REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skorygować informacje INF-D-P

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczepan Wroński

REKLAMA

Wysokość dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych zależy m.in. od wymiaru czasu pracy zatrudnionej osoby niepełnosprawnej oraz kosztów jej płacy. Jest to tzw. zasada proporcjonalności.

PFRON wypłaca miesięczne dofinansowanie zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika. Jeśli osoba niepełnosprawna jest zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu pracy, miesięczne dofinansowanie przysługuje na tę osobę każdemu z pracodawców w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy tej osoby u poszczególnych pracodawców.

REKLAMA

Zasada proporcjonalności nie ma natomiast zastosowania do wykazywania kwoty kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Koszty płacy pracodawca wykazuje jako rzeczywisty miesięczny koszt (poz. 40 INF-D-P).

WAŻNE!

Wynagrodzenie wypłacone pracownikowi niepełnosprawnemu należy wykazać w pełnej wysokości także za miesiąc, w trakcie którego orzeczenie o stopniu niepełnosprawności utraciło ważność.

REKLAMA

Również przed 1 stycznia 2009 r. nie należało pomniejszać wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za miesiąc, w trakcie którego jego orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność. Wynagrodzenie należało wykazać w rzeczywistej wielkości poniesionej przez pracodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wspomnieć, że stan prawny w części dotyczącej proporcjonalnego wyliczania kwoty dofinansowania nie uległ zmianie w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2009 r. Oznacza to, że pracodawcy ubiegający się o dofinansowanie zarówno w 2009 r., jak i w latach wcześniejszych, powinni wyliczać wysokość dofinansowania proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej. Nie powinni natomiast wykazywać wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi niepełnosprawnemu w zmniejszonej wysokości, jeśli orzeczenie o niepełnosprawności traciło ważność w trakcie miesiąca.

Zasady obliczania przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy są opisane na formularzu INF-D-P, stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (przed 1 stycznia 2009 r. zasady te były określone w rozporządzeniu z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

Przeciętny miesięczny wymiar czasu pracy nadal należy ustalać mnożąc wymiar czasu pracy pracownika (np. 1 etat lub 1/2 etatu) przez iloraz liczby dni kalendarzowych pozostawania w zatrudnieniu u pracodawcy i liczby dni w okresie sprawozdawczym (w miesiącu). Ponieważ dofinansowanie przysługuje tylko do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, przez liczbę dni pozostawania w zatrudnieniu należy rozumieć wyłącznie liczbę dni, gdy pracownik spełnia łącznie dwa warunki:

• pozostaje w zatrudnieniu oraz

• posiada ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub równoważne.

PRZYKŁAD 1

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r. i przez cały miesiąc posiadał ważne orzeczenie. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy powinno wyglądać następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 30 (liczba dni pozostawania w zatrudnieniu oraz posiadania ważnego orzeczenia) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 30 : 30 = 1.

PRZYKŁAD 2

Pracownik zatrudniony na pełny etat pozostawał w zatrudnieniu przez cały czerwiec 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne do 15 czerwca 2009 r. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 1 do 15 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 3

Pracownik został zatrudniony na pełny etat od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie ważne było przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

1 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 1 x 15 : 30 = 0,5.

PRZYKŁAD 4

Pracownik został zatrudniony na 1/2 etatu od 16 czerwca 2009 r., ale jego orzeczenie było ważne przez cały miesiąc. Obliczenie przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy będzie wyglądało następująco:

0,5 (wymiar czasu pracy) x 15 (liczba dni równoczesnego pozostawania w zatrudnieniu i posiadania ważnego orzeczenia, tj. od 16 do 30 czerwca) : 30 (liczba dni w okresie sprawozdawczym) = 0,5 x 15 : 30 = 0,25.

REKLAMA

Pracodawcy, którzy wykazywali koszty płacy lub wynagrodzenie w wysokości niższej od rzeczywistej (przez proporcjonalne zmniejszenie wysokości do okresu, w którym orzeczenie było ważne), mogą złożyć korekty dokumentów dotyczących dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W korygowanych dokumentach powinni wykazać pełne wysokości kosztów płacy/wynagrodzeń.

Korekty dokumentów dotyczących dofinansowań za 2008 r. powinny zostać złożone do 30 września 2009 r. Korekty informacji złożonych w sprawie dofinansowania należnego za 2009 r. można składać na bieżąco, nie później niż do 30 września 2010 r. (§ 6 ust. 2 rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych).

• art. 26a ust. 6 oraz art. 26b ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92 ze zm.),

• załącznik nr 1 do rozporządzenia z 9 stycznia 2009 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 43),

• § 6 ust. 2 uchylonego rozporządzenia z 13 grudnia 2007 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU nr 240, poz. 1755),

• art. 9 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 237, poz. 1652).

Szczepan Wroński

dyrektor Działu Prawnego Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA