REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować przychody z umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem

REKLAMA

Pismo z 16 marca 2005 r. nr US I/1-415/2/2005
PYTANIE DO US
Od stycznia 1999 r. prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i do grudnia 2004 r. rozliczałem się na zasadach ogólnych. Od 31 grudnia 2002 r. zostałem powołany do zarządu spółki z o.o. na stanowisko prezesa zarządu. Funkcję tę sprawuję w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako osoba fizyczna i nie prowadzę innej działalności w 2005 r. Między udziałowcami spółki a moją firmą została zawarta umowa na czas nieokreślony dotycząca przejęcia przez moją firmę praw i obowiązków organu spółki, tj. jego zarządu. Umowa ta została nazwana umową o zarządzanie przedsiębiorstwem. Na podstawie art. 9a ust. 2 chciałbym wybrać w 2005 r. sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym w wysokości 19%, ponieważ zgodnie z treścią art. 9a ust. 5 ustawy, jeżeli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, wybór sposobu opodatkowania dotyczy wszystkich form prowadzenia przez podatnika tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ww. ustawy.
Czy można opodatkować w 2005 r. przychody z tytułu zawartej umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem jako przychody z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg stawki 19%?
ODPOWIEDŹ US - SKRÓT
Nie ma podstaw prawnych do opodatkowania dochodów uzyskanych ze źródeł przychodów określonych w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, według zasad określonych w art. 30c, tj. 19% podatkiem dochodowym. Dochody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej.
KOMENTARZ EKSPERTA
Artykuł 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi wprost, że odnosi się do dochodów ze źródła: pozarolnicza działalność gospodarcza. Przyjęcie stanowiska, że przepis ten odnosi się do działalności gospodarczej w ogólności, niewątpliwie narazi podatnika na duże ryzyko sporu z organami podatkowymi.
ODPOWIEDŹ US - WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim informuje:
Pozarolnicza działalność gospodarcza, w myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), to działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–9. Wyłączenie to obejmuje więc m.in. działalność wykonywaną osobiście, tj. wymienioną w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Artykuł 13 powołanej ustawy o podatku dochodowym określa, jakie przychody należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście.
W pkt 7 tego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
W pkt 9 tego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.
Ustęp 5 tego artykułu stanowi, że jeżeli podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą:
• samodzielnie i w formie spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
• w formie spółki lub spółek niemających osobowości prawnej
– wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.
WAŻNE!
Opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i w przypadku wyboru przez podatnika tego sposobu opodatkowania ma on zastosowanie do wszystkich form prowadzenia tej działalności.
Przychody uzyskane z tytułu zawartej umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem są wymienione w art. 13 pkt 9 ww. ustawy i są to przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowa została zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Również przychody wymienione w art. 13 pkt 7 nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej, lecz z działalności wykonywanej osobiście.
Nie ma więc podstaw prawnych do opodatkowania dochodów uzyskanych ze źródeł przychodów określonych w art. 13 pkt 7 i 9 ww. ustawy, tj. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, według zasad określonych w art. 30c, tj. 19% podatkiem dochodowym. Dochody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• 1442/DF/415/TC/76/05


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA