REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja podsumowująca VAT-UE za styczeń do 15 lutego

Ewa Sławińska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe terminy składania informacji podsumowujących VAT-UE. Obecnie zasadą jest, że informacje podsumowujące są składane za okresy miesięczne. Część podatników nadal ma jednak prawo do składania deklaracji kwartalnych.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2009 r. informacje podsumowujące należało składać kwartalnie - do 25. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału.

REKLAMA

Autopromocja

Informacje miesięczne

Od 1 stycznia 2010 r. informacje podsumowujące należy składać co do zasady za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej (do 25. dnia miesiąca w przypadku informacji składanych elektronicznie). W praktyce obowiązek comiesięcznego składania informacji podsumowujących będzie obejmował tylko część podatników. Miesięczne informacje podsumowujące mają obowiązek składać ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - przekracza w danym kwartale (lub w jednym z czterech poprzednich kwartałów) kwotę 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - przekracza w danym kwartale 50 000 zł.

Wymienieni podatnicy po raz pierwszy złożą miesięczną informację podsumowującą do 15 lutego 2010 r. (do 25 lutego w przypadku składania informacji podsumowującej w formie elektronicznej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje kwartalne

Podatnicy w przypadkach wymienionych w ustawie mogą nadal składać kwartalne informacje podsumowujące (art. 100 ust. 4 ustawy o VAT). Prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących mają ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - nie przekracza w danym kwartale (i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów) kwoty 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - nie przekracza w danym kwartale 50 000 zł,

• świadczą usługi opodatkowane u nabywcy na zasadach określonych w art. 27b ustawy o VAT (w informacji podsumowującej nie należy wykazywać usług zwolnionych z VAT lub opodatkowanych stawką 0%).

 

Kwartalne informacje podsumowujące należy składać do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej. Należy podkreślić, że podatnicy, którzy mają prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących, nie zostali zobowiązani do zawiadamiania urzędu skarbowego o tym, że zamierzają je składać. Podatnicy, którzy utracą prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących ze względu na przekroczenie limitu obrotów WDT lub WNT, mają obowiązek składać informacje miesięczne, począwszy od miesiąca, w którym przekroczą podane wyżej limity. Tylko gdy przekroczenie nastąpi w ostatnim miesiącu kwartału, podatnik składa jedną informację kwartalną (art. 100 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Nowe wzory informacji podsumowujących

W 2010 r. podatnicy powinni składać informacje podsumowujące z użyciem nowych wzorów formularzy, obowiązujących od 1 stycznia 2010 r.

• art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• art. 4 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 195, poz. 1504

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA