REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS

Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS
Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z badań wynika, że stres i nadmiar zadań w pracy wpływa negatywnie na zdrowie i nawyki żywieniowe pracowników. Praca zdalna czy hybrydowa nie zawsze ułatwia dbanie o regularne posiłki. Ci, którzy natrafiają na trudności, wskazują na niewyraźne granice między pracą a odpoczynkiem oraz brak czasu z powodu obowiązków domowych. Doskwiera też ograniczony kontakt ze współpracownikami. Aż 83% badanych uważa, że wspólne posiłki pomagają w integracji i sprzyjają lepszej atmosferze, ale tylko 20% ma często ku temu okazję. Tak wynika z najnowszego raportu Sodexo Benefits and Rewards Services Polska „Bez zadyszki. Jak zadbać o zdrowie pracowników i finanse w organizacji?”. Zdaniem pracowników regularne dofinansowanie posiłków pozwala zatroszczyć się o dietę (61%) i więcej zaoszczędzić (77%). Tymczasem ponad połowa (56%) badanych pracodawców wciąż nie wie, że taki benefit wiąże się z korzyściami finansowymi dla firmy.

Wspólny posiłek w pracy - okazja do integracji

Praca zdalna i hybrydowa wpływają na sposób współpracy i komunikacji w zespole, a także na ilość spędzanego wspólnie czasu. W wielu wypadkach spowodowało to ograniczenie bezpośrednich kontaktów. Nawet jeśli praca odbywa się w trybie stacjonarnym, wspólne przerwy nie są na porządku dziennym.
Z najnowszego badania Sodexo „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” wynika, że 28% respondentów bardzo często ma okazję zjeść lunch lub inny posiłek w gronie współpracowników, czy to stacjonarnie, czy online. Co najmniej dwa razy w tygodniu praktykuje taki zwyczaj 20% badanych, a od czasu do czasu – 18%. Są też osoby, które rzadko (14%) bądź nigdy lub prawie nigdy nie spotykają się przy stole z innymi pracownikami (20%). Tymczasem aż 83% badanych uważa, że wspólne posiłki sprzyjają integracji i lepszej atmosferze. To ważny sygnał dla pracodawców, by szukać sposobów na wzmocnienie relacji w coraz bardziej rozproszonej i różnorodnej społeczności firmowej, tym samym rozwijając prozdrowotną kulturę.

REKLAMA

REKLAMA

Przerwa w pracy na posiłek nie taka oczywista

Spotkania podczas przerwy obiadowej to okazja do rozmów i lepszego poznania się, niezależnie od tego, czy odbywają się one w firmowej kuchni, czy przed ekranem komputera podczas home office. Przede wszystkim jednak jest to czas, by odpocząć i zadbać o regularne odżywianie. Czy faktycznie tak się dzieje?
Z badania Sodexo „Potrzeby pracowników 2022” wynika, że ok. połowa osób pracujących zdalnie postrzega ten tryb pracy jako ułatwienie pod kątem dbania o regularne posiłki. 28% badanych nie widzi różnicy - tak samo ocenia możliwości pod tym względem podczas pracy stacjonarnej i zdalnej, a prawie co piąty badany twierdzi, że jest trudniej. Z czego wynikają te trudności? Najczęściej chodzi o brak regularności czasu pracy i poczucie, że non stop jesteśmy w pracy (48%). Różne obowiązki domowe również powodują, że brakuje spokojnej chwili na zaspokojenie potrzeb żywieniowych (14%). Wśród innych czynników wymieniane są stres i pośpiech (12%). Co 10 badany twierdzi, że w jego organizacji nie przewidziano czasu wolnego na posiłek – to kwestia, której liderzy i pracodawcy powinni poświęcić szczególną uwagę.

Decyzje zakupowe i…zawodowe – co zmieniła inflacja?

Z żywieniem wiążą się też finanse. Aż 59% uczestników ww. badania Sodexo przyznało, że wybiera obecnie tańsze jedzenie, a 28% ograniczyło zakupy żywienia. - W nowy rok pracownicy wchodzą z poczuciem, że zaciskanie pasa będzie nadal trwać, a codzienne koszty życia będą oznaczać duże obciążenie. Dlatego wysokość pensji wciąż stanowi jeden z kluczowych czynników decydujących o zadowoleniu z miejsca pracy, ale w ciągu ostatnich miesięcy wyraźnie wzrosła też świadomość pracowników na temat wagi świadczeń pozapłacowych – mówi Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Benefity finansowe w ramach podwyżki - np. dofinansowanie posiłków w pracy

Co w sytuacji, gdy pracodawca nie może obecnie przyznać większego wynagrodzenia? 42% uczestników badania „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” przyznaje, że chciałoby w ramach podwyżki otrzymywać benefity finansowe, wspierające codzienne wydatki, np. dofinansowanie posiłków w pracy. Na kolejnym miejscu znalazł się benefit w postaci elastycznego czasu pracy bądź pracy zdalnej (24%). Jako mniej przydatne wskazane zostały benefity związane z rekreacją, wspierające codzienną aktywność (14%).
Gdy podwyżka nie jest możliwa, to pewną formą rekompensaty mogą być benefity związane ze zdrowiem, wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne – tak oceniło 20% respondentów. Co ciekawe, nie wszyscy pracownicy oczekują wsparcia wyłącznie w formie tradycyjnej podwyżki. Aż 48% respondentów przyznało, że gdyby mieli do dyspozycji dodatkowe 300 zł brutto do pensji, to wybraliby środki na przedpłaconej karcie na lunch (umożliwiającej zakup posiłków), od której nie trzeba odprowadzać składek ZUS. Dzięki temu w ich portfelach znalazłoby się o 64 zł miesięcznie więcej niż w przypadku innego świadczenia niekorzystającego ze zwolnienia ZUS. Według 78% respondentów regularne dofinansowanie posiłków przez pracodawcę ma pozytywny wpływ na motywację do pracyi produktywność. Zdaniem 61% badanych taki benefit wpłynąłby pozytywnie na ich sposób odżywiania, a aż 77% przyznało, że dzięki dofinansowaniu można więcej zaoszczędzić.

REKLAMA

- Zdrowie i finanse to obszary, które według pracowników powinny być szczególnie wspierane przez firmy. Definiując kierunek oferty świadczeń pozapłacowych, warto zatem wrócić do podstaw – do tego, co kluczowe i priorytetowe. Spożywanie posiłków to codzienna, podstawowa potrzeba każdego pracownika, która, jak się okazuje, bywa sporym wyzwaniem. Dofinansowanie posiłków w pracy spełnia więc wiele funkcji: benefitu finansowego, narzędzia motywacji i sposobu na integrację zespołu. To wyraz odpowiedzialności i troski o zdrowie i efektywność zatrudnionych – podsumowuje Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowanie posiłków, np. w formie karty przedpłaconej, oznacza również wsparcie pracownika w bardzo różnych momentach. Przydaje się m.in. podczas zmian w życiu rodzinnym (gdy pracownik zostaje rodzicem, podczas urlopów związanych z opieką) czy zawodowych (np. podczas relokacji pracownika, przejścia na tryb pracy zdalnej, w trakcie podróży służbowych). Wdrażając benefity w firmie, warto więc spojrzeć na nie z różnych perspektyw i zaproponować rozwiązanie, które połączy uniwersalne potrzeby.

Zwolnienie z ZUS benefitów żywieniowych. Zysk dla pracownika, oszczędność dla firmy

Podobnie jak pracownicy, również pracodawcy wpadają obecnie w zadyszkę finansową, związaną z rosnącymi kosztami, co wymaga elastycznego zarządzania środkami i szukania różnych rozwiązań płacowych i optymalizacyjnych. Proponując pracownikom dofinansowanie posiłków, można uzyskać udogodnienia fiskalne. Blisko rok temu weszła w życie korzystna zmiana związana z rozliczaniem tego świadczenia - kwota zwolnienia z oskładkowania benefitów żywieniowych wzrosła do 300 zł miesięcznie na pracownika, co oznacza 714 zł oszczędności rocznie dla pracownika i aż 737 zł dla pracodawcy na jednego pracownika. Tymczasem – jak wynika z badania Sodexo „Potencjał rynku benefitów pracowniczych” - aż 56% badanych pracodawców nie wie, że dofinansowując posiłki pracownikom, można skorzystać ze zwolnienia z ZUS. Warto zatem rozwijać wiedzę w tym zakresie i budować świadomość w działach HR i finansów, jak również wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw.

Więcej informacji w raporcie Sodexo „Bez zadyszki. Jak zadbać o zdrowie pracowników i finanse w organizacji?” pod tym linkiem: https://twoje.sodexo.pl/raport-bezzadyszki

Badanie ilościowe „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo, na próbie N=1031 Polaków w wieku 18-65 lat, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 04.01 – 11.01.2023 roku.
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2022” – składające się z dwóch części – zostało przeprowadzone na zlecenie Sodexo przez pracownię PBS, w dniach 08.06.2022–15.06.2022 r. W badaniu wzięło udział 1211 pracowników firm zatrudniających powyżej 10 osób, z czego 469 respondentów zatrudnionych w organizacjach liczących pomiędzy 10 a 100 osób
.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA