lat, i wpis nie został przekształcony. Liczy się data złożenia wniosku, więc gdyby doradca ten złożył wniosek miesiąc później, uzyskałby przekształcenie wpisu – poinformował Brunon Szulc. Taki doradca może oczywiście złożyć wniosek jeszcze raz, ale wiąże się to z kolejnymi kosztami. Opłata administracyjna za rozpatrzenie wniosku ustalona została przez I Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych i wynosi 600 zł. Jest to opłata na poziomie opłaty za egzamin na doradcę.

Osoby, które nie zdadzą egzaminu w ciągu 8 lat, i te, które nie złożą wniosku o przekształcenie wpisu warunkowego, będą skreślane z listy doradców podatkowych – poinformował Brunon Szulc. Podkreślił on, że te warunki nie są wymyślone przez korporacje doradców podatkowych, ale wynikają z ustawy o doradztwie podatkowym, uchwalonej przez Sejm. Wkrótce nastąpią więc pierwsze skreślenia z listy. KRDP podkreśla, że korporacja doradców podatkowych jest otwarta dla wszystkich, którzy spełnią warunki.

REKLAMA

Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA