REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS
Posiłki w pracy finansowane przez pracodawcę - integracja, zwolnienie ze składek ZUS
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z badań wynika, że stres i nadmiar zadań w pracy wpływa negatywnie na zdrowie i nawyki żywieniowe pracowników. Praca zdalna czy hybrydowa nie zawsze ułatwia dbanie o regularne posiłki. Ci, którzy natrafiają na trudności, wskazują na niewyraźne granice między pracą a odpoczynkiem oraz brak czasu z powodu obowiązków domowych. Doskwiera też ograniczony kontakt ze współpracownikami. Aż 83% badanych uważa, że wspólne posiłki pomagają w integracji i sprzyjają lepszej atmosferze, ale tylko 20% ma często ku temu okazję. Tak wynika z najnowszego raportu Sodexo Benefits and Rewards Services Polska „Bez zadyszki. Jak zadbać o zdrowie pracowników i finanse w organizacji?”. Zdaniem pracowników regularne dofinansowanie posiłków pozwala zatroszczyć się o dietę (61%) i więcej zaoszczędzić (77%). Tymczasem ponad połowa (56%) badanych pracodawców wciąż nie wie, że taki benefit wiąże się z korzyściami finansowymi dla firmy.

Wspólny posiłek w pracy - okazja do integracji

Praca zdalna i hybrydowa wpływają na sposób współpracy i komunikacji w zespole, a także na ilość spędzanego wspólnie czasu. W wielu wypadkach spowodowało to ograniczenie bezpośrednich kontaktów. Nawet jeśli praca odbywa się w trybie stacjonarnym, wspólne przerwy nie są na porządku dziennym.
Z najnowszego badania Sodexo „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” wynika, że 28% respondentów bardzo często ma okazję zjeść lunch lub inny posiłek w gronie współpracowników, czy to stacjonarnie, czy online. Co najmniej dwa razy w tygodniu praktykuje taki zwyczaj 20% badanych, a od czasu do czasu – 18%. Są też osoby, które rzadko (14%) bądź nigdy lub prawie nigdy nie spotykają się przy stole z innymi pracownikami (20%). Tymczasem aż 83% badanych uważa, że wspólne posiłki sprzyjają integracji i lepszej atmosferze. To ważny sygnał dla pracodawców, by szukać sposobów na wzmocnienie relacji w coraz bardziej rozproszonej i różnorodnej społeczności firmowej, tym samym rozwijając prozdrowotną kulturę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przerwa w pracy na posiłek nie taka oczywista

Spotkania podczas przerwy obiadowej to okazja do rozmów i lepszego poznania się, niezależnie od tego, czy odbywają się one w firmowej kuchni, czy przed ekranem komputera podczas home office. Przede wszystkim jednak jest to czas, by odpocząć i zadbać o regularne odżywianie. Czy faktycznie tak się dzieje?
Z badania Sodexo „Potrzeby pracowników 2022” wynika, że ok. połowa osób pracujących zdalnie postrzega ten tryb pracy jako ułatwienie pod kątem dbania o regularne posiłki. 28% badanych nie widzi różnicy - tak samo ocenia możliwości pod tym względem podczas pracy stacjonarnej i zdalnej, a prawie co piąty badany twierdzi, że jest trudniej. Z czego wynikają te trudności? Najczęściej chodzi o brak regularności czasu pracy i poczucie, że non stop jesteśmy w pracy (48%). Różne obowiązki domowe również powodują, że brakuje spokojnej chwili na zaspokojenie potrzeb żywieniowych (14%). Wśród innych czynników wymieniane są stres i pośpiech (12%). Co 10 badany twierdzi, że w jego organizacji nie przewidziano czasu wolnego na posiłek – to kwestia, której liderzy i pracodawcy powinni poświęcić szczególną uwagę.

Decyzje zakupowe i…zawodowe – co zmieniła inflacja?

Z żywieniem wiążą się też finanse. Aż 59% uczestników ww. badania Sodexo przyznało, że wybiera obecnie tańsze jedzenie, a 28% ograniczyło zakupy żywienia. - W nowy rok pracownicy wchodzą z poczuciem, że zaciskanie pasa będzie nadal trwać, a codzienne koszty życia będą oznaczać duże obciążenie. Dlatego wysokość pensji wciąż stanowi jeden z kluczowych czynników decydujących o zadowoleniu z miejsca pracy, ale w ciągu ostatnich miesięcy wyraźnie wzrosła też świadomość pracowników na temat wagi świadczeń pozapłacowych – mówi Karol Kamas, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Benefity finansowe w ramach podwyżki - np. dofinansowanie posiłków w pracy

Co w sytuacji, gdy pracodawca nie może obecnie przyznać większego wynagrodzenia? 42% uczestników badania „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” przyznaje, że chciałoby w ramach podwyżki otrzymywać benefity finansowe, wspierające codzienne wydatki, np. dofinansowanie posiłków w pracy. Na kolejnym miejscu znalazł się benefit w postaci elastycznego czasu pracy bądź pracy zdalnej (24%). Jako mniej przydatne wskazane zostały benefity związane z rekreacją, wspierające codzienną aktywność (14%).
Gdy podwyżka nie jest możliwa, to pewną formą rekompensaty mogą być benefity związane ze zdrowiem, wspierające zdrowie psychiczne i fizyczne – tak oceniło 20% respondentów. Co ciekawe, nie wszyscy pracownicy oczekują wsparcia wyłącznie w formie tradycyjnej podwyżki. Aż 48% respondentów przyznało, że gdyby mieli do dyspozycji dodatkowe 300 zł brutto do pensji, to wybraliby środki na przedpłaconej karcie na lunch (umożliwiającej zakup posiłków), od której nie trzeba odprowadzać składek ZUS. Dzięki temu w ich portfelach znalazłoby się o 64 zł miesięcznie więcej niż w przypadku innego świadczenia niekorzystającego ze zwolnienia ZUS. Według 78% respondentów regularne dofinansowanie posiłków przez pracodawcę ma pozytywny wpływ na motywację do pracyi produktywność. Zdaniem 61% badanych taki benefit wpłynąłby pozytywnie na ich sposób odżywiania, a aż 77% przyznało, że dzięki dofinansowaniu można więcej zaoszczędzić.

REKLAMA

- Zdrowie i finanse to obszary, które według pracowników powinny być szczególnie wspierane przez firmy. Definiując kierunek oferty świadczeń pozapłacowych, warto zatem wrócić do podstaw – do tego, co kluczowe i priorytetowe. Spożywanie posiłków to codzienna, podstawowa potrzeba każdego pracownika, która, jak się okazuje, bywa sporym wyzwaniem. Dofinansowanie posiłków w pracy spełnia więc wiele funkcji: benefitu finansowego, narzędzia motywacji i sposobu na integrację zespołu. To wyraz odpowiedzialności i troski o zdrowie i efektywność zatrudnionych – podsumowuje Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowanie posiłków, np. w formie karty przedpłaconej, oznacza również wsparcie pracownika w bardzo różnych momentach. Przydaje się m.in. podczas zmian w życiu rodzinnym (gdy pracownik zostaje rodzicem, podczas urlopów związanych z opieką) czy zawodowych (np. podczas relokacji pracownika, przejścia na tryb pracy zdalnej, w trakcie podróży służbowych). Wdrażając benefity w firmie, warto więc spojrzeć na nie z różnych perspektyw i zaproponować rozwiązanie, które połączy uniwersalne potrzeby.

Zwolnienie z ZUS benefitów żywieniowych. Zysk dla pracownika, oszczędność dla firmy

Podobnie jak pracownicy, również pracodawcy wpadają obecnie w zadyszkę finansową, związaną z rosnącymi kosztami, co wymaga elastycznego zarządzania środkami i szukania różnych rozwiązań płacowych i optymalizacyjnych. Proponując pracownikom dofinansowanie posiłków, można uzyskać udogodnienia fiskalne. Blisko rok temu weszła w życie korzystna zmiana związana z rozliczaniem tego świadczenia - kwota zwolnienia z oskładkowania benefitów żywieniowych wzrosła do 300 zł miesięcznie na pracownika, co oznacza 714 zł oszczędności rocznie dla pracownika i aż 737 zł dla pracodawcy na jednego pracownika. Tymczasem – jak wynika z badania Sodexo „Potencjał rynku benefitów pracowniczych” - aż 56% badanych pracodawców nie wie, że dofinansowując posiłki pracownikom, można skorzystać ze zwolnienia z ZUS. Warto zatem rozwijać wiedzę w tym zakresie i budować świadomość w działach HR i finansów, jak również wśród przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw.

Więcej informacji w raporcie Sodexo „Bez zadyszki. Jak zadbać o zdrowie pracowników i finanse w organizacji?” pod tym linkiem: https://twoje.sodexo.pl/raport-bezzadyszki

Badanie ilościowe „Dodatkowe wsparcie dla pracowników” zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo, na próbie N=1031 Polaków w wieku 18-65 lat, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 04.01 – 11.01.2023 roku.
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2022” – składające się z dwóch części – zostało przeprowadzone na zlecenie Sodexo przez pracownię PBS, w dniach 08.06.2022–15.06.2022 r. W badaniu wzięło udział 1211 pracowników firm zatrudniających powyżej 10 osób, z czego 469 respondentów zatrudnionych w organizacjach liczących pomiędzy 10 a 100 osób
.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

REKLAMA

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA