REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą utworzyć radę pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 24 marca zacznęły nas obowiązywać przepisy o radach pracowników. Zatrudniamy bowiem ponad 80 pracowników. W naszym zakładzie nie ma związków zawodowych. Do kiedy powinniśmy utworzyć radę pracowników?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji nie nakazują pracodawcy utworzyć rady pracowników. Pracodawca ma jedynie obowiązek umożliwić jej wybranie przez pracowników. W terminie od 24 marca do 23 lipca br. powinni zatem Państwo poinformować pracowników o tym, że mogą wybrać radę, oraz o uprawnieniach, jakie ona posiada.

UZASADNIENIE

Od 24 marca br. działaniem ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji zostają objęci pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą i zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Liczbę zatrudnionych u pracodawcy pracowników należy ustalić w tym przypadku według przeciętnej liczby zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień powiadomienia pracowników o wyborach rady pracowników.

REKLAMA

Jeżeli w zakładzie nie działają związki zawodowe (tak jak u Państwa), pracodawca powinien poinformować pracowników w sposób u siebie przyjęty o prawie pracowników do wyboru rady pracowników i jej uprawnieniach. Na przykład - poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej lub pocztą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca ma 4 miesiące, od czasu objęcia go ustawą o radach pracowników, na przekazanie pracownikom informacji o wyborze i uprawnieniach rady. Powinien więc to zrobić w okresie od 24 marca 2008 r. do 23 lipca 2008 r. Rady pracowników nie muszą tworzyć:

1) przedsiębiorstwa państwowe, w których utworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa,

2) przedsiębiorstwa mieszane (m.in. przedsiębiorstwa państwowo-spółdzielcze, państwowo-społeczne itp.) zatrudniające co najmniej 50 pracowników,

3) państwowe instytucje filmowe.

Po przekazaniu pracownikom informacji o możliwości utworzenia rady pracowników i jej uprawnieniach inicjatywa utworzenia rady należy do nich. Wybory członków rady pracowników pracodawca organizuje bowiem na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników zatrudnionych w zakładzie. Jeżeli natomiast pracownicy nie będą wykazywać zainteresowania powstaniem rady, pracodawca nie może wbrew ich woli powołać rady pracowników, czy też zorganizować jej wyborów.

W przypadku gdy pracodawca otrzyma wniosek 10% załogi w sprawie powołania rady pracowników, powinien przystąpić do organizacji wyborów, powiadamiając pracowników w sposób przyjęty u siebie o terminie ich przeprowadzenia oraz możliwości zgłaszania kandydatów na członków rady pracowników.

Powiadomienie to powinno nastąpić nie później niż na 30 dni przed dniem wyborów. Z kolei zgłaszania kandydatów pracownicy mogą dokonywać w terminie 21 dni od dnia powiadomienia ich o terminie wyborów. Członków rady wybiera załoga spośród kandydatów zgłoszonych odpowiednio przez grupę:

• co najmniej 10 pracowników, jeżeli pracodawca zatrudnia do 100 pracowników,

• co najmniej 20 pracowników, jeżeli zatrudnionych jest powyżej 100 osób.

Również w tym przypadku niewskazanie kandydatów uniemożliwi powstanie rady pracowników. Warunkiem przeprowadzenia wyborów jest bowiem wzięcie w nich udziału przez przynajmniej 3 kandydatów w zakładach liczących od 50 do 250 pracowników, czyli takich jak Państwa.

Pracodawca, który został objęty działaniem ustawy o radach pracowników od 24 marca br., powinien zorganizować wybory rady do 23 września 2008 r., pod warunkiem że pracownicy zgłoszą wniosek o jej powołanie i zgłoszą co najmniej 3 kandydatów na członków rady. Pracodawca będzie musiał zorganizować wybory także po 23 września br., jeżeli po takim czasie pracownicy zgłoszą chęć utworzenia rady.

Wybory członków rady pracowników w zakładzie pracy przeprowadza komisja wyborcza. W przypadku gdy w danym zakładzie pracy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca powinien uzgodnić treść regulaminu wyborów z pracownikami wyłonionymi w trybie u niego przyjętym. W przypadku gdy w terminie 30 dni od dnia przekazania projektu regulaminu pracownikom strony nie dojdą do porozumienia co do jego ostatecznej treści - regulamin ustala pracodawca, uwzględniając ustalenia dokonane w trakcie jego uzgadniania z przedstawicielami pracowników. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownicy nie będą zainteresowani uzgadnianiem treści regulaminu.

Koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w zakładzie, w którym nie ma związków zawodowych, ponosi pracodawca. Koszty wyborów rady to przede wszystkim wydatki związane z działalnością komisji wyborczej (np. koszty materiałów biurowych). Koszty funkcjonowania rady obejmują natomiast wydatki ponoszone na bieżące wykonywanie funkcji przez radę (np. koszty rozmów telefonicznych, wynajmu pomieszczeń, ekspertyz itp.).

WAŻNE!

Jeżeli w zakładzie działają związki zawodowe, to one ponoszą koszty wyborów oraz funkcjonowania rady pracowników.

Niektóre koszty związane z wyborem rady pracowników zawsze będą obciążały pracodawcę. Chodzi tu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z koniecznością zwolnienia od pracy zarówno członków komisji wyborczej, jak i pracowników biorących udział w głosowaniu.

Pracodawca ma także obowiązek zwolnić od pracy zawodowej, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, pracownika będącego członkiem rady pracowników, na czas niezbędny do udziału w pracach rady, które nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

• art. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 6, art. 8, art. 10, art. 17 ust. 3, art. 26 ust. 2 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji - Dz.U. Nr 79, poz. 550

Przemysław Ciszek

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA