REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy używanie przez kierownika działu samochodu służbowego do celów prywatnych stanowi przychód ze stosunku pracy, który jest oskładkowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Lipińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy sieć salonów samochodowych w całej Polsce. Kierownicy salonów mają w regulaminie wynagradzania zagwarantowane prawo do samochodów służbowych. Samochodów mogą używać przez cały okres trwania umowy o pracę. Wykorzystują je do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych. W październiku br. kierownik jednego z salonów wybiera się na urlop wypoczynkowy z rodziną. Jedzie samochodem służbowym, który otrzymał do dyspozycji. Czy koszty związane z używaniem tego samochodu w związku z wyjazdem na wakacje należy uznać za przychód pracownika i odprowadzić od niego składki na ubezpieczenia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty związane z używaniem samochodu służbowego do celów prywatnych nie są oskładkowane, ponieważ uprawnienie do korzystania z samochodu przez pracownika wynika z zapisów w regulaminie wynagradzania.

UZASADNIENIE

Niektóre z przychodów pracowników zostały zwolnione ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych jest korzyścią materialną pracownika.

REKLAMA

Mimo że koszty związane z użytkowaniem samochodu służbowego do celów prywatnych przez pracowników są przychodem ze stosunku pracy, to uprawnienie do korzystania z samochodu służbowego wynika z zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującego w Państwa zakładzie i dlatego przychód ten został zwolniony ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem zwolnienia ze składek wartości korzystania przez pracownika z samochodu służbowego również do celów prywatnych jest to, żeby takie uprawnienie wynikało z wewnątrzzakładowych przepisów o wynagradzaniu, czyli z układów zbiorowych zakładowych i ponadzakładowych, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych udzielona na innej podstawie niż wewnątrzzakładowe przepisy o wynagradzaniu nie jest podstawą do zwolnienia ze składek tego przychodu.

WAŻNE!

Jeżeli zapis o korzystaniu z samochodu służbowego do celów służbowych i prywatnych wynika z zawartej z pracownikiem ustnej umowy, to przychód z tego tytułu nie jest zwolniony ze składek na ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Z pracownikiem - handlowcem zawarto umowę o pracę. W zakładzie pracy nie obowiązuje regulamin wynagradzania, ponieważ jest zatrudnionych 17 osób. W dodatkowej umowie zawarto między innymi zapis o tym, że w trakcie zatrudnienia pracownik otrzymuje do dyspozycji samochód służbowy. Z samochodu może korzystać zarówno w celu wykonywania pracy, jak i w celach prywatnych. Taki zapis nie zwalnia ze składek przychodu pracownika z tego tytułu. Taki przychód jest uważany za składnik wynagrodzenia w naturze, dlatego należy wliczyć go do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi również podstawę wymiaru składek na pozostałe ubezpieczenia i fundusze pozaubezpieczeniowe, z wyjątkiem, gdy została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Takie przekroczenie nie zwalnia z obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

WAŻNE!

Jeżeli przychód z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, to nie wlicza się go również do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia wypadkowe, chorobowe, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

• § 2 pkt 13, pkt 26 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Izabela Lipińska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA