REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2015. Zmiany w zakresie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube
VAT 2015. Zmiany w zakresie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
VAT 2015. Zmiany w zakresie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych
ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy unijne w zakresie podatku VAT dotyczącego szerokorozumianych usług cyfrowych. Dotyczy to usług: telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych (świadczonych drogą elektroniczną), gdzie kluczowe będzie miejsce wykonania (świadczenia) usługi i tym samym odpowiednie opodatkowania danej usługi.

Powyższe kwestie były omawiane szczegółowo we wtorek, 9 września podczas konferencji: „VAT – Miejsce Świadczenia Usług / Mały Punkt Kompleksowej Obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS)” – organizowanej przez Ministerstwo Finansów w  we współpracy z Komisją Europejską.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak już informowaliśmy kilka miesięcy temu – przypomina Krzysztof Szubert, ekspert BCC -  proponowane zmiany wprowadzają opodatkowanie podatkiem VAT usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych w miejscu ich konsumpcji. Aby zmiany te nie stanowiły dla usługodawców nadmiernego obciążenia administracyjnego w postaci rejestracji i rozliczania VAT w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym znajduje się konsument, przewiduje się wprowadzenie szczególnej procedury rozliczania VAT (tzw. system mini one stop shop – MOSS, czyli mały punkt kompleksowej obsługi). Podatnik, który wybierze rozliczanie podatku VAT za pomocą tej procedury, może zarejestrować się w małym punkcie kompleksowej obsługi w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji), w którym będzie składać drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT i wpłacać należną wszystkim państwom członkowskim UE kwotę VAT.

Kluczowym elementem będzie w tym przypadku jednoznaczne doprecyzowanie wyżej wymienionych usług cyfrowych, czyli co rozumiemy pod pojęciami usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, a więc:

Usługi Telekomunikacyjne (Art.24 ust.2 dyrektywy VAT): „usługi telekomunikacyjne oznaczają usługi dotyczące transmisji, emisji i odbiorów sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesja praw do użytkowania środków dla zapewnienia takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych”.   

REKLAMA

Uszczelnienie systemu rozliczeń VAT od 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi Nadawcze (Art.6b ust.1 rozporządzenia wykonawczego): „usługi nadawcze obejmują usługi zawierające treści audio i audiowizualne, takie jak programy radiowe lub telewizyjne dostarczane za pośrednictwem sieci komunikacyjnych, powszechnie udostępniane przez dostawcę usług medialnych i objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną, przeznaczone do jednoczesnego słuchania lub oglądania z zaplanowanym programem”.

Usługi Elektroniczne (Art.7 ust.1 rozporządzenia wykonawczego): „do usług świadczonych drogą elektroniczną, o której mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, w ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe”.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Zobacz wskaźnik: Korekta podatku naliczonego

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

Kluczowe jest zatem odpowiednie przygotowanie się podmiotów gospodarczych świadczących ww. usługi (zasadniczo chodzi o usługi skierowane do tzw. użytkownika końcowego – do osób), aby móc je poprawnie rozliczać od 1 stycznia 2015 r. zgodnie z wprowadzanymi dyrektywami, ponieważ może się to wiązać z istotnymi i niezbędnymi zmianami zarówno systemów informatycznych, jak i sprawozdawczości w zakresie VAT. W przypadku Polski, w dłuższej perspektywie może przynieść to korzyści dla krajowych podmiotów świadczących ww. usługi cyfrowe m.in. dotarcie z konkurencyjną ofertą poza Polskę – korzystając wówczas z obowiązujących w danym kraju stawek VAT – szczególnie mając na uwadze stosunkowo wysoką polską stawkę VAT na tle innych państw UE. Dodatkową zaletą zmian jest uproszczenie wejścia polskim firmom na rynki EU w zakresie w/w usług cyfrowych – czyli brak konieczności posiadania „oddziałów rozliczeniowych”, ponieważ będziemy mieli do dyspozycji system MOSS.

Reasumując idea wydaje się być słuszna, ale jak to zwykle bywa „diabeł tkwi w szczegółach”, zatem pierwsze miesiące pokażą rzeczywistą wartość wprowadzanych zmian, które były już projektowane i sygnalizowane przez UE od 2008 roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Źródło: Business Centre Club (BCC)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA