REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą utworzyć radę pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 24 marca zacznęły nas obowiązywać przepisy o radach pracowników. Zatrudniamy bowiem ponad 80 pracowników. W naszym zakładzie nie ma związków zawodowych. Do kiedy powinniśmy utworzyć radę pracowników?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji nie nakazują pracodawcy utworzyć rady pracowników. Pracodawca ma jedynie obowiązek umożliwić jej wybranie przez pracowników. W terminie od 24 marca do 23 lipca br. powinni zatem Państwo poinformować pracowników o tym, że mogą wybrać radę, oraz o uprawnieniach, jakie ona posiada.

UZASADNIENIE

Od 24 marca br. działaniem ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji zostają objęci pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą i zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Liczbę zatrudnionych u pracodawcy pracowników należy ustalić w tym przypadku według przeciętnej liczby zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień powiadomienia pracowników o wyborach rady pracowników.

Jeżeli w zakładzie nie działają związki zawodowe (tak jak u Państwa), pracodawca powinien poinformować pracowników w sposób u siebie przyjęty o prawie pracowników do wyboru rady pracowników i jej uprawnieniach. Na przykład - poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej lub pocztą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca ma 4 miesiące, od czasu objęcia go ustawą o radach pracowników, na przekazanie pracownikom informacji o wyborze i uprawnieniach rady. Powinien więc to zrobić w okresie od 24 marca 2008 r. do 23 lipca 2008 r. Rady pracowników nie muszą tworzyć:

1) przedsiębiorstwa państwowe, w których utworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa,

2) przedsiębiorstwa mieszane (m.in. przedsiębiorstwa państwowo-spółdzielcze, państwowo-społeczne itp.) zatrudniające co najmniej 50 pracowników,

3) państwowe instytucje filmowe.

Po przekazaniu pracownikom informacji o możliwości utworzenia rady pracowników i jej uprawnieniach inicjatywa utworzenia rady należy do nich. Wybory członków rady pracowników pracodawca organizuje bowiem na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników zatrudnionych w zakładzie. Jeżeli natomiast pracownicy nie będą wykazywać zainteresowania powstaniem rady, pracodawca nie może wbrew ich woli powołać rady pracowników, czy też zorganizować jej wyborów.

W przypadku gdy pracodawca otrzyma wniosek 10% załogi w sprawie powołania rady pracowników, powinien przystąpić do organizacji wyborów, powiadamiając pracowników w sposób przyjęty u siebie o terminie ich przeprowadzenia oraz możliwości zgłaszania kandydatów na członków rady pracowników.

Powiadomienie to powinno nastąpić nie później niż na 30 dni przed dniem wyborów. Z kolei zgłaszania kandydatów pracownicy mogą dokonywać w terminie 21 dni od dnia powiadomienia ich o terminie wyborów. Członków rady wybiera załoga spośród kandydatów zgłoszonych odpowiednio przez grupę:

• co najmniej 10 pracowników, jeżeli pracodawca zatrudnia do 100 pracowników,

• co najmniej 20 pracowników, jeżeli zatrudnionych jest powyżej 100 osób.

Również w tym przypadku niewskazanie kandydatów uniemożliwi powstanie rady pracowników. Warunkiem przeprowadzenia wyborów jest bowiem wzięcie w nich udziału przez przynajmniej 3 kandydatów w zakładach liczących od 50 do 250 pracowników, czyli takich jak Państwa.

Pracodawca, który został objęty działaniem ustawy o radach pracowników od 24 marca br., powinien zorganizować wybory rady do 23 września 2008 r., pod warunkiem że pracownicy zgłoszą wniosek o jej powołanie i zgłoszą co najmniej 3 kandydatów na członków rady. Pracodawca będzie musiał zorganizować wybory także po 23 września br., jeżeli po takim czasie pracownicy zgłoszą chęć utworzenia rady.

Wybory członków rady pracowników w zakładzie pracy przeprowadza komisja wyborcza. W przypadku gdy w danym zakładzie pracy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca powinien uzgodnić treść regulaminu wyborów z pracownikami wyłonionymi w trybie u niego przyjętym. W przypadku gdy w terminie 30 dni od dnia przekazania projektu regulaminu pracownikom strony nie dojdą do porozumienia co do jego ostatecznej treści - regulamin ustala pracodawca, uwzględniając ustalenia dokonane w trakcie jego uzgadniania z przedstawicielami pracowników. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownicy nie będą zainteresowani uzgadnianiem treści regulaminu.

Koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w zakładzie, w którym nie ma związków zawodowych, ponosi pracodawca. Koszty wyborów rady to przede wszystkim wydatki związane z działalnością komisji wyborczej (np. koszty materiałów biurowych). Koszty funkcjonowania rady obejmują natomiast wydatki ponoszone na bieżące wykonywanie funkcji przez radę (np. koszty rozmów telefonicznych, wynajmu pomieszczeń, ekspertyz itp.).

WAŻNE!

Jeżeli w zakładzie działają związki zawodowe, to one ponoszą koszty wyborów oraz funkcjonowania rady pracowników.

Niektóre koszty związane z wyborem rady pracowników zawsze będą obciążały pracodawcę. Chodzi tu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z koniecznością zwolnienia od pracy zarówno członków komisji wyborczej, jak i pracowników biorących udział w głosowaniu.

Pracodawca ma także obowiązek zwolnić od pracy zawodowej, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, pracownika będącego członkiem rady pracowników, na czas niezbędny do udziału w pracach rady, które nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

• art. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 6, art. 8, art. 10, art. 17 ust. 3, art. 26 ust. 2 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji - Dz.U. Nr 79, poz. 550

Przemysław Ciszek

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA