REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak ZUS może kontrolować płatnika składek

Aneta Maj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS ma prawo do kontroli płatników składek, jednak uprawnienia kontrolujących są szczegółowo określone. Inspektor kontroli ma szerokie uprawnienia, ale również obowiązek zachowania odpowiednich procedur.

Płatnik składek ma obowiązek umożliwić przeprowadzenie kontroli inspektorowi kontroli ZUS po okazaniu przez niego legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Zapewnienie odpowiednich warunków do przeprowadzenia kontroli oznacza udostępnienie pomieszczenia, w którym inspektor będzie wykonywał swoje czynności, środków łączności oraz wszelkich informacji dotyczących zakresu kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

(?) Inspektor ZUS stawił się w naszej firmie w czasie, gdy szef jest za granicą. Nie zostaliśmy uprzedzeni o kontroli, dlatego nikt z pracowników nie został upoważniony do reprezentowania szefa przed ZUS. Czy można przeprowadzić kontrolę pod nieobecność płatnika składek? Czy można odroczyć datę rozpoczęcia kontroli do czasu powrotu szefa?

W tej sytuacji inspektor kontroli może rozpocząć kontrolę dopiero po powrocie szefa do Polski.

Opisana sytuacja może mieć miejsce w przypadku, gdy jest przeprowadzana kontrola doraźna i ZUS nie musi o niej informować płatnika składek, np. w razie potrzeby skontrolowania prawidłowości ustalenia podstawy wymiaru zasiłku chorobowego albo podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla konkretnego ubezpieczonego. Jeżeli inspektor przeprowadzający doraźną kontrolę nie zastał płatnika składek ani nie ma osoby upoważnionej do reprezentowania go przed organami kontroli ZUS, nie może skutecznie rozpocząć czynności kontrolnych, ponieważ może to uczynić dopiero po okazaniu płatnikowi składek albo osobie reprezentującej płatnika legitymacji służbowej i doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Jeżeli z wyjaśnień pracowników wynika, kiedy płatnik składek będzie obecny, inspektor kontroli może przeprowadzić kontrolę w terminie późniejszym. Płatnikowi nie grożą z tego powodu żadne sankcje.

REKLAMA

Inaczej jest w przypadku, gdy w siedzibie płatnika składek ma być przeprowadzona kontrola okresowa, obejmująca pełny zakres kontroli określony w art. 86 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych, obliczanie, potrącanie i opłacanie składek, ustalanie prawa, wypłata i rozliczanie zasiłków, opracowywanie wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe, wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych do celów ubezpieczeń społecznych, dokonywanie oględzin składników majątku). O terminie przeprowadzenia takiej kontroli inspektor kontroli ZUS powiadamia wcześniej płatnika składek telefonicznie lub osobiście. Jeżeli nie udaje się nawiązać telefonicznego kontaktu z płatnikiem składek lub gdy inspektor kontroli nie zastał płatnika w siedzibie firmy, wysyła do niego wezwanie do uzgodnienia terminu rozpoczęcia kontroli. Gdy z przyczyn leżących po stronie płatnika składek nie udało się uzgodnić terminu rozpoczęcia kontroli, inspektor sam wyznacza termin rozpoczęcia kontroli w siedzibie płatnika składek. W przypadku gdy w wyznaczonym terminie w siedzibie firmy nie ma płatnika składek ani osoby upoważnionej przez płatnika do reprezentowania go przed organami kontrolnymi ZUS, płatnik składek musi liczyć się z tym, że zostanie sporządzony wniosek o skierowanie sprawy do przeprowadzenia postępowania w sprawie o wykroczenie. Płatnik składek, który udaremnia lub utrudnia przeprowadzenie kontroli, podlega karze grzywny do 5000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(?) Nie prowadzimy książki kontroli. Mieliśmy już w tym roku kontrolę urzędu skarbowego, a teraz zapowiedział się ZUS. Kontroler z urzędu skarbowego nie pytał o książkę kontroli, dlatego nie wiedzieliśmy, że powinniśmy poprosić go o wpis. Czy w związku z tym, że nie mamy książki kontroli, kontrola urzędu skarbowego nie będzie wliczana do limitu kontroli w danym roku?

Jeżeli zakład nie ma obowiązku prowadzenia książki kontroli, bo nie ma statusu przedsiębiorcy, czas trwania kontroli nie podlega żadnym ograniczeniom. Jeśli Państwa firma ma status przedsiębiorcy, to brak wpisu w książce kontroli nie będzie miał wpływu na maksymalny okres trwania kontroli ZUS, gdyż limit trwania kontroli ustala się odrębnie dla ZUS i urzędu skarbowego.

Obowiązek prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książki kontroli ma płatnik składek będący przedsiębiorcą. Taki płatnik ma obowiązek udostępniać książkę kontroli na żądanie organu kontroli. Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli, które obejmują:

• oznaczenie organu kontroli,

• oznaczenie upoważnienia do kontroli,

• zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli,

• daty podjęcia i zakończenia kontroli,

• zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.

Przedsiębiorca ma obowiązek wpisywać do książki kontroli informacje o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź fakt ich uchylenia przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.

Inspektor kontroli ZUS nie dokonuje wpisu w książce kontroli dotyczącego zaleceń pokontrolnych oraz określenia zastosowanych środków pokontrolnych, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych protokół kontroli nie zawiera oceny prawnej spraw będących przedmiotem kontroli ani zaleceń pokontrolnych.

Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u płatnika składek będącego przedsiębiorcą nie może przekraczać w jednym roku kalendarzowym:

• 4 tygodni - w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców,

• 8 tygodni - w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców.

WAŻNE!

Okres 4 (8) tygodni trwania kontroli nie dotyczy wszystkich organów kontroli łącznie, lecz każdego odrębnie.

Zatem w przypadku kontroli prowadzonej w tym samym roku kalendarzowym, np. przez urząd skarbowy i przez ZUS, czas trwania kontroli wynosi dla każdego z tych organów 4 (8) tygodnie, jednak kontroli tych nie można prowadzić równocześnie w tym samym czasie. Brak książki kontroli i potwierdzonego w niej czasu trwania kontroli urzędu skarbowego nie ma zatem wpływu na czas trwania kontroli przez ZUS w tym samym roku kalendarzowym.

Ograniczeń czasu kontroli i jednoczesnego ich prowadzenia przez różne organy nie stosuje się w przypadku płatnika składek, który nie jest przedsiębiorcą, a także wtedy, gdy m.in. ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej bądź przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia.

(?) Jesteśmy w trakcie kontroli ZUS. Inspektor zażądał umożliwienia obejrzenia pomieszczeń, w których trwają prace nad nową technologią. Nie chciałbym przedwcześnie ujawniać tego pomysłu. Czy mogę odmówić mu wstępu do tych pomieszczeń? Jeżeli nie mogę, to czy inspektor jest związany tajemnicą kontrolowanego przedsiębiorstwa?

Musi Pan umożliwić inspektorowi kontroli wstęp do wszystkich pomieszczeń w firmie. Inspektor jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy informacji, jakie uzyskał w trakcie przeprowadzania kontroli.

Inspektor kontroli jest uprawniony do wstępu i poruszania się po terenie siedziby płatnika składek oraz miejsc prowadzenia przez niego działalności na podstawie legitymacji służbowej i po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, bez potrzeby uzyskiwania przepustki. Inspektor nie podlega rewizji osobistej przewidzianej w wewnętrznym regulaminie określonym przez płatnika składek.

Płatnik składek ma obowiązek zapewnić inspektorowi kontroli warunki niezbędne do przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym udostępnić środki łączności oraz inne niezbędne środki techniczne do wykonania czynności kontrolnych, którymi dysponuje. W praktyce chodzi o udostępnienie pomieszczenia lub miejsca, w którym inspektor kontroli będzie mógł prowadzić czynności kontrolne, w tym badać dokumenty firmy.

W zasadzie inspektor kontroli nie ma potrzeby wchodzić do każdego pomieszczenia znajdującego się w siedzibie płatnika składek, chyba że wymaga tego zakres kontroli, np. dokonanie oględzin i spisu składników majątku płatnika zalegającego z opłatą należności z tytułu składek. Może także wystąpić sytuacja, gdy kontrola jest prowadzona na skutek informacji, że u płatnika składek pracuje więcej osób niż oficjalnie zgłasza on do ubezpieczeń społecznych. Inspektor może wówczas sprawdzić, ile osób faktycznie wykonuje pracę i na jakiej podstawie. Jeżeli w tym celu wchodzi do pomieszczeń, w których płatnik prowadzi działalność, ma obowiązek zachować w tajemnicy informacje, które uzyskał w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, nawet po ustaniu zatrudnienia na stanowisku inspektora kontroli.

(?) Jesteśmy w trakcie kontroli ZUS. Inspektor zażądał od nas dokumentacji pracowniczej, którą mu udostępniliśmy. Teraz chce obejrzeć wszystkie umowy o dzieło zawarte przez naszą firmę. Czy powinniśmy je udostępnić? Przecież umowy o dzieło nie są tytułem do ubezpieczeń.

Mają Państwo obowiązek udostępnić inspektorowi kontroli również umowy o dzieło, mimo że nie są one objęte obowiązkiem ubezpieczeń. Badanie treści zawartych umów o dzieło wiąże się z zakresem kontroli w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne.

Na żądanie inspektora kontroli płatnik składek ma obowiązek udostępnić wszelkie księgi, dokumenty i inne nośniki informacji związane z zakresem kontroli, w tym dokumenty, które były podstawą obliczania składek na ubezpieczenia społeczne. Podstawą kontroli w zakresie składek są zatem listy płac, umowy o pracę, umowy cywilnoprawne (zlecenia, o dzieło) i rachunki do tych umów oraz dokumenty rozliczeniowe (imienne raporty miesięczne, deklaracje miesięczne).

Inspektor kontroli może sprawdzać, czy umowy o dzieło były wykonywane przez osoby, które w trakcie pracy na podstawie umowy o dzieło były równocześnie pracownikami płatnika. Umowa o dzieło zawarta między pracodawcą a pracownikiem wykonywana na rzecz pracodawcy (nawet jeżeli wykonawcę dzieła formalnie zatrudnia inny podmiot) do celów ubezpieczeń społecznych jest bowiem traktowana jak umowa o pracę. Oznacza to, że od przychodów z tej umowy konieczne jest opłacanie składek na wszystkie ubezpieczenia, którym podlegają pracownicy.

Zawarte przez płatnika składek umowy o dzieło mogą być badane w trakcie kontroli również pod kątem tego, czy rzeczywiście spełniają warunki określone dla tych umów, czy nie są to w rzeczywistości np. umowy zlecenia lub nawet umowy o pracę. Zdarza się, że choć z treści umowy wynika, że powinna być zawarta umowa zlecenia lub umowa o pracę, płatnicy składek zawierają umowę o dzieło kierując się względami ekonomicznymi - od tych umów nie opłaca się składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne.

Zawierając umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, jest to tzw. umowa rezultatu. Jeśli w trakcie kontroli okaże się, że umowa o dzieło spełnia przesłanki właściwe dla umowy zlecenia lub umowy o pracę, płatnik składek będzie miał obowiązek złożenia w ZUS dokumentów zgłoszeniowych i opłacenia należnych składek.

Właściwe dla stosunku pracy jest wykonywanie pracy pod kierownictwem, w miejscu i w czasie wyznaczonym przez płatnika składek. Taka umowa jest wówczas faktycznie umową o pracę i płatnik ma obowiązek zgłoszenia takiej osoby do ubezpieczeń z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx i opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do wykonywania określonych czynności dla zleceniodawcy (np. szycie fartuchów ochronnych), a przez wykonanie umowy o dzieło do wykonania określonego dzieła (uszycie 1000 fartuchów ochronnych). Zatem, choć większość prac może stanowić przedmiot obu tych umów, to jednak nie wszystkie usługi mogą być wykonywane zarówno na podstawie umowy zlecenia, jak i umowy o dzieło. Jeśli kontrolujący ustali, że mimo zawarcia umowy o dzieło nie jest to umowa rezultatu, lecz umowa starannego działania (umowa zlecenia), obowiązek ubezpieczeń społecznych tej osoby będzie zależał od tego, czy posiada ona również inne tytuły do ubezpieczeń. Zawsze jednak płatnik składek będzie miał obowiązek zgłosić tę osobę do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacić należne składki na to ubezpieczenie, po wcześniejszym zgłoszeniu jej do tego ubezpieczenia z kodem tytułu ubezpieczenia z grupy 04.

• art. 68 ust. 1 pkt 6, art. 86 ust. 2, art. 90, art. 91 ust. 1, art. 92, art. 98 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• rozporządzenie z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (DzU nr 164, poz. 1165),

• art. 81, art. 82, art. 83 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Aneta Maj

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy KSeF utopi politycznie rządzącą większość? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA