REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą utworzyć radę pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 24 marca zacznęły nas obowiązywać przepisy o radach pracowników. Zatrudniamy bowiem ponad 80 pracowników. W naszym zakładzie nie ma związków zawodowych. Do kiedy powinniśmy utworzyć radę pracowników?

RADA

REKLAMA

Przepisy dotyczące informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji nie nakazują pracodawcy utworzyć rady pracowników. Pracodawca ma jedynie obowiązek umożliwić jej wybranie przez pracowników. W terminie od 24 marca do 23 lipca br. powinni zatem Państwo poinformować pracowników o tym, że mogą wybrać radę, oraz o uprawnieniach, jakie ona posiada.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Od 24 marca br. działaniem ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji zostają objęci pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą i zatrudniający co najmniej 50 pracowników. Liczbę zatrudnionych u pracodawcy pracowników należy ustalić w tym przypadku według przeciętnej liczby zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w okresie 6 miesięcy poprzedzających dzień powiadomienia pracowników o wyborach rady pracowników.

Jeżeli w zakładzie nie działają związki zawodowe (tak jak u Państwa), pracodawca powinien poinformować pracowników w sposób u siebie przyjęty o prawie pracowników do wyboru rady pracowników i jej uprawnieniach. Na przykład - poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej lub pocztą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca ma 4 miesiące, od czasu objęcia go ustawą o radach pracowników, na przekazanie pracownikom informacji o wyborze i uprawnieniach rady. Powinien więc to zrobić w okresie od 24 marca 2008 r. do 23 lipca 2008 r. Rady pracowników nie muszą tworzyć:

1) przedsiębiorstwa państwowe, w których utworzony jest samorząd załogi przedsiębiorstwa,

2) przedsiębiorstwa mieszane (m.in. przedsiębiorstwa państwowo-spółdzielcze, państwowo-społeczne itp.) zatrudniające co najmniej 50 pracowników,

3) państwowe instytucje filmowe.

REKLAMA

Po przekazaniu pracownikom informacji o możliwości utworzenia rady pracowników i jej uprawnieniach inicjatywa utworzenia rady należy do nich. Wybory członków rady pracowników pracodawca organizuje bowiem na pisemny wniosek grupy co najmniej 10% pracowników zatrudnionych w zakładzie. Jeżeli natomiast pracownicy nie będą wykazywać zainteresowania powstaniem rady, pracodawca nie może wbrew ich woli powołać rady pracowników, czy też zorganizować jej wyborów.

W przypadku gdy pracodawca otrzyma wniosek 10% załogi w sprawie powołania rady pracowników, powinien przystąpić do organizacji wyborów, powiadamiając pracowników w sposób przyjęty u siebie o terminie ich przeprowadzenia oraz możliwości zgłaszania kandydatów na członków rady pracowników.

Powiadomienie to powinno nastąpić nie później niż na 30 dni przed dniem wyborów. Z kolei zgłaszania kandydatów pracownicy mogą dokonywać w terminie 21 dni od dnia powiadomienia ich o terminie wyborów. Członków rady wybiera załoga spośród kandydatów zgłoszonych odpowiednio przez grupę:

• co najmniej 10 pracowników, jeżeli pracodawca zatrudnia do 100 pracowników,

• co najmniej 20 pracowników, jeżeli zatrudnionych jest powyżej 100 osób.

Również w tym przypadku niewskazanie kandydatów uniemożliwi powstanie rady pracowników. Warunkiem przeprowadzenia wyborów jest bowiem wzięcie w nich udziału przez przynajmniej 3 kandydatów w zakładach liczących od 50 do 250 pracowników, czyli takich jak Państwa.

Pracodawca, który został objęty działaniem ustawy o radach pracowników od 24 marca br., powinien zorganizować wybory rady do 23 września 2008 r., pod warunkiem że pracownicy zgłoszą wniosek o jej powołanie i zgłoszą co najmniej 3 kandydatów na członków rady. Pracodawca będzie musiał zorganizować wybory także po 23 września br., jeżeli po takim czasie pracownicy zgłoszą chęć utworzenia rady.

Wybory członków rady pracowników w zakładzie pracy przeprowadza komisja wyborcza. W przypadku gdy w danym zakładzie pracy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca powinien uzgodnić treść regulaminu wyborów z pracownikami wyłonionymi w trybie u niego przyjętym. W przypadku gdy w terminie 30 dni od dnia przekazania projektu regulaminu pracownikom strony nie dojdą do porozumienia co do jego ostatecznej treści - regulamin ustala pracodawca, uwzględniając ustalenia dokonane w trakcie jego uzgadniania z przedstawicielami pracowników. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownicy nie będą zainteresowani uzgadnianiem treści regulaminu.

Koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w zakładzie, w którym nie ma związków zawodowych, ponosi pracodawca. Koszty wyborów rady to przede wszystkim wydatki związane z działalnością komisji wyborczej (np. koszty materiałów biurowych). Koszty funkcjonowania rady obejmują natomiast wydatki ponoszone na bieżące wykonywanie funkcji przez radę (np. koszty rozmów telefonicznych, wynajmu pomieszczeń, ekspertyz itp.).

WAŻNE!

Jeżeli w zakładzie działają związki zawodowe, to one ponoszą koszty wyborów oraz funkcjonowania rady pracowników.

Niektóre koszty związane z wyborem rady pracowników zawsze będą obciążały pracodawcę. Chodzi tu o koszty ponoszone przez pracodawcę w związku z koniecznością zwolnienia od pracy zarówno członków komisji wyborczej, jak i pracowników biorących udział w głosowaniu.

Pracodawca ma także obowiązek zwolnić od pracy zawodowej, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, pracownika będącego członkiem rady pracowników, na czas niezbędny do udziału w pracach rady, które nie mogą być wykonane poza godzinami pracy.

• art. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 6, art. 8, art. 10, art. 17 ust. 3, art. 26 ust. 2 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji - Dz.U. Nr 79, poz. 550

Przemysław Ciszek

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA