REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co warto wiedzieć o emeryturach i rentach z FUS

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Główne zmiany w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które weszły w życia od dnia 1 stycznia 2013 r., dotyczą wieku emerytalnego zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Wprowadzono również możliwość uzyskania emerytury częściowej. Poza podwyższeniem wieku emerytalnego nowe regulacje zawierają także ważną zmianę sposobu naliczania świadczeń. Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych spowodowała konieczność dostosowania prawa w trzynastu innych ustawach.

Ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012, poz. 637)

REKLAMA

Autopromocja


Podniesienie wieku emerytalnego


Główną zmianą ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest podwyższenie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. Dotychczas kobiety osiągały wiek emerytalny w momencie ukończenia 60 lat, a mężczyźni w momencie ukończenia 65 lat. Podniesienie wieku emerytalnego dotyczy kobiet urodzonych po 31 grudnia 1952 r. i mężczyzn urodzonych po 31 grudnia 1947 r. Od dnia 1 stycznia 2013 r. prawo do powszechnej emerytury nabywać będą osoby - zarówno kobiety jak i mężczyźni - które ukończą 67 lat, z wyjątkiem roczników kobiet urodzonych przed 30 września 1973 r. i mężczyzn urodzonych przed 30 września 1953 r., którzy mają przypisane odrębne progi wiekowe proporcjonalnie niższe od 67 lat w zależności od liczby lat i przedziałów wiekowych mierzonych kwartalnie w skali roku.

Wedle nowelizacji 67 lat kobiety osiągną w 2040 r., a mężczyźni w 2020 r. Wynika z tego, że do 67 roku życia będą pracować kobiety urodzone po 30 września 1973 r. oraz mężczyźni urodzeni po 30 września 1953 r. Z reformy wyłączone są kobiety powyżej 59. roku życia oraz mężczyźni powyżej 64. roku życia.

Waloryzacja 2013. O ile wzrosną emerytury, renty i dodatki?

Emerytury jak w starej UE? - za 59 lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Emerytura częściowa


Kolejną zasadniczą zmianę ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych stanowi regulacja, polegająca na możliwości wypłaty emerytury częściowej, przysługującej:

- kobietom w wieku co najmniej 62 lat, posiadającym minimum 35-letni staż ubezpieczeniowy, czyli dla kobiet które mają okres składkowy i nieskładkowy, wynoszący minimum 35 lat.

- mężczyznom w wieku co najmniej 65 lat, mogącym wykazać minimum 40-letni staż ubezpieczeniowy, czyli dla mężczyzn którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący minimum 40 lat.

Zgodnie z nową regulacją emerytura częściowa jest wypłacana w wysokości 50% kwoty emerytury ustalonej poprzez podzielenie podstawy obliczenia - ustalanej na podstawie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - przez średnie dalsze trwanie życia dla osób równym wiekowi przejścia na emeryturę danego ubezpieczonego. Emerytura częściowa nie podlega podwyższeniu do kwoty najniższej emerytury.

Podwyższenie wieku emerytalnego i emerytura częściowa

Emerytury 2013

Prawo do emerytury częściowej nie podlega zawieszeniu, ani świadczenia te nie ulegają zmniejszeniu tak jak dzieje się w przypadku kontynuowania zatrudnienia u tego samego pracodawcy oraz w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej przez emeryta. Jeśli osoba pobierająca emeryturę częściową osiągnie wiek emerytalny (dla kobiet od dnia 1 stycznia 1959 r. czyli co najmniej 62 lata i 1 miesiąc do dnia 30 września 1973 r., czyli co najmniej 67 lat, a dla mężczyzn od dnia 1 kwietnia 1949 r., czyli co najmniej 65 lat i 6 miesięcy do dnia 30 września 1953 r. czyli co najmniej 67 lat, a także po zaprzestaniu stosunku pracy odnośnie pracownika będącego pracownikiem emerytura częściowa podlega na wniosek ubezpieczonego zamianie na emeryturę pełną.

Chociaż przepisy wprowadzające emerytury częściowe zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2013 r., to jednak pierwsze osoby dopiero za kilka lat spełnią wymagania stażowe i wiekowe uprawniające do ich otrzymania. W praktyce emerytura częściowa będzie dostępna dla mężczyzn, poczynając od 2014 roku, zaś pierwsze kobiety skorzystają z niej w 2021 roku.

 

Do określenia okresu ubezpieczeniowego uwzględnia się zarówno okres składkowy, obejmujący m.in. okres ubezpieczenia, czyli np. pracę na podstawie umowy o pracę czy okres pobierania

zasiłku macierzyńskiego oraz okres nieskładkowy, obejmujący m.in. okres pobierania wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego lub opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, bądź naukę w szkole wyższej na jednym kierunku, pod warunkiem ukończenia tej nauki, w wymiarze określonym w programie studiów. Wypłata emerytury częściowej przysługuje bez konieczności rozwiązania stosunku pracy i jest zagwarantowana bez względu na wysokość osiąganych dochodów.


Zmiana sposobu naliczania świadczeń dla osób, będących w trakcie pobierania wcześniejszej emerytury oraz uregulowania dla osób będących w trakcie okresu ochronnego


Nowe uregulowania są niezmiernie istotne dla osób już pobierających wcześniejszą emeryturę. Jeśli osoby takie ukończyły już wymagany wiek (60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn) mogą przejść na świadczenie powszechne. Świadczenie to jest wyliczane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych poprzez  zsumowanie zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz składki na indywidualnym koncie ubezpieczonego. Następnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych dzieli wynik przez średnie przewidywalne dalsze trwanie życia właściwe dla wieku przejścia na emeryturę. Wcześniejszą emeryturę ZUS w większości przypadków nalicza na starych zasadach. Jej wysokość zależy od liczby okresów składkowych i nieskładkowych, podstawy wymiaru oraz aktualnej kwoty bazowej. Osoba pobierająca wcześniejszą emeryturę może sprawdzić, czy świadczenie wyliczone na nowych zasadach będzie większe lub mniejsze oraz wybrać bardziej korzystne dla niej świadczenie.

Od 1 stycznia 2013 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dokonując wyliczenia emerytury powszechnej odejmuje od podstawy obliczenia świadczenia pobrane dotychczas emerytury. Obejmuje to przebywających na wcześniejszej emeryturze, a chcących otrzymać emeryturę powszechną: górników, kolejarzy, twórców i artystów, nauczycieli, a także osoby pobierające emeryturę na podstawie przepisów sprzed reformy emerytalnej w 1999 roku. W celu uzyskania świadczenia powszechnego na starych, korzystniejszych warunkach, osoby mające do tego prawo powinny były złożyć wniosek o jego przyznanie do 31 grudnia 2012 r. Jeśli tego nie zrobiły muszą liczyć się z pomniejszeniem podstawy emerytury.

Zgodnie z nową ustawą emerytalną w przypadku pracowników objętych ochroną stosunku pracy na dzień 1 stycznia 2013 roku lub osób, które mogłyby być nią objęte, jeżeli w tym dniu pozostawałyby w stosunku pracy zachowują prawo do ochrony do osiągnięcia wieku emerytalnego. To samo dotyczy osób mających ustalone decyzją organu rentowego prawo do: renty z tytułu niezdolności do pracy, świadczenia przedemerytalnego, emerytury pomostowej nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego chyba że prawo do świadczenia ustanie lub wygaśnie przed dniem osiągnięcia wieku emerytalnego. To samo dotyczy prawa do okresowej emerytury kapitałowej.

Nieobecność w pracy z powodu złej pogody a prawo do wynagrodzenia

Kiedy pracodawca nie musi wypłacać wynagrodzenia

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA