REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje?

Subskrybuj nas na Youtube
Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Pracownik po COVID-19 - jakiej pomocy potrzebuje? fot. shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik po COVID-19. Pracodawcy starają się ograniczyć emisję wirusa SARS-CoV-2 poprzez umożliwienie osobom zatrudnionym wyboru pracy w formie zdalnej, zapewnienie maseczek i środków do dezynfekcji w miejscu pracy, czy zachowanie dystansu. W jaki sposób można jednak wspomóc pracowników, którzy przeszli infekcję i zmagają się z powikłaniami?

Zdrowie pracowników w czasie pandemii

Pandemia COVID-19 nie tylko gwałtownie zmieniła styl życia i pracy, ale również oczekiwania pracowników wobec pracodawców. Jednym z priorytetów stało się odpowiednie dbanie o zdrowie pracowników, a pytanie o pakiety prywatnej opieki medycznej coraz częściej pada podczas rozmów rekrutacyjnych.
– Pandemia koronawirusa wyraźnie zweryfikowała potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Na dalszy plan zeszły takie benefity, jak karnety na siłownie czy owoce w biurze. Na pierwszym miejscu stawiamy obecnie zdrowie i możliwość otrzymania prywatnej opieki medycznej zarówno dla siebie, jak i członków swojej rodziny. Wyraźną potrzebą stają się coraz częściej pakiety zawierające badania pocovidowe i w razie wskazań lekarza rehabilitację pocovidową, która jest coraz bardziej pożądana, a wciąż trudno dostępna – mówi Tomasz Lewandowski, Kierownik Marketingu w Centrum Medycznym CMP.

Choć wiele osób przechodzi zarażenie wirusem łagodnie lub bezobjawowo, coraz więcej z nich zmaga się później z dotkliwymi powikłaniami, dającymi o sobie znać nawet długo po przebyciu infekcji. Badania pokazują, że COVID-19 może negatywnie oddziaływać zarówno na układ oddechowy, krążenia, jak i nerwowy. Choć pozornie powikłania mogą wydawać się łagodne, uszkodzenia mózgu powodują subtelne, ale realne problemy poznawcze, behawioralne i psychologiczne. Lekarze z centrum medycznego w Chicago odkryli, że ponad 40% badanych pacjentów zakażonych koronawirusem wykazywało mniejszą sprawność neurologiczną, a ponad 30% cierpiało na zaburzenia funkcji poznawczych. Według badaczy skutki neurologiczne mogą nawet prowadzić do śmierci[1].

REKLAMA

Autopromocja

Jak koronawirus wpływa na mózg?

Badacze porównują skutki ciężkich infekcji wirusem SARS-CoV-2 do implikacji spotykanych u pacjentów przebywających na oddziałach intensywnej opieki medycznej, którzy często doświadczają upośledzenia funkcji poznawczych i umiarkowanego uszkodzenia mózgu. W życiu codziennym może mieć to negatywny wpływ na wysławianie się, pamięć i zdolność koncentracji. Szczególny problem mogą mieć pracownicy umysłowi, a zwłaszcza osoby na stanowiskach kierowniczych, zawodowo zarządzające finansami czy wykonujące pracę twórczą. Często obserwowane są też skutki psychologiczne, takie jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego.

Osoby, które przeszły infekcję w łagodniejszy sposób, również mogą mieć długotrwałe trudności z koncentracją. Badania grupy chińskich naukowców wykazały, że ozdrowieńcy często nie potrafią skupić się na danej czynności czy informacji przez wystarczająco długi czas[2]. Choć w przeciwieństwie do osób ciężko przechodzących COVID-19 badani nie wymagali hospitalizacji podczas infekcji, prawdopodobnie cierpieli na ciche udary i prawie nieodczuwalny brak tlenu, które w konsekwencji doprowadziły do uszkodzenia mózgu. Komplikacje w funkcjonowaniu mózgu po zakażeniu wirusem SARS-CoV-2 określane są mianem tzw. mgły covidowej.

Jak pomóc pracownikowi zmagającemu się z powikłaniami?

Zdrowy pracownik wykonuje swoją pracę szybko i skutecznie, a to ważna wartość dla pracodawcy, dla którego zdrowie każdego pracownika jest bardzo istotne. Pandemia COVID-19 pokazała, jak istotny wpływ na jakość sprawowanych obowiązków ma samopoczucie i zapewnienie bezpieczeństwa współpracownikom. Pracownicy martwią się o zdrowie swoje i swoich bliskich, a przez to nie koncentrują się w pełni na swoich zadaniach. Przełożeni coraz częściej szukają rozwiązań, które pomogłyby otoczyć opieką ich podwładnych nie tylko w sferze zapobiegania infekcji, ale również radzenia sobie z powikłaniami.

Pacjenci cierpiący na powikłania takie jak mgła covidowa, przewlekły kaszel czy trudności z oddychaniem nie będą mogli pełnić swoich obowiązków na tym samym poziomie, co przed chorobą. Zarówno dla zdrowia pracownika, jak i efektywności jego pracy, warto zdecydować się na benefit pozapłacowy w postaci opieki pocovidowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Wybierając najlepszy pakiet badań pocovidowych dla swoich pracowników, należy zwrócić uwagę na jego kompleksowość. Dobra oferta powinna zawierać m.in. badania na obecność przeciwciał, aby potwierdzić wcześniejszy kontakt z wirusem Sars-Cov-2 u pacjentów, którzy nie wykonali testu PCR a mają silne podejrzenie przebytej infekcji. Ponadto wskazane jest po przejściu COVID-19 wykonanie ukierunkowanych badań laboratoryjnych czy badania EKG. Warto zwrócić uwagę na to, czy pakiet zawiera również konsultacje specjalistyczne, np. z pulmonologiem, neurologiem czy psychologiem, aby zapewnić pracownikowi jak najbardziej kompleksową opiekę. Bardzo ważna jest również usługa rehabilitacji pocovidowej, która obecnie najlepiej prognozuje na odzyskanie pełnej sprawności po chorobie – tłumaczy Katarzyna Paszkiewicz, Dyrektor Medyczny Centrum Medycznego CMP, które oferuje kompleksowe pakiety opieki pocovidowej dla firm.

Chcąc maksymalnie wspierać pracowników po przebytej chorobie na COVID-19, należy wziąć pod uwagę również ich stan emocjonalny. Empatia i proaktywne działania na rzecz podwładnych mogą znacznie przyczynić się do poprawy ich samopoczucia. Pracownik otoczony opieką z pewnością doceni starania pracodawcy, co może przełożyć się na wzrost lojalności wobec niego i zaangażowania w powierzane mu obowiązki.

– Pandemia sprawiła, że wiele osób stanęło przed poważnymi wyzwaniami dotyczącymi zdrowia psychicznego. Poza skutkami zdrowotnymi, koronawirus doprowadził do izolacji społecznej, odłączenia się od rodziny i przyjaciół, w wyniku czego znacznie więcej osób odczuło poczucie bezradności, lęku i depresji. Dobry pracodawca powinien przede wszystkim jasno komunikować się z pracownikiem i okazać mu wsparcie, a w razie takiej potrzeby, zapewnić również pomoc psychologiczną – wyjaśnia Katarzyna Paszkiewicz z Centrum Medycznego CMP.

Wraz z rosnącą liczbą ozdrowieńców, wśród pracowniczych benefitów pozapłacowych, pakiet opieki pocovidowej jest obecnie coraz bardziej pożądany. Niestety, pomimo powstania programu rehabilitacji refundowanego przez NFZ, realnie nie można jeszcze z niego skorzystać. W trosce o zdrowie pracowników, dobrze jest zaoferować im pakiet opieki pocovidowej w prywatnym centrum opieki medycznej.

[1: https://www.health.harvard.edu/blog/the-hidden-long-term-cognitive-effects-of-covid-2020100821133]
[2: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022395620308542?via%3Dihub]

Centrum Medyczne CMP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA