REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skorygować informacje INF-D-P

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczepan Wroński

REKLAMA

Wysokość dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zależy m.in. od wymiaru czasu pracy zatrudnionej osoby niepełnosprawnej oraz kosztów jej płacy. Jest to tzw. zasada proporcjonalności.

PFRON wypłaca miesięczne dofinansowanie zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika. Jeśli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu pracy, miesięczne dofinansowanie przysługuje na tę osobę każdemu z pracodawców w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby u poszczególnych pracodawców.

REKLAMA

Autopromocja

Zasada proporcjonalności nie ma natomiast zastosowania do wykazywania kwoty kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Koszty płacy pracodawca wykazuje jako rzeczywisty miesięczny koszt (poz. 40 INF-D-P).

WAŻNE!

Wynagrodzenie wypłacone pracownikowi niepełnosprawnemu należy wykazać w pełnej wysokości także za miesiąc, w trakcie którego orzeczenie o stopniu niepełnosprawności utraciło ważność.

REKLAMA

Również przed 1 stycznia 2009 r. nie należało pomniejszać wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za miesiąc, w trakcie którego jego orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność. Wynagrodzenie należało wykazać w rzeczywistej wielkości poniesionej przez pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wspomnieć, że stan prawny w części dotyczącej proporcjonalnego wyliczania kwoty dofinansowania nie uległ zmianie w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że pracodawcy ubiegający się o dofinansowanie zarówno w 2009 r., jak i w latach wcześniejszych, powinni wyliczać wysokość dofinansowania proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej. Nie powinni natomiast wykazywać wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi niepełnosprawnemu w zmniejszonej wysokości, jeśli orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność w trakcie miesiąca.

Zasady obliczania przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy są opisane na formularzu INF-D-P, stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (przed 1 stycznia 2009 r. zasady te były określone w rozporządzeniu z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

Przeciętny miesięczny wymiar czasu pracy nadal należy ustalać mnożąc wymiar czasu pracy pracownika (np. 1 etat lub 1/2 etatu) przez iloraz liczby dni kalendarzowych pozostawania w zatrudnieniu u pracodawcy i liczby dni w okresie sprawozdawczym (w miesiącu). Ponieważ dofinansowanie przysługuje tylko do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przez liczbę dni pozostawania w zatrudnieniu należy rozumieć wyłącznie liczbę dni, gdy pracownik spełnia łącznie dwa warunki:

• pozostaje w zatrudnieniu oraz

• posiada ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub równoważne.

PRZYKŁAD 1

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r. i przez cały miesiąc posiadał ważne orzeczenie. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy powinno wyglądać następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 30 (liczba dni pozostawania w zatrudnieniu oraz posiadania ważnego orzeczenia) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 30 : 30 = 1.

PRZYKŁAD 2

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne do 15 czerwca 2009 r. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 1 do 15 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 3

Pracownik został zatrudniony na pełny etat od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie ważne było przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 4

Pracownik został zatrudniony na 1/2 etatu od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

0,5 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 0,5 x 15 : 30 = 0,25.

REKLAMA

Pracodawcy, którzy wykazywali koszty płacy lub wynagrodzenie w wysokości niższej od rzeczywistej (przez proporcjonalne zmniejszenie wysokości do okresu, w którym orzeczenie było ważne), mogą złożyć korekty dokumentów dotyczących dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W korygowanych dokumentach powinni wykazać pełne wysokości kosztów płacy/wynagrodzeń.

Korekty dokumentów dotyczących dofinansowań za 2008 r. powinny zostać złożone do 30 września 2009 r. Korekty informacji złożonych w sprawie dofinansowania należnego za 2009 r. można składać na bieżąco, nie później niż do 30 września 2010 r. (§ 6 ust. 2 rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

• art. 26a ust. 6 oraz art. 26b ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.),

• załącznik nr 1 do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43),

• § 6 ust. 2 uchylonego rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 240, poz. 1755),

• art. 9 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 237, poz. 1652).

Szczepan Wroński

dyrektor Działu Prawnego Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

REKLAMA

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA