REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje?

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik po COVID-19. Pracodawcy starają się ograniczyć emisję wirusa SARS-CoV-2 poprzez umożliwienie osobom zatrudnionym wyboru pracy w formie zdalnej, zapewnienie maseczek i środków do dezynfekcji w miejscu pracy, czy zachowanie dystansu. W jaki sposób można jednak wspomóc pracowników, którzy przeszli infekcję i zmagają się z powikłaniami?

Zdrowie pracowników w czasie pandemii

Pandemia COVID-19 nie tylko gwałtownie zmieniła styl życia i pracy, ale również oczekiwania pracowników wobec pracodawców. Jednym z priorytetów stało się odpowiednie dbanie o zdrowie pracowników, a pytanie o pakiety prywatnej opieki medycznej coraz częściej pada podczas rozmów rekrutacyjnych.
– Pandemia koronawirusa wyraźnie zweryfikowała potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Na dalszy plan zeszły takie benefity, jak karnety na siłownie czy owoce w biurze. Na pierwszym miejscu stawiamy obecnie zdrowie i możliwość otrzymania prywatnej opieki medycznej zarówno dla siebie, jak i członków swojej rodziny. Wyraźną potrzebą stają się coraz częściej pakiety zawierające badania pocovidowe i w razie wskazań lekarza rehabilitację pocovidową, która jest coraz bardziej pożądana, a wciąż trudno dostępna – mówi Tomasz Lewandowski, Kierownik Marketingu w Centrum Medycznym CMP.

Choć wiele osób przechodzi zarażenie wirusem łagodnie lub bezobjawowo, coraz więcej z nich zmaga się później z dotkliwymi powikłaniami, dającymi o sobie znać nawet długo po przebyciu infekcji. Badania pokazują, że COVID-19 może negatywnie oddziaływać zarówno na układ oddechowy, krążenia, jak i nerwowy. Choć pozornie powikłania mogą wydawać się łagodne, uszkodzenia mózgu powodują subtelne, ale realne problemy poznawcze, behawioralne i psychologiczne. Lekarze z centrum medycznego w Chicago odkryli, że ponad 40% badanych pacjentów zakażonych koronawirusem wykazywało mniejszą sprawność neurologiczną, a ponad 30% cierpiało na zaburzenia funkcji poznawczych. Według badaczy skutki neurologiczne mogą nawet prowadzić do śmierci[1].

REKLAMA

REKLAMA

Jak koronawirus wpływa na mózg?

Badacze porównują skutki ciężkich infekcji wirusem SARS-CoV-2 do implikacji spotykanych u pacjentów przebywających na oddziałach intensywnej opieki medycznej, którzy często doświadczają upośledzenia funkcji poznawczych i umiarkowanego uszkodzenia mózgu. W życiu codziennym może mieć to negatywny wpływ na wysławianie się, pamięć i zdolność koncentracji. Szczególny problem mogą mieć pracownicy umysłowi, a zwłaszcza osoby na stanowiskach kierowniczych, zawodowo zarządzające finansami czy wykonujące pracę twórczą. Często obserwowane są też skutki psychologiczne, takie jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego.

Osoby, które przeszły infekcję w łagodniejszy sposób, również mogą mieć długotrwałe trudności z koncentracją. Badania grupy chińskich naukowców wykazały, że ozdrowieńcy często nie potrafią skupić się na danej czynności czy informacji przez wystarczająco długi czas[2]. Choć w przeciwieństwie do osób ciężko przechodzących COVID-19 badani nie wymagali hospitalizacji podczas infekcji, prawdopodobnie cierpieli na ciche udary i prawie nieodczuwalny brak tlenu, które w konsekwencji doprowadziły do uszkodzenia mózgu. Komplikacje w funkcjonowaniu mózgu po zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 określane są mianem tzw. mgły covidowej.

Jak pomóc pracownikowi zmagającemu się z powikłaniami?

Zdrowy pracownik wykonuje swoją pracę szybko i skutecznie, a to ważna wartość dla pracodawcy, dla którego zdrowie każdego pracownika jest bardzo istotne. Pandemia COVID-19 pokazała, jak istotny wpływ na jakość sprawowanych obowiązków ma samopoczucie i zapewnienie bezpieczeństwa współpracownikom. Pracownicy martwią się o zdrowie swoje i swoich bliskich, a przez to nie koncentrują się w pełni na swoich zadaniach. Przełożeni coraz częściej szukają rozwiązań, które pomogłyby otoczyć opieką ich podwładnych nie tylko w sferze zapobiegania infekcji, ale również radzenia sobie z powikłaniami.

REKLAMA

Pacjenci cierpiący na powikłania takie jak mgła covidowa, przewlekły kaszel czy trudności z oddychaniem nie będą mogli pełnić swoich obowiązków na tym samym poziomie, co przed chorobą. Zarówno dla zdrowia pracownika, jak i efektywności jego pracy, warto zdecydować się na benefit pozapłacowy w postaci opieki pocovidowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Wybierając najlepszy pakiet badań pocovidowych dla swoich pracowników, należy zwrócić uwagę na jego kompleksowość. Dobra oferta powinna zawierać m.in. badania na obecność przeciwciał, aby potwierdzić wcześniejszy kontakt z wirusem Sars-Cov-2 u pacjentów, którzy nie wykonali testu PCR a mają silne podejrzenie przebytej infekcji. Ponadto wskazane jest po przejściu COVID-19 wykonanie ukierunkowanych badań laboratoryjnych czy badania EKG. Warto zwrócić uwagę na to, czy pakiet zawiera również konsultacje specjalistyczne, np. z pulmonologiem, neurologiem czy psychologiem, aby zapewnić pracownikowi jak najbardziej kompleksową opiekę. Bardzo ważna jest również usługa rehabilitacji pocovidowej, która obecnie najlepiej prognozuje na odzyskanie pełnej sprawności po chorobie – tłumaczy Katarzyna Paszkiewicz, Dyrektor Medyczny Centrum Medycznego CMP, które oferuje kompleksowe pakiety opieki pocovidowej dla firm.

Chcąc maksymalnie wspierać pracowników po przebytej chorobie na COVID-19, należy wziąć pod uwagę również ich stan emocjonalny. Empatia i proaktywne działania na rzecz podwładnych mogą znacznie przyczynić się do poprawy ich samopoczucia. Pracownik otoczony opieką z pewnością doceni starania pracodawcy, co może przełożyć się na wzrost lojalności wobec niego i zaangażowania w powierzane mu obowiązki.

– Pandemia sprawiła, że wiele osób stanęło przed poważnymi wyzwaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Poza skutkami zdrowotnymi, koronawirus doprowadził do izolacji społecznej, odłączenia się od rodziny i przyjaciół, w wyniku czego znacznie więcej osób odczuło poczucie bezradności, lęku i depresji. Dobry pracodawca powinien przede wszystkim jasno komunikować się z pracownikiem i okazać mu wsparcie, a w razie takiej potrzeby, zapewnić również pomoc psychologiczną – wyjaśnia Katarzyna Paszkiewicz z Centrum Medycznego CMP.

Wraz z rosnącą liczbą ozdrowieńców, wśród pracowniczych benefitów pozapłacowych, pakiet opieki pocovidowej jest obecnie coraz bardziej pożądany. Niestety, pomimo powstania programu rehabilitacji refundowanego przez NFZ, realnie nie można jeszcze z niego skorzystać. W trosce o zdrowie pracowników, dobrze jest zaoferować im pakiet opieki pocovidowej w prywatnym centrum opieki medycznej.

[1: https://www.health.harvard.edu/blog/the-hidden-long-term-cognitive-effects-of-covid-2020100821133]
[2: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022395620308542?via%3Dihub]

Centrum Medyczne CMP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA