REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje?

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik po COVID-19. Pracodawcy starają się ograniczyć emisję wirusa SARS-CoV-2 poprzez umożliwienie osobom zatrudnionym wyboru pracy w formie zdalnej, zapewnienie maseczek i środków do dezynfekcji w miejscu pracy, czy zachowanie dystansu. W jaki sposób można jednak wspomóc pracowników, którzy przeszli infekcję i zmagają się z powikłaniami?

Zdrowie pracowników w czasie pandemii

Pandemia COVID-19 nie tylko gwałtownie zmieniła styl życia i pracy, ale również oczekiwania pracowników wobec pracodawców. Jednym z priorytetów stało się odpowiednie dbanie o zdrowie pracowników, a pytanie o pakiety prywatnej opieki medycznej coraz częściej pada podczas rozmów rekrutacyjnych.
– Pandemia koronawirusa wyraźnie zweryfikowała potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Na dalszy plan zeszły takie benefity, jak karnety na siłownie czy owoce w biurze. Na pierwszym miejscu stawiamy obecnie zdrowie i możliwość otrzymania prywatnej opieki medycznej zarówno dla siebie, jak i członków swojej rodziny. Wyraźną potrzebą stają się coraz częściej pakiety zawierające badania pocovidowe i w razie wskazań lekarza rehabilitację pocovidową, która jest coraz bardziej pożądana, a wciąż trudno dostępna – mówi Tomasz Lewandowski, Kierownik Marketingu w Centrum Medycznym CMP.

Choć wiele osób przechodzi zarażenie wirusem łagodnie lub bezobjawowo, coraz więcej z nich zmaga się później z dotkliwymi powikłaniami, dającymi o sobie znać nawet długo po przebyciu infekcji. Badania pokazują, że COVID-19 może negatywnie oddziaływać zarówno na układ oddechowy, krążenia, jak i nerwowy. Choć pozornie powikłania mogą wydawać się łagodne, uszkodzenia mózgu powodują subtelne, ale realne problemy poznawcze, behawioralne i psychologiczne. Lekarze z centrum medycznego w Chicago odkryli, że ponad 40% badanych pacjentów zakażonych koronawirusem wykazywało mniejszą sprawność neurologiczną, a ponad 30% cierpiało na zaburzenia funkcji poznawczych. Według badaczy skutki neurologiczne mogą nawet prowadzić do śmierci[1].

REKLAMA

Autopromocja

Jak koronawirus wpływa na mózg?

Badacze porównują skutki ciężkich infekcji wirusem SARS-CoV-2 do implikacji spotykanych u pacjentów przebywających na oddziałach intensywnej opieki medycznej, którzy często doświadczają upośledzenia funkcji poznawczych i umiarkowanego uszkodzenia mózgu. W życiu codziennym może mieć to negatywny wpływ na wysławianie się, pamięć i zdolność koncentracji. Szczególny problem mogą mieć pracownicy umysłowi, a zwłaszcza osoby na stanowiskach kierowniczych, zawodowo zarządzające finansami czy wykonujące pracę twórczą. Często obserwowane są też skutki psychologiczne, takie jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego.

Osoby, które przeszły infekcję w łagodniejszy sposób, również mogą mieć długotrwałe trudności z koncentracją. Badania grupy chińskich naukowców wykazały, że ozdrowieńcy często nie potrafią skupić się na danej czynności czy informacji przez wystarczająco długi czas[2]. Choć w przeciwieństwie do osób ciężko przechodzących COVID-19 badani nie wymagali hospitalizacji podczas infekcji, prawdopodobnie cierpieli na ciche udary i prawie nieodczuwalny brak tlenu, które w konsekwencji doprowadziły do uszkodzenia mózgu. Komplikacje w funkcjonowaniu mózgu po zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 określane są mianem tzw. mgły covidowej.

Jak pomóc pracownikowi zmagającemu się z powikłaniami?

Zdrowy pracownik wykonuje swoją pracę szybko i skutecznie, a to ważna wartość dla pracodawcy, dla którego zdrowie każdego pracownika jest bardzo istotne. Pandemia COVID-19 pokazała, jak istotny wpływ na jakość sprawowanych obowiązków ma samopoczucie i zapewnienie bezpieczeństwa współpracownikom. Pracownicy martwią się o zdrowie swoje i swoich bliskich, a przez to nie koncentrują się w pełni na swoich zadaniach. Przełożeni coraz częściej szukają rozwiązań, które pomogłyby otoczyć opieką ich podwładnych nie tylko w sferze zapobiegania infekcji, ale również radzenia sobie z powikłaniami.

REKLAMA

Pacjenci cierpiący na powikłania takie jak mgła covidowa, przewlekły kaszel czy trudności z oddychaniem nie będą mogli pełnić swoich obowiązków na tym samym poziomie, co przed chorobą. Zarówno dla zdrowia pracownika, jak i efektywności jego pracy, warto zdecydować się na benefit pozapłacowy w postaci opieki pocovidowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Wybierając najlepszy pakiet badań pocovidowych dla swoich pracowników, należy zwrócić uwagę na jego kompleksowość. Dobra oferta powinna zawierać m.in. badania na obecność przeciwciał, aby potwierdzić wcześniejszy kontakt z wirusem Sars-Cov-2 u pacjentów, którzy nie wykonali testu PCR a mają silne podejrzenie przebytej infekcji. Ponadto wskazane jest po przejściu COVID-19 wykonanie ukierunkowanych badań laboratoryjnych czy badania EKG. Warto zwrócić uwagę na to, czy pakiet zawiera również konsultacje specjalistyczne, np. z pulmonologiem, neurologiem czy psychologiem, aby zapewnić pracownikowi jak najbardziej kompleksową opiekę. Bardzo ważna jest również usługa rehabilitacji pocovidowej, która obecnie najlepiej prognozuje na odzyskanie pełnej sprawności po chorobie – tłumaczy Katarzyna Paszkiewicz, Dyrektor Medyczny Centrum Medycznego CMP, które oferuje kompleksowe pakiety opieki pocovidowej dla firm.

Chcąc maksymalnie wspierać pracowników po przebytej chorobie na COVID-19, należy wziąć pod uwagę również ich stan emocjonalny. Empatia i proaktywne działania na rzecz podwładnych mogą znacznie przyczynić się do poprawy ich samopoczucia. Pracownik otoczony opieką z pewnością doceni starania pracodawcy, co może przełożyć się na wzrost lojalności wobec niego i zaangażowania w powierzane mu obowiązki.

– Pandemia sprawiła, że wiele osób stanęło przed poważnymi wyzwaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Poza skutkami zdrowotnymi, koronawirus doprowadził do izolacji społecznej, odłączenia się od rodziny i przyjaciół, w wyniku czego znacznie więcej osób odczuło poczucie bezradności, lęku i depresji. Dobry pracodawca powinien przede wszystkim jasno komunikować się z pracownikiem i okazać mu wsparcie, a w razie takiej potrzeby, zapewnić również pomoc psychologiczną – wyjaśnia Katarzyna Paszkiewicz z Centrum Medycznego CMP.

Wraz z rosnącą liczbą ozdrowieńców, wśród pracowniczych benefitów pozapłacowych, pakiet opieki pocovidowej jest obecnie coraz bardziej pożądany. Niestety, pomimo powstania programu rehabilitacji refundowanego przez NFZ, realnie nie można jeszcze z niego skorzystać. W trosce o zdrowie pracowników, dobrze jest zaoferować im pakiet opieki pocovidowej w prywatnym centrum opieki medycznej.

[1: https://www.health.harvard.edu/blog/the-hidden-long-term-cognitive-effects-of-covid-2020100821133]
[2: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022395620308542?via%3Dihub]

Centrum Medyczne CMP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA