REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków obywateli i przedsiębiorców

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.


Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378)

Autopromocja


Warto przy tym wskazać, że w części dotyczącej ograniczenia barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zmiany wprowadzone Ustawą stanowią dalsze działania w ramach znoszenia barier w krajowym systemie prawnym, gdyż już w dniu 1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622 z późn. zm.), o której pisaliśmy w naszych publikacjach z 15 kwietnia 2011 r., 28 marca 2011 r. oraz 1 lipca 2011 r.

Celem Ustawy jest zniesienie obowiązków i barier prawnych najbardziej uciążliwych dla obywateli i przedsiębiorców. Aby osiągnąć powyższy cel, Ustawa wprowadza wiele modyfikacji do ponad 20 obowiązujących aktów prawnych, które ustanawiają poszczególne obowiązki.

Ustawa wprowadziła zmianę w ustawie - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), polegającą na wydłużeniu terminu na udzielenie pracownikom zaległego urlopu do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Nie dotyczy to urlopu na żądanie. Dotychczas, pracodawcy byli obowiązani udzielić niewykorzystanego urlopu do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego, tj. 31 marca. W naszym przekonaniu, powyższa zmiana będzie korzystna zarówno dla pracodawców, gdyż nie będzie ich narażała na ewentualną odpowiedzialność za wykroczenia przeciw prawom pracownika w związku z nieudzielaniem przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, jak i dla pracowników, którym umożliwi wykorzystanie zaległego urlopu w sezonie letnim i wiosennym.

W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Ustawa również wprowadziła zmiany. Polegają one na skróceniu terminu przedawnienia należności z tytułu składek, co do zasady, z 10 do 5 lat. W dotychczasowym stanie prawnym, należności z tytułu składek ulegały przedawnieniu co do zasady po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym stały się wymagalne. Ustawa, z korzyścią dla płatników składek, skraca ten okres z 10 do 5 lat. Przy czym, zgodnie z Ustawą, do przedawnienia należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2012 r., stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym Ustawą, z tym że bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2012 r. Jeżeli zaś przedawnienie rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z przepisami dotychczasowymi wcześniej, przedawnienie następuje z upływem tego wcześniejszego terminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, Ustawa wprowadziła możliwość przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji z raportów miesięcznych raz na rok lub na żądanie pracownika, nie częściej jednak niż raz na miesiąc. Dodatkowo, z korzyścią również dla płatników składek (czyli np. pracodawców), Ustawa stworzyła możliwość przekazywania przez płatnika składek ubezpieczonemu informacji w tym zakresie, w podziale na poszczególne miesiące, za rok ubiegły w terminie do dnia 28 lutego roku następnego, na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji.

 

Ustawa doprecyzowała również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z Ustawą, minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje interpretacji ogólnych prawa podatkowego z urzędu lub na wniosek. Dodatkowo, w Ustawie zostały wskazane elementy, które wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać oraz szczegółowe zasady dotyczące postępowania w sprawie takich wniosków. Powyższe doprecyzowanie jest dość istotne, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym o celowości czy też konieczności dokonania interpretacji ogólnej decydował Minister Finansów. Przepisy zaś nie przewidywały wprost, w odróżnieniu do interpretacji indywidualnych, aby dokonanie interpretacji ogólnej mogło nastąpić na wniosek. Choć należy wskazać, że prawo do wystąpienia z wnioskiem o interpretację ogólną było pośrednio wywodzone z prawa do składania petycji określonego w dziale VIII ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. Jednak po powyższych zmianach, możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji nie będzie już budzić żadnych wątpliwości.

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) Ustawa również dokonała zmian, m. in. rozszerzyła definicję przedsiębiorcy zagranicznego. Od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorcą zagranicznym jest nie tylko osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą (jak było dotychczas), ale również obywatel polski wykonujący taką działalność. Konsekwencją ww. zmiany jest umożliwienie polskiemu przedsiębiorcy, prowadzącemu działalność wyłącznie za granicą, otworzenie oddziału w Polsce bez konieczności rejestracji na nowo swojej działalności (zarejestrowania będzie wymagał tylko oddział).

W niniejszej publikacji przedstawiliśmy jedynie najważniejsze zamiany wprowadzone Ustawą, które weszły w życie w dniu 1 stycznia 2012 roku. Warto jednak zaznaczyć, iż Ustawa wprowadzi wiele innych zmian, m.in. likwidację Monitora Polskiego B, jednak wejdą one w życie w terminie późniejszym (1 stycznia 2013 r.).

Podsumowując, jak wskazaliśmy powyżej przy poszczególnych rozwiązaniach, wprowadzone Ustawą zmiany (w tym m.in. przedłużenie terminu na udzielenie pracownikom niewykorzystanego urlopu czy skrócenie terminu przedawnienia składek) należy ocenić pozytywnie. Jednocześnie, pomimo wielu pozytywnych zmian zapoczątkowanych redukcją barier administracyjnych w lipcu 2011 r., dostrzegamy potrzebę dalszej kontynuacji procesu upraszczania prawa poprzez redukcję kolejnych barier oraz obowiązków.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA