REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków obywateli i przedsiębiorców

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2012 roku weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.


Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1378)

REKLAMA

Autopromocja


Warto przy tym wskazać, że w części dotyczącej ograniczenia barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zmiany wprowadzone Ustawą stanowią dalsze działania w ramach znoszenia barier w krajowym systemie prawnym, gdyż już w dniu 1 lipca 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622 z późn. zm.), o której pisaliśmy w naszych publikacjach z 15 kwietnia 2011 r., 28 marca 2011 r. oraz 1 lipca 2011 r.

Celem Ustawy jest zniesienie obowiązków i barier prawnych najbardziej uciążliwych dla obywateli i przedsiębiorców. Aby osiągnąć powyższy cel, Ustawa wprowadza wiele modyfikacji do ponad 20 obowiązujących aktów prawnych, które ustanawiają poszczególne obowiązki.

Ustawa wprowadziła zmianę w ustawie - Kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), polegającą na wydłużeniu terminu na udzielenie pracownikom zaległego urlopu do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Nie dotyczy to urlopu na żądanie. Dotychczas, pracodawcy byli obowiązani udzielić niewykorzystanego urlopu do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego, tj. 31 marca. W naszym przekonaniu, powyższa zmiana będzie korzystna zarówno dla pracodawców, gdyż nie będzie ich narażała na ewentualną odpowiedzialność za wykroczenia przeciw prawom pracownika w związku z nieudzielaniem przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, jak i dla pracowników, którym umożliwi wykorzystanie zaległego urlopu w sezonie letnim i wiosennym.

REKLAMA

W ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) Ustawa również wprowadziła zmiany. Polegają one na skróceniu terminu przedawnienia należności z tytułu składek, co do zasady, z 10 do 5 lat. W dotychczasowym stanie prawnym, należności z tytułu składek ulegały przedawnieniu co do zasady po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym stały się wymagalne. Ustawa, z korzyścią dla płatników składek, skraca ten okres z 10 do 5 lat. Przy czym, zgodnie z Ustawą, do przedawnienia należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2012 r., stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym Ustawą, z tym że bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2012 r. Jeżeli zaś przedawnienie rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z przepisami dotychczasowymi wcześniej, przedawnienie następuje z upływem tego wcześniejszego terminu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, Ustawa wprowadziła możliwość przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji z raportów miesięcznych raz na rok lub na żądanie pracownika, nie częściej jednak niż raz na miesiąc. Dodatkowo, z korzyścią również dla płatników składek (czyli np. pracodawców), Ustawa stworzyła możliwość przekazywania przez płatnika składek ubezpieczonemu informacji w tym zakresie, w podziale na poszczególne miesiące, za rok ubiegły w terminie do dnia 28 lutego roku następnego, na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji.

 

Ustawa doprecyzowała również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z Ustawą, minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje interpretacji ogólnych prawa podatkowego z urzędu lub na wniosek. Dodatkowo, w Ustawie zostały wskazane elementy, które wniosek o wydanie interpretacji ogólnej powinien zawierać oraz szczegółowe zasady dotyczące postępowania w sprawie takich wniosków. Powyższe doprecyzowanie jest dość istotne, gdyż w dotychczasowym stanie prawnym o celowości czy też konieczności dokonania interpretacji ogólnej decydował Minister Finansów. Przepisy zaś nie przewidywały wprost, w odróżnieniu do interpretacji indywidualnych, aby dokonanie interpretacji ogólnej mogło nastąpić na wniosek. Choć należy wskazać, że prawo do wystąpienia z wnioskiem o interpretację ogólną było pośrednio wywodzone z prawa do składania petycji określonego w dziale VIII ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. Jednak po powyższych zmianach, możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji nie będzie już budzić żadnych wątpliwości.

W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) Ustawa również dokonała zmian, m. in. rozszerzyła definicję przedsiębiorcy zagranicznego. Od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorcą zagranicznym jest nie tylko osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą (jak było dotychczas), ale również obywatel polski wykonujący taką działalność. Konsekwencją ww. zmiany jest umożliwienie polskiemu przedsiębiorcy, prowadzącemu działalność wyłącznie za granicą, otworzenie oddziału w Polsce bez konieczności rejestracji na nowo swojej działalności (zarejestrowania będzie wymagał tylko oddział).

W niniejszej publikacji przedstawiliśmy jedynie najważniejsze zamiany wprowadzone Ustawą, które weszły w życie w dniu 1 stycznia 2012 roku. Warto jednak zaznaczyć, iż Ustawa wprowadzi wiele innych zmian, m.in. likwidację Monitora Polskiego B, jednak wejdą one w życie w terminie późniejszym (1 stycznia 2013 r.).

Podsumowując, jak wskazaliśmy powyżej przy poszczególnych rozwiązaniach, wprowadzone Ustawą zmiany (w tym m.in. przedłużenie terminu na udzielenie pracownikom niewykorzystanego urlopu czy skrócenie terminu przedawnienia składek) należy ocenić pozytywnie. Jednocześnie, pomimo wielu pozytywnych zmian zapoczątkowanych redukcją barier administracyjnych w lipcu 2011 r., dostrzegamy potrzebę dalszej kontynuacji procesu upraszczania prawa poprzez redukcję kolejnych barier oraz obowiązków.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA