REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować korektę w przypadku przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kilku pracowników spółki przekroczyło roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Mimo to składki za kolejne miesiące zostały odprowadzone. W jaki sposób rozliczyć w księgach powstałą nadpłatę?

 

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Pracodawca powinien skorygować deklarację DRA za miesiąc, w którym nastąpiło błędne pobranie składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne. Korektę w ewidencji księgowej można przeprowadzić w bieżącym miesiącu, w którym zorientowano się, że popełniono błąd. Nie ma potrzeby przeprowadzania korekty księgowej wstecz.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. W 2007 r. wynosi ona 78 480 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do czasu osiągnięcia tej kwoty składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oblicza się od podstawy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i przekazuje do Zakładu.

Po przekroczeniu przez ubezpieczonego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek płatnik jest obowiązany zaprzestać obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Skutkuje to zwiększeniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Wyższa jest też kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeżeli do opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik, ubezpieczony ma obowiązek zawiadomić wszystkich płatników o przekroczeniu kwoty rocznej podstawy wymiaru składek.

Za skutki błędnego zawiadomienia powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiada ubezpieczony.

Za datę stwierdzenia nienależnie opłaconych składek uważa się datę otrzymania przez ZUS imiennego raportu miesięcznego korygującego i deklaracji rozliczeniowej korygującej.

Zwrotu nienależnie opłaconych składek nie można dochodzić, jeżeli od daty ich opłacenia upłynęło pięć lat.

Ewidencja księgowa

Po wykryciu błędu pracodawca powinien skorygować deklarację DRA za miesiąc, w którym nastąpiło błędne pobranie składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne. Nadpłatę z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należy doliczyć pracownikowi do wynagrodzenia brutto i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. Zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w miesiącu, w którym ten zwrot zostanie dokonany.

Korektę zapisów księgowych można przeprowadzić na dwa sposoby:

- stornując w całości wcześniejszy zapis i wprowadzając do ewidencji wartości prawidłowe,

- dokonując korekty poprzez wyksięgowanie wyłącznie różnicy.

Przykład

Założenia

1. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie brutto w wysokości 13 500 zł miesięcznie.

2. W okresie 1-6/2007 r. pracownik nie przebywał na zasiłku chorobowym.

3. Pracownik przekroczył pierwszy próg podatkowy, w związku z tym odprowadzany jest podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 30%.

4. Wynagrodzenie pracownika płatne jest do 28 dnia miesiąca z dołu.

5. Pracownik w czerwcu przekroczył podstawę wymiaru o kwotę 2520 zł, jednak odprowadzono składki na ubezpieczenia społeczne od całej kwoty wynagrodzenia.

Wartości przyjęte w przykładzie służą jedynie pokazaniu sposobu ewidencji.

Ewidencja księgowa w czerwcu

1. Wynagrodzenie brutto:

Wn„Koszty wynagrodzeń” 13 500,00

Ma„Rozrachunki z pracownikami” 13 500,00

2. Składki na ubezpieczenia społeczne:

a) finansowane przez pracownika - 2525,85 zł, w tym:

ubezpieczenie emerytalne - 1317,60 zł,

ubezpieczenie rentowe - 877,50 zł,

ubezpieczenie chorobowe - 330,75 zł,

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 2 525,85

Ma„Rozrachunki z ZUS” 2 525,85

b) finansowane przez pracodawcę - 2844,45 zł, w tym:

ubezpieczenie emerytalne - 1317,60 zł,

ubezpieczenie rentowe - 877,50 zł,

Fundusz Pracy - 330,75 zł,

FGŚP - 13,50 zł,

ubezpieczenie wypadkowe - 305,10 zł,

Wn„Ubezpieczenia społeczne” 2 844,45

Ma„Rozrachunki z ZUS” 2 844,45

3. Składka na ubezpieczenie zdrowotne - 987,68 zł:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 987,68

Ma„Rozrachunki z ZUS” 987,68

4. PDOF - 2361 zł:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 2 361,00

Ma„Rozrachunki z tytułu PDOF” 2 361,00

5. Zapłata wynagrodzenia za czerwiec - 7625,47 zł:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 7 625,47

Ma„Rachunek bankowy” 7 625,47

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W rozliczeniu ZUS za czerwiec pracodawca stwierdził błąd, który skorygował w lipcu. Spółka sporządziła korektę deklaracji ZUS DRA oraz wystąpiła z wnioskiem o zaliczenie nadpłaconej kwoty z tytułu ubezpieczeń społecznych na poczet zobowiązania wobec ZUS za lipiec. Uregulowano niedopłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Nadpłatę składek sfinansowanych przez pracownika pracodawca doliczył do kwoty wynagrodzenia za lipiec.

Zestawienie do korekty składek finansowanych przez pracownika

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zestawienie do korekty składek finansowanych przez pracodawcę

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w lipcu

1. Korekta składek na ubezpieczenia społeczne:

a) finansowanych przez pracownika - 409,75 zł

Wn„Rozrachunki z ZUS” 409,75

Ma„Rozrachunki z pracownikami” 409,75

b) finansowanych przez pracodawcę - 409,75 zł

Wn„Rozrachunki z ZUS” 409,75

Ma„Ubezpieczenia społeczne” 409,75

2. Korekta składki na ubezpieczenie zdrowotne - 36,87 zł:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 36,87

Ma„Rozrachunki z ZUS” 36,87

3. Uregulowanie zaległości z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn„Rozrachunki z ZUS” 36,87

Ma„Rachunek bankowy” 36,87

4. Wynagrodzenie brutto za lipiec - 13 500 zł:

Wn„Koszty wynagrodzeń” 13 500,00

Ma„Rozrachunki z pracownikami” 13 500,00

5. Składki na ubezpieczenie społeczne - policzone od kwoty 13 500 zł:

a) finansowane przez pracownika - ubezpieczenie chorobowe - 330,75 zł

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 330,75

Ma„Rozrachunki z ZUS” 330,75

b) finansowane przez pracodawcę - 649,35 zł, w tym:

Fundusz Pracy - 330,75 zł,

FGŚP - 13,50 zł,

ubezpieczenie wypadkowe - 305,10 zł.

Wn„Ubezpieczenia społeczne” 649,35

Ma„Rozrachunki z ZUS” 649,35

6. Składka na ubezpieczenie zdrowotne - 1222,11 zł. Przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne należy uwzględnić kwotę nadpłaconych składek za 6/2007:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 1 222,11

Ma„Rozrachunki z ZUS” 1 222,11

7. PDOF - 2941 zł:

Przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych należy uwzględnić kwotę nadpłaconych składek za 6/2007, tj. 409,75 zł. Pobraną zaliczkę na podatek od kwoty nadpłaty należy uwzględnić w rozliczeniu za lipiec 2007 r.

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 2 941,00

Ma„Rozrachunki z tytułu PDOF” 2 941,00

8. Zapłata wynagrodzenia pracownikowi:

Wn„Rozrachunki z pracownikami” 9 379,02

Ma„Rachunek bankowy” 9 379,02

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 27b i 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

- art. 18, 19 i 22, art. 24 ust. 6b-8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA