REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skorygować informacje INF-D-P

Szczepan Wroński

REKLAMA

Wysokość dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zależy m.in. od wymiaru czasu pracy zatrudnionej osoby niepełnosprawnej oraz kosztów jej płacy. Jest to tzw. zasada proporcjonalności.

PFRON wypłaca miesięczne dofinansowanie zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika. Jeśli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu pracy, miesięczne dofinansowanie przysługuje na tę osobę każdemu z pracodawców w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby u poszczególnych pracodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasada proporcjonalności nie ma natomiast zastosowania do wykazywania kwoty kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Koszty płacy pracodawca wykazuje jako rzeczywisty miesięczny koszt (poz. 40 INF-D-P).

WAŻNE!

Wynagrodzenie wypłacone pracownikowi niepełnosprawnemu należy wykazać w pełnej wysokości także za miesiąc, w trakcie którego orzeczenie o stopniu niepełnosprawności utraciło ważność.

REKLAMA

Również przed 1 stycznia 2009 r. nie należało pomniejszać wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za miesiąc, w trakcie którego jego orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność. Wynagrodzenie należało wykazać w rzeczywistej wielkości poniesionej przez pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wspomnieć, że stan prawny w części dotyczącej proporcjonalnego wyliczania kwoty dofinansowania nie uległ zmianie w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że pracodawcy ubiegający się o dofinansowanie zarówno w 2009 r., jak i w latach wcześniejszych, powinni wyliczać wysokość dofinansowania proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej. Nie powinni natomiast wykazywać wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi niepełnosprawnemu w zmniejszonej wysokości, jeśli orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność w trakcie miesiąca.

Zasady obliczania przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy są opisane na formularzu INF-D-P, stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (przed 1 stycznia 2009 r. zasady te były określone w rozporządzeniu z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

Przeciętny miesięczny wymiar czasu pracy nadal należy ustalać mnożąc wymiar czasu pracy pracownika (np. 1 etat lub 1/2 etatu) przez iloraz liczby dni kalendarzowych pozostawania w zatrudnieniu u pracodawcy i liczby dni w okresie sprawozdawczym (w miesiącu). Ponieważ dofinansowanie przysługuje tylko do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przez liczbę dni pozostawania w zatrudnieniu należy rozumieć wyłącznie liczbę dni, gdy pracownik spełnia łącznie dwa warunki:

• pozostaje w zatrudnieniu oraz

• posiada ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub równoważne.

PRZYKŁAD 1

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r. i przez cały miesiąc posiadał ważne orzeczenie. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy powinno wyglądać następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 30 (liczba dni pozostawania w zatrudnieniu oraz posiadania ważnego orzeczenia) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 30 : 30 = 1.

PRZYKŁAD 2

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne do 15 czerwca 2009 r. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 1 do 15 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 3

Pracownik został zatrudniony na pełny etat od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie ważne było przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 4

Pracownik został zatrudniony na 1/2 etatu od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

0,5 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 0,5 x 15 : 30 = 0,25.

Pracodawcy, którzy wykazywali koszty płacy lub wynagrodzenie w wysokości niższej od rzeczywistej (przez proporcjonalne zmniejszenie wysokości do okresu, w którym orzeczenie było ważne), mogą złożyć korekty dokumentów dotyczących dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W korygowanych dokumentach powinni wykazać pełne wysokości kosztów płacy/wynagrodzeń.

Korekty dokumentów dotyczących dofinansowań za 2008 r. powinny zostać złożone do 30 września 2009 r. Korekty informacji złożonych w sprawie dofinansowania należnego za 2009 r. można składać na bieżąco, nie później niż do 30 września 2010 r. (§ 6 ust. 2 rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

• art. 26a ust. 6 oraz art. 26b ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.),

• załącznik nr 1 do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43),

• § 6 ust. 2 uchylonego rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 240, poz. 1755),

• art. 9 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 237, poz. 1652).

Szczepan Wroński

dyrektor Działu Prawnego Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA