Wydatki muszą być związane z przychodem
REKLAMA
Spółka kupiła od czeskiego kontrahenta usługę reklamową po to, by zwiększyć sprzedaż instrumentów muzycznych. Kontrahent świadczył usługę w kilku czeskich miastach. Prezentacje i pokazy prowadzone były w szkołach i sklepach muzycznych. Ulotki reklamowe rozdawano na ulicach miast.
Firma, która wystawiła faktury za usługi reklamowe, jest kontrahentem handlowym spółki i stałym odbiorcą jej towarów w Czechach. Nie jest natomiast podmiotem świadczącym usługi reklamowe. Na świadczenie tych usług strony nie zawierały umowy. Spółka nie była pewna, czy może zaliczyć w całości wydatki na reklamę do kosztów uzyskania przychodów.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego stwierdził m.in., że kontrahent czeski reklamował na terenie Czech instrumenty muzyczne konkretnych marek, nabywane w celu dalszej sprzedaży od spółki. Jednak spółka nie zleciła kontrahentowi czeskiemu reklamy tych instrumentów.
Tym samym uznać należy, że działanie to kontrahent czeski podjął z własnej inicjatywy w celu zachęcania potencjalnych nabywców do zakupu reklamowanych towarów od kontrahenta czeskiego. Wobec tego wydatki związane z opisanymi działaniami reklamowymi pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami kontrahenta czeskiego. Poniesienie tych wydatków spowodowało bowiem osiągniecie lub mogło wpłynąć na zwiększenie przychodów ze sprzedaży reklamowanych i sprzedawanych przez niego towarów na terenie Czech.
Jednak w świetle art. 22 ust 1 ustawy o PIT brak podstaw do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki na usługę reklamową potwierdzone fakturami czeskiego kontrahenta nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów przez spółkę.
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat