REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja podsumowująca VAT-UE za styczeń do 15 lutego

Ewa Sławińska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe terminy składania informacji podsumowujących VAT-UE. Obecnie zasadą jest, że informacje podsumowujące są składane za okresy miesięczne. Część podatników nadal ma jednak prawo do składania deklaracji kwartalnych.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2009 r. informacje podsumowujące należało składać kwartalnie - do 25. dnia miesiąca następującego po upływie kwartału.

REKLAMA

Autopromocja

Informacje miesięczne

Od 1 stycznia 2010 r. informacje podsumowujące należy składać co do zasady za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej (do 25. dnia miesiąca w przypadku informacji składanych elektronicznie). W praktyce obowiązek comiesięcznego składania informacji podsumowujących będzie obejmował tylko część podatników. Miesięczne informacje podsumowujące mają obowiązek składać ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - przekracza w danym kwartale (lub w jednym z czterech poprzednich kwartałów) kwotę 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - przekracza w danym kwartale 50 000 zł.

Wymienieni podatnicy po raz pierwszy złożą miesięczną informację podsumowującą do 15 lutego 2010 r. (do 25 lutego w przypadku składania informacji podsumowującej w formie elektronicznej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje kwartalne

Podatnicy w przypadkach wymienionych w ustawie mogą nadal składać kwartalne informacje podsumowujące (art. 100 ust. 4 ustawy o VAT). Prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących mają ci podatnicy, którzy:

• dokonują wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (w tym dostaw w ramach transakcji trójstronnych) i u których całkowita wartość tych dostaw - bez podatku od wartości dodanej - nie przekracza w danym kwartale (i w żadnym z czterech poprzednich kwartałów) kwoty 500 000 zł (art. 4 ustawy z 23 października 2009 r.),

• dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i całkowita wartość tych nabyć - bez podatku - nie przekracza w danym kwartale 50 000 zł,

• świadczą usługi opodatkowane u nabywcy na zasadach określonych w art. 27b ustawy o VAT (w informacji podsumowującej nie należy wykazywać usług zwolnionych z VAT lub opodatkowanych stawką 0%).

 

Kwartalne informacje podsumowujące należy składać do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu transakcji wykazywanej w informacji podsumowującej. Należy podkreślić, że podatnicy, którzy mają prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących, nie zostali zobowiązani do zawiadamiania urzędu skarbowego o tym, że zamierzają je składać. Podatnicy, którzy utracą prawo do składania kwartalnych informacji podsumowujących ze względu na przekroczenie limitu obrotów WDT lub WNT, mają obowiązek składać informacje miesięczne, począwszy od miesiąca, w którym przekroczą podane wyżej limity. Tylko gdy przekroczenie nastąpi w ostatnim miesiącu kwartału, podatnik składa jedną informację kwartalną (art. 100 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Nowe wzory informacji podsumowujących

W 2010 r. podatnicy powinni składać informacje podsumowujące z użyciem nowych wzorów formularzy, obowiązujących od 1 stycznia 2010 r.

• art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

• art. 4 ustawy z 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 195, poz. 1504

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA