REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków obywateli i przedsiębiorców

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.


Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378)

Autopromocja


Warto przy tym wskazać, że w części dotyczącej ograniczenia barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zmiany wprowadzone Ustawą stanowią dalsze działania w ramach znoszenia barier w krajowym systemie prawnym, gdyż już w dniu 1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622 z późn. zm.), o której pisaliśmy w naszych publikacjach z 15 kwietnia 2011 r., 28 marca 2011 r. oraz 1 lipca 2011 r.

Celem Ustawy jest zniesienie obowiązków i barier prawnych najbardziej uciążliwych dla obywateli i przedsiębiorców. Aby osiągnąć powyższy cel, Ustawa wprowadza wiele modyfikacji do ponad 20 obowiązujących aktów prawnych, które ustanawiają poszczególne obowiązki.

Ustawa wprowadziła zmianę w ustawie - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), polegającą na wydłużeniu terminu na udzielenie pracownikom zaległego urlopu do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Nie dotyczy to urlopu na żądanie. Dotychczas, pracodawcy byli obowiązani udzielić niewykorzystanego urlopu do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego, tj. 31 marca. W naszym przekonaniu, powyższa zmiana będzie korzystna zarówno dla pracodawców, gdyż nie będzie ich narażała na ewentualną odpowiedzialność za wykroczenia przeciw prawom pracownika w związku z nieudzielaniem przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, jak i dla pracowników, którym umożliwi wykorzystanie zaległego urlopu w sezonie letnim i wiosennym.

W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Ustawa również wprowadziła zmiany. Polegają one na skróceniu terminu przedawnienia należności z tytułu składek, co do zasady, z 10 do 5 lat. W dotychczasowym stanie prawnym, należności z tytułu składek ulegały przedawnieniu co do zasady po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym stały się wymagalne. Ustawa, z korzyścią dla płatników składek, skraca ten okres z 10 do 5 lat. Przy czym, zgodnie z Ustawą, do przedawnienia należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2012 r., stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym Ustawą, z tym że bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2012 r. Jeżeli zaś przedawnienie rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z przepisami dotychczasowymi wcześniej, przedawnienie następuje z upływem tego wcześniejszego terminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, Ustawa wprowadziła możliwość przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji z raportów miesięcznych raz na rok lub na żądanie pracownika, nie częściej jednak niż raz na miesiąc. Dodatkowo, z korzyścią również dla płatników składek (czyli np. pracodawców), Ustawa stworzyła możliwość przekazywania przez płatnika składek ubezpieczonemu informacji w tym zakresie, w podziale na poszczególne miesiące, za rok ubiegły w terminie do dnia 28 lutego roku następnego, na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji.

 

Ustawa doprecyzowała również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z Ustawą, minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje interpretacji ogólnych prawa podatkowego z urzędu lub na wniosek. Dodatkowo, w Ustawie zostały wskazane elementy, które wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać oraz szczegółowe zasady dotyczące postępowania w sprawie takich wniosków. Powyższe doprecyzowanie jest dość istotne, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym o celowości czy też konieczności dokonania interpretacji ogólnej decydował Minister Finansów. Przepisy zaś nie przewidywały wprost, w odróżnieniu do interpretacji indywidualnych, aby dokonanie interpretacji ogólnej mogło nastąpić na wniosek. Choć należy wskazać, że prawo do wystąpienia z wnioskiem o interpretację ogólną było pośrednio wywodzone z prawa do składania petycji określonego w dziale VIII ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. Jednak po powyższych zmianach, możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji nie będzie już budzić żadnych wątpliwości.

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) Ustawa również dokonała zmian, m. in. rozszerzyła definicję przedsiębiorcy zagranicznego. Od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorcą zagranicznym jest nie tylko osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą (jak było dotychczas), ale również obywatel polski wykonujący taką działalność. Konsekwencją ww. zmiany jest umożliwienie polskiemu przedsiębiorcy, prowadzącemu działalność wyłącznie za granicą, otworzenie oddziału w Polsce bez konieczności rejestracji na nowo swojej działalności (zarejestrowania będzie wymagał tylko oddział).

W niniejszej publikacji przedstawiliśmy jedynie najważniejsze zamiany wprowadzone Ustawą, które weszły w życie w dniu 1 stycznia 2012 roku. Warto jednak zaznaczyć, iż Ustawa wprowadzi wiele innych zmian, m.in. likwidację Monitora Polskiego B, jednak wejdą one w życie w terminie późniejszym (1 stycznia 2013 r.).

Podsumowując, jak wskazaliśmy powyżej przy poszczególnych rozwiązaniach, wprowadzone Ustawą zmiany (w tym m.in. przedłużenie terminu na udzielenie pracownikom niewykorzystanego urlopu czy skrócenie terminu przedawnienia składek) należy ocenić pozytywnie. Jednocześnie, pomimo wielu pozytywnych zmian zapoczątkowanych redukcją barier administracyjnych w lipcu 2011 r., dostrzegamy potrzebę dalszej kontynuacji procesu upraszczania prawa poprzez redukcję kolejnych barier oraz obowiązków.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Co do zasady urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

REKLAMA