REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o NIP

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

29 lipca 2011 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz o zmianie innych ustaw. Ustawa wprowadza rewolucję w zakresie ewidencji podatkowej. Większość jej regulacji wchodzi w życie 1 września br., pozostałe 1 stycznia 2012 r. W związku z tą zmianą zostało zmienionych kilkadziesiąt ustaw podatkowych i dotyczących obrotu gospodarczego.

Ustawa z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 171, poz. 1016)

REKLAMA

Autopromocja

Po zmianie przepisów identyfikatorem podatkowym obok numeru NIP dla osób fizycznych jest numer PESEL. Będzie on zastępował NIP, ale tylko w przypadku, gdy osoba fizyczna jest objęta rejestrem PESEL, nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług.

Dlatego zgłoszenia identyfikacyjnego nie będą dokonywać osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Przepis ten wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2012 r. Z tym dniem zostaną zniesione numery NIP nadane osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL, które według nowych przepisów nie są objęte obowiązkiem ewidencyjnym. Numer PESEL będzie dla tych osób jedynym numerem identyfikacyjnym.

Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego nadal są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Osoby fizyczne będą miały taki obowiązek tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego. Ta regulacja również będzie obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.

Wprowadzono zasadę, że w przypadku gdy z odrębnych przepisów (np. z ustawy o VAT) wynika obowiązek podawania NIP, obowiązek ten dotyczy wyłącznie podmiotów, które są obowiązane posiadać NIP na podstawie przepisów niniejszej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zmianie naczelnik urzędu skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP. W przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL potwierdzenie nadania NIP zawiera również numer PESEL. Jest to nowość, gdyż do tej pory następowało to w formie decyzji. Potwierdzenie nadania NIP jest wydawane niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

W przypadku osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą potwierdzenie nadania NIP wydaje się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.

Zachowano jednocześnie regulację dotyczącą funkcjonowania tzw. jednego okienka.

Gdy podatnik wystąpi do naczelnika urzędu skarbowego o potwierdzenie nadania NIP, otrzyma zaświadczenie o nadaniu NIP zamiast dotychczasowego duplikatu decyzji. Natomiast osoby trzecie otrzymają informację o NIP nadanym podmiotowi.

Została uruchomiona centralna rejestracja i został utworzony Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników (CRP KEP) na bazie aktualnych danych znajdujących się w Krajowej Ewidencji Podatników. CRP KEP zasilany będzie również danymi ewidencyjnymi pochodzącymi z rejestru PESEL.

W związku z tą zmianą wprowadzono zmiany do kilkudziesięciu ustaw dotyczących podatków i obrotu gospodarczego, w tym do ustawy:

• z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym

Zmienione przepisy dotyczą elementów wniosków. Zmiana ma charakter techniczny, gdyż również przed zmianą osoby fizyczne mogły posługiwać się numerem NIP albo PESEL. Po zmianie z ustawy wynika, że wnioskodawca musi wpisać identyfikator podatkowy (czyli NIP lub PESEL);

• z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

Zmiana dotyczy elementów wniosków i ma charakter techniczny. W art. 6 ust. 2 pkt 2 „Numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta rolnego” usunięto stwierdzenie „jeśli został nadany”. Producent rolny, który nie jest osobą fizyczną, ma obowiązek posługiwać się NIP;

• z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

Zmiana dotyczy oświadczeń składanych przez osoby fizyczne o przeznaczeniu kupionych olejów na cele opałowe. Teraz osoba fizyczna ma podać tylko PESEL. Także sprzedawca w miesięcznym zestawieniu oświadczeń osób fizycznych podaje tylko numer PESEL. Natomiast w przypadku podmiotów prowadzących działalność w zestawieniu będzie mógł podać NIP, PESEL lub REGON składającego oświadczenie;

• z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym

Zmiana dotyczy regulacji, które zmieniały art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Ma charakter techniczny. Z art. 2 ust. 4 tej ustawy już wprost będzie wynikać zniesienie obowiązku ewidencyjnego dla podmiotów z UE świadczących usługi transportu międzynarodowego w Polsce, jeśli uzyskali numer identyfikacyjny na podstawie regulacji ustawy o VAT.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA