REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy używanie przez kierownika działu samochodu służbowego do celów prywatnych stanowi przychód ze stosunku pracy, który jest oskładkowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Lipińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy sieć salonów samochodowych w całej Polsce. Kierownicy salonów mają w regulaminie wynagradzania zagwarantowane prawo do samochodów służbowych. Samochodów mogą używać przez cały okres trwania umowy o pracę. Wykorzystują je do celów zarówno służbowych, jak i prywatnych. W październiku br. kierownik jednego z salonów wybiera się na urlop wypoczynkowy z rodziną. Jedzie samochodem służbowym, który otrzymał do dyspozycji. Czy koszty związane z używaniem tego samochodu w związku z wyjazdem na wakacje należy uznać za przychód pracownika i odprowadzić od niego składki na ubezpieczenia?

RADA

REKLAMA

Koszty związane z używaniem samochodu służbowego do celów prywatnych nie są oskładkowane, ponieważ uprawnienie do korzystania z samochodu przez pracownika wynika z zapisów w regulaminie wynagradzania.

UZASADNIENIE

Niektóre z przychodów pracowników zostały zwolnione ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych jest korzyścią materialną pracownika.

Mimo że koszty związane z użytkowaniem samochodu służbowego do celów prywatnych przez pracowników są przychodem ze stosunku pracy, to uprawnienie do korzystania z samochodu służbowego wynika z zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującego w Państwa zakładzie i dlatego przychód ten został zwolniony ze składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunkiem zwolnienia ze składek wartości korzystania przez pracownika z samochodu służbowego również do celów prywatnych jest to, żeby takie uprawnienie wynikało z wewnątrzzakładowych przepisów o wynagradzaniu, czyli z układów zbiorowych zakładowych i ponadzakładowych, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych udzielona na innej podstawie niż wewnątrzzakładowe przepisy o wynagradzaniu nie jest podstawą do zwolnienia ze składek tego przychodu.

WAŻNE!

Jeżeli zapis o korzystaniu z samochodu służbowego do celów służbowych i prywatnych wynika z zawartej z pracownikiem ustnej umowy, to przychód z tego tytułu nie jest zwolniony ze składek na ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Z pracownikiem - handlowcem zawarto umowę o pracę. W zakładzie pracy nie obowiązuje regulamin wynagradzania, ponieważ jest zatrudnionych 17 osób. W dodatkowej umowie zawarto między innymi zapis o tym, że w trakcie zatrudnienia pracownik otrzymuje do dyspozycji samochód służbowy. Z samochodu może korzystać zarówno w celu wykonywania pracy, jak i w celach prywatnych. Taki zapis nie zwalnia ze składek przychodu pracownika z tego tytułu. Taki przychód jest uważany za składnik wynagrodzenia w naturze, dlatego należy wliczyć go do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi również podstawę wymiaru składek na pozostałe ubezpieczenia i fundusze pozaubezpieczeniowe, z wyjątkiem, gdy została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Takie przekroczenie nie zwalnia z obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

WAŻNE!

Jeżeli przychód z tytułu używania samochodu służbowego do celów prywatnych nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, to nie wlicza się go również do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia wypadkowe, chorobowe, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

• § 2 pkt 13, pkt 26 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Izabela Lipińska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA