REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawianie tytułów wykonawczych na podstawie decyzji określających odsetki od zaliczek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z licznymi zapytaniami Izb Skarbowych dotyczącymi wystawiania tytułów wykonawczych na podstawie decyzji określających odsetki od zaliczek, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 53 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę. Stosownie do § 2 tego artykułu ma on zastosowanie również do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy. Odsetki za zwłokę od tych zaliczek – stosownie do art. 53 § 4 ww. ustawy oraz § 2 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 240, poz. 2063) – są naliczane od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności poszczególnych nieuregulowanych zaliczek do dnia wpłacenia tych odsetek włącznie z tym dniem. Natomiast określenie odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek, które nie stały się elementem należnego podatku za rok podatkowy, oraz ustalenie prawidłowej wysokości zaliczek na podatek, w celu naliczenia tych odsetek, następuje w decyzji wydanej na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z tym przepisem, jeżeli w postępowaniu podatkowym, po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego, organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił zaliczek na podatek w całości lub w części, nie złożył deklaracji albo wysokość zaliczek jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wydaje decyzję, w której określa wysokość odsetek za zwłokę, przyjmując prawidłową wysokość zaliczek na podatek, jeżeli ich wysokość jest inna niż wykazana w deklaracji, a także w razie braku deklaracji. W decyzji wydanej na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa organ podatkowy dokonuje określenia wysokości odsetek za zwłokę na dzień wydania decyzji. Dalsze odsetki za zwłokę po dniu wydania decyzji nalicza samodzielnie podatnik. W tym przypadku art. 55 § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa nie będzie miał zastosowania, gdyż odsetki za zwłokę od zaliczek, które nie stały się elementem podatku należnego, określone na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa, stanowią swoistą należność, od której nie są już naliczane dalsze odsetki za zwłokę. A zatem wpłata dokonana przez podatnika w całości jest zaliczana na poczet tych odsetek. Jeżeli wpłata nie pokrywa w całości należnej kwoty odsetek, zaliczając je na odsetki dokonuje się jednocześnie stosownego zmniejszenia podstawy naliczania dalszych odsetek. Zmniejszenie podstawy następuje w tym samym stosunku, w jakim kwota wpłaty pokryła kwotę należnych odsetek na dzień dokonania wpłaty.
Wierzyciel wystawiając tytuł egzekucyjny, po złożeniu przez podatnika zeznania rocznego, winien stosować następujące zasady:
1) gdy nieuregulowana zaliczka w całości stała się elementem podatku rocznego, zaliczkę traktuje się jako odrębną zaległość podatkową, na którą wystawia się odrębny tytuł wykonawczy. W poz. 33 tytułu wykonawczego powinna być wpisana kwota należności głównej, odpowiadająca kwocie zaliczki, jaka stała się elementem podatku rocznego, poz. 34 się nie wypełnia, natomiast w poz. 36 tytułu podaje się dzień następny po dniu, w którym upłynął termin płatności zaliczki;
2) gdy nieuregulowana zaliczka stała się w części elementem podatku rocznego, wówczas w tytule wykonawczym w poz. 33 powinna być wpisana jako należność główna kwota zaliczki w takiej wysokości, w jakiej stała się ona elementem podatku rocznego, w poz. 34 wpisuje się całą kwotę zaliczki, natomiast w poz. 36 podaje się dzień następny po dniu, w którym upłynął termin płatności zaliczki;
3) gdy nieuregulowana zaliczka nie stała się elementem podatku rocznego, wówczas w tytule wykonawczym poz. 33 się nie wypełnia, w poz. 34 powinna być wpisana kwota zaliczki, a w poz. 36 podaje się dzień następny po dniu, w którym upłynął termin płatności zaliczki;
4) jeżeli ze złożonego zeznania podatkowego wynika, że podatek roczny przekracza kwotę należnych zaliczek na podatek, tytuł wykonawczy wystawia się na kwotę, którą podatnik ma dopłacić w terminie do złożenia zeznania rocznego. W poz. 33 tytułu wykonawczego powinna być więc podana kwota w wysokości, w jakiej podatnik musi dokonać dopłaty, poz. 34 pozostaje niewypełniona, a w poz. 36 podaje się dzień następny po dniu, w którym upływa termin do złożenia zeznania podatkowego.
Jeżeli tytuł wykonawczy został wystawiony na zaliczkę, która do końca roku podatkowego nie została w całości ściągnięta, po złożeniu przez podatnika zeznania rocznego może zachodzić potrzeba stosownego ograniczenia kwoty należności głównej. Jeżeli w decyzji wydanej na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa nie zostaje określona inna wysokość zaliczki, ograniczenia dokonuje się stosownie do zasad wskazanych w pkt 2) lub 3), z tym jednak wyjątkiem, że odnotowuje się je w części J tytułu wykonawczego.
Jeżeli jednak w decyzji wydanej na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa zostaje określona inna wysokość zaliczki na podatek niż deklarowana przez podatnika, wówczas zachodzi konieczność dokonania przez wierzyciela aktualizacji tytułu wykonawczego zgodnie z § 9 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 137, poz. 1541).
Aktualizacji tytułu wykonawczego dokonuje się stosownie do zasad wskazanych w pkt 1), 2) i 3). Powyższe zasady stosuje się nie tylko w przypadku wydania przez organ podatkowy decyzji na podstawie art. 53a ustawy – Ordynacja podatkowa, ale również na podstawie art. 21 § 3 tej ustawy.
Należy ponadto pamiętać, że zaliczki na podatek mają charakter tymczasowy.
Z końcem roku podatkowego tracą one swój byt prawny, stając się elementem należnego podatku za rok podatkowy w tej części, w jakiej nie przekraczają kwoty należnego podatku rocznego. W przypadku zatem gdy brak zeznania podatkowego nie pozwala na stwierdzenie, że zaliczka stała się elementem podatku rocznego, wierzyciel powinien wystąpić do organu egzekucyjnego o zawieszenie postępowania egzekucyjnego, prowadzonego na podstawie tytułu wykonawczego wystawionego na zaliczkę na podatek, do czasu złożenia przez podatnika zeznania rocznego lub wydania stosownej decyzji.
Pismo Departamentu Systemu Podatkowego z dnia 6 kwietnia 2004 r. do Izb Skarbowych (nr SP2-368/033-75/593/04/MK)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA